Gå til innhold

Kreta 8.mai med en (straks) fireåring og en på 8 mnd. Noen tips og erfaringer? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri vært i syden med barn før. Har UV-klær, bleier, solhatt osv. Bør jeg ta med matglass? Eller har de? Grøt? Fruktmos? Hvilke klær på denne tiden? Hjeelp :)

Skrevet

Ang mat vet jeg ikke men var der samme tid i fjor.

Veldig kjølig på kvelden og ikke varmt i basseng eller havet. Solen varmer godt når den varmer da men veldig ustabilt. Hadde tre dager med regn/storm.

Det er rett og slett som en norsk sommer.

Anonymous poster hash: 685c0...073

Skrevet

Veldig kjølig på kvelden og ikke varmt i basseng eller havet. Solen varmer godt når den varmer da men veldig ustabilt. Hadde tre dager med regn/storm.

Oh no.. Det jeg fryktet :( Men så bor jeg i nord norge så kanskje din "norske sommer" er adskillig bedre enn min ;) HI
Skrevet

Oh no.. Det jeg fryktet :( Men så bor jeg i nord norge så kanskje din "norske sommer" er adskillig bedre enn min ;) HI

Det VAR fire dager med deilig sommervarme da. Mannen badet, det var kaldt men levelig sa han. ;-)

Klarte å bli litt solbrent så helt galt var det ikke.

Uansett, kvelden er litt kjølig så det er godt med en jakke på solbrente skuldre og lange tights. Det er jo hyggeligst å spise ute på kvelden og jeg ble litt kald da.

PS: jeg er samisk så tåler tøft klima. ;-)

Skrevet

Det VAR fire dager med deilig sommervarme da. Mannen badet, det var kaldt men levelig sa han. ;-)

Klarte å bli litt solbrent så helt galt var det ikke.

Uansett, kvelden er litt kjølig så det er godt med en jakke på solbrente skuldre og lange tights. Det er jo hyggeligst å spise ute på kvelden og jeg ble litt kald da.

PS: jeg er samisk så tåler tøft klima. ;-)

Holder kanskje med cardigan og tights til meg da.. Tenkte å ta med noen bukser, cardigans, jakke og tynn fleece til smågutta. Krysser fingrene for bra vær, har ikke vært i syden på 5 år ;)
Skrevet

Var der på samme tid og frøs utrolig mye. Måtte tilslutt leie varmeovn til rommet, fordi alt av klær ble fuktige. Til slutt leide vi bil, kjørte til sørsiden av øya (vi var i Platanias-Chania) og betalte for et nytt hotel der. Vi reiste hjem igjen 16 mai tror jeg det var, og de 2-3 siste dagene kunne vi være på stranda osv. Men badet ikke. Men vi var nok veldig uheldige. 

Til baby ville jeg tatt med grøt. Ellers selges alt der

Anonymous poster hash: 9d4ef...4f7
Skrevet

Kreta kan faktisk være veldig varmt på denne tiden, MEN kveldene vil uansett være kjølige. Ta med bukser og tynne ulltrøyer som barna kan dra over t-skjortene på kveldene. Med ulltrøyer behøver man færre skift. Ta også med vindjakker. Ta med leverpostei, grøtpulver og fruktglass hjemmefra. Du får tak i fruktglass i Hellas og, men ofte inneholder disse en del sukker. Finn en baker, der har de litt grovere brød.

Ikke noe problem å reise med en på åtte mnd, men man bør kanskje være litt mer påpasselig med å vaske hender på baby. Det er jo en annen flora der nede, uten at Hellas er det verste stedet å dra...

Bassengene er jo forresten oppvarmet. God tur!

JEG vil også til syden!!!

Anonymous poster hash: 59ccb...406

Skrevet

Det er ikke alle hoteller som har oppvarmet vann i bassengene, reiser man så tidlig på sesongen bør det sjekkes opp før man bestiller.

Havet er kaldt enda, og er det ikke oppvarmede bassenger kan de også være litt kalde. Får dere sol er dagene varme og fine uten å være for varme, men det er fuktig og kaldt om kvelden.

Anonymous poster hash: 42698...ef7
Skrevet

Hvor på Kreta?

Anonymous poster hash: 03fb3...e24
Skrevet

Jeg var i Chania (Agia Marina) tidlig i mai fjor, og det vr fint vær i 3-4 dager. Det var varmt, men regnet litt et par dager. En dag blåste vi bort og det var masse skyer, men det holdt fint med en tynn genser. Kommer litt an på hva slags hotell dere skal bo på, men de fleste Ving-hotell har minimarked eller en liten butikk man kan handle på. Jeg er ikke i stand til å huske om de hadde babymatglass der, da vi reiste med 3-åring. Kan være lurt å sjekke med reisebyrået om de vet :)

Ha med bukser og gensere og sommertøy, sjekk yr.no et par dager før avreise. De er ganske bra oppdatert på været. Sjekket nå og det ser ikke ut som om det skal bli sånn fryktelig varmt. Kan være greit å ha en tynn jakke også i tilfelle.

Anonymous poster hash: 5de02...454
Skrevet

Vi var nettopp i syden med en på 8 mnd. Hun får melk på flaske nå, og jeg var veldig glad for at jeg hadde tatt med en liten vannkoker, fordi de ikke hadde det på hotellet. Vannet der vi var skal ikke drikkes og jeg måtte vaske flaskene i vasken der, og som et forsøk ihvertfall for å få til en liten sterilisering kokte jeg vann og helte på etter de var vasket. Hun ble ikke syk. Pluss varmt vann fra termos til å blande grøten var nødvendig. 

Mitt tips :)

Anonymous poster hash: e9e08...fde
Skrevet

Vi har alltid hatt med mat til barna når de har spist grøt og middagsglass. De har stort sett glass i "syden" også, men sjelden de samme som vi har i Norge og en del steder tilsetter de ting som ikke nødvendigvis er bra at barn får i seg, som sukker i fruktmos. Vi har også tatt med bleier. Aner ikke hvordan det er i Hellas, men vi var bl.a i Thailand og der var det kun små minimarkeder rundt der vi bodde og de hadde kun små pakker med 4-6 bleier i hver pakke og de var dyre. På de større sentrene hadde de vanlige pakker med bleier (som fortsatt var dyrere enn i Norge, men ikke så dyre som de små), men det var såpass langt unna at det ble en utflukt å dra dit, ikke noe vi gjorde mellom stranda og middagen. Den gangen hadde vi med en del bleier, men ikke nok til hele perioden vi skulle være der. De bleiene vi fikk kjøpt var heller ikke like gode som de vi brukte i Norge, antagelig fordi vi i Norge hadde prøvd oss frem til hvilke som fungerte, mens der måtte vi bare gjette hvilke som ville kunne passe.

Anonymous poster hash: 7c29f...228
Skrevet

De selger mat i Hellas også, og på ei uke (eller to) så gjør det ingen som helst varig skade om maten skulle inneholde noe som 'ikke er bra' 😉 ville ikke prioritert bagasjeplass på mat og bleier om andre ting trenger plass :) vi var på Mallorca da jenta vår var ca 8mnd, det gikk veldig fint. Tenker at man reiser på ungenes premisser og tilpasser seg dem. Vi er heller ikke veldig hardnakket på rutiner i forhold til søvn - men ser an hva ungen trenger og hun fikk sove i vognen på kvelden :) god tur!

Anonymous poster hash: 753e1...8ff

Skrevet

Tusen takk for gode tips og svar! Vi skal til Agia Marina, hotell Alexandra Beach i to uker. Tar med en svær pakke remableier, grøt nok, smoothier/fruktmos og noen middagsglass. Vurderer også vannkoker nå og leverpostei. Hadde tenkt å ta med noen langermede cardigans, tynn fleecejakke og vindjakke. Måtte bare sjekke om det var nødvendig å fylle kofferten med langbukser og gensere.. Og det tyder jo på det :( Evt biotex og vaske det vi har med..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...