Gå til innhold

Rier, veer, kynnere, sammentrekninger WÆ!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så frustrert av alle uttrykkene!

Jeg er førstegangs selvsagt så jeg har ikke peiling på hva eg skal forventa, men min mor bruker altså ordet veer som i "når veene starter". Hva er en ve, i forhold til en rie?

Har jeg forstått rett ang. kynnere, at det er sammentrekninger i livmoren, men ikkje starten på fødsel? 

Anonymous poster hash: 10422...14d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veer og rier er det samme. Kynnere er sammentrekninger i livmoren, ja, og er ikke starten på fødsel. Vi har noe som kalles "maserier" også, og de kan kjennes ut som kynnere, men disse kynnerne/riene er endel av åpningsfasen før aktiv fødsel :-)

Anonymous poster hash: 344b3...f07
Skrevet

Rier og veer er det samme.

Kynnere er sammentrekninger det og, men de er ikke effektive og disse kan man ha lenge før fødsel nærmer seg. De er ikke vonde.

Anonymous poster hash: 6c0f3...e60

Skrevet

Rier og veer er to ord for det samme. Det er får man når fødselen er i gang. Både rier/veer og kynnere er sammentrekninger av livmoren.

Kynnere er sammentrekninger man gjennom hele svangerskapet i varierende grad.

Jeg har ikke hatt særlig merkbare kynnere selv, så kan ikke uttale meg så mye, men om jeg skal forklare forskjellen på rier og kynnere, så må det være at rier bygger seg opp til en topp for så å avta. Kynnere er mer konstant hele tiden, men ikke like kraftig som en rie. Men i starten kan også rier være svake og vanskelige å tolke og forveksles med kynnere, men etterhvert vil man skjønne at det er det det er fordi de vil komme hyppigere og kraftigere og vare lenger.

Anonymous poster hash: ee4da...256
Skrevet

Er ikke lett å forstå seg på alle de forskjellige ordene. Kynner er sammentrkninger i livmoren som en har i lang tid. Er livmoren som øver seg til fødsel. De er ikke vonde men kan være ubehagelige. Rier/ veer er de sammentrekningene en får som gjør at mormunnen åpner seg og blir kortere. Foskjell på rier og kynner er at riene blir sterkere og sterkere og vonde mens de gjør ikke kynner. Maserier er en betegnelse på sammentrekningene som er vonde men har ingen innvirkning på mormunnen. De er vonde men har ingen nytte slik som ordentlig rier har. Vet ikke om dette svare var noe til hjelp eller om du bare blir mer forvirra 😉

Skrevet

Nei, alle svarene her var veldig informative faktisk, tusen takk! :D Jeg hadde en følelse av at veer og rier er det samme. Kynnere har jeg ikke kjent noe særlig til, eller så har jeg det, men ikke skjønt at det er det det er. Man kjenner jo stadig litt nedi der, men ikke greit å hvite hva. Akkurat nå kjennes det mest som om alt blir strekt og tøyd og bøyd i alle retninger og jeg har veldig vondt nederst og på innsiden av lårene, men det er ingen konstant smerte, det er når jeg reiser meg eller bytter stilling. 

Anonymous poster hash: 10422...14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...