Gå til innhold

Er det noe man kan gjøre med nabo som stadig vekk fester og forstyrrer, bortsett fra å ringe politiet gang på gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et rolig nabolag. Bare småbarnsfamilier og eldre folk.

For ett år siden kjøpte en ung mann en av eneboligene her, og han har høylydte fester nesten hver helg når han ikke er på sjøen.

Vi har aldri orket å ringe politiet, men vet at minst en av de andre naboene har gjort det flere ganger.

Politiet kommer, og det blir stille, men neste helg (eller neste kveld) er det ny fest.

Vet at i et borettslag får man noen advarsler, og så blir man kastet ut.

Finnes det ingen slike regler i et vanlig nabolag med bare eneboliger?

Nå er det fest igjen, og jeg er så lei!

Anonymous poster hash: 92665...781

Skrevet

For ett år siden kjøpte en ung mann en av eneboligene her, og han har høylydte fester nesten hver helg når han ikke er på sjøen.

Vi har aldri orket å ringe politiet, men vet at minst en av de andre naboene har gjort det flere ganger.

Politiet kommer, og det blir stille, men neste helg (eller neste kveld) er det ny fest.

Nå er det fest igjen, og jeg er så lei!

Første dere kan gjøre er å begynne å ringe politiet dere også. Hvorfor overlate til andre å ordne opp? Jo flere som ringer, jo bedre er det jo.

Hadde nok også skrevet et rev til denne mannen og lagt i postkassen- hadde bare signert med "nabolaget".

Ellers kan en ikke få kastet noen ut av et nabolag altså.

Anonymous poster hash: 8053d...ded

Skrevet

Nå er det fest igjen, og jeg er så lei!Anonymous poster hash: 92665...781

Første dere kan gjøre er å begynne å ringe politiet dere også. Hvorfor overlate til andre å ordne opp? Jo flere som ringer, jo bedre er det jo.

Hadde nok også skrevet et rev til denne mannen og lagt i postkassen- hadde bare signert med "nabolaget".

Ellers kan en ikke få kastet noen ut av et nabolag altså. Anonymous poster hash: 8053d...ded

Jo, vi kan sikkert ringe politiet vi også, men hva er poenget hvis det ikke får noen følger?

Og hva skulle et slikt brev kunne hjelpe med, hvis vi ikke har noen rettigheter uansett?

Naboen ringer før oss, fordi de blir mer plaget av bråket enn oss, siden de har soverom nærmere stua til naboen.

Skrevet

Ellers kan en ikke få kastet noen ut av et nabolag altså. Anonymous poster hash: 8053d...ded

Jo, vi kan sikkert ringe politiet vi også, men hva er poenget hvis det ikke får noen følger?

Og hva skulle et slikt brev kunne hjelpe med, hvis vi ikke har noen rettigheter uansett?

Naboen ringer før oss, fordi de blir mer plaget av bråket enn oss, siden de har soverom nærmere stua til naboen.

Nei, hvorfor gjøre noe når en har gitt opp før en prøver😳 Du høres skikkelig tafatt ut!

Skrevet

Naboen ringer før oss, fordi de blir mer plaget av bråket enn oss, siden de har soverom nærmere stua til naboen.Anonymous poster hash: 92665...781

Nei, hvorfor gjøre noe når en har gitt opp før en prøver Du høres skikkelig tafatt ut!Anonymous poster hash: 8053d...ded

???????

Hvis politiet ikke kan gjøre noe annet enn å be dem om å roe seg ned, ser jeg ikke poenget med å ringe.

Betyr det at jeg er tafatt?

Jeg har flere ganger vurdert å ringe, men en av naboene har alltid kommet oss i forkjøpet, fordi de blir mer plaget av bråket enn oss, og derfor ringer før vi føler oss nok plaget til å ringe.

Hvis politiet kan gjøre noe, som for eksempel å gi en bot, eller konfiskere anlegget, eller starte en sak mot naboen for å forstyrre ro og orden, skal nok jeg også begynne å ringe, men hvis de ikke kan gjøre noe, tror jeg at politiet har mer enn nok å gjøre i helgene, om ikke jeg skal ringe dem fordi jeg tror at vi kommer til å bli skikkelig plaget av musikken om en times tid...

Skrevet

Det er bedre om flere ringer.

Politiet prioriterer hva som er viktigst av de sakene de har i det aktuelle øyeblikket. Har de ikke alvorlige ting som skjer så kommer de. De har også mulighet til å konfiskere lydanlegg.

Jeg var nabo til en B-kjendis for noen år siden. Han hadde høylydte fester, alle vinduer på vidt gap.

Politiet konfiskerte anlegget, og etter det ble det også slutt på høylydt festing etter kl 23 om kveldene ;)

Jeg vil tro at politiet også kan anlegge sak pga brudd på offentlig ro og orden... eller hva det heter.

Saken vil stå sterkere om dere er flere som klager og viser dere er plaget av dette.

Anonymous poster hash: 3614e...f15
Skrevet

Samme om naboen ringer vel? Ring selv også. Nå vet jeg ikke om politiet faktisk registrerer slike ting i et eller annet system, men de legger vel merke til om flere ringer og klager på samme person mange helger på rad.

Ring politiet på 02800 for å be om råd, for eksempel. Det er helt greit, og stort sett får du gode svar i andre enden. Jeg har selv ring og bedt om råd når jeg har vært usikker på hvordan jeg skal gå frem eller hva slags "rettigheter" jeg har (når det kommer til helt enkle saker som støy f.eks)

Anonymous poster hash: c14ef...054

Skrevet

Selvfølgelig hjelper det at dere ringer også! Da ser politiet av det er fler enn en som klager, at det ikke alltid er samme naboen. Kan ikke politiet inndra anlegget hvis han ikke retter seg etter hva de sier? 

Stå på sammen hele nabolaget og press ham. Få flere til å ringe sette fokus på dette huset, gang på gang. Til slutt skjer det noe :)

Anonymous poster hash: 43856...169
Skrevet

Dere kan snakke med ham. Forklar at det forstyrrer, helst uten å være sure. Litt lyd må man også tåle fra naboene. Hvor mye bråk kan det bli om både han og dere holder vinduene lukket?

Ellers kan dere invitere ham til dere. Da blir det ikke fest den kvelden.

Om dere klarer å spleiselag ham med en eller annen dame vil Sansynligvis det også redusere problemet. Blir dere kjent kan dere også be ham være barnevakt noen ganger. Da blir det heller ikke bråk den kvelden.

Anonymous poster hash: 5a691...064

Skrevet

Har dere tatt opp saken med han på dagtid?

Ellers kan dere vel bare ringe politi, det er ikke så mye annet dere kan gjøre. Bortsett fra å sykroniserklippe gresset sammen med alle naboene, sette på radioen kl 08 søndagsmorgen og gi barna en premie til den som bråker mest :)

Skrevet

Ring politiet. De kan beslagslegge anlegget. Han får advarsler også.

Det går an å anmelde, men dere blir nok sendt til konfliktrådet,der begge parter prater med en megler for å komme til en felles løsning.

Dere bør uansett ha pratet med naboen selv først, be han rolig om å dempe seg.

Dersom han opptrer truende,må dere anmelde.

Det jeg fikk beskjed om da jeg var hos politiet pga min nabo, var at når jeg anmelder, vil saken mest sansynlig bli henlagt. Derfor rådet de meg til å møte i konfliktrådet. Dersom vi ble enige i konflikrådet, og naboen bryter den avtalen, vil det går rett tilbake til politianmeldelsen, og da vil det bli sett mer alvorlig på av politiet også.

Naboen min prøvde seg en gang, etter dette. Da sendte jeg kun en sms og minnet om avtalen,og da ble det stille. Hun flyttet kort tis etterpå.

Ta en prat selv med naboen din. Skriv gjerne et brev som flere av dere er med på(flere i nabolaget som plages), og ring politiet dersom dette ikke fører frem.

Lykke til :-)

Skrevet

Dere kan snakke med ham. Forklar at det forstyrrer, helst uten å være sure. Litt lyd må man også tåle fra naboene. Hvor mye bråk kan det bli om både han og dere holder vinduene lukket?

Ellers kan dere invitere ham til dere. Da blir det ikke fest den kvelden.

Om dere klarer å spleiselag ham med en eller annen dame vil Sansynligvis det også redusere problemet. Blir dere kjent kan dere også be ham være barnevakt noen ganger. Da blir det heller ikke bråk den kvelden.

Anonymous poster hash: 5a691...064

Haha! Ja, bruk han som barnevakt eller såleis han med ei dame. Så fordi naboen bråker skal en fungere som sosiatjeneste?

Skrevet

Det er faktisk noe lyd en må finne seg i men ikke bråk langt ut over 11 eller 12 på kvelden. Til flere som ringer dess mer sannsynlig er det at politiet beslaglegger anlegge, vet om flere det har sjedd med :)

Anonymous poster hash: 03876...f67

Skrevet

Jeg hadde en sånn nabo som vi bodde vegg i vegg med i rekkehus. Jeg gikk og ringte på og sa at enten måtte dempe seg eller så startet jeg mitt bråk klokken 6-7 hver morgen. Da fikk jeg tlfnr hans og beskjed om å sende sms når det ble for høylydt. Det funket veldig bra:)

Anonymous poster hash: 33c2a...017

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...