Gå til innhold

Hva er poenget med økologisk mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke er det sunnere, ikke er det bedre for miljøet og ikke har dyrene det bedre. Hvorfor betale ekstra for det da?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mat/oekologisk-mat-ikke-sunnere/a/10130994/

http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/mat/knuser-mytene-om-oekologisk-mat/a/10055552/

Anonymous poster hash: c31a2...fab

sikkert ulike grunner til å velge økologisk.

Jeg er allergiker, og velger økologisk fordi jeg oppdaget at jeg kan spise bananer og appelsiner igjen. Tipper jeg er allergisk mot giftstoffene de sprøyter med eller noe sånt. Er veldig skeptisk til sprøytemidler etter å ha sett forskjell på min egen kropp... i tillegg lagrer man gjerne slike giftstoffer i kroppen over tid. Det går også over i barna i magen samt morsmelk.... og så har vi den berømte cockaileffekten som ingen helt vet hva resultatet blir totalt sett. Velger derfor heller å prøve å unngå det jeg kan unngå enn å gi f.

De sier at redusert fruktbarhet er en av konsekvensene av slike giftstoffer.... tja, vi spiser økologisk og er opptatt av sunn mat - og har fått alle våre fire på første forsøk....

Skrevet

Jo, dyrene har det bedre. Har selv værtpå økologisk grisefarm og sett det :)

Anonymous poster hash: 6b593...b2b

Skrevet

Det er vel ikke akkurat full enighet om det du skriver, det er nok av forskning som viser at det er både sunnere og mindre miljøskadelig. Jeg velger å være føre var og kjøper økologisk når jeg har mulighet til det.

Anonymous poster hash: 8dbc3...698

Skrevet

Jo, dyrene har det bedre. Har selv værtpå økologisk grisefarm og sett det :)

Anonymous poster hash: 6b593...b2b

De hadde det sikkert fint der du var, men det har de det jo på mange konvensjonelle bruk også. Når forskerene sammenlikner systemene finner de ikke vesentlige forskjeller. Vi må jo tro mer på uavhengige instanser som ser på det store bildet enn bare det lille vi erfarer ved å besøke et bruk eller fem selv.

Skrevet (endret)

For ti år siden var parabener helt trygt. Jeg velger å være føre var når det gjelder helsen vår og miljøet. Er skeptisk til alle sprøytemidlene og jeg mener at dyreveldferden er bedre på økogårder ut fra det jeg har lest og sett (nå sier jeg ikke at dyra har det fælt på alle norske, konvensjonelle gårder for det tror jeg ikke). At dyra på økogårder spiser mer av maten som er naturlig for dem tror jeg også vil gi bedre helse hos vi slm spiser dyrene.

Endret av yogajente
Skrevet

For min del: for å unngå sprøytemiddelgift i frukt og grønt.

Skrevet

Jeg spiser det fordi: dyrene har det bedre, det smaker bedre, man får ikke i seg giftstoffer, støtter en god sak, jeg er friskere når jeg spiser det. Så ganske uenig med deg, altså. Trenger ikke forskning for å skjønne dette. Kroppen skal ikke ha i seg slike stoffer, og dyrene skal ikke stå inni en trang bås. Naturlig er det beste.

Anonymous poster hash: a64a8...8e4
Skrevet

Kan svare hvis du kommer med pålitelige kilder, dvs. vitenskapelige artikler.

Anonymous poster hash: 04807...8c8
Skrevet

Kan svare hvis du kommer med pålitelige kilder, dvs. vitenskapelige artikler.

Anonymous poster hash: 04807...8c8

Det vanlige er at den som påstår at et produkt er bedre enn et annet har bevisbyrden. Der sliter tilhengerene av økologisk mat.

http://vkm.no/dav/3c206a8a4d.pdf

http://vkm.no/dav/2ec32c5ae7.pdf

http://vkm.no/dav/c6eff8464a.pdf

http://vkm.no/dav/dd103379d2.pdf

http://www.eurl-pesticides.eu/library/docs/allcrl/AqcGuidance_Sanco_2013_12571.pdf

Skrevet

Anbefaler alle å se Matagentene på TV2. Der har de undersøkt dette mer reellt enn VG. 

Økologisk har ingen helsegevinst hos dem som spiser maten, men dyrene har det i det minste mye bedre enn ikke-økologiske. 

Skrevet

Det smaker bedre.

Helsegevinst, dyrevelferd, ødelegelsen av jordsmonnet ved konvensjonelt jordbruk etc etc et argumenter som ikke biter på sånne som legger VG-artikler til grunn for det de mener, så alle sånne saker kan vi jo legge til side. Da står jeg igjen med at det rett og slett smaker bedre av mat som har vokst i sitt eget tempo, og/eller var glade da de levde.

Skrevet

Jeg spiser økologisk for å unngå sprøytemidler.

Jeg blir kanskje ikke sunnere enn en person som spiser konvensjonelt dyrket potet, men jeg unngår hvertfall giftstoffene ved å velge økologisk. 

Anonymous poster hash: 01bfc...0ca
Skrevet

Det smaker bedre.

Helsegevinst, dyrevelferd, ødelegelsen av jordsmonnet ved konviensjonelt jordbruk etc etc et argumenter som ikke biter på sånne som legger VG-artikler til grunn for det de mener, så alle sånne saker kan vi jo legge til side. Da står jeg igjen med at det rett og slett smaker bedre av mat som har vokst i sitt eget tempo, og/eller var glade da de levde.

Selv om det var VG som kjørte artiklen var det vitenskapskomiteen som kom med konklusjonen. Det er en ganske seriøs kilde somhar gått gjennom mye forskning på området.

Skrevet

Du er like uvitende som journalistene i VG, HI.

Bare merkingen på de ulike dunkene med sprøytemiddel, bør være nok til å la være.

Anonymous poster hash: 12fc9...748
Skrevet

Til de som spise økologisk for miljøet: en bonde må som oftest ha over dobbelt så mange åkrer for å få nok avlinger. Dvs at traktoren må kjøre veldig mye mer enn ved vanlig landbruk. Kjempebra for miljøet det med en traktor som slipper ut diesel!

Og en annen ting- det er den samme melkebilen som kommer til de økologiske gårdene for å hente melk.

Bevis fra en som bor på landsbygda og har sett dette med egne øyne.

Anonymous poster hash: 4090a...07f

Skrevet

Et annet poeng med at man trenger mye større dyrkningsareal for økologisk mat, er at det dermed ikke er bærekraftig på verdensbasis med matmangel. Det er et i-landsprivilegie å kunne unne oss luksusen med økologisk mat...

Anonymous poster hash: 03b6a...012

Skrevet

Et annet poeng med at man trenger mye større dyrkningsareal for økologisk mat, er at det dermed ikke er bærekraftig på verdensbasis med matmangel. Det er et i-landsprivilegie å kunne unne oss luksusen med økologisk mat...

Det er fullstendig feil, men et ganske vanlig argument blandt uvitende som kun leser overskriftene i tabloidpressen.

Og ja, Tine sin melkebil henter nok melk go blander med vanlig. Det er fordi de ikke selger nok av den økologisk merkede melken, og selger noe av det som konvensjonell for å ta unna.

Det er heller ikke alle meieri som tapper økologisk, og da kan den økologiske melka selges som vanlig dersom det er transportmessig fornuftig.

Men den økologisk merkede melka (Debio) er ikke konvensjonell. Her er det strenge kontroller for å få denne godkjenningen.

Skrevet

Vi driver økologisk landbruk og har aldri drevet konversonelt. Vi har den eiendommen vi har, og vi tilpasser driften ut i fra de ressursene vi har. Vi har antall dyr etter hvor mye mat åkrene våre gir. Vi bruker skogen og utmarka til sauene våre, de holder løvskogen nede og er trygge for bjørn og ulv så nær gården. Både sau og kyr har mulighet til å gå ut på vinteren og de er ute på beite fra mai til oktober. 

Vi kjøper veldig lite utenfra, forer ikke med kraftfor men med litt korn i tillegg som kommer fra vår egen åker.

Når vi bygget på uthuset sist sommer, kom mesteparten av materialet fra egen skog. Veden det samme selvfølgelig.

I teorien kunne vi sikkert spydd på med kunstgjødsel og sprøytemidler og hatt dobbelt anntall dyr og avling, ville blitt vanskelig å få alle på beite hele sesongen og vi måtte bygget på fjøset, men det hadde sikkert gått ann. Men det er ikke det som er det naturlige. Jo, verden mangler mat..men tviler på at vi i norge kommer til å starte eksport av så mye storfekjøtt ol i fremtiden.

Dere vet vel at de fleste dyr her til land er oppfostret mye på palmeolje? Kraftfor har blitt billigere enn grovfor nesten, så folk ser ikke like stort poeng i å holde små åkerlapper i drift for det lønner seg ikke i lengden når det finnes billigere alternativer.

Anonymous poster hash: dffae...176
Skrevet

Det er fullstendig feil, men et ganske vanlig argument blandt uvitende som kun leser overskriftene i tabloidpressen.

Og ja, Tine sin melkebil henter nok melk go blander med vanlig. Det er fordi de ikke selger nok av den økologisk merkede melken, og selger noe av det som konvensjonell for å ta unna.

Det er heller ikke alle meieri som tapper økologisk, og da kan den økologiske melka selges som vanlig dersom det er transportmessig fornuftig.

Men den økologisk merkede melka (Debio) er ikke konvensjonell. Her er det strenge kontroller for å få denne godkjenningen.

Her i Trondheim selger Tine faktisk så mye økologisk melk at de i perioder ikke klarer å dekke behovet.

Jeg jobber i bhg der vi har ca 50-60 % økologisk kostholt :) ( nå vet sikker mange hvor jeg jobber :) ) Smaker mye bedre og kan ikke tro at det ikke gir helsegevinst å slippe å ha i seg alle de sprøytemiddlene. 

Anonymous poster hash: e8cfb...684

Skrevet

Når det gjelder kosthold kommer ofte effekten flere år senere. Å spise giftstoffer i sprøytemidler over lengre perioder vil nok vise seg å ha negativ effekt. Det vil de nok finne ut av senere, det er bare ikke noe kroppen er laget for. Vi blir allerede syke av for mye sukker og salt. Dette slår ofte ikke ut før man blir 50-60 år.

Jeg støtter økologisk landbruk og kjøper det når jeg finner det. Ikke minst er jeg opptatt av dyrevelferd. At dyr har blitt en vare som ofte har det fælt mens de lever er helt forkastelig! 

Anonymous poster hash: d3f6e...1de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...