Gå til innhold

nygravid og reise(samme som på anonymforum)

Anbefalte innlegg

mistenker at jeg kan ha blitt gravid nylig, og dette blir da barn nummer 2 for oss. vi  har planlagt en tur til syden i slutten av mai, 1 uke charter. hva tenker dere om å reise utenlands i starten på graviditeten? i sist svangerskap var jeg veldig redd for at noe skulle gå galt, men har bestemt meg for at slike tanker ikke skal ødelegge neste svangerskap, så er instillt på å reise  :) men så dukker små dumme tanker opp og jeg blir nervøs for at noe skulle skje på ferie da.. men dersom det skjer der ville det vell skjedd uansett.. noen andre som har reist på ferie tidlig i svangerskapet som kan dele erfaringer eller tanker?  :)

Anonymous poster hash: 1de8d...bb2

Fortsetter under...

Jeg har ikke reist tidlig i mine svangerskap, men det er kun tilfeldigheter. Regner med det er sivilisert der hvor dere skal, så jeg vil råde deg til å sjekke opp litt leger og sykehus i nærheten, sånn i tilfelle, og så reise og kose deg på ferie! Neste ferie er det et barn til å familien, nyt denne turen med mann og eldstemann! :-)

Jeg reiste tidlig i første svangerskap, uke8-10 en gang og det gikk helt fint. Fant ut at jeg var gravid lenge etter at reisen var bestilt, så dro til legen og fikk tidlig ul og helsekort før jeg reiste. Veldig greit med helsekortet som et dokument på at man er gravid om noe skulle skje :) kos deg masse på ferie, lytt ekstra godt til kroppen så går det helt fint :)

Shoppet litt i dag før ferieturen til varmere strøk, og tenkte jeg skulle dele følgende tips med dere: Støttestrømper (for flyturer etc) får en billigere hos Enklere liv enn på apotek!  Sparte meg opp mot hundrelappen på å sjekke differansen..

Det kommer til å gå helt fint. Bare pass på hva du spiser. Ikke noen grønnsaker og frukt som ikke er vasket i kjøpevann, skrelt eller kokt/ stekt. Det er mye mer toksmoplasmose ved Middelhavet pga løskatter.

Varm mat er bra, men ikke oppvarmet mat. Pizza feks er god reisemat. Få alt kjøtt skikkelig stekt. Ikke muggoster, spekeskinke.

Hvis det er varmt der så smør deg godt. Lett å få pigmentflekker som gravid, og du skal heller ikke bli overopphetet. Drikk mye vann.

Kos deg! 😄❤️🌅

Endret av Corneliuss

Annonse

Var på gran canaria i to veker. Veke 10-12. Gikk fint :-)

men. Ta toxoplasmose (blodprøve) før du reise! Dersom du ikkje har det skal du ta ny test når du kjem heim igjen. Dette for å sjekke om du får det på turen. Får du det må du behandlast for det. Dersom du blir smitta med toxoplasmose under svangerskapet og ikkje får behandling kan det føre til misdannelsar og avbrutt svangerskap.

Masse god tur!

Anonymous poster hash: 534eb...e5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...