Gå til innhold

Noen her som har hatt kanin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Døren til buret har stått åpen siden vi fikk henne i går, men hun kommer ikke ut. Tror egentlig ikke hun skjønner hvordan hun evt skulle kommet seg ut, heller. Det er litt høyt fra bakken og opp til åpningen (kanskje 15 cm). Det virker ikke som om hun er så redd lenger. Er nesten ikke inne i huset hennes lenger, bare ute i buret. Stikker ikke inn i huset selv om vi forsiktig setter oss ned ved siden av henne. Vi har ikke fått klappe henne, og vi har ikke prøvd å holde henne. 

Hvordan kan vi få henne ut av buret? Hun virker jo trygg i buret nå. Leste dog et sted at man ikke skal løfte dem ut, de skal komme når de vil. Enn hvis hun ikke skjønner hvordan/får til? Har prøvd å lokke med div. grønnsaker o.l. 

Anonymous poster hash: 2892f...927
Skrevet

I går er ikke lenge siden. Gi henne tid. 15 cm er ikke høyt for en kanin.

Anonymous poster hash: 576bc...962

Skrevet

I går er ikke lenge siden. Gi henne tid. 15 cm er ikke høyt for en kanin.

Anonymous poster hash: 576bc...962

Hvor lang tid kan det ta? Ser jo ikke så kjekt ut å bare være inne i et bur når hun kunne ha fått løpt rundt (i fred) i stua. 

Skrevet

Hun har nok behov for å føle seg litt tryggere på hele situasjonen før hun drister seg ut av boligen sin :) Dere kommer tidsnok til med å ha en liten frøken som ikke vil inn på rommet sitt ;)

Skrevet

Har hatt kanin i over 10 år, og man må ha litt tålmodighet når det gjelder det her. Mange kaniner er litt redde i starten selv om det kanskje ikke ser sånn ut. Den kommer ut når den føler seg trygg :) 

Er det en ho-kanin ? Det er litt merkelig, men min erfaring er at ho-kaniner er litt mer redde enn gutte-kaninene. Og 15 cm er ikke høyt for kaniner, de kan hoppe mye høyere enn det. 

Så mitt råd er egentlig bare å vente litt, den har jo bare vært der ett døgn. Dere kan jo selvfølgelig lokke på den med gulrøtter o.l, men det er ikke sikkert at den går ut forde. 

Anonymous poster hash: f5718...040
Skrevet

Det der er helt vanlig! tar gjerne noen dager før de føler seg trygge på situasjonen. Du må også forvente deg at kaninen ikke er så interessert i nærkontakt selv om hun kommer ut av buret. Det tar litt tid...

Men når de først får tillit til deg får du nok en hengiven kompis som hopper rundt beina dine for å få litt oppmerksomhet :smilorange:

Har hatt Kanin i 7 år nå, å som hun over her sier så er kanskje ho kaniner litt mer skeptiske enn

hannkaniner. Har hatt begge deler å neste kanin skal definitivt være en hann.

Den forrige vi hadde trodde visst den var en katt/hund å var med på turer o.l.uten bånd..

Den bare hoppet etter oss å stakk aldri av. Kom til og med å "stelte" håret mitt mens jeg lå å solte meg på plenen :hjerte:

savner den fryktelig, men en løshund tok dessverre livet av den :cry3:

Skrevet

Buret blir fort fortet :D  Der har kaninen kontroll, og kan beskytte seg som best mulig :)

Dette er ikke unormalt, selv for gamle kaniner.

Jeg har en liten herre som er over 6 år gammel. Er ikke store vitsen i å åpne døra hans, selv om vi gjør det. For han vil ikke, uten at vi tvinger ham. Luka kan stå åpen hele dagen, uten at han gidder prøve å komme ut. Og jeg vet han kan hoppe ut om han vil. Og han vet det er trygt. Men nei, fortet er trygt, og der vil han være å knurre til oss om vi stikker hånda inn :D Vi er ikke redd han, og han er egentlig snill. Det er bare når han nekter å komme ut, at han kan bli litt sinna :D  Han er ute av buret, men det er noe VI velger, og ikke han :D Må jo få trimmet seg litt :D

Jeg har hatt kaniner i snart 25 år, og har nå bare en. Du skal huske det at alle kaniner har sin egen personlighet, og er ikke bare små, søte hybelkaniner hvor alle er ganske like :D

Anonymous poster hash: 4b48c...f2b
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Hvis noen har generelle tips vedr. hvordan man kan oppnå tillit hos en liten kanin (f.eks. få lov til å klappe den, dette har vi selvsagt ikke pushet på i fare for å gjøre den mer sky), så setter vi stor pris på det. 

Hun ble kjøpt i dyrebutikk, forresten. Nå har jeg nettopp lest at man helst skal kjøpe kanin hos oppdretter, men det visste jo ikke vi. 

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Hvis noen har generelle tips vedr. hvordan man kan oppnå tillit hos en liten kanin (f.eks. få lov til å klappe den, dette har vi selvsagt ikke pushet på i fare for å gjøre den mer sky), så setter vi stor pris på det. 

Hun ble kjøpt i dyrebutikk, forresten. Nå har jeg nettopp lest at man helst skal kjøpe kanin hos oppdretter, men det visste jo ikke vi. 

Jeg har kjøpt hos begge deler opp gjennom, men opplever jo at mer seriøse oppdrettere har sunnere kaniner. Dyrebutikker har ofte innavlskaniner uten å vite noe om det.

Dere må tvinge litt. Bare ta henne ut, og stryk henne på fanget. Og så lar dere henne hoppe inn igjen i buret. 

Utekaniner blir sjelden så tamme som innekaniner, men de kan bli det om dere bruker tid til det året rundt.

Mat er viktig, og at kaninen faktisk får lov å avslutte kosen når den vil.

Dere har hatt den så kort tid at dere enda ikke vet hvem hun er, og sånn er det også for kaninen :) Bruk all tålmodighet, og legg ting tilrette slik du ser kaninen vil og trenger, så går det seg til :)

Hilsen meg med 25 års erfaring med kaniner :)

Skrevet

Jeg har kjøpt hos begge deler opp gjennom, men opplever jo at mer seriøse oppdrettere har sunnere kaniner. Dyrebutikker har ofte innavlskaniner uten å vite noe om det.

Dere må tvinge litt. Bare ta henne ut, og stryk henne på fanget. Og så lar dere henne hoppe inn igjen i buret. 

Utekaniner blir sjelden så tamme som innekaniner, men de kan bli det om dere bruker tid til det året rundt.

Dere har hatt den så kort tid at dere enda ikke vet hvem hun er, og sånn er det også for kaninen :) Bruk all tålmodighet, og legg ting tilrette slik du ser kaninen vil og trenger, så går det seg til :)

Ja, har sett at det er noen som mener man må tvinge litt. Hvis ikke, kan de visst forbli veldig sky. Hvor lenge synes du vi skal vente før vi tar henne ut litt, da? 

Har ikke tenkt til å la henne være utendørs mer enn noen timer hver dag når det blir temperatur til det. Skal bygge en liten gård til henne. Resten av tiden skal hun være inne sammen med oss. 

Synes du det er en dårlig ide å ha buret i stua på dagtid, og på soverommet på natta? Tanken var at hun ikke skulle være alene, men kanskje hun ikke vil like å flyttes på? 

Takk igjen for gode tips!

Skrevet

Tar tid

Anonymous poster hash: 5e05d...75e
Skrevet

Ja, har sett at det er noen som mener man må tvinge litt. Hvis ikke, kan de visst forbli veldig sky. Hvor lenge synes du vi skal vente før vi tar henne ut litt, da? 

Har ikke tenkt til å la henne være utendørs mer enn noen timer hver dag når det blir temperatur til det. Skal bygge en liten gård til henne. Resten av tiden skal hun være inne sammen med oss. 

Synes du det er en dårlig ide å ha buret i stua på dagtid, og på soverommet på natta? Tanken var at hun ikke skulle være alene, men kanskje hun ikke vil like å flyttes på? 

Takk igjen for gode tips!

La buret stå fast på samme sted, hvertfall nå i begynnelsen :)

åpne luken i buret mange ganger om dagen, enten bare for å stryke henne et par ganger over hodet med tvang, og ryggen, klø litt bak ørene, eller for å gi noe godt.

Og når dere lokker henne ut, så bruk gjerne lukt, i form av noe dere de første dagene har merket hun liker. Nå er det vår, og kaniner liker godt alle slags ferske knopper - løvetann, bjørkekvister og mer til.

En liten advarsel - det vi ser som salat/kål(kinakål, issalat, hodekål og alt i den klassen) er dårlig for en kanins mage, og kan faktisk føre til døden. Gulrot, tørre brødskiver(aldri myke og ferske), og som dyrlegen sier - "høy, høy og høy", er det beste. Det er kaninmat som gir trim for tennene, og lite fett, men alt av næring en kanin trenger :)

Ferskt gress, med ugress, er flott om sommeren, men start med det i små mengder og øk for hver dag nå på våren, for å unngå dårlig mage :)

Og kos med kaninen, men aldri under virkelig tvang. Altså, ta kaninen og hold den i få sekunder på fanget, og la den oppleve kos. Men ikke hold den fast på fanget. I buret vil dere nok oppleve at å bli klødd og gnidd på skallen er supergodt, og selv min hissige gutt elsker dette, og slutter å knurre da :D

Skrevet

Takk igjen, kjempefint at du tok deg tid! 

Skrevet

Gi godbiter fra hånda. ENESTE måten å få kaninen trygg på :)

Anonymous poster hash: 4a807...c26

Skrevet

Gi godbiter fra hånda. ENESTE måten å få kaninen trygg på :)

Anonymous poster hash: 4a807...c26

Synes også det høres lurt ut, så det har vi prøvd. Men uansett hvor forsiktige vi er i tilnærmingen, så tør hun ikke det. Har forsøkt lange godbiter slik at hun ikke trenger å komme like nærme, men hun sitter bare i hjørnet uten å røre seg når vi prøver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...