Gå til innhold

Dere som lager krydder til taco selv, se hit.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke krydder bruker dere? Blir det "like godt" (samme smak) som er i de på pose? Har lyst til å lage krydderblanding selv for å få den sunnere, men har en skeptisk gubbe som er redd for at det ikke skal smake "taco" altså den smaken som er i tacokrydderposene man kjøper.

Om dere har oppskrift så tar jeg gjerne i mot. Ser det er noen på nettet, men vil gjerne finne en oppskrift som er mest mulig lik posen, men uten sukkeret slik at jeg kan omvende mannen ;-)

Skrevet

Er det så ille med selve krydderet til tacoen? Trodde det var mer tilbehøret som gjorde taco mer usunt

Anonymous poster hash: ccf85...102

Skrevet

2ss cumin

1ts paprikapulver

1ts chillipulver

1ts hvitløkspulver

1/4ts oregano

1ts salt

1ts sort pepper

1/2 ts cayennepepper

1ts koriander

1ts potetmel

Smaker myyye bedre enn pose-krydder, og bittelitt sterkere :) Lukter og smaker taco. Min mann var også skeptisk først, men han elsker det! ;)

Anonymous poster hash: 62f9e...f9e

Skrevet

Jeg måler aldri, tar bare på feelingen.

Spisskumin, ingegær, hvitløk, paprika, salt, pepper, litt chillipulver. I stedenfor chillipulver bruker jeg ofte litt chillisaus (ikke mye, bare for å runde smaken litt).

Noen bruker gurkemeie i steden for spisskumin, og noen bruker også koriander i.

Prøv deg litt frem :)

Anonymous poster hash: d95e9...790
Skrevet

Vi bruker:

Spisskummen

Chilipulver

Oregano

Sort pepper

Steker det med løk, oppkuttet jalapeno og hvitløk før vi tilsetter kjøtt.

Litt tomat, chiliflakes eller koriander er også godt.

Skrevet

Jeg måler aldri, tar bare på feelingen.

Spisskumin, ingegær, hvitløk, paprika, salt, pepper, litt chillipulver. I stedenfor chillipulver bruker jeg ofte litt chillisaus (ikke mye, bare for å runde smaken litt).

Noen bruker gurkemeie i steden for spisskumin, og noen bruker også koriander i.

Prøv deg litt frem :)

Jeg bruker forresten helst både fersk ingefær, hvitløk og chilli.

Skrevet

Ser du har fått mange fine oppskrifter allerede, så da ville jeg bare si at det viktigste krydderet for å få 'taco-smaken' er cumin/spisskummen. Du vil kjenne det på lukten med en gang du åpner boksen. 😊👍

Skrevet

Vi bruker denne. Alltid suksess :

Hjemmelaget tacokrydder

4 deler chilipulver

2 deler spisskummin

1 del paprikapulver

1 del knust tørket chili eller cayennepepper (for den som liker det HOT)

1 del oregano

1 del løkpulver

1 fedd revet hvitløk, eller 1 del hvitløkspulver

½ del svart pepper

1 del salt (her kan man begrense ut fra barn og behov)

Bruk for eksempel en t-skje hvis du bare lager kryddermix for 1-2 middager, eller bruk spiseskje hvis du lager for flere middager. Bland alt og strø på kjøttet. Tilsett evt litt vann. Dersom hele krydder brukes, knuses de i en morter.

Anonymous poster hash: 59ad4...039

Skrevet

Takk for svar dere. Skal prøve meg frem i morgen tenker jeg :-)

Skrevet

Jeg synes hjemmelaget smaker bedre og litt sterkere. Bruker ikke salt i vi.

Skrevet

Hadde vært supert uten salt da :) her har jeg en skeptisk mann, men skal prøve dette i morgen. Skal koke inn vann som på den fra pose eller?

Anonymous poster hash: c5752...5e1

Skrevet

Hadde vært supert uten salt da :) her har jeg en skeptisk mann, men skal prøve dette i morgen. Skal koke inn vann som på den fra pose eller?

Anonymous poster hash: c5752...5e1

Ja.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Nei, det smaker ikke det samme som posekrydderet, og etter å ha brukt hjemmelaget taco-krydder i mange år, smaker posekrydderet bare salt og ikke noe godt i det hele tatt.  Men det er sikkert noen som kommer til å savne "posesmaken" i begynnelsen.

Jeg tar også på sparket og bruker ganske mye paprikapulver, passelig med hvitløk, tørka eller frisk chili til det blir så sterkt som jeg vil ha det, litt malt korianderfrø og godt med malt spisskummin. Det siste er det aller viktigste, det er det som gir det som vi kjenner igjen som tacos-smak.  Salt bruker jeg ikke.  Eventuelt kan du ha på et ørlite dryss salt til slutt, men bare ørlite.  Det er viktig å lukte og smake seg fram.  Stekes, krydres og småkokes med vann, begynner med en desiliter eller to og fyller på mer etterhvert om det trengs.  Jeg lar gjerne taco-kjøttet putre lenge, jo lengre, jo bedre smaker det for da får krydderet kokt trukket skikkelig inn.  Dersom jeg har en åpna boks med tomatpure, har jeg gjerne litt tomatpure i kjøttblandingen også.  Synes at det runder fint av smaken.  

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Er det så ille med selve krydderet til tacoen? Trodde det var mer tilbehøret som gjorde taco mer usunt

Anonymous poster hash: ccf85...102

Det er vanvittig mye salt i ferdig krydderblanding.  Tilbehøret til tacos er da temmelig sunt.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...