Gå til innhold

"Lat" hund vil ikke gå (lang) tur. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund av liten rase som nå er 11 mnd. Hen sprek, frisk og glad, og liker å leke, løpe og gå på små snuse-turer.

Men i det siste har hun begynt å legge seg ned etter bare et ganske kort stykke. Hun ser ikke spesielt sliten ut, men tidligere har hun orket mye lengre turer, så dette virker litt rart.

Nå har jeg fått en grundig veterinær.sjekk, og alt er bra: hjerte, lunger, alle slags blodverdier og hormoner og lever og nyrer og ledd. INGENTING feil på hunden.

Hun er rett og slett bare STA: Men hunder skal jo liksom like å gå tur...Så hva gjør jeg? LItt av penget med å ha hund er jo å få seg noen skikkelig turer, men nå får jeg jo nesten ingen mosjon - og jogge må jeg gjøre uten hunden....  :-(

Noen som har råd?

Dyrlegen tipset om få seg en hunde-turkamerat og det skal jeg prøve, men det er jo ike alltid vi har anledning til det.

Anonymous poster hash: df5db...3c6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vi bytte? :P

Anonymous poster hash: 403dd...a99

Skrevet

Veldig ofte liker de seg best nærmest hjemmet sitt. Etterhvert øker denne radiusen. Hunden er fortsatt ung, gi den litt tid. Kjør et stykke unna og gå i nye terreng.

Anonymous poster hash: 68713...386

Skrevet

Vi har prøvd turer langt fra hjemmet også - men uansett en bra tanke.

Og du #2 - har du en turbo-hund som må gå lange turer, eller - he he ?

Anonymous poster hash: e44a2...f63
Skrevet

Mine naboer pleier å kjøre et lite stykke hjemmefra. Kona kjører hjem, og mannen går tur med hunden hjem igjen. Bikkja skjønner at det er veien hjem de går, og er ganske ivrig. Kansje det kan være verdt å prøve ut :)

Anonymous poster hash: 43cd6...579
Skrevet

Mine naboer pleier å kjøre et lite stykke hjemmefra. Kona kjører hjem, og mannen går tur med hunden hjem igjen. Bikkja skjønner at det er veien hjem de går, og er ganske ivrig. Kansje det kan være verdt å prøve ut :)

Anonymous poster hash: 43cd6...579

Ja, takk for det tipset også - høre slurt ut, men jeg er alene :-(

Og hunden legger seg også ned på hjemveien på gåturene, selv når vi er i kjent område i nærheten av hjemmet.

Hun er sinnsykt sta - legger seg bare rett ned. Og drar jeg i båndet, lar hun seg bare slepe bortover som en liten mopp, så det går heller ikke....

Skrevet

Hun vil nok ikke la seg slepe så fryktelig langt skal du se. Når hun legger seg, lat som du ikke legger merke til det, og bare fortsett å gå bestemt fremover. Gjerne ha sele på hunden, så blir det ikke sleping etter halsen :-) Har sett dette hos mange hunder, men det går over når de skjønner at de ikke kommer noen vei med det annet enn at matmor går videre.

Hvis du har respondert på denne adferden med å prøve å overtale henne videre med godsnakk, godis, bært henne osv, så har du ubevisst belønnet adferden, og dermed gitt henne en grunn til å fortsette. Evt kan du ta på henne en langline og gå fra henne, det pleier også å ha god effekt :-)

Lykke til!

Anonymous poster hash: ee747...2e1

Skrevet

Hun vil nok ikke la seg slepe så fryktelig langt skal du se. Når hun legger seg, lat som du ikke legger merke til det, og bare fortsett å gå bestemt fremover. Gjerne ha sele på hunden, så blir det ikke sleping etter halsen :-) Har sett dette hos mange hunder, men det går over når de skjønner at de ikke kommer noen vei med det annet enn at matmor går videre.

Hvis du har respondert på denne adferden med å prøve å overtale henne videre med godsnakk, godis, bært henne osv, så har du ubevisst belønnet adferden, og dermed gitt henne en grunn til å fortsette. Evt kan du ta på henne en langline og gå fra henne, det pleier også å ha god effekt :-)

Lykke til!

Anonymous poster hash: ee747...2e1

Ja, det er nettopp det jeg har gjort: Belønnet med å bære henne, lokke med godbit, godsnakke. Helt feil altså.:-(

Takk for supre tips!

hi

Skrevet

Nå har jeg aldri opplevd at hunden ikke vil gå mer, men når min var på den alderen trivdes hun definitvt best i nærområdet. Hunden din er ung, så jeg ville ikke fortvilt over fremtiden enda ;) Kanskje har den kommet til spøkelsesalderen og er litt usikker ?

Anonymous poster hash: e071f...485
Skrevet

Hardere gått på dresurkurs?

Hvis ikke er nok det på høy tid. Hunden må lære hvem som bestemmer.

Anonymous poster hash: 5aa91...884
Skrevet

Humden er nå tenåring og da vet man rett og slett aldri hva slags "problemer" man kan få. Dette er nok bare din hund som er sta og ikke ønsker å gjøre som mor sier. Mitt tips er å gå til humden stopper. Lokk den til å gå noen steg ekstra fram også dra hjem igjen. Og om den ikke ønsker å gå hjemover så bærere du den. Neste tur. Gjør du akkurat det samme. Men med et ekstra steg. Og fortsett sånn til det løsner. Jeg vil tippe at dette bruker du maks en uke på om du tar det stegvis på alle turene. Lykke til:)

Skrevet

Min hund er slik fortsatt:-P

Vil ikke gå langt, vil ikke gå fortl vil ikke gå i det hele tatt om det regner, vil ikke gå om det er varmt :-P hun har alltid vært sånn, og jeg har sluttet å trekke med meg stabeistet på tur.. Har i grunn innsett at jeg har en lat hund, vi kaller henne Ferdinand (hun vil helst sitte på terrassen og lukte:-P)

Skrevet

Gjør turen litt spennende. Det hjalp med oss da hunden satt seg ned og nektet å gå videre. Vi lekte mer og fant på morsomme ting å gjøre på tur. Nå vil han gjerne gå hele dagen

Anonymous poster hash: d2a64...977

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...