Gå til innhold

Er det virkelig så krevende å levere en masteroppgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på tråden om hun som var usikker på om det var lurt å gå for baby midt i pappaens masterinnspurt. Svarene sier utelukkende at det er en helvetes jobb og at man sitter med oppgaven 24/7.

Har alle med master den samme erfaringen?

Jeg har nemlig sklidd gjennom bacheloren min med toppkarakterer hele veien, uten å føle at jeg har jobbet meg ihjel, for å si det sånn.

Starter på masteren min nå til høsten, og må innrømme at jeg blir litt motløs når folk sier det er sååå krevende og at man nærmest ikke er en del av familien i 3 mnd...

Jeg skrev bacheloren på en måned med 3 gode arbeidsdager i uka. Forstår selvfølgelig at masteren er mer jobb med forskningsarbeidet og alt som følger med, men så har man jo veldig god tid til rådighet - 1,5 semester...

Hører gjerne fra alle som har fullført master her. :)

Anonymous poster hash: 20bc8...ac1

Fortsetter under...

Skrevet

fullført master, OG tatt phd...ja innspurt er krevende! Siste mnd før innlevering bare sov jeg hjemme, og var på universitetet i 14 timers dager, har mastergrad innen realfag. 

Anonymous poster hash: 0bdd8...cba
Skrevet

Ja, eg synst masteroppgåva var altoppslukande dei siste mnd...

Skrevet

Det er jo ikke bare det at masteren er krevende i seg selv. men veldig kjedelig hvis babyen også er krevende og «ødelegger» resultatet for masteren. det er jo noe man har jobbet mot for å fullføre og gjerne tar opp lån for.

en oppgave på 30 poeng skal vel også skrives på et semester. bygg gjorde det med min og det var veldig travelt.

Skrevet

Selve masteroppgaven min var 60 studiepoeng (det varierer jo lit). Jeg dreit meg i hvert fall skikkelig da jeg trodde det skulle gå rask. Hadde jeg jobbet jevnt og trutt hele året, så hadde jeg sluppet en forferdelig innspurt, men det er viktig å huske at det tar tid. Uansett, så er det jo bare å prøve, blir det for mye ved siden av barn, så får du sikkert utsatt den. 

Anonymous poster hash: 4d44d...3fe
Skrevet

Nå har eg ikkje skrive bachelor, då eg tol cand.mag før den nye reformen. Men er ikkje ei bacheloroppgåve på rundt 20s. og 15 stp? Ei masteroppgåve er til samanlikning 100s. og 60 stp. Med andre ord: eit mykje større arbeid.

Annonse

Skrevet

Nå har eg ikkje skrive bachelor, då eg tol cand.mag før den nye reformen. Men er ikkje ei bacheloroppgåve på rundt 20s. og 15 stp? Ei masteroppgåve er til samanlikning 100s. og 60 stp. Med andre ord: eit mykje større arbeid.

Min bachelor var på 25 s/15 sp. Masteren er på 80s/45sp.

Jeg forstår selvfølgelig at det er et mye større arbeid, men for meg er det nettopp det - arbeid... Ikke nødvendig altoppslukende.

Takk for svar.

HI

HI

Skrevet

Rart. Då har dei korta ned oppgåva. Eller så er det fagavhengig. Den var 100s. og 60stp då eg skreiv mi oppgåve.

Den blei altoppslukande, då det var eit heilt års arbeid som skulle ferdigstillast og leverast til frist. Sånn var det eigentleg for alle eg gjekk på master med. Men det er sikkert ikkje slik for alle.

Skrevet

En ting til, man sklir ikke igjennom en masteroppgave. Jeg hadde kun A-er før jeg startet min master og tenkte at det skulle bli grei skuring. Spesielt siden jeg ikke var så opptatt av karakter. Det at jeg er vant til å få gode karakterer uten å gjøre så mye for det, førte til at jeg jobbet alt for lite. Du kjenner deg selv best, er du strukturert og arbeidsom, så kommer det helt sikkert til å gå bra. For meg som er fink, men lat, så gikk det ikke så bra. 

Anonymous poster hash: 4d44d...3fe
Skrevet

Jeg forstår selvfølgelig at det er et mye større arbeid, men for meg er det nettopp det - arbeid... Ikke nødvendig altoppslukende.

Takk for svar.

HI

HI

hvilken institusjon er du tilknyttet HI? Jeg har aldri hørt om oppgaver på 45 studiepoeng(!) De er enten 30 eller 60 så vidt jeg vet....

Skrevet

Jeg vil tro det varierer mellom ulike studium (min er 60 st.p), men å få et barn under innspurten er neppe gunstig...

Anonymous poster hash: 2c09d...a86

Skrevet

Kommer mye an på hvor strukturert og hvor godt du klarer å jobbe.

Har ei venninne som nettopp var ferdig med doktor graden sin og det var virkelig mye jobb over mange år i tillegg til full jobb, mann og to barn. Det står det respekt av.

Anonymous poster hash: 8f105...432
Skrevet

Min bachelor var 30 stp og ca 50 s.

Anonymous poster hash: d6b2c...b61

Annonse

Skrevet

Ser ut som det varierer veldig, ifølge denne tråden. Eg veit ikkje, då eg som sagt ikkje har skrive bachelor sjølv. Om bachekoroppgåva er 30stp, er masteroppgåva likevel dobbelt så stor.

Skrevet

Takk for svar.

HI

HI

hvilken institusjon er du tilknyttet HI? Jeg har aldri hørt om oppgaver på 45 studiepoeng(!) De er enten 30 eller 60 så vidt jeg vet....

Ved NTNU er det flere studier som har masteroppgaver som er 45 stp.

Anonymous poster hash: f3453...429

Skrevet

Takk for svar.

HI

HI

Høgskolen jeg er tilknyttet har masteroppgaver innen bl.a. samfunnsfag/pedagogikk/sosialfag/idrett/økonomi på 45 sp.

Skrevet

Jeg er så gammel at jeg har skrevet hovedfgsoppgave. Jeg trodde at det skulle gå enkelt, den skulle være ca 110 sider. Jeg tenkte at det blir ca 3-4 ganger mer enn en vanlig oppgave fra bachelor. Men det kan faktisk ikke sammenliknes. Det var mer tidskrevende enn jeg trodde, og det værste var at jeg tenkte på det hele tiden.

Anonymous poster hash: 5d2b2...f43
Skrevet

Jeg skrev masteroppgave på 30 stdp og fikk A uten å jobbe meg ihjel.. Og var ferdig i god tid. Er du strukturert og jobber jevnt så er ikke masteroppgaven såå ille. (synes selve oppgaven var den enkleste delen av masteren).

Anonymous poster hash: 56671...cac

Skrevet

Jeg jobba veldig jevnt og disiplinert med min master for å ikke skulle ha en alt for krevende innspurt. Jeg har lå veldig godt an, men allikevel var jeg de siste ukene ikke akkurat tilstede i familien. Hodet mitt var mest av alt inne i oppgaven og jeg jobba lange dager.

Jeg tror at hvis man jobber jevnt gjennom hele masteren så kan man slippe unna den hardeste innspurten, men jeg jobba nok langt over 40timers uke det siste halve semesteret.

Anonymous poster hash: d3c44...f11

Skrevet

Tror det har mye å si hvilket fagfelt det er. Jeg skrev bachelor på 30 stp, 80 sider innen økonomi. Det gikk greit på et halvår, tok 15 stp ved siden av også. Men jeg hadde ikke barn da :-)

Anonymous poster hash: 23b19...c5c

Skrevet

Sitter og skriver bacheloroppgave nå. 60 studiepoeng. Er ikke akkurat noe jeg surfer igjennom med både intervjuer, metode, analyse av intervjuene, teori osv.

Anonymous poster hash: 33080...452
Skrevet

60stp. Masteroppgave. God karakterer fra før, men den oppgaven... Den holdt på å kjøre meg rett inn i veggen.
Klarte det på normert tid, men det var tøft.

Anonymous poster hash: 37e59...248
Skrevet

Det er et lite hælvete, skal jeg si deg. Spesielt for de av oss som har vært vant til å få til alt, og seile på god hukommelse. I tillegg er jeg et nattdyr og jobber best fra kl 17 og utover til kl 0200. Det sier seg selv at med unger og jobb i tillegg så må det nødvendigvis bli kræsj. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke utsatte det et par år, slik som jeg tenkte. Men nå er jeg snart ferdig. Det skal bli godt.

Det trenger ikke å bli like forferdelig for deg.

Skrevet

Jeg er så gammel at jeg er utdannet før det fantastiske kunnskapsløftet for høyere utdanning. Hovedoppgave het det den gangen, eller embetseksamen.

Antar det er de samme nå som da. Noen er arbeidsomme, andre er flinke og suser seg igjennom, og noen er begge deler, noen er skippertakere og andre er gjevnt og trutt arbeidende.

Du kjenner deg selv best?

Anonymous poster hash: 5db84...75d
Skrevet

Jeg brukte heller ikke så mye tid på bachelorgraden men masteren var mer tidkrevende. 60 stp. Men mye søknader som krevde mye da det er realfag og brukte DNA fra pasienter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...