Gå til innhold

Er det normalt, når man har Nyrebekkenbetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

at man får mer vondt og ubehag i nyrene og korsryggen etter at man har begynt behandling? (Begynte på selexid på fredagskvelden) I dag har det vært forferdelig.

Er kjempekvalm og alt er ett skikkelig ubehag. Prøvde å dusje for å se om det kunne hjelpe.. Sitte, ligge, stå.. alt er bare ubehagelig. 

Noen som har erfaringer??

Anonymous poster hash: cc083...d20
Skrevet

Jeg ville tatt en ny legetime i morgen (ev ringt legevakten i kveld også). Da jeg fikk nyrebekkenbetennelse hjalp antibiotikaen akkurat mens jeg gikk på den, så ble det verre igjen. De hadde ikke dyrket prøvene, så den antibiotikaen jeg fikk var ikke god nok til de bakteriene jeg hadde - og da fikk jeg alt tilbake da jeg egentlig burde vært frisk.

Er det virkelig ille så ring legevakten nå i kveld og hør med dem. Man skal ikke ta lett på en nyrebekkenbetennelse som forverrer seg!

God bedring :)

Anonymous poster hash: ec5e7...fe5
Skrevet

Jeg ringte såvidt tidligere for å høre om det var normalt, fikk bare tørre svar som unngikk hele saken. "det er normalt å være litt kvalm når man går på selexid".. Vel, det er fjerde gang jeg får selexid dette svangerskapet pga UVI og jeg har ikke reagert slik på det tidligere. Føler jo at jeg bare maser når jeg ringer dit, de virker ikke å ta ting særiøst i det hele tatt, og det bekymrer meg litt.. Skulle jo tro at medisinene skulle virket til nå.. Det er trossalt fredagskveld, hele lørdag , søndag, mandag og i dag med medisin.. 

Har heldigvis ikke feber.. Men likevel.

Takk. Vurderer å ringe en gang til, føler bare jeg må mote meg litt opp først før jeg treffer samme herlige personen i telefonen igjen ;)

Hi

Skrevet

Jeg fikk nyrebekkenbetennelse i første svangerskap og fikk antibiotika. Tror det var Selexid, men er ikke helt sikker. Uansett; jeg fikk en kjempekur på over 100 tabletter av gyn på sykehuset, uten at jeg ble bedre.

Til slutt fant fastlegen ut av det, så jeg fikk riktig medisin, ble da bedre på null tid. 

Konklusjon: ta en tur til legen og sjekk om du kan få annen medisin.

Anonymous poster hash: 7720e...024
Skrevet

Har vært til legen i dag. Fallt seg slik at jeg hadde sv.skapskontroll i dag, de tok prøve. hadde mer utslag på leukosytter eller hva det heter enn jeg hadde på fredag, så fikk beskjed om å komme med ny urinprøve i morgen.. Så utover det vet jeg ikke. (fikk ikke noe ny time i morgen)

HI 

Skrevet

Jeg ringte såvidt tidligere for å høre om det var normalt, fikk bare tørre svar som unngikk hele saken. "det er normalt å være litt kvalm når man går på selexid".. Vel, det er fjerde gang jeg får selexid dette svangerskapet pga UVI og jeg har ikke reagert slik på det tidligere. Føler jo at jeg bare maser når jeg ringer dit, de virker ikke å ta ting særiøst i det hele tatt, og det bekymrer meg litt.. Skulle jo tro at medisinene skulle virket til nå.. Det er trossalt fredagskveld, hele lørdag , søndag, mandag og i dag med medisin.. 

Har heldigvis ikke feber.. Men likevel.

Takk. Vurderer å ringe en gang til, føler bare jeg må mote meg litt opp først før jeg treffer samme herlige personen i telefonen igjen ;)

Hi

Jeg hadde heller ikke feber da jeg "fikk tilbake" nyrebekkenbetennelsen. Og jeg ble heller ikke tatt på alvor da jeg kom tilbake på legekontoret. Legesekretæren/sykepleieren som avviste meg den dagen fikk noen dager etterpå en skrape av kommunelegen fordi hun skulle ha tatt meg på alvor og gitt meg legetime samme dag!

Og da var jeg ikke en gang gravid.

Så jeg ville ringt tilbake - skal ikke ha det slik når du er gravid!

Ellers bør du holde deg unna sukker og raske karbohydrater!!! Dette er for for bakteriene, så det må du unngå!

Og så må du passe på at du tar en runde eller to med gode tarmbakterier som er beregnet å bruke etter antibiotikakur! Kjempeviktig ikke bare for deg - men også for den lille i magen. Du må bygge opp igjen og normalisere din egen bakterieflora, for den lille får din bakterieflora som beskyttelse under fødselen og gjennom amming etterpå. Gjør du dette så kan den lille unngå en del mageproblemer o.l. når den er født.

BioCare Intensiv eller Udo's Choice Super 8 er gode alternativer (helsekost). De "vanlige" tarmbakterietilskuddene er ikke nok når du har hatt flere antibiotikakurer! Da må du ha en av disse to som er spesiallaget med tanke på bruk etter a.b.kurer.

# 2

Skrevet

Hvor langt er du på vei?

Hos meg utløste nyrebekkenbetennelsen fødsel..hadde 3 døgn med smertehelvete pga det og når ungen var ute ble jeg kvitt hele driten..

Anonymous poster hash: b413c...6c2

Skrevet

Har vært til legen i dag. Fallt seg slik at jeg hadde sv.skapskontroll i dag, de tok prøve. hadde mer utslag på leukosytter eller hva det heter enn jeg hadde på fredag, så fikk beskjed om å komme med ny urinprøve i morgen.. Så utover det vet jeg ikke. (fikk ikke noe ny time i morgen)

HI 

Hvis antibiotikaen du fikk hadde hatt effekt skulle du ikke hatt større utslag på leukocytter nå enn du hadde på fredag, det tyder på at kuren ikke virker på det. Og siden dette er fjerde kur med samme antibiotika under svangerskapet så kan det tyde på at du enten er feilbehandlet eller at bakteriene du har er blitt resistente mot denne antibiotikaen.

Blir det verre i natt så må du ringe legevakten. Ellers er det å troppe opp hos legen tidlig i morgen.

Lykke til!

Skrevet

Kan man bruke de greiene når man er gravid? Jah, burde kanskje. :S 

Takk for svar og oppmuntring.. og tips :) 

HI

Skrevet

Er 29 uker. Mye kynnere siste halvannen uke.. 

Hi

Skrevet

Kan man bruke de greiene når man er gravid? Jah, burde kanskje. :S 

Takk for svar og oppmuntring.. og tips :)

HI

Ikke noen kontraindikasjoner på å bruke gode tarmbakterier når man er gravid.

De gode tarmbakteriene vil styrke immunforsvaret ditt (tarmbakteriene utgjør 70-80 % av immunforsvaret ditt) og dermed så vil det også kunne forebygge fremtidige uvi'er.

Når du drar til legen i morgen så spør du om de har dyrket prøvene dine. Og hvis de ikke har det så be om å få snakke med legen og spør veldig direkte legen hvorfor han ikke har fått dette gjort når du ikke har hatt effekt av a.b.kuren.

Da jeg fikk "tilbakefall" av min nyrebekkenbetennelse og så ble avvist og kom tilbake enda noen dager etterpå, så ville den legen ikke ta seg tid til å dyrke prøvene fordi han mente det var gått for lang tid, så da ble jeg umiddelbart satt på et mer bredspektret antibiotikum.

Jeg kan tenke meg at de vegrer seg å bruke dette på gravide, men dessto viktigere er det jo å dyrke prøvene slik at de er helt sikre på den typen a.b. de gir første gang. Dessverre så er det for mange som sjanser på at de gir riktig type, siden ca 90 % av alle uvi'er er forårsaket av en bestemt type bakterier. Men for de 10 % som ikke har den bakterien så vil første kur ikke ha effekt eller ikke god nok effekt slik at man får tilbakefall.

Hvis du blir avfeid ville jeg byttet lege. Nyrebekkenbetennelse skal ikke bagatelliseres, og i hvert fall ikke når man er gravid.

Så ikke la deg avfeie i morgen - krev riktig behandling!

Jeg har lært meg å bli så tydelig at jeg spør leger i slike "dunkle" situasjoner om de er villig til å garantere at de har rett og om de har råd til å gamble med min helse - for jeg har det ikke. Da er jeg blitt tatt på alvor!

Så vær litt løvemamma nå - du gjør dette både for deg selv og også for den lille i magen! Krev svar og begrunnelser på alt de gjør eller ikke gjør, og be dem gjerne dokumentere at du ikke er blitt bedre etter fem dager på a.b. og at de ikke gjorde noe i dag, og det de gjør/ikke gjør i morgen.

Skrevet

Hvordan gikk det med det i dag, HI?

Skrevet

Heihei. Takk for omtanken :) Jeg fikk bare vondere utover natten, dro på legevakten og ble sendt videre til sykehuset. Så har vært her siden.. Intravenøs antibiotika som jeg ikke husker navnet på, blodprøver, urinprøver og mer til hver dag .. det er tydelige bedringer, kynnerne er MYE minedre, det er og færre av de..

det er ikke vondt over nyrene nå, litt øm til tider, men ikke vondt :) mindre utslag på leukozytter, men blodprøvene er litt teite ennå, litt for lite endring i crp og de hvite (blodlegemer?) 

Så blir her i allfall til i morgen, utover det vet jeg ikke, men jeg har det MYE bedre :) blir tatt på allvår, og blir tatt godt hånd om :)

Skal ikke si at det ikke er tungt å være her, både psykisk og fysisk, men jeg blir bedre, og det føles trygt. :)

Skrevet

Heihei. Takk for omtanken :) Jeg fikk bare vondere utover natten, dro på legevakten og ble sendt videre til sykehuset. Så har vært her siden.. Intravenøs antibiotika som jeg ikke husker navnet på, blodprøver, urinprøver og mer til hver dag .. det er tydelige bedringer, kynnerne er MYE minedre, det er og færre av de..

det er ikke vondt over nyrene nå, litt øm til tider, men ikke vondt :) mindre utslag på leukozytter, men blodprøvene er litt teite ennå, litt for lite endring i crp og de hvite (blodlegemer?) 

Så blir her i allfall til i morgen, utover det vet jeg ikke, men jeg har det MYE bedre :) blir tatt på allvår, og blir tatt godt hånd om :)

Skal ikke si at det ikke er tungt å være her, både psykisk og fysisk, men jeg blir bedre, og det føles trygt. :)

Så godt du omsider ble hørt og tatt på alvor!

Og ikke minst at det går bedre nå :)

Når du er ferdig med antibiotikakuren så begynn på slike tarmbakterier som jeg nevnte over her. Du vil definitivt trenge det nå etter at du først har hatt fire a.b.kurer og så intravenøs.

Om legene sier at du bare kan drikke litt biola, så er dette ikke nok for å bygge opp igjen bakteriefloraen i kroppen din tilstrekkelig. Og med tanke på den lille i magen så er det viktig at du får bygget den opp igjen før fødsel og amming.

Godt du blir fulgt godt opp nå i hvert fall. God bedring! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...