Gå til innhold

Hvor står det at katteiere har lov å slippe dyret sitt fritt rundt?

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke ha katt i hagen vår, jeg vil ikke ha katt i huset vårt, jeg vil ganske enkelt ikke ha noe med katter å gjøre. Det er mitt valg. Hvorfor  tror katteeiere at det bare er å neglisjere alle andres forhold til katt og slippe de ekle beista ut på fri flyt i alle andre sine hager? Jeg vil ikke ha kattemøkk i blomsterbedet eller sandkassa, jeg vil heller ikke ha katta di liggende og lure på småfuglene. Ekle kryp, det er ikke for ingenting at det ikke er et kompliment å bli kalt ei katte - da er man innsmigrende for egen vinning, smyger seg inn der ingen vil ha deg og setter klørne i hva som helst. Neste gang fanger jeg katta di og forer den til vorsteherne våre. Eller lar dem ta den selv, det er jo enda bedre, de er hunder som også ville likt å flydd rundt sånn, men siden jeg veit jeg plikter å passe på dyrene mine har de ikke den muligheten. Altså fram til neste gang du slipper løs katta - hvor som helst jeg ser en katt kommer jeg til å la bikkjene ta den. Og stol på meg, de tar den.

Anonymous poster hash: 8bbb4...a88

Fortsetter under...

Tenker som deg. Har syyykt mange eddekopper i huset. Når fikk de livets rett til å krype inn i huset MITT? Stol på meg - de blir smædra under en sko hver eneste gang.

Anonymous poster hash: 6f124...a4b

Katter har et annet gemytt enn hunder, og det er ikke praktisk mulig å rydde opp etter ens egen katt på samme måte som en kan gjøre med en hund. Det er ikke katteeierers "skyld", men kattens natur. 

Hvis du er glad i dyrene dine så burde du forstå det. At ikke alle dyr er like. Og at det ikke er ok å skade noens dyr. Du ville hatet en person som skader dine hunder ville jeg anta. Den som eier katten elsker sitt dyr like mye som du elsker ditt. 

Flytt til landet der det ikke er katter. Da trenger du ikke å tilpasse deg naboer. 

Anonymous poster hash: bcd11...19e

Det er ingen lov som sier at det ikke er lov å la katten gå fri ;) Kan se at katter er irriterende, skumle og til tider grisete som bæsjer i hagen din....Takke meg til litt kattebæsj i blomsterbed, enn de rukene som eierene legger igjen der man skal gå .

Men har til gode å høre om katter som angriper mennesker, skader og dreper barn fordi de ikke er i bånd. Hunder "jakter" gjerne på andre måter og er veldig territoriale. I tillegg kan mange hunder være veldig store og vanskelig å håndtere hvis de skulle bli rabiate... Er ikke bare å få vekk en hund som har bitt seg fast, kontra en katte. Klart har det vært enkelte tilfeller der et barn har blitt ganske skadet av kattekloring, eller at en katt legger seg oppå små barn som ligger i vogn(ikke grunnet jakt instinkt o.l.) men fordi det er varmt. 

Jeg vet at båndtvang ikke bare er fordi de kan angripe mennesker, men pga annet dyreliv... Men loven skiller da tydeligvis jaktinstinktet på disse 2 dyrene vesentlig og mener hunder er mer til "skade" enn en katt.

Må innrømme at jeg ikke hadde følt det trygt å sende ut små barn hvis hunder skulle få gått fritt. For mange hundeiere er litt urealistiske i forhold til eget hundehold og mener at deres fantastiske familiemedlem ALDRI vil bite, eller angripe... Også forventer de gjerne at alle andre skal skjønne seg på hunder, så når bikkja faktisk biter så er det aldri deres hundehold eller bikkja sin skyld. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle hundeeiere.... men dessverre brorparten.

Har selv hatt både hund og katt... Og det er ingen tvil om at jeg mener det er hunder som trengs å være i bånd. Ikke fordi at jeg tror min fantastiske hund vil gjøre andre noe ;) He he, men er realistisk i forhold til hvilket dyr jeg har :) 

Spray litt eddikk rundt blomsterbedene, da kan det hende du slipper kattene ;)

Annonse

Jeg hadde problemer med at en nabokatt hele tiden gikk inn å tisset i garasjen vår. En gang jeg kom inn i garasjen var den blitt innesperret. Etter råd fra en kolega fant jeg frem en vann spruteflaske og sprayet vann på den. den fløy opp og ned og over alt, men til slutt ble den stående helt stille mens den ble dusjet. Da åpnet jeg porten og den pilte ut. Den katten har aldri vært i garasjen vår etter det. Kanskje litt stygt gjort, men katten tok ikke skade og lærte at den ikke skal bruke garasjen vår til toalett.

Anonymous poster hash: 59dec...355

Også disse hælvettes fuglene folk mater og lager fuglekasser til. De kommer på min eiendom, lager reir og driter på min eiendom!

Hvor står det at folk har lov til å la fuglene sine fly slik rundt som noen flyfiller?!?

Tro meg, neste gang henter jeg hagla!!

Anonymous poster hash: 94ebf...188

Kniiiis. Takk for dagens beste latter.

Er ikke noe utpreget kattemenneske selv men aksepterer de og kunne ikke falle meg inn å være slem med en katt (eller et annet dyr)

Håper jeg aldri får deg som nabo, det er nok du som er gatasskrekk der du bor. Ikke katta. 😂😂😂

Anonymous poster hash: cc624...ac3

Er ikke noe utpreget kattemenneske selv men aksepterer de og kunne ikke falle meg inn å være slem med en katt (eller et annet dyr)

Håper jeg aldri får deg som nabo, det er nok du som er gatasskrekk der du bor. Ikke katta.

Jeg er ikke det nei, for mine hunder er aldri løse ute annet enn på jakt eller står ute og bjeffer eller skiter i andres oppkjørsel eller hage. Tvert i mot, veldig ansvarlig hundeeier, plukker opp på tur og passer på å ikke forstyrre andre.

Men siden rasen er kjent for å være kattedrepere er det jo en smal sak å slippe dem ut neste gang hårballen er vår hage, de er tre og jager lynraskt og effektivt i flokk. Kattenabo, med to unger under fem er du sikkert her - nå er du advart.

Nå er det jo sånn at katter er mer renslige enn hunder. De graver ned avføring og den er derfor ikke til sjenanse. Sandkassen er det en smal sak å dekke til. Det gjelder jo når det kommer til fuglemøkk også. Sett opp gjerde med piggtråd på toppen, så kan du sperre deg inne i din lille verden..

:)

Anonymous poster hash: 527c0...185

Annonse

Håper jeg aldri får deg som nabo, det er nok du som er gatasskrekk der du bor. Ikke katta.

Jeg er ikke det nei, for mine hunder er aldri løse ute annet enn på jakt eller står ute og bjeffer eller skiter i andres oppkjørsel eller hage. Tvert i mot, veldig ansvarlig hundeeier, plukker opp på tur og passer på å ikke forstyrre andre.

Men siden rasen er kjent for å være kattedrepere er det jo en smal sak å slippe dem ut neste gang hårballen er vår hage, de er tre og jager lynraskt og effektivt i flokk. Kattenabo, med to unger under fem er du sikkert her - nå er du advart.

Hva godt gjøre det å drepe kjæledyret til en unge? Dine unger hadde sikkert blitt lei seg om noen hadde drept hunden din, tenk hvor trist det er for naboungen å miste katta si?

Trusler om å drepe et dyr er lavmål. Og i alle fall når dyret ikke er farlig.

Nå er det jo sånn at katter er mer renslige enn hunder. De graver ned avføring og den er derfor ikke til sjenanse. Sandkassen er det en smal sak å dekke til. Det gjelder jo når det kommer til fuglemøkk også. Sett opp gjerde med piggtråd på toppen, så kan du sperre deg inne i din lille verden..

Hvorfor skal JEG måtte skaffe sandkasselokk? Det er eiere av katten som skaper problemet.

Og det er ingenting renslig med kattemøkk i blomsterbedet vårt. Katter har ikke større krav på å få leve som instinktet tilsier enn det hunder har.

Noen mennesker er bare fæle, og du er en av de! Forøvrig så er jeg ikke katteperson i det hele tatt, men skjønner at jeg må forholde meg til hvordan verden er og ikke forvente at hele verden følger meg.

Anonymous poster hash: 473c6...764

Hvorfor skal JEG måtte skaffe sandkasselokk? Det er eiere av katten som skaper problemet.

Og det er ingenting renslig med kattemøkk i blomsterbedet vårt. Katter har ikke større krav på å få leve som instinktet tilsier enn det hunder har.

Du skaffet deg et dyr det er regler for, naboen var smartere enn det. Lev med det!

Du skaffet deg et dyr det er regler for, naboen var smartere enn det. Lev med det!

Men i min hage er det jeg som er sjef, den private eiendomsretten gjelder og der kan jeg faktisk ha mine hunder løse så lenge de er forsvarlig inngjerdet. Så kattefaansnaboen kan faktisk ikke klage, bare hente restene.

Altså. Har du dine hunder i DIN hage og en katt spankulerer forbi og blir skadet så kan du faktisk ikke lastes for dette. Din hage og der kan selvsagt hundene dine gå løs/stå i bånd.

Men å bevisst fange katten for å skade den, gi den til hundene hører ikke hjemme noe sted og det er rimelig sykt å klare å si noe slikt.

Har selv hund som hater katter og han holder området rent for katter, det ER faktisk ikke min feil om nabokatten velger å utfordre min hund som er trygt plassert innenfor mitt gjerde.

Jeg har uansett ikke problem med katter som stikker innom da det er opplest og vedtatt at i denne hagen er ikke katter velkommen.

Reagerte bare på måten du uttalte deg da det du beskriver er regelrett dyremishandling.

Men i min hage er det jeg som er sjef, den private eiendomsretten gjelder og der kan jeg faktisk ha mine hunder løse så lenge de er forsvarlig inngjerdet. Så kattefaansnaboen kan faktisk ikke klage, bare hente restene.

Den private eiendomsretten strekker seg muligens ikke så langt som du tror. Du kan ikke gjøre hva du vil selv om det er på din egen eiendom. Å ta livet av andres dyr med vilje er i utgangspunktet en av tingene du ikke har lov til, selv om det er i din egen hage.

Anonymous poster hash: 9d098...8b4

Den private eiendomsretten strekker seg muligens ikke så langt som du tror. Du kan ikke gjøre hva du vil selv om det er på din egen eiendom. Å ta livet av andres dyr med vilje er i utgangspunktet en av tingene du ikke har lov til, selv om det er i din egen hage.

Men å slippe ut egne hunder på egnet tidspunkt er greit :)

Men å slippe ut egne hunder på egnet tidspunkt er greit :)

Nei, ikke hvis det bevist gjøres for å drepe andre dyr.

Tviler uansett på om det hadde virket. De fleste katter smetter raskt unna eller opp i et tre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...