Mammaen09 Skrevet 1. mai 2014 #1 Del Skrevet 1. mai 2014 Hun blir førskolebarn til høsten. Hun er liten for alderen 99 cm og 14 kg Språket er dårlig for alderen Kan skrive sin egen bokstav og kjenner igjen flere i familien sin bokstav, men ikke skrive navnet sitt Hun tegner hodefotinger, ellers rabbel Kan bare telle til 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2014 #2 Del Skrevet 2. mai 2014 Når det kommer til vekt og høyde så følger de sin egen kurve, gjør hun det eller har hun stagnert? Min er snart 5 år og hun har perioder hvor hun vokser i høyde men ikke vekt, og så plutselig legger hun på seg mens høyden står stille. Er hun interessert i å tegne da? Eller tall? Det er en på 5 år i bhg til datteren min som har null interesse av tegning. Han hater virkelig å tegne og vil heller sparke ball, eller bygge lego. Han tegner kruseduller og kjeder seg med en gang han får fargeblyanter foran seg. Så har du datteren min som kan sitte i et par timer og tegne. Det er virkelig noe hun interesserer seg for så selvfølgelig kan hun dette bedre enn han andre i bhg som har absolutt null interesse for det. Er du bekymret for utviklingen til datteren din så ta kontakt med helsesøster/fastlege, eventuelt gå gjennom barnehagen og snakk med ped.leder. Hva er det de sier, hva er deres tanker? Anonymous poster hash: 3cc1b...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 5. mai 2014 #3 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeg er enig med personen over: Er du bekymret så kontakt helsestasjonen. De har lang erfaring med å se om det er grunn til bekymring og vet hva de skal se etter og hva som er viktig og ikke viktig på den alderen. Datteren min startet skole i høst. Hun er desemberbarn og dermed blant de yngste. Hun har aldri hatt talent for tegning. Enten er det vanskelig for henne eller også har hun ikke interessen. Jeg har mange ganger vært nervøs for om hvordan dette skulle gå. Hun tegner nesten aldri figurer (og aldrig dyr) - det er stort sett først komt etter hun startet skole.Hun kunne mange store bokstaver men ikke alle og talte til ca 16 da hun startet. I dag leser hun ganske bra, staver veldig bra, skriver ok og er en ørn i matte. Vi mødre har lett for å bekymre oss men iblant har barna våre sterke sider som vi ikke riktig ser før det er bruk for dem. Krysser fingre for at din datter er litt av samme type. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #4 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er ikke meningen at de skal kunne skrive og regne når de begynner på skolen. Det skal de lære etterhvert. Jeg har en sønn i 1.klasse og de har brukt nesten hele året på å gå gjennom bokstavene, en og en. I tillegg har de etterhvert lært å sette dem sammen til ord, først korte ord, så lengre ord. Vår gutt kunne ikke mange bokstaver da han begynte, men nå leser han det aller meste uten problemer. I matte var noe av det første de begynte å øve på, å telle til 20, først forlengs og etterhvert baklengs. Mange kunne det før de begynte, men ikke alle og de brukte tid på det og hadde telling i lekse, sånn at alle skulle lære seg det. Anonymous poster hash: c0d5b...339 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 3. juni 2014 #5 Del Skrevet 3. juni 2014 Hva er hodefotinger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nagilimia Skrevet 19. juni 2014 #6 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg støtter forslaget om at helsestasjonen kan gi deg god hjelp. Jeg er lærer og har hatt 6 barn som ikke hadde alle lydene når de begynte ved skolestart. (Det er unormalt med så mange, men det er ofte 1-3 elever som fortsatt mangler lyder). Gi gjerne beskjed i forkant hvilke lyder han mangler eller om han bare snakker utydelig.. Det er veldig greit å være litt forberedt som lærer, så har man større mulighet til å forstå barnet ditt. 5 av de 6 fikk på plass lydene i løpet av 1. klasse. Spør gjenre læreren om hun har hørt om (bokstav)lydhuset. Det er fint for elever som ikke kan alle lydene og se på hvor andre lager lyden i munnen. Er tunge mot tennene, ganen. M og N er lyder vi hører som like, men er veldig ulike. B og D er ganske like i munne og i utsende. T og D er også gangske like. Bare prøv og jeg er sikker på at de fleste må stå forann speilet for å klare å forklare hva som egentlig er forskjellen på T og D. Et leppene sammen eller åpne? Gi det tid og det er mye bedre og la en hel klasse øve på det, enn at bare han alene skal øve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nagilimia Skrevet 19. juni 2014 #7 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg støtter forslaget om at helsestasjonen kan gi deg god hjelp. Jeg er lærer og har hatt 6 barn som ikke hadde alle lydene når de begynte ved skolestart. (Det er unormalt med så mange, men det er ofte 1-3 elever som fortsatt mangler lyder). Gi gjerne beskjed i forkant hvilke lyder han mangler eller om han bare snakker utydelig.. Det er veldig greit å være litt forberedt som lærer, så har man større mulighet til å forstå barnet ditt. 5 av de 6 fikk på plass lydene i løpet av 1. klasse. Spør gjenre læreren om hun har hørt om (bokstav)lydhuset. Det er fint for elever som ikke kan alle lydene og se på hvor andre lager lyden i munnen. Er tunge mot tennene, ganen. M og N er lyder vi hører som like, men er veldig ulike. B og D er ganske like i munne og i utsende. T og D er også gangske like. Bare prøv og jeg er sikker på at de fleste må stå forann speilet for å klare å forklare hva som egentlig er forskjellen på T og D. Et leppene sammen eller åpne? Gi det tid og det er mye bedre og la en hel klasse øve på det, enn at bare han alene skal øve Jeg leste vist ikke bra nok... Dårlig språk kan jo være ordforråd også... Bare å spørre hvis du lurer på noe mer. Du kan jo be barnehagen henvise til logoped også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siss45 Skrevet 1. august 2014 #8 Del Skrevet 1. august 2014 "Hodefoting" er det de fleste starter med når de tegner mennesker; et hode - med bein og armer, og kanskje munn, neste, øyne og ører... Ville absolutt snakket med ped leder i barnehagen, og evt fått kontakt med ppt. Det er mye bedre å be om hjelp, og så finne ut at det ikke var nødvendig likevel.... en å vente - vente - vente - og håpe at det skal gå seg til; og så komme altfor seint med hjelp hvis barnet har behov for ekstra hjelp... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 4. august 2014 #9 Del Skrevet 4. august 2014 Takk, ante ikke at de hadde et navn :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vira. Skrevet 5. august 2014 #10 Del Skrevet 5. august 2014 Jeg mener intresse og når de lærer bokstaver er like inviduelt som hvor mye barna vokser i høyden. Hadde et søsken barn som ikke kunne tegne eller telle og hadde ingen intresse av det når hun begynte på skolen. Hun fikk ta d i sitt eget tempo og nå er hun den flinkeste i klassen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå