Gå til innhold

Amming og mme

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Med store bryster er det ikke alltid like moro å slenge ut puppen hvis vi er på tur, cafe o.l.

Det er både vanskelig uten diverse hjelpemidler og ikke lett å skjule brystet heller...

Det jeg da lurer på er om det er greit å gi mme en sjelden gang når jeg er ute sånn?

Gutten min er 9 uker, jeg fullammer og pumper endel... Men er jo ikke lett å ha med mm på flaske i motsetning til mme i porsjonspakker som kan være romtemperert...

Anonymous poster hash: 89a9b...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Selvsagt er det ok å gi mme innimellom om du ønsker det :-) Det er du som bestemmer om du synes det er ok å amme offentlig!

Jeg vet ikke hva du har prøvd for å evt gjøre ammingen "blant folk" enklere. Jeg har store bryster og har aldri hatt problemer med å amme offentlig - det sier selvsagt ingenting om hva DU synes er ok! Jeg brukte Boob ammetopper slik at jeg hadde noe å dekke brystene med ovenfra. Bruker du ammetopper nå, eller vanlige t-skjorter? To lag med topper eller en skjorte kan gjøre det enklere å dekke deg til dersom du ønsker det, eller et sjal/sjerf. Det finnes også spesielle ammesjal (nursing covers) som ofte er til å feste rundt halsen og som har passende åpninger osv. Oooog... i praksis så er det nok ingen eller svært få som vil reagere i det hele tatt!

Morsmelk er også ganske holdbar. Om du har med fersk morsmelk, som ikke har vært frosset (men kan ha stått et par dager i kjøleskap), så er den holdbar i 6-8 timer i romtemperatur, altså uten kjøling. Om du putter et sånn blått fryseelement i en pose sammen med melkeflaska så holder den enda noen timer (pakk hele greia i en kopphåndduk, så slipper du kondens i veska). Avhengig av hvilke flasker du bruker så bør du bruke en topp som forsegler flaska (lokk til å putte inni ringen på avent/medela-flasker), det blir ofte lekkasjer om du har flaskesmokken på under transport, fordi den er lagd for å slippe inn luft under måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også boob ammetopper, men får det liksom ikke til... Men visste faktisk ikke at morsmelk holder så lenge i romtemperatur, takk for den informasjonen.

Det er vel heller jeg som føler på å amme offentlig da brystene er store og tunge, jeg er avhengig sv pute for å få barnet litt høyere opp og jeg må holde på brystet så barnet får puste....

Hvor lenge kan fryst mm være i romtemperatur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje du burde prøve en annen type bh? Hvordan "ammefunksjonen" er varierer veldig. Jeg likte de fra Change (selv om de har spile), det var litt stoff på begge sidene som både holdt bhen sammen når jeg ammet, og som gav en illusjon av å dekke til (men "støtten" det gav var viktigst). Jeg hadde en annen (husker dessverre ikke merket) som hadde mye større/lengre flapp og ikke minst hadde dette stoffet bare på én side, den var nokså håpløs. En ting var at det føltes mer nakent, verre var det at det var skikkelig tungvindt og i grunnen krevde to hender for å lukke den.

(Ellers varierer snittet dessverre litt på Boob-klærne også, selv om jeg synes det var ganske likt på både topper, gensre og hettegensre, i motsetning til kjoler og pentøy.)

Har du prøvd å bøye deg fremover i stedet for å bruke pute? Vondt for ryggen i lengda, men kan funke greit innimellom.

Jeg pleide holde brystet i et C-grep, dvs forme det med den hånda som er på samme side som brystet, tommel øverst og de andre fingrene nederst.

En sammenrullet vaskeklut under brystet kan også hjelpe til å løfte det litt, og det er jo ganske diskret.

Frossen melk har dessverre kort holdbarhet; 24 timer i kjøleskap fra den er tint. Tiden regnes i kjøleskap fra melka er helt tint. Så lenge det er isbiter i den regnes alt som frossent siden det er såpass lite volum at hele melkemengden da vil holde 0 grader, og dette er så kaldt at det ikke blir noe særlig bakterievekst. Tint melk bør ikke oppbevares i romtemperatur, men det går helt fint å ta med nytint melk sammen med fryseelement i stelleveska noen timer. Svirvle/rist flaska forsiktig så den blander seg før du lukter og smaker på den før du gir den - melka blir sur om den er dårlig, så du kjenner fort om den ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...