Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #1 Skrevet 19. april 2014 Jeg har en syk galleblære. Har hatt gallesten fra 2003. Og har ikke vært plaget før 2012. Da var jeg gravid. Hadde fryktlige anfall og det ble bestillt operasjon etter fødsel. Men saken er at jeg har fryktelig oprasjonsskrekk:( og jeg ble satt opp til oprasjon 3 ganger men feiga ut..nå er jeg gravid igjen med termin til høsten. Har ikke voldsomme anfall nå. Men har ofte ubehag etter måltider osv. Ifølge ultralyd er den så full av stein at der ikke mulig og telle dem engang. Har også litt høye levertall .så er jo ikke bra og gå sånn. Men jeg har som sagt ekstrem angst for narkose og operasjoner. Noen som har noen tips på hvordan jeg kan klare og gjennomføre en slik operasjon? Hvis noen har tatt gallen vil jeg gjerne høre litt om hvordan dere opplevde det Anonymous poster hash: 32a35...980
energibomba Skrevet 19. april 2014 #2 Skrevet 19. april 2014 Har hørt at har man fjernet den kan man slite med mye problemer i ettertid. Kjenner en som har gjort det og er mye dårlug pga å ha fjernet den. Ei anna ho valgte å ikke ta den, men noen blir nok bedre også...
nimmelim Skrevet 19. april 2014 #3 Skrevet 19. april 2014 Har tatt den jeg. Vel jeg har slitt med magesmerter i mange år. Ingen fant ut noe. Så ble det verre, og de så gallestein. Fjernet den som 18åring. Smertene ga seg desverre ikke og jeg sliter med magesmerter hver dag etter måltider, men det gjorde jeg før jeg fjernet den også. DVs det er ikke de samme kranpene nå. Disse sitter nederst i magen mens galle smertene satt øverst . Lykke til. Det går veldig greit selve operasjonen altså :)an får noen fine stjerner på magen osv osv. Hehe . Jeg var i Tunisia 3 uker etter operasjon ( ikke smart nei), men gikk fint da heldigvis!! Men det er som en annen her sier. Det er flere som kan oppøeve andre type smerter deretter , men den sjansen syns jeg du skal ta
Honningmelon Skrevet 19. april 2014 #4 Skrevet 19. april 2014 Jeg har fjernet galleblæren etter mange anfall. Operasjonen gikk veldig fint. Hadde litt smerter i etterkant som jeg fikk smertestillende for. Gikk over etter ei uke. Problemet mitt i ettertid er fordøyelsen. Hvis det går for lenge mellom måltidene, da spesielt frokosten, så får jeg skikkelig mageknip og må løpe på do med løs mage. Har slitt mye med det. Men, mange har ingen problemer i etterkant.
nimmelim Skrevet 19. april 2014 #5 Skrevet 19. april 2014 De problemene med løs mage er det jeg har også, men det var før operasjon også og de finner fortsatt ikke ut problemet, så kan vel ikke si det har blitt stort verre etter de fjernet den...... Men vondt med kranpene og diaré etter hvert måltid ja
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #6 Skrevet 19. april 2014 Operasjonen er ikke noe problem, det er en kjapp sak de gjør så ofte så det kan kirurgene i søvne. Rett etter operasjonen raste kiloene av, var plutselig 20 kg fattigere. Jeg kan ikke spise melkeprodukter( helt individuelt hvordan man reagerer) å jeg er konstant løs i magen(slipper hvertfall å trykke på meg hemoroider:p) Lykke til med opperasjonen, det går nok kjempe fint å det er totalt vært det får å bli kvit de smertene:) Anonymous poster hash: 87526...c2e
Mamma`n til turbo Skrevet 19. april 2014 #7 Skrevet 19. april 2014 Hei! Jeg opererte den bort for en mnd siden og alt har vært problemfritt i etterkant. Jeg har også operasjonsskrekk men ble godt beroliget av kirurgen og sykepleierene. Jeg fikk akutt høye lever og bukspyttkjerteltall og skulle inn til operasjon men så fikk jeg smerter og unormalt høyeverdier igjen og havnet på akutten og ble på sykehuset frem til jeg ble operert noen dager etter. Man kan få akutt bukspyttkjertelbetennelse slik som jeg fikk og det er ikke noe særlig. Like greit å bare få den operert bort:-)
Mamma`n til turbo Skrevet 19. april 2014 #8 Skrevet 19. april 2014 Jeg fikk en boks med 52 gallestein på 8 mm og det er bare spørsmål om tid før det igjen hadde vært noen som hadde satt seg fast igjen og fått alle verdier ute av kontroll igjen. Det satt fast noen gallegangen under selve operasjonen også.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #9 Skrevet 19. april 2014 Jeg har også fjernet den. Operasjonen gikk helt problemfritt, ikke noen stor greie, og har ikke hatt noen problemer i etterkant. Om noe, så har fordøyelsen faktisk fungert bedre en før. Anonymous poster hash: 52651...884
HanneS.85 Skrevet 19. april 2014 #10 Skrevet 19. april 2014 jeg ble lagt inn på sykehuset i påska 06 med gallestein, prøvde å gå på kurer med penicilin og antibiotika, men fikk tilbakeslag, så da ble satt opp operasjon på meg.opererte bort i sept 06, ikke hatt noen problemer i ettertid. jeg var og hysterisk redd for operasjonen, men det hadde jeg ingen grunn for.
Zaphira Skrevet 19. april 2014 #11 Skrevet 19. april 2014 Opererte for et år siden og ble kvitt de fæle akutte anfallene som var myyye mer smertefulle enn selve operasjonen. Nå kan jeg slippe å ha bekymringer for å få gallesteinsanfall ute på byen, handlesenteret, på jobb eller hjemme. Fått et bedre liv etter operasjonen som jeg forøvring vil si til deg var over på en , to , tre og og forløp uten komplikasjoner eller andre ting. Lykke til, de er en operasjon som du kan se maaaange før deg har tatt og det vil gå bra
Novemberdama Skrevet 19. april 2014 #12 Skrevet 19. april 2014 Jeg fjernet den for 3 måneder siden. Har vært plaget med anfall i flere år, men etter at jeg fødte i november ble det MYE værre, noe som er ganske vanlig. Jeg ble lagt inn på sykehuset med galleblærebetennelse, noe som gjør JÆ.... vondt! Fikk anfall hver dag, og kunne ikke spise annet enn tørre knekkebrød. Opererte med kikkhullskirurgi og det var ikke vondt eller skummelt i så mye som ett sekund en gang! Deilig å bli kvitt den, og er så glad for at jeg kan spise noe annet enn tørre knekkebrød igjen. Har ikke hatt noen prolemer etter operasjonen og kan spise akkurat det jeg vil.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #13 Skrevet 19. april 2014 Jeg fjernet galleblæra i mars 2012. Jeg har og hatt betennelse i bukspyttjertelen. Er plaget med magesmerter og løs mage til vanlig, men har fått utskrevet creon av legen. Det er fordøyelsesenzymer som jeg må ta i sammenheng med mat. Uten disse tilbragte jeg minimum 2 t hver dag på do med diare og magekramper. Den korte tiden jeg rakk å teste creon før jeg ble gravid viste meg en helt ny hverdag med mindre smerter og en normal avføring:p På tross av problemene i ettertid av operasjonen er jeg glad jeg har fjernet den. Slipper å være redd for plutselige anfall som ødelegger hele dagen:) Og operasjonen i seg selv er ingenting å være redd for! Litt vondt er det, men på langtnær så vondt som et anfall! Lykke til:) Anonymous poster hash: e63a9...5c4
Tired mama Skrevet 20. april 2014 #14 Skrevet 20. april 2014 Har fått den fjernet, og angrer ikke ett sekund. Nå slipper jeg angsten når et nytt anfall kommer. Jeg har ikke slitt med noe som helst i etterkant. Kan spise hva jeg vil uten å reagere.
Rivjernet Skrevet 20. april 2014 #16 Skrevet 20. april 2014 Jeg har fjernet sen og har fått ett nytt liv ! Nå slipper jeg angsten for anfall .
Anonym bruker... Skrevet 20. april 2014 #17 Skrevet 20. april 2014 Jg fjerna galleblæra i januar i år og har ikke hatt noe problemer i ettertid. Grudde meg fælt til operasjonen jeg også,men ankom ahus kl 13.30(hastetime pga store smerter og ledig operasjonstid) og kom opp på avdelingen 15.00 etter og ha gitt info og slik på akutten da jg måtte melde meg der når jeg kom. Og 15.25 ble jg kjørt opp til operasjonsbordet og ble "dopa" ned med engang. Var helt greit med den måten det ble gjort på for da rakk jg faktisk ikke grue meg noe. Alt gikk så fort.. Eneste jg husker jg sleit med var løfting i ettertid,skulle kun løfte max 3 kg de første ukene og med en liten gutt på 10mnd var det vanskelig og unngå og løfte han når han ville til mamma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå