Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #26 Skrevet 18. april 2014 Det er dessverre mange arbeidsgivere som ikke har ønsket kunnskap eller kvalifikasjoner til å være en leder. Tragisk men sant. Anonymous poster hash: b17ba...d4d
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #27 Skrevet 18. april 2014 Jeg jobber innen rekruttering og hadde aldri ansatt noen som nektet å svare på spm om sykefravær og instruerte sine referanser med regelverket for å nekte å svare når man ringte. Det er helt vanlig (og nødvendig informasjon) å spørre om feks vedkommende var en stabil arbeidstaker, stilte på jobb når de skulle osv. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Nei, det er ikke vanlig å rekruttere ved å stille ulovlige spørsmål. Men du erkkanskje den som spør arbeidssøkende kvinner om de er gravide eller planlegger å bli det også?Og det at du bruker uttrykk "instruere" om et regelverk som DU av alle bør kjenne til og følge er svært bekymringsfullthva annet en instruere vil du bruke på å kontakte sone referanser, referere tol regelverket som sier at man ikke har lov å spørre om disse tingene (implisitt: ikke svar på det dersom de spør om det)? Om man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Min jobb er å finne rette arbeidstager. Om de er mye borte i en jobb hvor man er helt avhengig av dem og ikke kan sette Jeg spør ikle søkerne om dette, jeg spør referansene. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Problemet er at det er ulovlig å spørre om det. Og du har enda ikke svart på om du spør søkere om de er gravide eller prøvere siden du er så avhengig av at folk ikke har fravær Anonymous poster hash: 699e3...da0 Hvorfor er du så opptatt av det? Forstår du at om man har mye fravær er det vanligvis to årsaker: kroniker eller dårlig arbeidsmoral. Dette vil mest sansynlig vedvare gjennom hele arbeidsforholdet. Å være gravid er en periode og vedkommende kan da være en stabil arbeidstaker når vedkommende ikke er gravid. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Så en person som holdt på å dø av kreft og overlevde ansetter dere ikke siden han hadde mye sykefravær mens han holdt på å overvinne kreft? Hvorfor jeg var opptatt av om du spurte om graviditet er fordi når folk først starter med noe ulovlig så gjør man gjerne også andre ting som er over kanten. Overså du ordet vanligvis, eller er du vanskelig med vilje nå? Mener du oppriktig at jeg må spesifisere alle mulige tenkelige scenarioer i et kort innlegg? Fleksibilitet og skjønn er en fin bil. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #28 Skrevet 18. april 2014 Det er dessverre mange arbeidsgivere som ikke har ønsket kunnskap eller kvalifikasjoner til å være en leder. Tragisk men sant. Anonymous poster hash: b17ba...d4d Det er det dessverre ingen tvil om. I tillegg er det uhorvelig mange ubrukelige arbeidstakere. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #29 Skrevet 18. april 2014 Det trenger ikke være lov å spørre om det. Som referanse er det min plikt å opplyse om slikt under spørsmålet "Er det noe du vil tilføye om personen?" Mye fravær er noe jeg alltid opplyser om mår jeg stiller som referanse. Personen blir ofte ikke ansatt da, men jeg trekker ikke ned mitt navn for å lure en person inn i en ny stilling. Anonymous poster hash: 91a9c...6fa
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 18. april 2014 #30 Skrevet 18. april 2014 Jeg jobber innen rekruttering og hadde aldri ansatt noen som nektet å svare på spm om sykefravær og instruerte sine referanser med regelverket for å nekte å svare når man ringte. Det er helt vanlig (og nødvendig informasjon) å spørre om feks vedkommende var en stabil arbeidstaker, stilte på jobb når de skulle osv. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Nei, det er ikke vanlig å rekruttere ved å stille ulovlige spørsmål. Men du erkkanskje den som spør arbeidssøkende kvinner om de er gravide eller planlegger å bli det også?Og det at du bruker uttrykk "instruere" om et regelverk som DU av alle bør kjenne til og følge er svært bekymringsfullthva annet en instruere vil du bruke på å kontakte sone referanser, referere tol regelverket som sier at man ikke har lov å spørre om disse tingene (implisitt: ikke svar på det dersom de spør om det)? Om man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Min jobb er å finne rette arbeidstager. Om de er mye borte i en jobb hvor man er helt avhengig av dem og ikke kan sette Jeg spør ikle søkerne om dette, jeg spør referansene. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Problemet er at det er ulovlig å spørre om det. Og du har enda ikke svart på om du spør søkere om de er gravide eller prøvere siden du er så avhengig av at folk ikke har fravær Anonymous poster hash: 699e3...da0 Hvorfor er du så opptatt av det? Forstår du at om man har mye fravær er det vanligvis to årsaker: kroniker eller dårlig arbeidsmoral. Dette vil mest sansynlig vedvare gjennom hele arbeidsforholdet. Å være gravid er en periode og vedkommende kan da være en stabil arbeidstaker når vedkommende ikke er gravid. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Så en person som holdt på å dø av kreft og overlevde ansetter dere ikke siden han hadde mye sykefravær mens han holdt på å overvinne kreft? Hvorfor jeg var opptatt av om du spurte om graviditet er fordi når folk først starter med noe ulovlig så gjør man gjerne også andre ting som er over kanten.Overså du ordet vanligvis, eller er du vanskelig med vilje nå? Mener du oppriktig at jeg må spesifisere alle mulige tenkelige scenarioer i et kort innlegg? Fleksibilitet og skjønn er en fin bil. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Men referanse har ikke lov til å opplyse om diagnose hvis han har fått vite det i fortrolighet. Så da kan ikke den nye arbeidsgiver vite om man har hatt mye fravær som følge av kreft dødfødsel, ekstrem svangerskapskvalme eller lignende hvis referanse kun sier at personen har hatt mye fravær. Og går glipp av en stabil og dyktig arbeidstaker.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #31 Skrevet 18. april 2014 Jeg jobber innen rekruttering og hadde aldri ansatt noen som nektet å svare på spm om sykefravær og instruerte sine referanser med regelverket for å nekte å svare når man ringte. Det er helt vanlig (og nødvendig informasjon) å spørre om feks vedkommende var en stabil arbeidstaker, stilte på jobb når de skulle osv. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Nei, det er ikke vanlig å rekruttere ved å stille ulovlige spørsmål. Men du erkkanskje den som spør arbeidssøkende kvinner om de er gravide eller planlegger å bli det også?Og det at du bruker uttrykk "instruere" om et regelverk som DU av alle bør kjenne til og følge er svært bekymringsfullthva annet en instruere vil du bruke på å kontakte sone referanser, referere tol regelverket som sier at man ikke har lov å spørre om disse tingene (implisitt: ikke svar på det dersom de spør om det)? Om man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Min jobb er å finne rette arbeidstager. Om de er mye borte i en jobb hvor man er helt avhengig av dem og ikke kan sette Jeg spør ikle søkerne om dette, jeg spør referansene. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Problemet er at det er ulovlig å spørre om det. Og du har enda ikke svart på om du spør søkere om de er gravide eller prøvere siden du er så avhengig av at folk ikke har fravær Anonymous poster hash: 699e3...da0 Hvorfor er du så opptatt av det? Forstår du at om man har mye fravær er det vanligvis to årsaker: kroniker eller dårlig arbeidsmoral. Dette vil mest sansynlig vedvare gjennom hele arbeidsforholdet. Å være gravid er en periode og vedkommende kan da være en stabil arbeidstaker når vedkommende ikke er gravid. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Så en person som holdt på å dø av kreft og overlevde ansetter dere ikke siden han hadde mye sykefravær mens han holdt på å overvinne kreft? Hvorfor jeg var opptatt av om du spurte om graviditet er fordi når folk først starter med noe ulovlig så gjør man gjerne også andre ting som er over kanten.Overså du ordet vanligvis, eller er du vanskelig med vilje nå? Mener du oppriktig at jeg må spesifisere alle mulige tenkelige scenarioer i et kort innlegg? Fleksibilitet og skjønn er en fin bil. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd Men referanse har ikke lov til å opplyse om diagnose hvis han har fått vite det i fortrolighet. Så da kan ikke den nye arbeidsgiver vite om man har hatt mye fravær som følge av kreft dødfødsel, ekstrem svangerskapskvalme eller lignende hvis referanse kun sier at personen har hatt mye fravær. Og går glipp av en stabil og dyktig arbeidstaker. Da er det naturlig at kandidaten tar dette opp i intervjusituasjonen. De vet jo at referanser blir oppringt i ettertid. Dersom det er en dyktig ansatt, tror du ikke at det er mulig for referansen å si feks: vedkommende hadde et lengre sykefravær, men årsaken til dette er ikke lenger tilstede og at foruten denne situasjonen har vedkommende ikke hatt fravær av betydning. Vi som driver med rekruttering er rimelig dyktige til å finne ut av det vi trenher å vite uten å spørre direkte. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #32 Skrevet 18. april 2014 Dessuten skinner det lett gjennom fra referansens side om vedkommende er fornøyd eller ikke uavhengig av hvilke ord som blir sagt. Anonymous poster hash: 5be8d...4cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå