Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #1 Skrevet 19. april 2014 Jeg bare undrer på om jeg kan ha det. Har en veldig "hullete" hukommelse. Husker stort sett null og niks fra barndommen min. Husker knapt fra da unga mine var små. Korttidshukommelsen kan også være dårlig. Fungerer ikke i jobb pga dette. Klarer ikke lese mer, fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg nok til å få med meg det jeg leser. Å hjelpe unga med lekser er vanskelig, da jeg husker så lite av egen lærdom. Hvis noen spør, kan jeg ha glemt hva som er vokaler og hva er konsonanter f.eks. Føler meg ofte dum når jeg snakker med andre voksne, siden de kan og vet mye mer enn meg.. Og jeg var skoleflink på barneskolen og på ungdomsskolen, begynte å slite mer på videregående. Scorer høyt på mensa-tester osv, så jeg er vel ikke helt dum, men.. Anonymous poster hash: a10ec...620
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #2 Skrevet 19. april 2014 Jeg bare undrer på om jeg kan ha det. Har en veldig "hullete" hukommelse. Husker stort sett null og niks fra barndommen min. Husker knapt fra da unga mine var små. Korttidshukommelsen kan også være dårlig. Fungerer ikke i jobb pga dette. Klarer ikke lese mer, fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg nok til å få med meg det jeg leser. Å hjelpe unga med lekser er vanskelig, da jeg husker så lite av egen lærdom. Hvis noen spør, kan jeg ha glemt hva som er vokaler og hva er konsonanter f.eks. Føler meg ofte dum når jeg snakker med andre voksne, siden de kan og vet mye mer enn meg.. Og jeg var skoleflink på barneskolen og på ungdomsskolen, begynte å slite mer på videregående. Scorer høyt på mensa-tester osv, så jeg er vel ikke helt dum, men.. Anonymous poster hash: a10ec...620 Så dårlig hukommelse kan nok ikke forklares med ADD eller ADHD. Hull og svikt hukommelse kan gjerne skyldes negativt stress/ utbrenthet eller traumer, men det høres underlig ut at det gjelder så mange områder og så ulike tidsperioder ... Jeg ville nok ha oppsøkt en lege og bedt om at et utall prøver ble tatt og eventuelt fått en henvisning til en ekspert på kognitive lidelser. Det kan være mange fysiske årsaker som ligger bak, f.eks. langvarig alvorlig vitaminmangel eller noe helt annet. Anonymous poster hash: 26fdc...51d
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #3 Skrevet 19. april 2014 Men arbeidsminnet og konsentrasjonen er helt klart noe som rammes ved ADD/ ADHD, så enkelte ting du nevner at du glemmer kan nok fint forklares med dette- f.eks. dette med å forklare vokaler og huske det du leser. Får du i tillegg litt panikk når du innser at du ikke husker noe umiddelbart som du lett burde huske, så er det ikke uvanlig at det låser seg helt og dermed gjør minneinnhentingen enda tregere. Anonymous poster hash: 26fdc...51d
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #4 Skrevet 19. april 2014 Men arbeidsminnet og konsentrasjonen er helt klart noe som rammes ved ADD/ ADHD, så enkelte ting du nevner at du glemmer kan nok fint forklares med dette- f.eks. dette med å forklare vokaler og huske det du leser. Får du i tillegg litt panikk når du innser at du ikke husker noe umiddelbart som du lett burde huske, så er det ikke uvanlig at det låser seg helt og dermed gjør minneinnhentingen enda tregere. Anonymous poster hash: 26fdc...51d Jeg er "ferdig utredet", og diagnosen de har satt på meg er ME. Men jeg vet ikke om en person med ME har så dårlig hukommelse. Jeg er heller ikke utmattet fysisk, så syns det er litt merkelig. Jeg har langvarig/kronisk depresjon. Har også frontkollidert for nesten 20 år siden. HI Anonymous poster hash: a10ec...620
Barn i huset <3 Skrevet 19. april 2014 #5 Skrevet 19. april 2014 Jeg har adhd og sliter med hukommelsen. Fikk det forklart at det kan ha noe med at mann ikke alltid får med seg alt fordi vi tenker så mye rundt den ene tingen osv. Hvis du ser for deg at hodet er som et bibliotek. Så er det ikke alltid så lett å klare det å sortere de rette bøkene på sin rette plass i hyllen.( hvis man går etter sjanger) fordi vi ikke får med oss innholdet eller fordi dette ikke er så viktig for oss. At vi tenker på noe annet osv. Da kan det lett bli til at det forsvinner ut av systemet. Vet ikke om dette var til mye hjelp men.
nimmelim Skrevet 19. april 2014 #6 Skrevet 19. april 2014 Jeg har sterk Adhd som hittil ikke bedrer seg med medisiner . Og hukommelse eksisterer ikke.... Jeg husker ikke fra den ene timen til den andre, hvis feks noen har bedt meg ta med noe der og da, glemmer jeg det fortere enn noe. Sier ifra til mamma, pappa, ja alle rundt meg ; minn meg på det og det og det.... Det er grusomt og jeg føler meg som en stor taper, rett og slett!!! Sitter på skolen, ser på læreren, skriver alt han skriver... Oi en lastebil utafor vinduet . Den må kikkes litt på! Der datt vi ut sv undervisningen ja....... Hører jeg en sang så er den i hodet mitt i flere dager, oi en sang til, da legger vi til den!! Ja, ta med den 3 sangen også du, god plass oppi hodet!! Så alt i alt... Kan jeg nynne på flere sanger samtidig.... Mens jeg leser på skolen..... Mens jeg kikker på lastebilen++++ Jeg hater det:(:( klarer ingenting
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #7 Skrevet 19. april 2014 Jeg har sterk Adhd som hittil ikke bedrer seg med medisiner . Og hukommelse eksisterer ikke.... Jeg husker ikke fra den ene timen til den andre, hvis feks noen har bedt meg ta med noe der og da, glemmer jeg det fortere enn noe. Sier ifra til mamma, pappa, ja alle rundt meg ; minn meg på det og det og det.... Det er grusomt og jeg føler meg som en stor taper, rett og slett!!! Sitter på skolen, ser på læreren, skriver alt han skriver... Oi en lastebil utafor vinduet . Den må kikkes litt på! Der datt vi ut sv undervisningen ja....... Hører jeg en sang så er den i hodet mitt i flere dager, oi en sang til, da legger vi til den!! Ja, ta med den 3 sangen også du, god plass oppi hodet!! Så alt i alt... Kan jeg nynne på flere sanger samtidig.... Mens jeg leser på skolen..... Mens jeg kikker på lastebilen++++ Jeg hater det:(:( klarer ingenting Stor klem til deg . Det kan ikke være lett, håper du finner noe som kan få deg til å føle at du mestrer bedre. Men du må vite at du er like mye verdt som alle andre selv om du føler at du ikke klarer noe. Dette er ikke noe du kan noe for. HI Anonymous poster hash: a10ec...620
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #8 Skrevet 19. april 2014 Jeg har sterk Adhd som hittil ikke bedrer seg med medisiner . Og hukommelse eksisterer ikke.... Jeg husker ikke fra den ene timen til den andre, hvis feks noen har bedt meg ta med noe der og da, glemmer jeg det fortere enn noe. Sier ifra til mamma, pappa, ja alle rundt meg ; minn meg på det og det og det.... Det er grusomt og jeg føler meg som en stor taper, rett og slett!!! Sitter på skolen, ser på læreren, skriver alt han skriver... Oi en lastebil utafor vinduet . Den må kikkes litt på! Der datt vi ut sv undervisningen ja....... Hører jeg en sang så er den i hodet mitt i flere dager, oi en sang til, da legger vi til den!! Ja, ta med den 3 sangen også du, god plass oppi hodet!! Så alt i alt... Kan jeg nynne på flere sanger samtidig.... Mens jeg leser på skolen..... Mens jeg kikker på lastebilen++++ Jeg hater det:(:( klarer ingenting Stor klem til deg . Det kan ikke være lett, håper du finner noe som kan få deg til å føle at du mestrer bedre. Men du må vite at du er like mye verdt som alle andre selv om du føler at du ikke klarer noe. Dette er ikke noe du kan noe for. HI Anonymous poster hash: a10ec...620 Takk for det . Valgte å få diagnosen i voksen alder da ingen tok mamma seriøst i barndommen. For jeg var jo ikke utagerende og vill på skolen osv... Så oppi det hele kan jeg ikke snakke med mamma om det, for hun benekter det og vil ikke høre ( føler vel skyld.....) Så dette har medført visse tvangshandlinger, mange rare måter å gjøre ting på. Men, jeg prøver atter en gang å få gode karakterer og tar opp fag for å forbedre, og søkt meg inn på høyskole. Selvtillit eksisterer ikke, jeg bare går på rullebånd på en måte men men herregud nå skled jeg helt ut her!! Det jeg skulle frem til er jo alt i alt at flekker på hukommelsen fra barndommen osv er nok ikke nok til en Adhd diagnose, jeg kan jo ikke si noe slikt sikkert , men det er mer på "korttidshukommelsen":) lykke til Det er alt i alt ille å glemme hele tiden Anonymous poster hash: 8eec0...b88
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #9 Skrevet 19. april 2014 Men arbeidsminnet og konsentrasjonen er helt klart noe som rammes ved ADD/ ADHD, så enkelte ting du nevner at du glemmer kan nok fint forklares med dette- f.eks. dette med å forklare vokaler og huske det du leser. Får du i tillegg litt panikk når du innser at du ikke husker noe umiddelbart som du lett burde huske, så er det ikke uvanlig at det låser seg helt og dermed gjør minneinnhentingen enda tregere. Anonymous poster hash: 26fdc...51d Jeg er "ferdig utredet", og diagnosen de har satt på meg er ME. Men jeg vet ikke om en person med ME har så dårlig hukommelse. Jeg er heller ikke utmattet fysisk, så syns det er litt merkelig. Jeg har langvarig/kronisk depresjon. Har også frontkollidert for nesten 20 år siden. HI Anonymous poster hash: a10ec...620 Jeg ville da ikke en gang tenkt på ADHD som en tilleggsdiagnose. Både ME og depresjon kan fint alene forklare den kognitive svikten. Det jeg derimot stusser veldig over er at du har ME uten fysiske symptomer/ fysisk utmattethet...? Og selv de med kronisk depresjon/ dystymi vil oppleve å ha perioder uten- har du aldri hatt det? I ditt tilfelle vil jeg nesten tenke sterke fortrengte traumer som gir fysiske og mentale utslag, eller nevrologisk underliggende uoppdaget sykdom. Har du har noen minner eller annet som indikerer at du kan ha opplevd misbruk eller alvorlig vold noen gang? Har du søsken som husker mer enn deg fra barndommen? Anonymous poster hash: 26fdc...51d
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #10 Skrevet 19. april 2014 Hvor gammel er du forresten, og husker du selve kollisjonen? Frontkollisjonen ilegger jeg egentlig ikke så mye vekt dersom du har svært mange hull i hukommelsen også fra før dette...? Men det er mulig at du også opprinnelig burde ha blitt undersøkt med tanke på PTSD...? Hos noen få forblir lidelsen kronisk etter et større traume, og symptomene på en slik alvorlig stresslidelse kan nettopp være depresjon, panikkangst, kognitiv svikt og utmattethet. Behandlere er avhengig av å kjenne til traumet ditt for å kunne vurdere om PTSD vil være riktig- uten den kjennskapen vurderes den ikke en gang. Anonymous poster hash: 26fdc...51d
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #11 Skrevet 19. april 2014 Hvor gammel er du forresten, og husker du selve kollisjonen? Frontkollisjonen ilegger jeg egentlig ikke så mye vekt dersom du har svært mange hull i hukommelsen også fra før dette...? Men det er mulig at du også opprinnelig burde ha blitt undersøkt med tanke på PTSD...? Hos noen få forblir lidelsen kronisk etter et større traume, og symptomene på en slik alvorlig stresslidelse kan nettopp være depresjon, panikkangst, kognitiv svikt og utmattethet. Behandlere er avhengig av å kjenne til traumet ditt for å kunne vurdere om PTSD vil være riktig- uten den kjennskapen vurderes den ikke en gang. Anonymous poster hash: 26fdc...51d Eneste traumet jeg kan tenke meg er nok den kollisjonen. Husker den knapt/vagt. Vet jeg lukket øynene og tok armen opp foran fjeset før det smalt, og var i en slags sjokktilstand rett etterpå. Bildøra satt fast så jeg forsøkte hysterisk å sparke den opp. Trodde jeg skulle få bank fordi jeg følte kollisjonen var min skyld. Slet med kroniske murrende nakkesmerter og lett feber/influensafølelse i en ti års tid. Ikke blitt seksuelt misbrukt, men har "alltid" hatt et litt anstrengt forhold til det på en måte. Levde veldig "lettlivet" i ungdommen. Har nok hatt sex med over 50, uten at jeg har holdt tellinga. Stort sett o.n.s i fylla i ungdommen. Tåler dårlig alkohol, får black out, og kan ha flere timer jeg ikke husker. Så akkurat denne perioden er jeg lite stolt av, skammer meg den dag i dag . Vet at jeg egentlig alltid har vært på "leting" etter lykken istedet for å leve her og nå liksom. Bare ting blir sånn, vil alt bli bra.. osv. Vært på leting etter å bli akseptert og elsket. Er vel stort sett deprimert/nede/dystymi hele tiden nå, og kan ikke huske å ha vært lykkelig. Men har jo ikke hatt og har ikke et veldig lett liv heller. HI Anonymous poster hash: a10ec...620
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #12 Skrevet 19. april 2014 Nærmer meg 40 forresten. HI Anonymous poster hash: a10ec...620
Anonym bruker Skrevet 20. april 2014 #13 Skrevet 20. april 2014 Dytter opp for om kanskje anonym svarer ser siste svaret mitt. Anonymous poster hash: a10ec...620
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå