Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #1 Del Skrevet 30. april 2014 Er det flere her som skal ha planlagt KS eller som har hatt det før? Snakket nettopp med ei venninne som hadde det nylig og hennes spinalbedøvelse hadde virket dårlig så hun hadde ingen bra opplevelse... I tillegg mistet hun mye blod... Ble plutselig veldig engstelig for det hele her.... En helt annen ting: fødebagen til oss som skal ha KS? Tips til innhold? Anonymous poster hash: f3ea7...913 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
BabyBoom-84 Skrevet 30. april 2014 #2 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg hadde planlagt KS nå på fredag! Det var faktisk en veldig fin opplevelse til tross for at jeg var veldig nervøs. De sjekker nøye at spinalbedøvelsen virker ved å bruke en kuldespray på kroppen. Jeg opplevde endel skjelving fra spinalbedøvelsen, men dette er vanlig. Jeg var også redd for å kjenne smerte, men kjente ingen smerte, og de kunne toppe opp med epidural underveis om spinalen ikke var nok. Jeg fikk ikke engang med meg at de hadde begynt å kutte og måtte spørre anestesilegen (som satt ved hodet mitt å beroliget meg og snakket med meg hele tiden) om de hadde åpnet meg.. da de tok ut babyen kjente jeg masse dytting og press i magen, men det var ikke vondt. Så tok de forhenget litt ned i det hun ble født så jeg fikk se før hun ble gitt til jordmor for en rask sjekk og for å bli målt og veid. Alt dette skjedde i samme rom så jeg kunne se litt og pappaen gikk over sammen med jordmor. Etter sjekken ble hun gitt til pappaen som kom å satt seg ved siden av hodet mitt med babyen mens de sydde meg igjen. Da jeg ble rullet ut av oppvåkningen fikk jeg henne på brystet og der lå hun under hele tiden på observasjonsposten. Fikk veldig kløe på kroppen etter at spinalen gikk ut så det var ganske plagsomt. Alt i alt en fin fødselsopplevelse:) Ønsker deg lykke til! Det går nok veldig fint:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146329148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BabyBoom-84 Skrevet 30. april 2014 #3 Del Skrevet 30. april 2014 Glemte svare på fødebagen-spm.. Jeg var kjempevarm etterpå og bukser hadde bare vært plagsomt (også pga kateteret som er der en stund etterpå), så pakk noen tynne nattkjoler/løse t-skjorter e.l. Ellers så brukte jeg kun nettingtruser fra sykehuset da jeg ikke orket tanken på noe trangt over stingene. Siste tips må være en ammepute - man blir ganske øm i magen så det er lettere å amme om man kan legge babyen til sånn at hun/han ikke ligger mot magen direkte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146329160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #4 Del Skrevet 30. april 2014 Takk for fint svar! Hørtes ut som du hadde en mye finere opplevelse! Hvordan går det med smerter nå? Fikk du forresten til å ta klyster selv kvelden før? Har hørt at dette også kan være ganske utfordrende:) Anonymous poster hash: f3ea7...913 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146329599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2014 #5 Del Skrevet 2. mai 2014 Jeg synes planlagt KS gikk helt fint. Var VELDIG nervøs! Fordi jeg var så nervøs/trøtt husker jeg veldig lite av selve 'fødselen', noe jeg selvfølgelig synes er synd, men ingenting å gjøre med det... Jeg 'kjente' at de holdt på med noe hele tiden, men det var absolutt ikke vondt! Jeg begynte å kjenne ting litt bedre når de startet å sy meg igjen, og da var de utrolig kjappe med å gi meg noe mer smertestillende og beroligende (kunne ikke få det før babyen var ute) - vi snakker på sekundet jeg sa i fra! Jeg fikk forøvrig noen voldsomme etterrier og veldig vondt i nakken, dette har jeg også hørt andre si (luftbobler fra operasjonen sa noen??)... Og, hvis du er redd for å ha det vondt: bare si ja til alle smertestillende de tilbyr deg... Jeg sa nemlig nei takk på 'oppvåkningen' da jeg følte meg ok - men smertene kom og tablettene tar litt tid før de funker for å si det sånn! Når det kommer til fødebagen så anbefaler jeg nattkjoler/kjoler generelt og truser med veldig høyt liv... Anonymous poster hash: dd92d...a26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146333039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2014 #6 Del Skrevet 2. mai 2014 Jeg hadde ks. Selve operasjonen gikk bra, men jeg slet med mye smerter flere uker i ettertid. De første dagene var jeg helt ubrukelig, så føler at jeg gikk glipp av mye med babyen. Men, samboeren min var helt fantatisk og tok alt ansvaret Mitt tips er: Ikke vær redd for å spørre andre om hjelp, for noen, sånn som meg, blir helt satt ut av drift i flere uker etterpå. KS er en god løsning når man ikke har noe annet valg, men er ikke ett lettvint valg som noen tror. Så jeg håper så inderlig jeg kan føde normalt neste gang! Ta med løse klær. Jeg ble 5 dager på sykehuset, og de første par dagene brukte jeg kun sykehusets nettingtruser, en LØS bukse, og badekåpe. Etter dette er det ok å ha en LØS bukse+ noen topper til å feks stabbe seg rundt i gangene en tur Lykke til, går nok helt fint Anonymous poster hash: ec987...856 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146333048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BabyBoom-84 Skrevet 2. mai 2014 #7 Del Skrevet 2. mai 2014 Takk for fint svar! Hørtes ut som du hadde en mye finere opplevelse! Hvordan går det med smerter nå? Fikk du forresten til å ta klyster selv kvelden før? Har hørt at dette også kan være ganske utfordrende:) Anonymous poster hash: f3ea7...913 De første 1-2 dagene var ganske tøffe, jeg var utrolig varm og svettet som en gris (men kunne jo ikke røre meg stort så fikk litt småpanikk av den følelsen), klødde veldig på hele kroppen og var selvsagt litt sløv fra smertestillende. Jeg er enig med de over at man bør si ja til alt smertestillende og ikke vær redd for å spørre om mer. Jeg synes det faktisk var mindre smerter i magen og såret enn jeg hadde trodd på forhånd, men ba likevel om morfin et par ganger. Jeg følte meg ganske sårbar der jeg lå i starten - så og si naken for jeg var så varm og med kateteret fremdeles på plass, etterrier, jordmødre og leger som kom og gikk og en baby som ikke ville amme. Så det ble endel tårer.. Men så fikk vi enerom og ammingen kom igang og alt ble så mye bedre! Etter ca et døgn var jeg oppe å gikk litt og det gikk helt fint. I tillegg blir man raskt endel bedre - er en uke siden nå og jeg tar fremdeles det med ro og tar mye smertestillende, men jeg føler meg bra stort sett:) så ikke vær altfor nervøs, det kommer til å gå bra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146333185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BabyBoom-84 Skrevet 2. mai 2014 #8 Del Skrevet 2. mai 2014 Jeg trengte ikke ta klyster, men måtte faste fra kvelden før så dessverre vet jeg ikke om dette er vanskelig. Magen var veldig rar etter KS og særlig på dag 2-3 så hørte jeg lyder fra tarmen jeg aldri trodde et menneske kunne lage! Men etter et par dager og lakserende medisin er systemet igang Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146333198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #9 Del Skrevet 3. mai 2014 Er også veldig spent på KS. Har man noe innflytelse på tidspunkt?? Jeg er avhengig av barnevakt og det er ikke helt enkelt å få til med besteforeldrenes ferie som allerede er bestilt. ... Anonymous poster hash: 32133...0d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146336220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøken alexandra Skrevet 3. mai 2014 #10 Del Skrevet 3. mai 2014 Er også veldig spent på KS. Har man noe innflytelse på tidspunkt?? Jeg er avhengig av barnevakt og det er ikke helt enkelt å få til med besteforeldrenes ferie som allerede er bestilt. ... Anonymous poster hash: 32133...0d3 har hatt et planlagt ks, og skal inn igjen i juni. man kan dessverre ikke "være med på å bestemme" tidspunkt. ganske enkelt fordi man aldri vet om noen andre kommer før deg i "køen" pga komplikasjoner under fødsel. Det var det de fortalte meg (St.Olvas - Trondheim) at om en fødende plutselig må inn til haste-ks kommer hun før deg - med mindre du allerede ligger inne på operasjon selvfølgelig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146336497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #11 Del Skrevet 3. mai 2014 Jeg skulle egentlig ta planlagt ks, men endte med haste da lillegutt kom tidligere enn ventet. Vær klar over at du er mer eller mindre udugelig de første dagene etterpå. Med ett snitt over hele magen sier det seg selv at løfting, bæring og bare å komme seg opp av sengen er ett pes.. Jeg brukte lang tid på å bli bra etter ks, men det er jo forskjellig.. Mage/tarmsystemet stoppet så å si opp. Ble i tillegg proppet full av jern ettersom jeg mistet mye blod under inngrepet. Det gjorde det ikke noe bedre. Undertøy med høyt liv og behagelige bukser er fint å ha med. Anbefaler buksene fra Cubus, slike aladdinbukser. Anonymous poster hash: ef9a1...a10 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146337178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #12 Del Skrevet 3. mai 2014 Synes forresten ikke smertene var det største problemet. Du får smertestillende nok :-) Det værste var at det tok lang tid før kroppen fungerte igjen.. Mage/tarm, sliten, svimmel, skummelt å løfte lille etc. Lykke til. Fantastisk er det uansett, og veldig verdt det :-) Anonymous poster hash: ef9a1...a10 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146337184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
totaja Skrevet 6. mai 2014 #13 Del Skrevet 6. mai 2014 Nå er det tre år siden mitt keisersnitt. Det var ikke planlagt men ikke direkte HS heller. Men jeg var veldig overrasket over hvor greit det gikk. Selve operasjonen gikk veldig bra, syns det var litt ubehagelig rett før ungen ble tatt ut, de presset på magen osv. Hadde KS kl 15-ish og var oppe og gikk dagen etterpå. Hadde ingen smerter bortsett fra luftsmerter i skulderen (??).. Syns jeg kom meg utrolig fort etterpå, magen var riktignok øm i mange måneder etterpå. Vil også anbefale å ha med ammepute! Det savnet jeg på sykehuset, ammingen gikk fort på plass da jeg kom hjem til den.. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146344432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
K&K <3 Skrevet 7. mai 2014 #14 Del Skrevet 7. mai 2014 Vil ønske deg lykke til, går nok mye bedre enn du tror! Utrolig hva man kan klare spessielt når man er gravid. Jeg har en heller skrekk historie så skal ikke dele den. Men om du får behov for å hoste eller nyse i dagene etterpå kan det hjelpe veldig å holde ei pute eller hendene mot magen (holde den på plass). Ofte får keisersnitt pasienter mindre blødninger i dagene etterpå, samtidig som man gjerne er lengre tid på sykehuset. For min del skulle jeg ønske jeg hadde tatt med egne bind av typen "dag tid" hehe.. fikk gnagsår mellom beina etter de kjempe store nattbindene de hadde på sykehuset. Ellers er Cubus sine aladin bukser eller HM sine joggebukser med mykt liv et absolutt must i pakkebaggen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146346189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephina Skrevet 7. mai 2014 #15 Del Skrevet 7. mai 2014 Hei på deg! Jeg hadde et planlagt snitt for 4 år siden, og nå skal jeg ha planlagt snitt igjen i juli. Jeg kan forstå at det er mye spenning rundt det, siden det er første gang for deg - men vet du hva? jeg syns iallefall det var en kjempefin opplevelse og alt gikk så bra. Selv ser jeg frem til et nytt snitt. Men så hadde jeg heller ingen plager underveis eller i etterkant. Veldig lite smerter fra såret og alt det der. Måtte bare få jern intravenøst i et par dager, for mistet litt blod - men det gikk så fint, så. Mange sier de gruer for spinalsprøyten. Jeg har tidligere hatt epidural (første fødsel, vaginal) og jeg syns sprøyten minner om den. Kjennes som et press i korsryggen, og jeg syns ikke det var vondt. Når det gjelder fødebagen, ja, så hadde jeg selv med smertestillende som jeg tok med jevne mellomrom de første dagene. Men det er meg, da- jeg liker ikke "mase" på pleierne. Når det gjelder klær, så tenk mykt og løst. Jeg hater nettingtruser, så jeg kjøpte meg 3-4 skikkelig store og "lekre" bestemortruser som går oppover magen. Helt supre altså. Kommer til å ha sånne med meg denne gang også. Uansett er det lite som vil "gnage" på såret, for du blir jo bandasjert med slike selvklebende bandasjer. De bør du forresten kjøpe inn noen av på forhånd. Jeg tror jeg gikk med bandasjer i ukesvis, husker ikke hvor lenge, men det går fint å skifte dem selv og kjøpe dem på apoteket - og det er trygt også syns jeg, så ikke noe kommer borti såret. Kan dusje med dem og. Jpbbebukse eller løse gravidbukser er et must Selv er jeg av den forfengelige typen, så det blir nok helst noen myke, litt fine gravidbukser etter snittet...Det er jo uansett ikke sånn at selvom babyen er ute, så er magen helt flat,hehehe....neida, gravidbukser funker i nokså mange uker etter snittet Til deg som lurer på om man har innflytelse på tidspunkt. Jupp, iallefall her jeg kommer fra. Jeg kunne velge mellom flere datoer, jeg. Veldig fint, det. De tar jo et snitt ca 7-10 dager før - noen ganger 14 dager før. Selv skal jeg ha 10 dager før - også må jeg komme inn fra morgenen av. Tidspunkt på dagen kan man ikke ha innflytelse på, det avhenger av hvem som er på jobb og hvor mange snitt som skal tas. Ellers vil jeg bare si til alle som skal ha snitt for første gang: Vær ikke redd for å be om hjelp til å legge lille til brystet når du er på sykehuset, eller til bading eller hva man enn har lyst til som inkluderer bæring av babyen. Det kan være tung og det kan "rive" litt i såret når man bærer babyen, og selv klarte jeg ikke det første dagen, selvom jeg var på beina nokså fort etter operasjonen. Det kan også være litt vondt å strekke armene opp for å f-eks vaske håret i dusjen, så vær obs på å ikke gjøre brå bevegelser Man kan jo bære vekten av egen baby etter fødsel, men om du har en mann eller en sykekepleier på sykehuset som kan avlaste og legge til - så la dem få lov Har lest gjennom alle svarene her og kjenner meg ikke helt igjen i dem som sier man er helt udugelig de første dagene. Jeg var som sagt raskt på beina, dusjet og stelte meg allerede samme dag som operasjonen. Dagen etter badet jeg babyen min og ordnet og stullet - og jeg er ingen ungdom lenger altså. Men jeg tipper det er veldig individuelt hvordan man opplever tiden etter snittet. Selve snittet pleier gå veldig fint for de fleste - og som en annen skrev, så sjekker de veldig godt om du har nok bedøvelse og man får "påfyll" underveis dersom du skulle merke noe. Det fikk jeg - og merket overhode ingenting. Kjente bare litt røsking og herjing i det de tok ut babyen Jeg håper du - og alle vi som skal ha snitt - får kjempefine opplevelser. Jeg tror det og er superoptimist, for jeg har iallefall hatt en kjempeopplevelse tidligere (og jeg var super-redd i forkant!) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146346717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirakel <3 Skrevet 8. mai 2014 #16 Del Skrevet 8. mai 2014 Hei på deg! Jeg hadde et planlagt snitt for 4 år siden, og nå skal jeg ha planlagt snitt igjen i juli. Jeg kan forstå at det er mye spenning rundt det, siden det er første gang for deg - men vet du hva? jeg syns iallefall det var en kjempefin opplevelse og alt gikk så bra. Selv ser jeg frem til et nytt snitt. Men så hadde jeg heller ingen plager underveis eller i etterkant. Veldig lite smerter fra såret og alt det der. Måtte bare få jern intravenøst i et par dager, for mistet litt blod - men det gikk så fint, så. Mange sier de gruer for spinalsprøyten. Jeg har tidligere hatt epidural (første fødsel, vaginal) og jeg syns sprøyten minner om den. Kjennes som et press i korsryggen, og jeg syns ikke det var vondt. Når det gjelder fødebagen, ja, så hadde jeg selv med smertestillende som jeg tok med jevne mellomrom de første dagene. Men det er meg, da- jeg liker ikke "mase" på pleierne. Når det gjelder klær, så tenk mykt og løst. Jeg hater nettingtruser, så jeg kjøpte meg 3-4 skikkelig store og "lekre" bestemortruser som går oppover magen. Helt supre altså. Kommer til å ha sånne med meg denne gang også. Uansett er det lite som vil "gnage" på såret, for du blir jo bandasjert med slike selvklebende bandasjer. De bør du forresten kjøpe inn noen av på forhånd. Jeg tror jeg gikk med bandasjer i ukesvis, husker ikke hvor lenge, men det går fint å skifte dem selv og kjøpe dem på apoteket - og det er trygt også syns jeg, så ikke noe kommer borti såret. Kan dusje med dem og. Jpbbebukse eller løse gravidbukser er et must Selv er jeg av den forfengelige typen, så det blir nok helst noen myke, litt fine gravidbukser etter snittet...Det er jo uansett ikke sånn at selvom babyen er ute, så er magen helt flat,hehehe....neida, gravidbukser funker i nokså mange uker etter snittet Til deg som lurer på om man har innflytelse på tidspunkt. Jupp, iallefall her jeg kommer fra. Jeg kunne velge mellom flere datoer, jeg. Veldig fint, det. De tar jo et snitt ca 7-10 dager før - noen ganger 14 dager før. Selv skal jeg ha 10 dager før - også må jeg komme inn fra morgenen av. Tidspunkt på dagen kan man ikke ha innflytelse på, det avhenger av hvem som er på jobb og hvor mange snitt som skal tas. Ellers vil jeg bare si til alle som skal ha snitt for første gang: Vær ikke redd for å be om hjelp til å legge lille til brystet når du er på sykehuset, eller til bading eller hva man enn har lyst til som inkluderer bæring av babyen. Det kan være tung og det kan "rive" litt i såret når man bærer babyen, og selv klarte jeg ikke det første dagen, selvom jeg var på beina nokså fort etter operasjonen. Det kan også være litt vondt å strekke armene opp for å f-eks vaske håret i dusjen, så vær obs på å ikke gjøre brå bevegelser Man kan jo bære vekten av egen baby etter fødsel, men om du har en mann eller en sykekepleier på sykehuset som kan avlaste og legge til - så la dem få lov Har lest gjennom alle svarene her og kjenner meg ikke helt igjen i dem som sier man er helt udugelig de første dagene. Jeg var som sagt raskt på beina, dusjet og stelte meg allerede samme dag som operasjonen. Dagen etter badet jeg babyen min og ordnet og stullet - og jeg er ingen ungdom lenger altså. Men jeg tipper det er veldig individuelt hvordan man opplever tiden etter snittet. Selve snittet pleier gå veldig fint for de fleste - og som en annen skrev, så sjekker de veldig godt om du har nok bedøvelse og man får "påfyll" underveis dersom du skulle merke noe. Det fikk jeg - og merket overhode ingenting. Kjente bare litt røsking og herjing i det de tok ut babyen Jeg håper du - og alle vi som skal ha snitt - får kjempefine opplevelser. Jeg tror det og er superoptimist, for jeg har iallefall hatt en kjempeopplevelse tidligere (og jeg var super-redd i forkant!) Godt å høre at det ikke er så mye å grue seg for, fordi det kan hende det blir ks på meg om noen uker hvis ting ikke har endret seg på neste UL. Det er ganske mange plager forbundet med vanlig fødsel også som ikke alltid kommer godt nok fram. Underlivet blir i hvert fall inntakt ved ks Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146349028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BabyBoom-84 Skrevet 8. mai 2014 #17 Del Skrevet 8. mai 2014 Jeg blødde også veldig lite og trodde noe var galt nesten for hadde hørt så mye om at man blør gjennom klær osv. Trengte hvertfall ikke de gigabindene fra sykehuset Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146349144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettisen:) Skrevet 8. mai 2014 #18 Del Skrevet 8. mai 2014 Jeg trodde jeg skulle blø mindre etter keisersnittet, men jeg blødde gjennom sykehusbleiene til og med, så varierer tydeligvis. Men sånn ellers så hadde også jeg en fin opplevelse. Flinke leger, ja det var vondt etterpå, men fikk godt med smertestillende. Når de først tar keisersnitt er det som regel gode grunner til det:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138191-keisersnitt/#findComment-146349440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå