Gå til innhold

Sunt å spise sennep hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har byttet ut smør og majones på skiven med smøreost og sennep. Det er såå godt og gir masse ekstra smak. Sennepen jeg bruker er den grove typen og inneholder bare 2%fett. Det er jo ingenting i forhold til smør og majones som er fettbomber. Men den inneholder jo sukker..

Hvor sunt er dette egentlig? 

Anonymous poster hash: fc0bc...7ce
Skrevet

Smøreost har jeg ikke sjekket varedeklarasjonen på, men ser for meg at det er en del tilsetningsstoffer i den og at den ikke er sunn. Ekte meierismør bruker jeg når jeg skal steke mat, er det som anbefales av ernærings- og treningsfysiolog Pål Jåbekk, i følge han og forskning han refererer til, er det høyt inntak av karbohydrater, ikke fett, man legger på seg av. Sennep er ikke særlig sunt nei. En god huskeregel er også at mat skal inneholde minst mulig ingredienser, jo mer ingredienser, dess mer usunt, f.eks. posesupper er usunne og de består av mange rare ingredienser. Fisk, kjøtt, nøtter, grønnsaker og til dels frukt er sunt :) Er blitt veldig inspirert etter å ha lest boka til Pål Jåbekk og jeg prøver så godt jeg kan å kjøre et kosthold som er tilnærmet paleo, men jeg unner meg sjokolade en gang i uka.

Skrevet

Smøreost har jeg ikke sjekket varedeklarasjonen på, men ser for meg at det er en del tilsetningsstoffer i den og at den ikke er sunn. Ekte meierismør bruker jeg når jeg skal steke mat, er det som anbefales av ernærings- og treningsfysiolog Pål Jåbekk, i følge han og forskning han refererer til, er det høyt inntak av karbohydrater, ikke fett, man legger på seg av. Sennep er ikke særlig sunt nei. En god huskeregel er også at mat skal inneholde minst mulig ingredienser, jo mer ingredienser, dess mer usunt, f.eks. posesupper er usunne og de består av mange rare ingredienser. Fisk, kjøtt, nøtter, grønnsaker og til dels frukt er sunt :) Er blitt veldig inspirert etter å ha lest boka til Pål Jåbekk og jeg prøver så godt jeg kan å kjøre et kosthold som er tilnærmet paleo, men jeg unner meg sjokolade en gang i uka.

Det var han som påstår at 'mennesket' er blitt så mye sykere nå enn for 5000 år siden pga kostholdet vi har nå, bl.a. at vi spiser korn? Tenker den forskningen han henviser til er høyst selektivt utplukket...

Anonymous poster hash: 2f709...c31

Skrevet

Ja, det stemmer :) I følge Pål Jåbekk er inntak av korn den største feilen man gjør i kostholdet. Det er ikke uten grunn at en del av befolkningen mer eller mindre sliter med mageproblemer. Digger Pål Jåbekk, han er virkelig inne på noe vesentlig :) Har fått et mye bedre liv etter at jeg tok til meg tipsene fra han. Trodde jeg kunne mye om kosthold før jeg leste boken hans, men der tok jeg feil. Mange føler seg nok truffet når de leser boken hans, noe jeg også følte, fikk sjokk da jeg leste at korn ikke er sunt pga er blitt oppfostret med at det er helsefremmende, men alt han skrev og refererte til mtp forskninga ga mening og han begrunner alt meget bra. For å sette seg ordentlig inn i begrunnelsene og forskningen hans, er det best å lese boka hans.

Skrevet

Folk har bakt brød av korn i tusenvis av år, nå får du gi deg.

Anonymous poster hash: e8d58...1f9
Skrevet

Ja, det stemmer :) I følge Pål Jåbekk er inntak av korn den største feilen man gjør i kostholdet. Det er ikke uten grunn at en del av befolkningen mer eller mindre sliter med mageproblemer. Digger Pål Jåbekk, han er virkelig inne på noe vesentlig :) Har fått et mye bedre liv etter at jeg tok til meg tipsene fra han. Trodde jeg kunne mye om kosthold før jeg leste boken hans, men der tok jeg feil. Mange føler seg nok truffet når de leser boken hans, noe jeg også følte, fikk sjokk da jeg leste at korn ikke er sunt pga er blitt oppfostret med at det er helsefremmende, men alt han skrev og refererte til mtp forskninga ga mening og han begrunner alt meget bra. For å sette seg ordentlig inn i begrunnelsene og forskningen hans, er det best å lese boka hans.

Vel du må gjerne tro på 'steinalderdiett'-forskningen, men jeg tror jeg står over.

Regner med han ikke har skrevet noe om gjennomsnittlig levealder for 5000 år siden kontra nå? Kanskje ikke så rart at det finnes mer sykdom blant oss mennesker nå enn da med tanke på at vi nå lever mer enn dobbelt så lenge som da?

Anonymous poster hash: 2f709...c31

Skrevet

Man velger selv hva man spiser, men jeg velger å høre på nyere forskning ettersom Pål Jåbekk begrunner alt særdeles bra og han har flere relevante data å vise til, tør heller ikke spise korn da det inneholder antibeitestoffer og proteiner som kan skade tarmene.

Før da jeg spiste korn, brukte jeg å bli oppblåst og ekkel i magen, noe som indikerer at det ikke er bra å spise det. Når mat ikke er bra på kort sikt, er det neppe bra på lang sikt heller, men hver og en velger hvordan en vil leve. Jeg skjønner jo at det ikke har noen hensikt å fortsette å overbevise hvis motparten "lukker ørene". Det er klart at folk flest ikke blir glad når de elsker brødmat og har spist det i mange år og tenkt at det er sunt og så kommer plutselig en ernæringsfysiolog med forskning som tyder på det stikk motsatte. Jeg vet flere som har sluttet med korn og fått et nytt og bedre liv :)

Grunnen til at vi lever dobbelt så lenge, er bl.a at vi har bedre tilgang på medisiner, men det er ikke dermed sagt at helsa er noe bedre. Diabetes og andre livsstilssykdommer blir bare mer og mer utbredt, så man kan jo spørre seg hvor optimalt kosthold mange egentlig har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...