Gå til innhold

Verdens beste oppskrift på olivenfoccacia?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne er fantastisk:

http://stineshverdag.blogspot.no/2009/01/verdens-beste-foccacia.html

Jeg bruker den hver gang jeg lager foccacia, og får så mye skryt. Oppskriften inneholder ikke oliven, men jeg putter de oppi samtidig med de soltørkede tomatene.

På gul lapp:

1 kg mel

1 pk tørrgjær

20 g salt

1 l vann

Røres sammen til klissete deig, plastes og heves i 30 min

Hell over i bakepapirkledd og/eller smurt langpanne, dryss over olivenolje & maldonsalt

(så meget man lyster)

Steke 25 min 250 grader

Mumse!

Så tilsetter man det man måtte ønske av smak, og gir den navn deretter (tomat, oliven, hvitløk, urter osv)

På gul lapp:

1 kg mel

1 pk tørrgjær

20 g salt

1 l vann

Røres sammen til klissete deig, plastes og heves i 30 min

Hell over i bakepapirkledd og/eller smurt langpanne, dryss over olivenolje & maldonsalt

(så meget man lyster)

Steke 25 min 250 grader

Mumse!

Så tilsetter man det man måtte ønske av smak, og gir den navn deretter (tomat, oliven, hvitløk, urter osv)

Ca samme, men bruker ca 1 dl god olivenolje i deigen i tillegg.

Annonse

Gjest Fru Banderas

Men dere må bruke sånn derre - gud hva faen het det igjen - sånn mel på italiensk i gul og hvit papirpose......BLÆÆ husker ikke! Men det må brukes! Halvparten av melet må være sånt mel, det gjør hele focacciaen magisk!

Durumhvete, Patetica? Tipo 00. 

Jeg lager min deig nokså klissete og har i olje i tillegg til det blomstre nevner. Har også i en spiseskje av sånn "Luftigere bakst" fra Idun. Halvparten av oljen tilsetter jeg etter at deigen er rørt sammen, da blir den fettete på utsiden. Maldonsalt må drysses over etter at man har laget de gropene amandine snakker om. Og oliven hvis du ikke skal dele med min mann eller mine barn. 

Annonse

Ja! Durumhvete!!

Hva gjør den for forskjell sånn egentlig? *uvitende*

Forøvrig blir du sjekka opp inne hos naboen: http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144137122-hvis-du-var-mann-hvilken-dibber-ville-du-sjekket-opp/

Gjest Fru Banderas

Ja! Durumhvete!!

Hva gjør den for forskjell sånn egentlig? *uvitende*

Forøvrig blir du sjekka opp inne hos naboen: http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144137122-hvis-du-var-mann-hvilken-dibber-ville-du-sjekket-opp/

*gluggghhh* der satte jeg rosinbolla i halsen ja!

Hvem i helsike er det som stalker meg??

:-O

Uansett hvem det er: joda jeg reiser mye - veldig mye - men av prinsipp uten menn. Too bad!

Hva durumen gjør til forskjell aner jeg ikke, men mora mi sa det "Det er detta herrane som gjør forskjellen!" og jeg har aldri i mitt liv smakt bedre focaccia så det er nok sant.

Ikke akkurat foccacia, og ikke oliven men ost! Uansett, anbefales (og er det neste bakverket som skal finne veien til min frys, i posjonsbiter, som kan taes opp til en kopp te eller et glass terassevin), signert Jamie Oliver:

http://enestaaendemat.no/2011/11/15/ostebrod/

Ikke akkurat foccacia, og ikke oliven men ost! Uansett, anbefales (og er det neste bakverket som skal finne veien til min frys, i posjonsbiter, som kan taes opp til en kopp te eller et glass terassevin), signert Jamie Oliver:

http://enestaaendemat.no/2011/11/15/ostebrod/

God plan!

• 1 måned senere...

På gul lapp:

1 kg mel

1 pk tørrgjær

20 g salt

1 l vann

Røres sammen til klissete deig, plastes og heves i 30 min

Hell over i bakepapirkledd og/eller smurt langpanne, dryss over olivenolje & maldonsalt

(så meget man lyster)

Steke 25 min 250 grader

Mumse!

Så tilsetter man det man måtte ønske av smak, og gir den navn deretter (tomat, oliven, hvitløk, urter osv)

Når du sier langpanne, er det den store som hører til stekeovnen eller er det den lille saken som er ca halvparten så stor?

Og olivenolje, er det samme hvilke type? Ekstra virgin (eller Birgit som autocorrekten ville ha det til) er det fine greier?

På gul lapp:

1 kg mel

1 pk tørrgjær

20 g salt

1 l vann

Røres sammen til klissete deig, plastes og heves i 30 min

Hell over i bakepapirkledd og/eller smurt langpanne, dryss over olivenolje & maldonsalt

(så meget man lyster)

Steke 25 min 250 grader

Mumse!

Så tilsetter man det man måtte ønske av smak, og gir den navn deretter (tomat, oliven, hvitløk, urter osv)

Når du sier langpanne, er det den store som hører til stekeovnen eller er det den lille saken som er ca halvparten så stor?

Og olivenolje, er det samme hvilke type? Ekstra virgin (eller Birgit som autocorrekten ville ha det til) er det fine greier?

Jeg brukte den som ikke hører til stekeovnen. Da ble det ca 5-6 cm høyt og saftig og luftig.

Jeg vil gjerne justere bittelitt på deigen: 9 dl vann og 1dl olivenolje (jeg har bare kjip olje, det gikk helt fint). Neste gang tenker jeg å bruke oljen som de soltørkede tomatene lå i, faktisk. Og det var den mest geniale piknikkmaten i verden, ikke klin, spises med henda, og er alt-i-ett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...