Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #1 Del Skrevet 23. april 2014 Hei! Vi skal søke oss til IVF behandling etter å ha prøvd i ett år. Mannen min har tatt en sædprøve etter henvisning fra fastlegen som viser liten mobilitet. Jeg skal til gynokolog denne uken og har tatt blodprøve 5. og 21. dag i syklusen (har ikke fått svar på disse enda) Men er veldig usikker på hva prosessen er for å søke til IVF og hva som er reell ventetid. Så tenkte kanskje noen vil dele erfaringer og tips. Burde mannen min ta en sædprøve nr 2 før vi får henvisning fra legen? Vi har fått forskjellige svar når vi har ringt rikshospitalet. Så blir veldig usikker. Ønsker jo å gjøre alt for å komme igang så fort som mulig. Og er det fatslegen min eller gynekologen som sender henvisning? Legen min har tatt blodprøver hittil. Kan eventuelt gynokologen min ordne med henvisning til sædprøve nr 2 for mannen min? Legen hans mener en test nummer to ikke er nødvendig, mens min lege mener at kun en test egentlig ikke sier så mye. Og slik jeg forstår så kan jo ikke han sin lege henvise oss videre. Så blir litt skvist mellom to uenige leger. Vi bor i Oslo, men usikker på om vi skal søke IVF i skien eller Rikshospitalet. Tips? PÅ nettsiden på rikshospitalet står det at det er 10 uker ventetid, men det er jo når man har fått plass. Ringte dem og de sier at det kan ta 2-3 måneder fra de mottar søknad til man får time, og etter det går det ti uker. I skien så skal det være 5-6 måneder og jeg er usikker om det er fra henvisning blir sendt. Beklager, veldig mange spørsmål, men merker det er mye jeg lurer på. Og hele prosessen er allerede frustrerende, mister veldig motet innimellom. Håper på svar Sarah Anonymous poster hash: ec42e...9ab Anonymous poster hash: ec42e...9ab Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144136632-ivf-proses-unders%C3%B8kelser-og-ventetid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #2 Del Skrevet 23. april 2014 Slik jeg har forstått det må henvisning til det offentlige sendes via spesialist i gynokologi. Så få fastlegen til å sende henvisning snarest! Evt start privat (jeg benyttet Smestadgynokologene). Gyn vil ikke henvise deg før evt utredning konkluderer med forklarlig/ uforklarlig barnløshet. Er mannen utfordring, bør det foreligge to sædprøver med ca 3 mnd mellomrom. Det kan gynokolog rekvirere. I tillegg må dere begge ha tatt div blodprøver (HIV, hepatitt, rubella). Kvinnen bør også ha tatt AMH (når som helst i syklus) og FSH på dag 1-3 i syklus (østrogen må være lavt). Be gynokolog om å vurdere prøvesvarene dine for å se om du må ta ny prøve for FSH. Se ellers søknadsskjema til Riksen for hva som kreves (sendes av gyn): http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Reproduksjon/henvisning%20til%20assistert%20befruktning.doc Anonymous poster hash: 4438a...d4d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144136632-ivf-proses-unders%C3%B8kelser-og-ventetid/#findComment-146312405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #3 Del Skrevet 24. april 2014 Tusen takk for svar. Har fått henvisning til gynekolog fra legen min, så skal dit imorgen, heldigvis. Godt poeng, jeg burde få svarene mine fra blodprøver som fastlegen har tatt og ta disse med til gynekologen, takk takk Setter pris på alt av tips som gjør at dette går fortere. Så du gikk til en privat gynokolog som henviste deg videre til IVF behandling? Var du fornøyd med Smestad klinikken? Det er jo et alternativ om gynekologen jeg skal til imorgen er lik fastlegen min og har vasnelig for å henvise meg videre. Sarah Anonymous poster hash: ec42e...9ab Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144136632-ivf-proses-unders%C3%B8kelser-og-ventetid/#findComment-146313301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma-til-Emma Skrevet 25. april 2014 #4 Del Skrevet 25. april 2014 Var min fastlege (ikke gyn) som sendte meg videre til Fertilitetsklinikken i Porsgrunn. Deretter fikk jeg et brev om at det var 6 mnd ventetid samt at jeg måtte ta noen blodprøver på sykehuset i Vestfold som de sendte svarene ned til dem. Dagen for første samtale med fertilitetsklinikken så måtte mannen levere spermprøve, deretter samtale med legen. Etter dette måtte vi ta nye blodprøver, for å sjekke at vi ikke hadde noen kromosomfeil. Fikk beskjed om at det ville ta opptil 5-6 uker å få svaret på de blodprøvene, så vi måtte nok begynne prøvingen på perioden etter, etter cs 2 mnd. Pga mine extreme lange sykluser kunne jeg faktisk begynne på første pp. Prøvesvarene lå inne på mandagen og jeg begynte på sprøytene torsdag samme uke. Masse lykke til med prøvingen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144136632-ivf-proses-unders%C3%B8kelser-og-ventetid/#findComment-146317955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå