Gå til innhold

Snart 1 år og må fremdeles ammes i søvn

Mamsen1980

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er helt ny på dette forumet og har heller aldri vært medlem av andre forumer, men kjenner at nå trenger jeg virkelig råd fra andre mammaer og ikke bare helsesøster. Håper det er noen som kan hjelpe meg.

Min kjære lille sønn er allerede snart ett år, og han nekter å legge seg med mindre jeg ammer ham i søvn. Jeg har prøvd igjen og igjen med jevne mellomrom, men han bare gråter og gråter og sovner ikke før han får pupp. Helsesøster har sagt at jeg må bare la han skrike til han sovner, men alt inni meg stritter imot og sier nei, nei, nei, jeg tror ikke på "skrikekuren", det gjør for vondt både for meg og for han, og stresset han må føle i kroppen etter all skrikingen er bare ikke verdt det synes jeg. Har lest så mye om dette, om stresshormonene som blir i kroppen lenge etter han har sluttet å gråte, og føler ikke at dette er riktig. Jeg har ingen planer om å slutte å amme ham ennå, men den dagen kommer jo, og jeg vet jo at når han nå er snart ett år så burde han jo kunne legges i sengen etter kveldspuppen, mens han ennå er mer eller mindre våken. En stund kunne jeg legge meg ned i sengen med han og bare stryke han på ryggen til han sovnet, men det varte ikke så lenge, og nå prøver han å grave frem puppen og blir helt hysterisk hvis han ikke får den :(

Er det noen som har noen gode råd?

Hilsen fortvilet mamma som håper jeg ikke har "ødelagt" min sønn sine fremtidige soverutiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg veldig godt, siden jeg er der selv. Bare at min er eldre enn din. Jeg liker heller ikke skrikekurer, så da dropper jeg det. I det siste har han nesten sovnet på brystet mitt i stedet for under amming, så det er mulig han begynner å bli klar for å sovne mer av seg selv nå. Samtidig er det forsåvidt enkelt og greit å amme han i søvn, og når jeg er ute så klarer faren helt fint å få han til å sovne. Har du en partner som kan hjelpe deg? Min erfaring er at det går mye lettere med alle former for ammeavvenning om mor ikke gjør det.

Grunnen til at jeg ikke stresser med dette er troen på at det tross alt går over. Ungen tar ikke skade av å bli ammet i søvn (nei, han sovner ikke av seg selv nå, men jeg garanterer at han ikke lenger ammes i søvn ved skolestart), og storesøstra slutta å bli ammet i søvn før hun var to - uten tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, det beroliget. Jeg har egentlig ikke stresset med det heller, men har jo fått høre gang på gang at barn over seks mnd ikke skal ammes i søvn. Her også går det greit når pappaen legger ham når jeg ikke er hjemme, men så lenge jeg er i huset nekter han å sovne uten pupp. Det gjør meg jo selvfølgelig ingenting å amme han i søvn, synes det er kjempekoselig, men har jo vært litt bekymret for å "ødelegge" fremtidige soverutiner når helsesøsters råd og meninger er stikk i strid med alle mine morsinstinkter.

Håper det vil gå automatisk av seg selv, og at vi slipper en heftig ammeavvenning når den tid kommer.

Takk igjen, håper det går greit for minsten din også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på skrikekur og det å lære ungen å finne roen på andre måter enn ved å amme i søvn, da!

Unger griner når de ikke får det som de vil, det vil fortsette, og nå har du ikke lenger en baby, men et barn. Hvor lenge skal du la barnet styre alt?

Anonymous poster hash: 576fd...a66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke visst at unger gråter når de ikke får det som de vil hadde jeg vel ikke vært mye til mor. Selvfølgelig gråter han når han ikke er fornøyd, men det betyr ikke at han alltid får viljen sin, og han styrer så difinitivt ikke alt.

Men om man kaller det skrikekur eller ikke så har det samme effekten og det funker ikke for noen av oss, og det var derfor jeg spurte etter andres råd og meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at du går deg en tur hver kveld i en uke feks, så legger far...tror ikke det er mange kveldene som skal til før han blir vant til null pupp 😃 siden det kun er når du er der at han skal ha pupp..😃

Jeg sluttet med pupp ved 7mnd, hun blir 1 år imorgen.😱 men har dager vi må bysse i søvn..ofte etter tannutbrudd eller sykdom. Så tar vi et par dager med..vet ikke om jeg kaller det skrikekur..går jo inn hele tiden og gir smokk kos og legger ned..men tar toppen fire kvelder så sovner hun av seg selv. Har innsett at det må til, ellers kan vi holde på i to timer med legging. Å da mister storebror kveldstiden sin med oss, har hatt mye dårlig samvittighet ovenfor han. Men alle er forskjellige, og jeg skjønner både den ene og andre måten man velger å gjøre ting på. Jeg syns vi skal slutte å "hetse" andre mødre fordi de gjør det el det. Her er det kun hjerte som bestemmer, det er jo ungen din.

Tilbake til den puppen..lykke til, fortell hvis du prøver ut noe 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte "opp-ned metoden" da sønnen min skulle lære å sove uten pupp. Vi er også store motstandere av skrikekurer, og det ville ikke fallt oss inn å la han gråte seg i søvn. Vi ønsket å gi han mulighet til å finne metoder for innsovning som gjorde det lettere for oss alle, og som føltes trygt og fint for han.

Han var riktignok litt yngre enn din (ca 7 mnd tror jeg) men "opp-ned metoden" funket veldig godt for oss.

Både jeg og samboer var med på legging og vi trøstet hver gang han ble utrygg/gråt.

Hvis du ikke har hørt om den kan du lese litt her: http://www.barnogsøvn.com/?page_id=62

Gutten vår er snart 14 mnd og innsovning/legging er trygt og hyggelig hver kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd opp ned metoden, men det ble så mye opp og ned at jenta ble så utslitt av å bli løftet. Så funket ikke hos oss, bra det gikk hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jente jeg kjenner blandet sennep og kikkoman å smurte det på puppen. Ble visst brått ammeslutt der da, siden gutten hennes syntes det smakte helt forferdelig :P Hun hadde visst tipset andre om dette og, og det funket utmerket hos dem også. Min sønn sluttet selv på dagen med amming noen uker før han fylte 1 år. Plutselig var han ikke interessert lenger. Nå er han 3.5 år og har en lillesøster på snart 3 mnd. Så er spent på hvordan det blir med henne ang. ammeslutt ;)

Anonymous poster hash: 19a09...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, kjære dere, for mange gode råd, veldig kjekt å høre andres erfaringer 😊

Vi brukte faktisk opp ned metoden da jeg sluttet å amme på natten og det gikk forsåvidt greit, men de gangene vi har prøvd dette ved leggetid har det ikke gått like greit og til slutt har vi nok måttet ty til puppen igjen.

Å gå en tur ved leggetid er kanskje ikke så dumt, høres jo innlysende ut, men jeg har faktisk ikke tenkt på det 😏

For meg føles det ennå riktig å amme ham i søvn, har bare vært sånn i tvil om jeg gjør det riktige siden helsesøster tydeligvis er imot det og siden jeg stadig leser både her og der at jeg burde ha sluttet med dette..

Jeg tenker jeg stoler på intuisjonen min og fortsetter med dette en stund til i alle fall. Man kan jo håpe at det går seg til av seg selv, og om ikke dette er tilfelle så har jeg i all fall nå fått mange gode råd som jeg absolutt vil prøve.

Dette med sennep og soyasaus har jeg aldri hørt om, måtte le litt og da jeg leste det, men absolutt ingen dum idé, og når tiden eventuelt kommer for ammeavvenning må nok dette kanskje prøves 😊

Og til rene82 vil jeg gratulere så mye med den store dagen i morgen 😊 Vi har dag neste helg, kan ikke tro at det har gått et helt år allerede 😱😊

Takk igjen, fine folk, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har meldt meg inn i dette forumet for lenge siden!!

Ha en fortreffelig aften 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lykkeligbarndom.no/2013/05/20/kan-jeg-ikke-amme-babyen-min-i-sovn/

Legger ved en link til lykkeligbatndom.no

Jeg er en stor tilhenger av å gi babyene det de trenger, og jeg synes det er fint at du hører på dine morsinstinkter istedefor helsesøsters råd om å la ungen gråte. Er rystet over at noen fortsatt driver å forteller mødre dette! Jeg blir så sint! De har virkelig ikke peiling. Man trenger ikke lete lenge for å finne forskning som viser at dette ikke er bra.

Dette kommer til å gå seg til selv når gutten din ikke trenger det lenger, og tro meg, desto mer tid du invisterer med å hjelpe gutten din å finne roen nå, desto mindre tid kommer du til å bruke på legging når han blir større. Noen har babyer som sovner av seg selv, men de fleste trenger hjelp og det er helt normalt og naturlig. Min gutt er snart ni måneder og ammes fortsatt i søvn. Det kom en helsesøster å fortalte meg at det skulle man overhode ikke gjøre, dødssynd nummer 1! Så begynte jeg å lese om akkurat det her og begynte å sette meg inn i hvordan babyer og små barn er skrudd sammen og fant ut at det jeg gjorde når jeg fulgte mine instinkter var det riktige. Det er du som mor som kjenner barnet ditt best og vet hva det trenger, men vi mødre begynner av og til å tvile på oss selv og morsinstinktet når forskere, helesøstre og andre forteller oss at det vi gjør er galt.

Tvil aldri på deg og dine instinkter, du høres ut som en veldig god mor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://lykkeligbarndom.no/2013/05/20/kan-jeg-ikke-amme-babyen-min-i-sovn/

Legger ved en link til lykkeligbatndom.no

Jeg er en stor tilhenger av å gi babyene det de trenger, og jeg synes det er fint at du hører på dine morsinstinkter istedefor helsesøsters råd om å la ungen gråte. Er rystet over at noen fortsatt driver å forteller mødre dette! Jeg blir så sint! De har virkelig ikke peiling. Man trenger ikke lete lenge for å finne forskning som viser at dette ikke er bra.

Dette kommer til å gå seg til selv når gutten din ikke trenger det lenger, og tro meg, desto mer tid du invisterer med å hjelpe gutten din å finne roen nå, desto mindre tid kommer du til å bruke på legging når han blir større. Noen har babyer som sovner av seg selv, men de fleste trenger hjelp og det er helt normalt og naturlig. Min gutt er snart ni måneder og ammes fortsatt i søvn. Det kom en helsesøster å fortalte meg at det skulle man overhode ikke gjøre, dødssynd nummer 1! Så begynte jeg å lese om akkurat det her og begynte å sette meg inn i hvordan babyer og små barn er skrudd sammen og fant ut at det jeg gjorde når jeg fulgte mine instinkter var det riktige. Det er du som mor som kjenner barnet ditt best og vet hva det trenger, men vi mødre begynner av og til å tvile på oss selv og morsinstinktet når forskere, helesøstre og andre forteller oss at det vi gjør er galt.

Tvil aldri på deg og dine instinkter, du høres ut som en veldig god mor:)

Jeg er så enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ragna_rekkverk for link, skal sjekke den ut 😊 Synes også at det er helt utrolig at skrikekurer ennå anbefales når så mye forskning fra forskjellige hold beviser at dette ikke er bra for barnet!

Utrolig godt å få bekreftet at man må stole på seg selv og sitt morsinstinkt uansett hva andre sier 😊 Gutten min har det godt, og det er det som teller 😊💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...