Gå til innhold

Til alle som er SYKMELDTE!!

Anbefalte innlegg

Noen fler i samme båt, sykmeldte og vet de kommer til å være det resten av svangerskapet??! Kom dere til legen igjen, og be om svangerskapspenger, og ikke sykepenger! Det kan hende du blir syk etter fødselen også.. Kanskje du allerede da har brukt opp sykemeldt-perioden din! Min søster fikk denne beskjeden fra sin jordmor, det er vist få leger som foreslår dette! Vi er sykemeldte fordi vi er gravide og ikke kan være i jobb. DVS at vi har krav på svangerskapspenger, så vi slipper å "bruke opp" sykemeldinger. Det kan hende du vil trenge det etter fødselen... ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144137938-til-alle-som-er-sykmeldte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen fler i samme båt, sykmeldte og vet de kommer til å være det resten av svangerskapet??! Kom dere til legen igjen, og be om svangerskapspenger, og ikke sykepenger! Det kan hende du blir syk etter fødselen også.. Kanskje du allerede da har brukt opp sykemeldt-perioden din! Min søster fikk denne beskjeden fra sin jordmor, det er vist få leger som foreslår dette! Vi er sykemeldte fordi vi er gravide og ikke kan være i jobb. DVS at vi har krav på svangerskapspenger, så vi slipper å "bruke opp" sykemeldinger. Det kan hende du vil trenge det etter fødselen... ;)

Det er dessverre ikke alltid svangerskapspenger kan erstatte sykemelding, det kommer an på årsaken. Men ja, jeg er helt enig, å "bruke opp" sykemelding i svangerskapet, dersom man heller kan få svangerskapspenger er bare dumt. Selv gikk jeg rett over på svangerskapspenger pga risikosvangerskap, men legen var heldigvis oppdatert på hvordan det fungerte. Har hørt om mange som nærmest ikke har hørt om muligheten. 

Det er dessverre ikke alltid svangerskapspenger kan erstatte sykemelding, det kommer an på årsaken. Men ja, jeg er helt enig, å "bruke opp" sykemelding i svangerskapet, dersom man heller kan få svangerskapspenger er bare dumt. Selv gikk jeg rett over på svangerskapspenger pga risikosvangerskap, men legen var heldigvis oppdatert på hvordan det fungerte. Har hørt om mange som nærmest ikke har hørt om muligheten. 

Ja. Pr i dag er jeg sykmeldt, men skal til legen 13 mai og be han forandre det. Risiko eller ikke, grunnen til at jeg ikke jobber er jo fordi jeg er gravid.. Har ekstrem bekkenløsning, og har en historie fra tidligere svangerskap, som gjør at jeg må unngå å bli sengeliggende både før og etter fødsel! Jeg har jo snart tre barn og ta vare på ;) Så jeg går hjemme med god samvittighet :)

Det er nok mange som ikke vet om muligheten ja, derfor jeg valgte og skrive dette innlegget! Sånn til informasjon ;)

Det jeg har fått til svar er at svangerskapspenger får man hvis det er årsaker med selve jobben som gjør at jeg ikke kan jobbe, feks risiko med arbeidet. Er det derimot fordi jeg ikke klarer å jobbe, så må man være sykemeldt. Er det feil????

Anonymous poster hash: afcdf...3ac

Det jeg har fått til svar er at svangerskapspenger får man hvis det er årsaker med selve jobben som gjør at jeg ikke kan jobbe, feks risiko med arbeidet. Er det derimot fordi jeg ikke klarer å jobbe, så må man være sykemeldt. Er det feil????

Anonymous poster hash: afcdf...3ac

du får høre med legen din. men så lenge svangerskapet gjør at du ikke kan jobbe, så er det jo litt rart om man skal bruke opp sm perioden sin. du er jo ikke syk, du er gravid :) det er i alle fall det jeg har fått beskjed om

Har man en jobb som som man ikke kan utføre pga graviditet (tunge løft, uheldige kjemikalier, ol) så skal man ha svangerskapspenger. Om man blir syk som et resultat av graviditeten skal man sykemeldes. Altså, om en frisk gravid kunne utført jobben så skal men ikke ha svangerskapspenger.

Det er i allefall slik jeg har forstått det.

Annonse

Dersom arbeidet er til fare for fosteret er svangerskapspenger riktig ytelse. Det vil si at slike som meg, som har høyrisiko svangerskap og gjentatte svangerskapsavbrudd bak meg, dekkes av ytelsen, selv om arbeidet ikke er av særskilt farlig art. Jeg er ikke syk, men kan ikke arbeide da det kan være til fare for barnet. Svangerskapspenger skal dekke barnets helse, mens sykemelding dekker mors.

Dersom arbeidet er til fare for fosteret er svangerskapspenger riktig ytelse. Det vil si at slike som meg, som har høyrisiko svangerskap og gjentatte svangerskapsavbrudd bak meg, dekkes av ytelsen, selv om arbeidet ikke er av særskilt farlig art. Jeg er ikke syk, men kan ikke arbeide da det kan være til fare for barnet. Svangerskapspenger skal dekke barnets helse, mens sykemelding dekker mors.

Dette er riktig :) Man kan få svangerskapspenger på bakgrunn av det som står skrevet her, men bekkenløsning, ekstrem svangerskapskvalme og lignende er ikke grunn nok til å få svangerskapspenger.

Men er helt enig i at de som har rett på svangerskapspenger burde ta det i stedet for sykepenger. Var selv i den situasjonen i fjor ar jeg nesten hadde brukt opp alle sykepengene i svangerskapet grunnet bekkenløsning og kvalme, så gjorde en situasjon at jeg hadde behov for langvarige sykepenger etter fødselen også. Ikke en kurant situasjon å være i når sykepengene nærner seg slutten.

Dessverre er det ikke slik at dette er noe legen bestemmer og at han kan endre det fra sykepenger til svangerskapspenger uten videre. Det må søkes til NAV og arbeidsgiver er inni bildet også. Ikke alle leger og jordnødre er klar over mulighetene heller.

Anonymous poster hash: 6825f...b26

Sikkert dumt sp. Men hvordan kan man bruke opp sykemeldingen?

Anonymous poster hash: 04b1e...d12

Man kan være sykemeldt inntil 12 mnd før man må opparbeide seg ny rett til sykepenger, dvs at man må være i inntektsgivende arbeid i 6 mnd før man har krav på sykepenger igjen.

Sikkert dumt sp. Men hvordan kan man bruke opp sykemeldingen?

Man kan være sykemeldt inntil 12 mnd før man må opparbeide seg ny rett til sykepenger, dvs at man må være i inntektsgivende arbeid i 6 mnd før man har krav på sykepenger igjen.

Det viste jeg faktisk ikke.

Annonse

Nå skal det vel en GOD del til for at man skal presetere å være sykemeldt i 12 mnd. da.

Anonymous poster hash: c3ed4...7b3

Trenger det vel ikke... la oss si du blir sykneldt i tre måneder på grunn av en sykdom. Så jobber du i 2 måneder uten sykefravær. Så blir du plutselig gravid og grunnet mye plager må du være sykmeldt heke svangerskapet. Da har du plutselig brukt ca 10 måneder av sykepengeåret man har tilgjengelig. Blir du syk etter fødsel da så har du ikke mye å gå på gitt, 2 måneder sykepenger også er det over på aap hvis du får en alvorlig sykdom.

Sånn sett er det en stor trygghet å få svangerskapspenger for de som kan få det, og spare sykepengene til senere hvis man skulle få behov for det.

Nå skal det vel en GOD del til for at man skal presetere å være sykemeldt i 12 mnd. da.

Nei, faktisk ikke. For etter hver sykemeldingsperiode så må man starte ny opptjening, dersom den varer over så og så lenge (husker ikke nå nøyaktig). Men man kan feks bli akutt syk+operert, knekke en fot osv, både før og etter et svangerskap. Og har man da allerede vært sykemeldt i 8-9 mnd i forbindelse med svangerskapet så har man faktisk ikke mye å gå på. Selv var jeg sykemeldt i fjor (alvorlig sykdom+operasjon), noe som ville medført at jeg hadde mistet sykepengene etter halvgått svangerskap, og ikke hatt rett på foreldrepenger. Men siden jeg dekkes av svangerskapspenger får jeg "lønn" hele svangerskapet, OG jeg har rett på foreldrepenger.

Gravide som er i jobb og har rett på sykepenger og foreldrepenger trenger i utgangspunktet ikke være redd for å bruke opp sykepengene. Dersom en er syk pga svangerskapet og får sykepenger i ni måneder, så går en over til foreldrepenger. Hvis en har foreldrepenger i 6 mnd eller mer så har en på den tiden tjent opp et nytt år med sykepenger til en begynner å jobbe igjen. En må være friskmeldt i 26 uker for å få rett på sykepenger i et nytt år - foreldrepenger gir også pensjonspoeng og rett til sykepenger i ny periode. Så for de som er sykemeldte pga svangerskap og skal ha vanlige foreldrepenger i 6mnd etter fødselen - ikke stress :)

Trenger det vel ikke... la oss si du blir sykneldt i tre måneder på grunn av en sykdom. Så jobber du i 2 måneder uten sykefravær. Så blir du plutselig gravid og grunnet mye plager må du være sykmeldt heke svangerskapet. Da har du plutselig brukt ca 10 måneder av sykepengeåret man har tilgjengelig. Blir du syk etter fødsel da så har du ikke mye å gå på gitt, 2 måneder sykepenger også er det over på aap hvis du får en alvorlig sykdom.

Sånn sett er det en stor trygghet å få svangerskapspenger for de som kan få det, og spare sykepengene til senere hvis man skulle få behov for det.

Ja, det er det jeg mener.. det skal litt til å plutselig bli syk i 2 mndr. og SÅ få plager som gjør at du blir sykemeldt i hele svangerskapet, og SÅ få plager etter svangerskapet som gjør at du blir sykemeldt enda lengre. Ja, selvfølgelig går det an, men det skal mye uflaks og vond vilje for å få til dette.

quote name="Anonym bruker" post="146328554" timestamp="1398856649"]

Ja, det er det jeg mener.. det skal litt til å plutselig bli syk i 2 mndr. og SÅ få plager som gjør at du blir sykemeldt i hele svangerskapet, og SÅ få plager etter svangerskapet som gjør at du blir sykemeldt enda lengre. Ja, selvfølgelig går det an, men det skal mye uflaks og vond vilje for å få til dette.

Det skjedde med meg. Var sykmeldt stort sett hele svangerskapet i enten 100 prosent eller graderte sykepenger. 1 år har man uansett. Rett før svangerskapet hadde jeg problemer med musearm og var delvis sykemeldt en stund pga det. Etter fødselen døde babyen min og jeg klarte selvsagt ikke å jobbe, og man har heller ikke rett på mer permisjon enn 6 uker. Da er det et rimelig stort problem når sykepengene nærmer seg slutten. Prøvde å jobbe men det gikk ikke på grunn av de psykiske belastningene jeg har vært gjennom.

Nå ble jeg gravid igjen veldig fort og har rett på svangerskapspenger denne gangen. Det er farlig for fosteret om jeg jobber. Heldigvis for meg, fordi jobbe hadde jeg ikke kunnet gjort uansett og uten sykepenger eller svangerskapspenger ville økonomien blitt veldig dårlig. Tror ikke det er gitt at man har rett på aap ved svangerskapsrelatert sykdom når sykepengene er oppbrukt men det vet jeg ikke noe om.

Så det er faktisk fullt mulig å bruke opp sykepengene sine og sitte i saksa etterpå.

Det mange ikke vet er at man har 1 år sykepenger enten man er sykmeldt 100 prosent eller 20 prosent.

quote name="Anonym bruker" post="146328554" timestamp="1398856649"]

Det skjedde med meg. Var sykmeldt stort sett hele svangerskapet i enten 100 prosent eller graderte sykepenger. 1 år har man uansett. Rett før svangerskapet hadde jeg problemer med musearm og var delvis sykemeldt en stund pga det. Etter fødselen døde babyen min og jeg klarte selvsagt ikke å jobbe, og man har heller ikke rett på mer permisjon enn 6 uker. Da er det et rimelig stort problem når sykepengene nærmer seg slutten. Prøvde å jobbe men det gikk ikke på grunn av de psykiske belastningene jeg har vært gjennom.

Nå ble jeg gravid igjen veldig fort og har rett på svangerskapspenger denne gangen. Det er farlig for fosteret om jeg jobber. Heldigvis for meg, fordi jobbe hadde jeg ikke kunnet gjort uansett og uten sykepenger eller svangerskapspenger ville økonomien blitt veldig dårlig. Tror ikke det er gitt at man har rett på aap ved svangerskapsrelatert sykdom når sykepengene er oppbrukt men det vet jeg ikke noe om.

Så det er faktisk fullt mulig å bruke opp sykepengene sine og sitte i saksa etterpå.

Det mange ikke vet er at man har 1 år sykepenger enten man er sykmeldt 100 prosent eller 20 prosent.

Ja, det du understerker jo bare akkurat det jeg mener: det skal litt til! Selv om det har skjedd med deg, så er det heller fåtallet dette eller lignende skjer med. De fleste er friske og fine og klarer å jobbe. Et FÅTALL som er sykemeldt i ett år. Og bare fordi du var det, så betyr det ikke at det er vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...