Gå til innhold

Førstegangsgravid og sydentur

Anbefalte innlegg

Kommer mange spørsmål når man er gravid for førstegang og skal på sydentur. Jeg er nå i uke 7 og lurer derfor på hva man må tenke på når man skal til syden? Reiser til Hellas om 1 1/2 uke. Hva må jeg tenke på..er det noe spesielt ved å fly, maten der nede, soling og bading, reiseforsikring? Noen i reiseselskapet man må opplyse til om at man er gravid? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144137733-f%C3%B8rstegangsgravid-og-sydentur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er noe ekstra med reiseforsikring. Har i alle fall ikke jeg gjort før. Fly er også helt ok.

Det du må passe på er mat. Det er mye mer toksmoplasmose ved Middelhavet. Katter som tisser på bakken og jorden som sitter på grønnsaker og frukt eller annen mat vil kunne gi deg smitte. Kok eller skrell event vask godt i kjøpevann. Ikke bestill salat ute feks. Du vet ikke om det er skikkelig vasket. Pizza og annen varm mat (ikke mat som ligger og som de deretter varmer opp etter mange timer) er super å ha på menyen.

Dessuten vær forsiktig med kjøtt. Det skal være gjennomstekt. Ikke spis spekeskinke. Og vanlig kokt skinke ville jeg ha sett Ann restauranten hvis du skal ha på brød. Varme måltider er enklest å forholde seg til. Harde guloster er ok. Som hjemme så hold deg unna muggoster.

God tur! Kos deg massevis!

I 2007 når jeg gikk med eldstemann var jeg mellom 8-10 uker på vei. Var innom legen på forhånd og fikk helsekort, veldig greit å ha om det plutselig skulle gå galt når man er i utlandet :)

Ellers er mitt beste råd og lytte til kroppen, drikk masse vann og ta pauser fra solen når den steker som verst midt på dagen :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...