Gå til innhold

Holle hirsegrot

babelina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva mener du med risiko?

Har ikke prøvd den, vi bruker ris med mais-grøten til Nestle til jenta på 4 måneder og hun sover 13 timer i strekk etter kveldsmåltidet med grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du det pa flaske da som uttynnet grot? Hvordan var sovnen hennes for du begynt e med det? Med risiko mener jeg at jeg er redd Hun kan kveles av plutselig a fa ny fode med ulik konsistens. Ammer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du det pa flaske da som uttynnet grot? Hvordan var sovnen hennes for du begynt e med det? Med risiko mener jeg at jeg er redd Hun kan kveles av plutselig a fa ny fode med ulik konsistens. Ammer du?

Hun får grøt i vanlig grøt-konsistens og på skje. Går så det griner, selv om det ble litt gris de førtst gangene vi prøvde. Hun reagerte ikke noe på at grøten hadde annen konsistens enn hun var vant til, og jeg har aldri hørt om  noen som har blitt kvalt av grøt. (Tror ikke det er mulig, rett og slett...)

Ammer ikke, gir MME. Før vi startet med grøt sov hun også natten gjennom. Hun sov da fra ca. 22 til 07, fikk mat og sov videre til 11, mens hun nå sover fra 21 til 10 uten å våkne.

Endret av Novemberellie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med holle sin hirsegrøt da min lille var 4 mnd. Du trenger ikke bekymre deg for kvelning. :)

Anonymous poster hash: 65294...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HOLLE er superbra - spesielt de uten melk når barna er forkjølet (melken gjør at snørrunger blir mer snørrete og slimete...så kutt det ut da om du kan). HOLLE-hirse er god i smak og kan brukes fra 4 måneders alder...men best i uttynnet-utgave, da så små babyer kan slite med å svelge om grøten blir for "klumpete"...  Jeg bruker nesten bare HOLLE til alt og er superfornøyd - størstegutten er sjelden syk/forkjølet - tror HOLLE og lite melk (kun surmelk og joghurter) er noe av grunnen... Anbefaler boka "kjernesunn familie" til dem som bruker mye melk i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOLLE er superbra - spesielt de uten melk når barna er forkjølet (melken gjør at snørrunger blir mer snørrete og slimete...så kutt det ut da om du kan). HOLLE-hirse er god i smak og kan brukes fra 4 måneders alder...men best i uttynnet-utgave, da så små babyer kan slite med å svelge om grøten blir for "klumpete"...  Jeg bruker nesten bare HOLLE til alt og er superfornøyd - størstegutten er sjelden syk/forkjølet - tror HOLLE og lite melk (kun surmelk og joghurter) er noe av grunnen... Anbefaler boka "kjernesunn familie" til dem som bruker mye melk i kosten.

Mener du at barn blir syke og forkjøla av melk? Har du noen kilder på det, for det hadde vært meget interessant å se! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holle fås på helsekost eller bare å google det egentlig... Novemberellie, les gjerne boka jeg anbefaler. Prøv å google det eller snakke med noen gode ernæringseksperter for småbarn. Jeg mener ikke at barn blir syke av melk, men noen kan sikkert bli syke av alt mulig...mange voksne tåler melk dårlig. Melk opprettholder slim i kroppen og gjør derfor at snørret sitter lenger i...om barn heller i seg melk, noe som er vanlig fra tidlig alder her i Norge....Storgiganten Tine tjener rått på det og vi lar oss lure, så naive som vi er.

I flere andre land (eller på andre kontinenter, som Asia) er man mer skeptisk til melk, nettopp pga dens egenskaper...ikke det letteste å fordøye for en liten mage... Noen tåler melk superbra, men jeg tviler på at de barna som konstant løper rundt med snørr i nesa gjør det.

Vet at dette innlegget vil skape debatt. Bare kjør på! :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holle fås på helsekost eller bare å google det egentlig... Novemberellie, les gjerne boka jeg anbefaler. Prøv å google det eller snakke med noen gode ernæringseksperter for småbarn. Jeg mener ikke at barn blir syke av melk, men noen kan sikkert bli syke av alt mulig...mange voksne tåler melk dårlig. Melk opprettholder slim i kroppen og gjør derfor at snørret sitter lenger i...om barn heller i seg melk, noe som er vanlig fra tidlig alder her i Norge....Storgiganten Tine tjener rått på det og vi lar oss lure, så naive som vi er.

I flere andre land (eller på andre kontinenter, som Asia) er man mer skeptisk til melk, nettopp pga dens egenskaper...ikke det letteste å fordøye for en liten mage... Noen tåler melk superbra, men jeg tviler på at de barna som konstant løper rundt med snørr i nesa gjør det.

Vet at dette innlegget vil skape debatt. Bare kjør på! :-o

Jeg er ingen melkefanatiker og er tilbøyelig til å mene at kumelk er for kalver, men å påstå at ellers friske barn blir syke av melk tror jeg ikke noe på og en hvilken som helst svada-artikkel fra en helsekostfreak gjør ikke at jeg ombestmmer meg der.  :wink:

Jeg jobber med syke barn og vet at man blir slimete av melk dersom man er forkjøla ol. men å si at man blir forkjøla av melk (som du faktisk sier i innlegget ditt), mener jeg er BS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novemberellie - nok en gang leser du det du ønsker å lese og ikke det jeg faktisk skriver.

Jeg sier IKKE at man blir forkjøla av melk - men at melken HOLDER på slimet i kroppen... og det er ikke svada. Til og med morsmelk gjør det... snufs :-/ ... Det er faktisk noe de fleste vet (spør gjerne en barnelege).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efa! Fantastisk innlegg! Jeg har veldig troen pa det du sier! Samme som Mollers tjener graps pa og fa oss til og tro a babyer ma ha tran fra dem fra nyfodt alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Novemberellie - nok en gang leser du det du ønsker å lese og ikke det jeg faktisk skriver.

Jeg sier IKKE at man blir forkjøla av melk - men at melken HOLDER på slimet i kroppen... og det er ikke svada. Til og med morsmelk gjør det... snufs :-/ ... Det er faktisk noe de fleste vet (spør gjerne en barnelege).

Du leser tydeligvis ikke hva jeg skriver. Jeg er fullstendig klar over at melk kan gjøre syke barn enda mer slimete, så hvorfor jeg skal spørre en barnelege om dette skjønner jeg ikke.

Du skriver at sønnen din ikke er syk/forkjøla fordi han spiser Holle grøt og får lite melk. Jeg spurte etter kilde på at barn blir syke/forkjøla av melk!

(Blir som å diskutere med vaksinemotstandere dette.  :fnise: )

Endret av Novemberellie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser tydeligvis ikke hva jeg skriver. Jeg er fullstendig klar over at melk kan gjøre syke barn enda mer slimete, så hvorfor jeg skal spørre en barnelege om dette skjønner jeg ikke.

Du skriver at sønnen din ikke er syk/forkjøla fordi han spiser Holle grøt og får lite melk. Jeg spurte etter kilde på at barn blir syke/forkjøla av melk!

Du setter alt så på spissen, sønnen min blir SYK - sjelden han er det faktisk (heldigvis). En kilde har du jo fått, men her er lenken til boka: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3691218

www.balderklinikken.no er et sted man evt. kan oppsøke - ernæringsspesialister for barn der (men det koster mer enn boka).... står mye på nett også - spesielt engelskspråklige nettsider (der har de forsket mest på det med melk og kosthold). Bare å bruke www.google.com  ;-) P.S: Til opplysning: har vaksinert begge barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter alt så på spissen, sønnen min blir SYK - sjelden han er det faktisk (heldigvis). En kilde har du jo fått, men her er lenken til boka: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3691218

www.balderklinikken.no er et sted man evt. kan oppsøke - ernæringsspesialister for barn der (men det koster mer enn boka).... står mye på nett også - spesielt engelskspråklige nettsider (der har de forsket mest på det med melk og kosthold). Bare å bruke www.google.com  ;-) P.S: Til opplysning: har vaksinert begge barna.

Å komme med en påstand, for så å be de som ønsker kilder om påstanden, google er jo fullstendig meningsløst.

Jeg kan si at sønnen min drikker masse melk og at det sikkert er derfor han aldri er syk og be deg google det. Du vil nok få like mange treff på at melk er sundt og godt for kroppen da. (Og, nei, de større barna mine drikker ikke melk i det heletatt......)

Har man friske babyer er Nestles risgrøt utmerket som første grøt, sikkert like bra som Holle!

Edit: en slik bok er ingen sikker kilde på dine påstander. Google ordet KILDEKRITIKK!

Min sønn er 19 år og har ikke vært syk siden han var baby, da hadde han kikhoste og holdt på å dø. Han fikk grøt og melk frem til han var ca. 3 år. Jeg kan alikevell ikke påstå at det ene eller det andre har "skyld" i at han ikke har hatt en eneste forkjølelse på 18 år.

Endret av Novemberellie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, Novemberellie... Trodde at bøker der de henviser til forskning var bra nok kilde, men greit. Du får vinne denne diakusjonen - jeg er ikke her for å krangle med kranglekjerringer. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mine har ihvertfall slimfølelsen økt i sykdomsperioder rett etter inntak av melk

Ingen her som har sagt at det ikke stemmer.

Anonymous poster hash: 093aa...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mine har ihvertfall slimfølelsen økt i sykdomsperioder rett etter inntak av melk

Jeg bare sa min erfaring, ingen grunn til å hisse seg opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var hissig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var hissig med det?

Skjønte ikke poenget med å kommentere det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir Holle hirsegrøt med eple, eller er det pære? husker ikke helt i farten. Tynnet den veldig ut i starten, men nå er konsistensen litt tjukkere. Han har fått diverse mos fra han var ca 4mnd. De søte små har reflekser som gjør at mat de ikke kan håndtere ikke går bak i svelget deres, så du trenger ikke være redd for kveldning med grøt. Det viktigste er at babyen sitter noenlunde oppreist enten i vippestol, eller på fanget el. slik at de selv får kontrollere hva som går bak i svelget og ikke. Det blir rimelig mye gris, for når de er så små så klarer de ikke helt å flytte maten bakover i munen, og refleksene deres sier at de skal dytte ut alt som ikke er melk. Men det er så utrolig artig når de plutselig finner noe de liker, eller oppdager hvordan de skal gjøre det. Gutten vår fant noe han virkelig liker i går. Har aldri hørt han lage sånne lyder, beina gikk som trommestikker og han gliste og gapet som en trost. Han fikk da Holle sin pæremos. Helsekosten i nærheten her har ikke babyglassene inne, men siden jeg spurte etter de, så skulle de starte å ta de inn. Det liker vi! Service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...