Gå til innhold

Fast føde

Tilith

Anbefalte innlegg

Har begynt med litt fast føde til mini på litt over 4 mnd. Han var aldri fornøyd etter måltidene med mme og sov nesten ikke på dagen, så hs anbefalte meg å begynne så smått.

Det falt i smak... Men jeg synes det er litt vanskelig å vite hvor mye han skal ha av grøt og mme... Redd han skal overspise, og spise mye mer enn nødvendig. Han er en stor gutt, så trenger jo deretter.

Begynte med Nestle ris og hvete grøt, men den reagerte han på og fikk utslett. Leste i en bok her at man skal være forsiktig med hvete? så da prøver vi nå Hipp sin risgrøt. Den reagerer han ikke på virker det som.

Nå har han fått grøt en stund og nå gir jeg han en halv porsjon til frokost og til kvelds (på 1 dl vann- følger oppskriften på pakken). Før fikk han 200 ml mme bare. Nå variere det litt men han spiser ca 150 ml mme i tillegg til grøten. Er dette mye mat?

Han får 200 ml 1 gang på natta(kl 5 som regel våkner han) samt 2 ganger til på dagen i tillegg til frokost og kvelds, altså 5 måltider.

Han har fått smakt et par teskjer med fruktmos på formiddagen og litt middagsmos på ettermiddagen enkelte dager. Fortsetter vel bare med smaksprøver her frem til 6 mnd eller??

Synes dette er litt vanskelig jeg :/

Hva gir dere andre som har startet rundt samme alder??

Endret av Tilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn er så utrolig forskjellige, så tror du må se an barnet ditt og høre med helsestasjon om hva de tenker. Min får mm og ville ikke ha mat før han nærmet seg 6 måneder, selv om vi startet med smaksprøver på 4 måneders dagen. Plutselig ville han derimot ha, så vi gikk fra 0 til 3 måltid i løpet av to uker. Tilbydde alltid mm i tillegg til måltidene. Vår helsestasjon sa at så lenge vi ga mat med bra næringsinnhold kunne vi fint la han regulere inntaket selv. Nå har vi en bestemt liten kar som tydelig lukker munnen når han ikke vil ha mer, så her var det ikke noe problem.

Vi gir fruktmos/smoothie rundt klokka 10, brødskive med pålegg ca 13 og middagsglass eller biter av vår mat når vi spiser middag (rundt klokka 5). Pupp tilbys etter hvert måltid og noen gang i mellom, litt avhengig av om han vil ha og hvor mye spreng jeg har, haha. På natten er det fortsatt ganske mye pupp, skal redusere til ett måltid om ikke lenge.

Anonymous poster hash: 406d5...dca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...