Gå til innhold

Markus, verdens kjedeligste navn?

Anbefalte innlegg

Vi hadde ikke diskutert navn i det hele tatt før vi nylig var på ultralyd og fant ut at vi venter en gutt. Vi begynte såvidt å snakke om guttenavn og mannen min ønsker seg Markus. For meg er dette et pent men utrolig kjedelig navn. Jeg synes nesten anenhver unge heter det og ønsker virkelig ikke at gutten skal hete Markus. Mannen min respekterer det men ber meg tenke på det. Han sier vi ikke skal bry oss om hvor mange andre som heter det. Men jeg vet at jeg ikke kommer til å forandre mening, samtidig vil jeg jo gjerne ha et navn som mannen ønsker.

Hva synes dere om Markus? Kjedelig og oppbrukt eller?

Anonymous poster hash: facdb...9db
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144136020-markus-verdens-kjedeligste-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Markus er et kjempefint og klassisk navn! Jeg personlig synes at navn ikke kan bli "oppbrukt". Kjenner mange som skulle ha sjeldne navn også ble de populære noen år senere. Av mine fire barn har to av de ganske vanlige navn og to av dem mer sjeldne. Jeg trives veldig godt med navnevalgene. Det viktigste er man velger noe man liker uansett hvor mange andre som heter det eller hva andre måtte mene! Lykke til ;-)

Jeg liker Markus veldig godt. Kjenner faktisk ingen som heter det. Kjenner en del med lignende navn som Martin, Mathias osv., da. Hva med å bruke det sammen med et annet navn? Er enig i at dere ikke bør tenke så mye på at mange bruker navnet. Dette er jo et klassisk navn. Med mindre du har veeeldig negative assosiasjoner til navnet. Lykke til med valget :)

Jeg er enig med deg. Vakkert navn, men akk, så oppbrukt. Et navn mister magi når mange heter det, synes jeg. Det blir tamt, rett og slett. Og så har du det rent praktiske med det, at man ikke kun heter Markus i gjengen/klassen, men man heter Markus K. og Markus P., Store Markus eller Lille Markus eller Markus fra Åsen eller Markus fra Lia. Barna har flere i klassene sine med slike tillegg på navnene, for at de skulle skille dem. Det er grunn alene synes jeg, til å velge noe som ikke er på 10 på topp listen og vel så det. Man kan selvsagt ikke garantere at man ikke treffer på navnesøsken i klassen, men velger man Lukas og Emma så skal det selvsagt godt gjøres... Statistikk (første tall er i fjor, siste tall er 10 år tilbake i tid):

MARKUS 174 219 202 257 257 256 264 239 316 293

MARCUS 158 164 176 194 204 205 211 210 222 242

Ifjor var det altså 332 gutter som fikk det navnet, og når du ser bakover de siste 10 årene så er det jo flust av gutter som bærer navnet Markus/Marcus.

Endret av Suebird

Annonse

Pent :) er vel mye brukt før,men er jo langt fra et populært navn i dag :)

Anonymous poster hash: c24fb...bfc

Markus lå på 11 plass blant de mest brukte guttenavna i 2013 :P så det er ganske populært, men spørs hvor man bor hen selvfølgelig, her jeg bor er der mange Markus.

Anonymous poster hash: 33cd5...bdb

Sønnen min heter Markus, av helt andre grunner enn at det er et poppis navn :) Han er 6 år, og jeg har enda til gode å møte på noen med samme navn :) Vi bor ikke øde til på landsbygda heller ;)

Men om Markus er et navn du virkelig ikke er komfortabel med så bør jo mannen din prøve å tenke på et annet navn også, ikke bare du som skal prøve å se om du kan venne deg til navnet :)

Her mente mannen at Markus var et pøbelnavn, men gikk med på navnet da jeg fortalte ham hvorfor det var så viktig for meg at han fikk det navnet :)

Jeg husker jeg tenkte for drøye 10 år siden når jeg var tidlig i tenårene at om jeg fikk en gutt engang, så ville jeg at han skulle hete Marcus, men så fikk venninnen til moren min en sønn og kalte han det. Husker jeg blei så  irritert :P :P 

Nå er det jo sånn at jeg selvsagt kunne ha brukt det navnet lell, men jeg personlig er sånn at jeg ønsker ikke å ha noen assosiasjoner til navnene jeg gir barnet mitt, ihvertfall ikke personlige. For meg så er det viktig at navnet føles litt unikt, selv om det ikke nødvendigvis trenger å være sjeldent.

Jeg ønsker også å unngå at det er flere i klassen, fotballen etc som har samme navnet. Selvsagt har man jo ingen garantier, men velger man topp 10 navn, så er sannsynligheten mye mye større.

Men det aller viktigste er uansett at man liker navnet, både mor og far - og at det føles riktig for deres barn, om det er Lucas, Markus eller Eilif ;)

Markus er pent og stødig, men jeg synes du skal be mannen din lete litt mer og kanskje lese en navnebok før han bestemmer seg for et navn som har vært på topp lenge. Det er jo så mange nydelige navn der ute som nesten aldri blir brukt.

Annonse

Ikke usedvanlig men heller ikke direkte kjedelig.

Uansett: Er dette ikke det rette navnet så er det ikke det. Det er lov å ikke like et navn. Dere har god tid enda. Verden er full av fine navn. Let etter et navn som begge virkelig liker. Bare la Markus ligge i bakhodet en tid - det betyr jo ikke at dere ikke samtidig kan smake på andre navn. Man kan skifte mening flere ganger før man finner det rette navnet så ikke stress enda men let litt og se hva dere finner.

Lykke til. :)

Synes det er mange navn som er kjedeligere enn Markus, men det er jo ikke et veldig spesielt navn. Samtidig er det ikke nødvendigvis så dumt å gå rundt i verden med et navn som er normalt, heller:) Synes det er ganske fint. Hvis dere begge liker det, ville jeg ikke bekymret meg for mye om hvor vanlig det er.

Men dere bør notere det, og så tenke litt videre, uansett. Er så mange fine navn der ute:)

Anonymous poster hash: cf8fd...77c
  • 1 måned senere...

Pent, men veldig vanlig her jeg bor i alle fall. Er lærer og i 1.klassen jeg har i år er det tre Markus'er. Det mister litt piffen når det blir for vanlig, synes jeg :) Synd at det er slik.  For meg blir det litt slik som Stian, Martin, Marius, Kristian, Anders, Andreas, et navn alle guttene het da jeg var barn :) 

Takk for svar alle sammen! Vi har blitt enige om å finne noe annet enn Markus! Vi ønsker et navn som begge liker omtrent like godt, og jeg klarer ikke å velge Markus når det er så mange andre flotte navn der ute.

Anonymous poster hash: facdb...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...