Gå til innhold

EKSPLOSJON av bananfluer! Tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dte har plytsleig blitt helt avsindig mange av dem. De flyr i flokker og svermer og sitter som brune prikker overalt på skap og vegger!!!

- Har kastet alt av fuktavfall, vanlig avfall, satt frukt og rød inn i kjølseksap, kastet potter med urter oppi, vakset og tørket alt av kjøkkenbenker osv.

_klorin nedi kjøkkenavløp

- Har laget feller:

-skåler med eddik og zalo. Tar en god del - har tømt flere skåler fulle av fluer

- Glass med gammel melonbit oppi, plastfolie på toppen med små hull i. Meget effektivt, men må tømmes (ute, langt vekk fra huset) ofte, siden de ikke dør av å være oppi der (de bare kommer seg ikke ut)

Andre triks som kan ta resten av disse ekle krekene?

Anonymous poster hash: ec5f9...82c
Skrevet

Kjøpte en gang en bananfluefelle, tror det var på obs. En liten plastbeholder med åpning. Hadde oppi et middel som fulgte med, som tiltrakk seg bananfluene. De krøp oppi, men kom seg ikke ut igjen. Veldig effektivt!!

Skrevet

Mormor har sånn sånn der elektrisk fluelampe sak..Den har sånn lilla lys om tiltrekker seg fluer, men når de flyr inntil får de støt og dør. Hører sånn BSSSST hver gang, er utrolig ekkelt, men veldig effektivt. Ser grusomt ut også. 

Skrevet

Rengjør. Det pleier å gjøre susen

Skrevet

Bananfluer kommer når noe gjærer, så hvis du har gamle slanter med øl, vin eller brus stående kan det være der problemet kommer fra.

Rengjør godt, fjern alt av frukt du har stående fremme. Kan det ligge en epleskrott eller noe et sted, i en papirkurv kanskje?

Få ut tomflasker/ glassavfall fra huset, og skyll alltid tomflasker heretter.

Fjern så mange bananfluer som mulig, ta gjerne støvsugeren fatt.

Vi har vært plaget med bananfluer i perioder, men etter jeg begynte å skylle tomflasker har jeg ikke sett snurten av dem! Lykke til, de er noen ekle små kryp :)

Anonymous poster hash: a9b7c...59d

Skrevet

Dte har plytsleig blitt helt avsindig mange av dem. De flyr i flokker og svermer og sitter som brune prikker overalt på skap og vegger!!!

- Har kastet alt av fuktavfall, vanlig avfall, satt frukt og rød inn i kjølseksap, kastet potter med urter oppi, vakset og tørket alt av kjøkkenbenker osv.

_klorin nedi kjøkkenavløp

- Har laget feller:

-skåler med eddik og zalo. Tar en god del - har tømt flere skåler fulle av fluer

- Glass med gammel melonbit oppi, plastfolie på toppen med små hull i. Meget effektivt, men må tømmes (ute, langt vekk fra huset) ofte, siden de ikke dør av å være oppi der (de bare kommer seg ikke ut)

Andre triks som kan ta resten av disse ekle krekene?

Anonymous poster hash: ec5f9...82c

Avløpsåpner i sluket, og støvsug alle fluene.

Skrevet

Eplecidereddik med en dråpe zalo! Mer effektivt enn vanlig eddik... blir rene massedrapet :P lykke til!

Skrevet

Eplecidereddik ja, den vanlige hjelper ikke stort. Men det lukter helt forferdelig grusomt altså, gammel, gjæret øl lukter det. Og sett ut over hele huset. Vi hadde "invasjon" i vinter, tror jeg hadde tjue glass rundt omkring med dette, var grusomt med lukt da det stod på, men det tok fluene. :) 

Skrevet

Ring bananflue-mannen:)

Anonymous poster hash: 3ea82...1cc

Skrevet

Anonymous poster hash: 3ea82...1cc

Skrevet

Kast all frukt, vask! Vent til det blir under 12grader ute, sett alle vinduet på vidt gap, slå av alle varmekilder, røm huset eller kle på dere. Faenskapen må fryse ihjel er min erfaring. Etterpå lager du små kopper med sukkerholdig saft i, dekker med plast og stikk små hull i. Sett dette overalt hvor du har støtt på dem, da vil de som eventuelt har overlevd kuldesjokket krype i koppene og ikke skjønne hvordan de skal komme seg ut igjen. De er små og mange, men jaggu er de dumme!

Skrevet

Jeg har støvsugd de, og satt ut glass med eddik og zalo til de som ble igjen. Få unna frukt og matrester. Men de er noen småjævler. Tror alle sammen føder 50 barn flere ganger daglig.. 

Skrevet

Jeg hadde fersk basilikum i krukke stående. Gikk ca en uke etter den kom i hus så var de vekk. De gikk på planten og alt, så trodde ikke det virket men de har vært borte siden. Før det hadde jeg gjort alt nevnt i tråden ovenfor...

Anonymous poster hash: 9d179...dbc

Skrevet

Jeg fikk dette problemet i fjor.. Fjernet alle planter med jord/fyktig jord (var her de bodde da de ikke satt på alle skapene på kjøkkenet.

Kjøpte noe slik insektstape.. Dette klistret jeg på noen skapdører og på vinduet på kjøkkenet.

Det som til slutt funket her, var å støvsuge først.. Og sette støvsugeren UT.. De flyr nemlig ut igjen. Deretter la de resterende få noen timer til å "finne roen" og sette seg godt tilrette på skapene/vasken igjen.. Så rettnog slett springe inn på kjøkkenet og spraye villt rundt seg med insektsspray.. Ned i avløp, rett på fluene der de sitter osv..

Dette gjorde jeg to dager på rad, så bar de borte.

Ha alltid noe i slukene.. Så de ikke kan oppholde seg der.

Og såklart.. Ingen matrester, frukt eller søl på benkene..

Lykke til! Føler med deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...