Gå til innhold

Foreldrepenger? Engangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite problem her.. Fikk beskjed av NAV at jeg kunne velge mellom å søke om engangsstønad eller foreldrepenger, men jeg vet ikke hvem av dem som lønner seg? Går på arbeidsavklaringspenger nå, og da sa dem at de setter AAP'en på vent, mens jeg får foreldrepenger, men jeg vet jo ikke hvor mye jeg får? Om jeg evt. får mindre utbetalt i måneden går jeg på dem? Eller om jeg bare skal gå for engangsstønaden og beholde AAP'en.

Har fått handlet inn de største, og dyreste tingene til lille, så nå gjennstår jo småting som klær, og utstyr til meg og barnet. Noen som har peiling??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du får fortsette på AAP hvis du velger engangsstønad, du må uanett ha permisjon fra AAP. Hør med de om mndsum blir lavere, hvis ikke vil det nok lønne seg å velge foreldrepenger. Jeg har f.eks ca 12-13000 brutto nå i AAP i mnd, tar meg jo kun tre fire mnd å ta igjen engangssummen, så ingen tvil!!

Skrevet

Jøsses jeg viste ikke om dette. Går selv på AAP, og har nå gjort det i straks 4 år nå. Trodde eneste mulighet var engangsstønad nå jeg.

Anonymous poster hash: 46328...db4

Skrevet

Man skatter av aap vettu, derfor gir det rett til foreldrepenger :)

Skrevet

Dersom du velger 100% dekning vil du i foreldrepengeperioden motta samme sum som du gjør nå og kan søke om gjenopptak AAP da det er gått under 52 uker når perioden er over. Velger du engangsstønad vil AAP-utbetalingene stoppes i en tilsvarende periode og du må også da søke gjennopptak.

Skrevet

Dersom du velger 100% dekning vil du i foreldrepengeperioden motta samme sum som du gjør nå og kan søke om gjenopptak AAP da det er gått under 52 uker når perioden er over. Velger du engangsstønad vil AAP-utbetalingene stoppes i en tilsvarende periode og du må også da søke gjennopptak.

Jett hvem som skal på NAV :)

Tusentakk for tips !

Anonymous poster hash: 46328...db4

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva er smartest å gjøre da? Er i akkurat samme situasjon. Ringte Nav i dag tidlig og han sa noe om fedrekvoten. Jeg blir desverre alenemor så vet liksom ikke helt hva som er smartest å gjøre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...