Gå til innhold

Dere hageglade - hjelp meg å velge epletre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har registrert at det vanker en del med grønne fingre her inne.

Jeg trenger hjelp til å velge epletre. Bor på Østlandet, og har en middels stor hage med mye sol, dog ikke kveldssol. Det er (foreløpig) ingen andre trær/planter i hagen, og jeg har ingen naboer med epletrær.

Mine ønsker for treet:

- Kan godt kreve stell, men må være egnet for en nybegynner

- Mange epler som gjerne kommer fort etter planting (vil ikke vente flere år på at eplene skal komme...)

- Søte epler som egner seg til eplekake på høsten

- Må gjerne være pent (liker at det får et "gammelt" preg med sånn mose på stammen

- Ikke for lite, stamme på ca. 1,5 meter før grenene begynner, eller høyere

Blir veldig takknemlig for tips!

Anonymous poster hash: 0aef0...f29
Skrevet

Siden du ikke har naboer med epletrær ville jeg vurdert å anskaffe et såkalt familietre. Det er et epletre der det er podet inn to eller flere typer epler på samme treet, og det kan derfor pollinere seg selv (ellers er du avhengig av at noen andre skaffer seg et epletre - trær med kun en sort epler kan ikke pollinere seg selv).

Ellers er Transparent Blanche en eplesort jeg har gode erfaringer med - mange, store epler (om man husker å tynne godt i kartene...), tar ikke så mange år før det bærer godt, og blir passe stort. Finfint klatretre etter hvert. Eplene er både gode spiseepler og gode i eplekake. Men - du er avhengig av at noen innen "insekt-flygeavstand" (noen hundre meter?) har et annet epletre.

Skrevet

Siden du ikke har naboer med epletrær ville jeg vurdert å anskaffe et såkalt familietre. Det er et epletre der det er podet inn to eller flere typer epler på samme treet, og det kan derfor pollinere seg selv (ellers er du avhengig av at noen andre skaffer seg et epletre - trær med kun en sort epler kan ikke pollinere seg selv).

Ellers er Transparent Blanche en eplesort jeg har gode erfaringer med - mange, store epler (om man husker å tynne godt i kartene...), tar ikke så mange år før det bærer godt, og blir passe stort. Finfint klatretre etter hvert. Eplene er både gode spiseepler og gode i eplekake. Men - du er avhengig av at noen innen "insekt-flygeavstand" (noen hundre meter?) har et annet epletre.

Takk for svar!

Sånn familietre - finnes det flere typer av dem? Hvordan vet jeg hvordan de blir seendes ut? Er det noe man får kjøpt på de fleste hagesentre?

Jeg er ganske sikker på at ingen av naboene våre har epletre, dessverre...

Skrevet

De fleste hagesentre har familietrær, ja. :)

Plantasjen har f.eks. to ulike:

http://www.plantasjen.no/sortiment/dyrke_ute/frukttraer/52a8627db618223a2c001f4e/familieepletre-2-sorter

http://www.plantasjen.no/sortiment/dyrke_ute/frukttraer/52a86203b61822d23d0013fb/familieepletre-3-sorter

Begge disse ser ut til å kunne bli ca 3 m brede og 4 meter høye (det står alltid på trærne hva forventet endelig størrelse blir, men det tar flere tiår før de blir så store). Størrelse og form styrer man også med beskjæring.

De fleste gamle epletrær får forøvrig litt "sprukken" bark og mose på seg når de blir gamle, det tror jeg er nokså uavhengig av sort.

Lykke til med epletre. :)

Skrevet

Evt kjøpe to trær som bestøver hverandre. Både discovery og aroma er har gode epler og "passer sammen". Vind og bier sørger for at de pollinerer hverandre-evt kan du håndbestøve også.

Anonymous poster hash: dc017...fd5
Skrevet

De fleste hagesentre har familietrær, ja. :)

Plantasjen har f.eks. to ulike:

http://www.plantasjen.no/sortiment/dyrke_ute/frukttraer/52a8627db618223a2c001f4e/familieepletre-2-sorter

http://www.plantasjen.no/sortiment/dyrke_ute/frukttraer/52a86203b61822d23d0013fb/familieepletre-3-sorter

Begge disse ser ut til å kunne bli ca 3 m brede og 4 meter høye (det står alltid på trærne hva forventet endelig størrelse blir, men det tar flere tiår før de blir så store). Størrelse og form styrer man også med beskjæring.

De fleste gamle epletrær får forøvrig litt "sprukken" bark og mose på seg når de blir gamle, det tror jeg er nokså uavhengig av sort.

Lykke til med epletre. :)

Tusen takk!

Står "nei" til at de er lettstelte da... Hjelpes.

Skrevet

Det heter familietre, det du søker. Dette er tre som bestøver seg selv helt alene, bare med hjelp av bier og humler. Du kan også bruke dine egne fingre til dette, bare du tar på alle blomstrene flere ganger under økten :) Dette treet trenger ikke at der er flere epletre i nærheten.

Du får se på Plantasjen, for de pleier å ha sånt. Dette finnes innen de fleste frukttrær. Så jeg har epler og moreller, og skal snart skaffe meg plommer.

Men jeg ville ikke hatt et epletre med 1,5 meter stamme. Jeg har et bittelite sånt familietre selv i hagen. Det er vel ca 140 cm fra plen til topp, og har ca 30-35 epler hver høst. Jeg plukker lett, og har enda ikke trengt å tenke på å henge vekter på greinene for å holde dem nede. Noe som gir mer frukt, oftest. Og gjør det lettere å plukke om høsten.

Anonymous poster hash: 9d382...0f3
Skrevet

PS! Trærne mine er lettstelte :) Hilsen #7

Anonymous poster hash: 9d382...0f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...