Gå til innhold

Sykepleiere? Hva gjør jeg med et sår med infeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i 1,5 uke hatt et sår på stortåa, tror det er en inngrodd negl. Gjør litt mindre vondt nå, men det lukter så vondt! Æsj! Tenker at det kanskje har gått infeksjon i såret (har vært i syden..) Hva gjør jeg da?

Anonymous poster hash: 6d768...652

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis det plager deg veldig så anbefaler jeg å dra til legen. I mellomtiden kan du forsøke med bacimycin eller fucidin på såret.

Skrevet

Prøv grønnsåpebad x 2 daglig. Ha på bandasje med fucidinsalve. Du bør se bedring relativt raskt, er det ikke i bedring over påske ringer du legen din. En slik infeksjon kan i teorien spre seg til hele kroppen.

Hvis utgangspunktet er en inngrodd negl, må du kanskje gjennom et lite inngrep som fjerner "roten" til problemet :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Grønnsåpebad! Og prøv å klipp den vekk , får stadig sånne selv

Skrevet

Eg har god erfaring med grønnsåpebad på infiserte inngrodde tåneglar. Eg har dessutan inntrykk av at fotpleiarar har god peiling på problemet, dei kan hjelpe deg med å bli kvitt årsaka til at infeksjonen oppstod framfor å berre behandle infeksjonen. Trengs det antibiotika må du til lege, ville stolt på vurderinga til ein flink fotpleiar på om legebesøk er påkrevd.

Skrevet

Har du prøvd å rense det? Rens med nacl. Hvis det lukter/er hovent/rødt er det sannsynlig en infeksjon. Ta kontakt med lege på tirsdag så sant du ikke har andre symptomer som feks feber. Legen kan se hva som trengs å gjøre, om du trenger antibiotika og annen behandling. Vanskelig å svare på når en ikke har sett foten. Hilsen sykepleier :)

Anonymous poster hash: 501ff...cf2

Annonse

Skrevet

Er ikke sikker på om jeg ville klippet den. Det kan gjøre vondt verre om neglen gror feil. La legen se på det!

Skrevet

Ja, kjempeviktig at hvis du blir dårlig ex med feber ringer du legevakta asap :)

Skrevet

Nå er ikke jeg sykepleier, men har alt for mye erfaring med betente sår. Jeg har fått beskjed av legen om å skylle med saltvann, lufte såret også har jeg fått en salve. Kan det være fucidin? Grønnsåpevann kan også gjøre susen. 

Men, jeg hadde blitt litt skeptisk om smitten kom fra sydenferien din. Kanskje det er bakterier i såret som kroppen aldri har vært borti før, og som trenger lege. Prøv noen dager med rådene herfra, og ring legen om det ikke blir bedre. 

Anonymous poster hash: 39c50...8ed
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er ikke sikker på om jeg ville klippet den. Det kan gjøre vondt verre om neglen gror feil. La legen se på det!

Mente jo om det var mulig , om man ser den greit. Jeg rekker stort sett å ta mine mens der bare er litt puss, og da går det greit. Er det mye må man selvsagt gå til lege. Ikke ukjent problem for de dette :)

Skrevet

Uff nå ble jeg redd! Tenk om det sprer seg til hele kroppen og jeg får blodforgiftning og må amputere alle kroppens deler sånn som den tidligere missedronningen?!

HI

Skrevet

Uff nå ble jeg redd! Tenk om det sprer seg til hele kroppen og jeg får blodforgiftning og må amputere alle kroppens deler sånn som den tidligere missedronningen?!

HI

Pust med magen, dette går fint. I verste fall kanskje du trenger antibiotica og et lite inngrep. Men test ut tipsene du har fått her først- grønnsåpebad, lufting og bacimycin(fucidin må man vel ha resept til).

Er det hovent av puss,kan du ta ei nål og stikke hull på og klemme ut pusset,men husk å sterilisere nåla først. God bedring :-)

Anonymous poster hash: 65e5f...324

Skrevet

Tusen takk for tips dere. Sånne kroppslige ting gir meg noia. Æsj, lukter råttent! Skal ordne meg et grønnsåpebad asap, og holde øye med om jeg får feber. Synes dette var skummelt.

Annonse

Skrevet

Husk å skylle godt m rent vann etter grønnsåpebad.

Anonymous poster hash: 369c0...082

Skrevet

Er det inngrodd negl vi snakker om?

Som oftest skyldes det trangt skotøy eller at man klipper neglene feil. Jeg har hatt utallige betennelser pga inngrodd negl og har måttet ty til kirurgisk inngrep 7 ganger!

En ting er sikkert: grønnsåpebad anbefales ikke! Såpen er veldig sterk for huden, og ikke hjelper det heller på sikt heller. Ev kan du prøve Lactasyd i vannet i stedet for.

Mulig det er fremvekst av viltkjøtt som gjør at det ser ut som en infeksjon? Dette er granulasjonsvev som oppstår ved kronisk inflammasjon, er ikke infeksjon i seg selv.

Det som er den beste terapien er at du oppsøker legen din og bestiller time til fjerning av den inngrodde neglen.

Anonymous poster hash: 5b39d...10d

Skrevet

Ta en tur til legen i morgen dersom ikke bedring frem til da, så får du vurdert hva som bør gjøres. Det beste er nok å fjerne den ytterste delen av neglen inkl. neglerota - dette er et lite inngrep som gjøres i lokalbedøvelse og som de fleste fastleger kan utføre. Siden du har fått dette i "Syden", tenker jeg det kan være lurt å ta dyrking fra såret før man starter med antibiotia, dette for å vite hva slags bakterie man har med å gjøre. Samtidig tester laboratoriet ut hva slags antibiotika som virker mot bakterien og hvilke den evt er resistent for. Man kan starte med antibiotika etter å ha tatt dyrkingsprøve, og heller skifte type antibiotika når prøvesvaret er klart etter noen dager. Mange er litt skeptiske til lokale antibiotika siden disse kan gi økt resistens hos bakteriene.

Anonymous poster hash: e8e5b...ac9

Skrevet

Skal du ha grønnsåpebad, ville jeg kjøpt den medisinske grønnsåpen fra apoteket. Vi har omtrent gått bort fra grønnsåpebad til sårstell nå. Normalt sett renser vi såret med temperert NaCl (saltvann). Er det puss i såret, presser vi det ut. Du klipper ikke neglen. Vi legger som regel alltid på Fucidin på slike betente sår på tær. Og en tørr bandasje over. Skifter på det hver dag, og ekstra hvis bandasjen blir gjennomtrukket av puss.

Skrevet

Jeg tok et saltvannsbad jeg. Synes det er litt bedre i dag og tror neglen har grodd seg selv ut igjen, men det er liksom en sånn hudfold på siden av tåa. Av utseende likner den litt på en stor vorte/utvekst, og hvis jeg trykker på den kommer det ut blod og puss på siden som vender mot neglen. Beklager ekle detaljer!

Skrevet

Hehe la forresten på bacimycin i går. Etterpå så jeg at denne hadde gått ut på dato i år 2000 ;) snakk om å ha styr på det medisinske utstyret!

HI

Skrevet

Du må få ut alt av den før det blir bedre. Ellers kan det spre seg.

Skrevet

Saltvann eller grønnsåpe like bra.

Hadde selv en inngrodd negl og tåa var så fylt av verk til slutt at jeg ikke fikk på meg sokker.

To dager med grønnsåpevann kom negl ut. Fikk ut alt verket og klipte negl til.

Trengte ingen lege og dette er 5 år siden :)

Anonymous poster hash: 1bfc6...946

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...