Gå til innhold

Burde vi slå til eller vente?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Dette er første gangen jeg spør om noe annet her enn barn, men jeg er nødt for råd ønskes.

For ca. et halvt år siden, kjøpte jeg og min mann vårt første hus. Tomten sto tom lenge og da sjansen bydde seg, slo vi til. Det er et veldig godt etablert område, og alle husene er så fine. Huset vårt er også fint, men rundt det er det ikke så fint. Når man kjøper noe helt nytt, så er det ikke noe opparbeidet rundt det, dere skjønner sikker hva jeg mener.

Så vi tenkte å ordne det litt, ikke noe store greier, bare det ser ordentlig ut.

Vi har vært i kontakt med en annlegsarbeider som kom med en pris på ca.40.000 kr.

Det er for ferdig gress, singel, matjord, planting av hekk, duk og bark.

I våres øyne er det mye, men noe må gjøres. Vi har påkostet en del innvendig på huset, kjøkkenet og badene, så påkoste litt ute, må vi å. Alle sier til oss at det er bedre at det blir gjort av en fagman enn oss, da han har mer kunnskap og maskiner.

Hva mener du? Hadde satt stor pris på om jeg kunne få litt innblikk av dere.

Anonymous poster hash: cc352...e0e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144136743-burde-vi-sl%C3%A5-til-eller-vente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ska fikse hage nå, har bygd hus, men hage har vi ikke enda. Men jeg har da ikke vudert å få fagfolk til å gjøre det for oss. Det er egentlig ikke så vanskelig å så plen og plante hekk. Og dersom du lurer på hvordan du skal gjøre det, så spørr på butikken der du kjøper gress og hekk. Fagfolk tar seg godt betalt.

Anonymous poster hash: 6b581...512

Alt jeg kunne gjort selv ville jeg gjort. Ville heller aldri betalt for ferdigplen. Det er mye annet moro å gjøre med førtitusen og å anlegge plen og plante hekk og legge duk er så enkelt.

Problemet er at vi har to skråninger på hver side av huset, og det har vi aldri vært bort i. Og derfor tenkte jeg at bedre at fagfolk gjør det, enn vi som aldri har plantet noe.

Gjør det selv.! Er for dyr pris. Og du ikke kjøp tuja hekk. Det er så grusomt stygtAnonymous poster hash: c5410...c41

Tuja hekk skal vi IKKE ha. Usikker på hvilken, men vet at det blir ikke tuja. Noen tips?

Annonse

Syns ikke 40 000 var så myeom man har råd til det, det er mye arbeid. Naboen vår betalte en halv million for opparbeidet hage, steinmur mm, det er sykt mye å bruke på hage så det hadde jeg aldri gjort eller tatt meg råd til.

Mye man kan gjøre selv etterpå også, men grunnarbeidet er gjort og da er det mye lettere og for meg, inspirerende.

Anonymous poster hash: 7203a...6ff

Gjør det selv.! Er for dyr pris. Og du ikke kjøp tuja hekk. Det er så grusomt stygtAnonymous poster hash: c5410...c41

Tuja hekk skal vi IKKE ha. Usikker på hvilken, men vet at det blir ikke tuja. Noen tips?

Jeg har hekk som blomstrer. Nå husker jeg ikke hva den heter. Men er gule blomster

Anonymous poster hash: c5410...c41

Alt jeg kunne gjort selv ville jeg gjort. Ville heller aldri betalt for ferdigplen. Det er mye annet moro å gjøre med førtitusen og å anlegge plen og plante hekk og legge duk er så enkelt.

Problemet er at vi har to skråninger på hver side av huset, og det har vi aldri vært bort i. Og derfor tenkte jeg at bedre at fagfolk gjør det, enn vi som aldri har plantet noe.

Ser den, men jeg tror dere klarer det fint, det også. Lån en hagebok på biblioteket og sett i gang, så kan dere sitte etterpå og drikke dyr vin i nydelige dyre hagemøbler og nyte resultatet.

Tuja hekk skal vi IKKE ha. Usikker på hvilken, men vet at det blir ikke tuja. Noen tips?Anonymous poster hash: cc352...e0e

Jeg har hekk som blomstrer. Nå husker jeg ikke hva den heter. Men er gule blomsterAnonymous poster hash: c5410...c41

Herlig, det er notert, takk! :)

Annonse

Skulle jeg plantet hekk ville jeg hatt syriner, eller bærbusker (rips, solbær, stikkelsbær) om jeg ikke trengte en høy hekk. En ekstra fordel med disse er at de ikke trenger beskjæring.

Takk takk:) vi må ha en høy hekk, pga innsyn. Men at den vokser seg til, heller firkantet enn rund, om du skjønner.

Hadde glatt betalt såpass for å få gjort skikkelig grunnarbeid (mhp drenering, planering, fylling). Det er vel antagelig grunnarbeidet som er mest jobb og koster mest. Men når de først er i gang så kan de jo godt få rulle ut litt plen og plante litt hekk også. Så kan du bruke denne første sommeren på å observere solforhold og starte planlegging for bed og busker :)

Hvis tomten er på vanlig størrelse og prisen inkluderer både arbeid, planter jord osv ville jeg slått til med mindre dere er glade i hagearbeid og ønsker å bruke noen uker av sommerferien på jobben. Uten skikklig utstyr (traktor, lastebil, minigraver osv tar det mye tid og krefter). I mine ører høres det råbillig ut.

Anonymous poster hash: e218f...db5

Jeg hadde lett slått til. Deilig å få hage med en gang, istedet for å ikke kunne bruke den på flere mnd fordi gresset må gro, og at dere bruker en evighet på å ordne den til.

Av hekk anbefaler jeg barlind. Den er vintergrønn, tåler harde vintere og kan skamklippes uten at den blir ødelagt.

Anonymous poster hash: c3c08...06b

Hvis det er mange planter, og stor plen, kan det godt hende det ikke er så dumt å slå til (eller uansett;)). Planter koster jo en del. Men dere kan kanskje undersøke hvor mye arbeid det er først, snakke litt med noen på et hagesenter f.eks.

Ang. hekk: Hvis du ønsker skjerming inn i huset, og ikke bare om sommeren når du er i hagen, så er vintergrønn hekk best, synes jeg. Vi har to hekker, den ene er thuja, den andre noe annet som ikke er grønn året rundt. Thuja er kanskje ikke det vakreste i verden, men den er grønn og fin året rundt og skjermer godt. Den andre er grå og trist og stygg hele vinteren, og man ser for godt gjennom den på vinterhalvåret. Men nå bor vi sånn at vi ønsker å skjerme for innsyn inn i huset også. Det er uansett smak og behag:)

Anonymous poster hash: 4d57b...794

Jeg hadde lett slått til. Deilig å få hage med en gang, istedet for å ikke kunne bruke den på flere mnd fordi gresset må gro, og at dere bruker en evighet på å ordne den til.

Av hekk anbefaler jeg barlind. Den er vintergrønn, tåler harde vintere og kan skamklippes uten at den blir ødelagt.Anonymous poster hash: c3c08...06b

Barlind er fin og det var noe sånt jeg også tenkte på, vil at den skal være grønn hele året.

Vi har ringt litt rundt og forhørt oss om priser, men prisen for materialet er den samme. Det er mye jobb, så jeg forstår at det koster det det koster.. Hadde vært så deilig å slå til, for da hadde vi hatt opparbeidet og grønn tomt allerede neste helg:)

Hvis det er mange planter, og stor plen, kan det godt hende det ikke er så dumt å slå til (eller uansett;)). Planter koster jo en del. Men dere kan kanskje undersøke hvor mye arbeid det er først, snakke litt med noen på et hagesenter f.eks. Ang. hekk: Hvis du ønsker skjerming inn i huset, og ikke bare om sommeren når du er i hagen, så er vintergrønn hekk best, synes jeg. Vi har to hekker, den ene er thuja, den andre noe annet som ikke er grønn året rundt. Thuja er kanskje ikke det vakreste i verden, men den er grønn og fin året rundt og skjermer godt. Den andre er grå og trist og stygg hele vinteren, og man ser for godt gjennom den på vinterhalvåret. Men nå bor vi sånn at vi ønsker å skjerme for innsyn inn i huset også. Det er uansett smak og behag:) Anonymous poster hash: 4d57b...794

Han skal plante hekk, men vi skal kjøpe det. Det blir ikke noen planter ellers, det skal vi se litt ann, det kan også vi få til. Men han skal legge på duk og bark. Den ene skråningen blir det plen på, den andre duk og bark, men etterhvert planter å.

Jeg hater hagearbeid, virkelig det kjipeste jeg gjør (vil heller vaske bad en hel dag enn å grave i hagen). Jeg hadde gladlig betalt 40.000,- for fiks ferdig opparbeidet uteareal. Kan nesten ikke tenke meg noe bedre å bruke 40.000,- på. Siden min mann også er begrenset entusiast, har vi nå kun hekk og plen. Det er så langt vi er villig til å gå. Egentlig hadde vi nok begge gjerne hatt bare terrasseplatting, men det lar seg ikke gjøre dessverre.

Anonymous poster hash: 195dd...148

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...