Gå til innhold

Dre som tror det er lov å spørre om sykefravær på intervju eller opplyse om det hvis dere er referanser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Når det gjelder ditt spørsmål om arbeidsgiveren kan henvende seg til din tidligere arbeidsgiver å spørre om ditt sykefravær, følger det av arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver ikke kan iverksette tiltak for å innhente nødvendige helseopplysninger på annen måte enn å spørre arbeidssøkeren selv.

Arbeidsgiveren kan etter dette ikke spørre din tidligere arbeidsgiver om ditt sykefravær.

Svar fra Svànaug Bergland:

Loven er som du ser av svaret fra min kollega, klar på dette punktet.

Jeg kan bare føye til at de spørsmålene den som intervjuer ikke kan stille til deg, kan vedkommende heller ikke stille til noen annen - verken tidligere arbeidsgiver, eller dine referanser.

Mange arbeidsgivere, særlig HR-personell, vil nok være oppmerksom på denne lovbestemmelsen og derfor ikke svare på et eventuelt slikt spørsmål.

Men det er ikke sikkert at referanse-personene som er oppgitt, er oppmerksom på dette. Kanskje vel verdt å minne om dette når man varsler sine referanser om mulige henvendelser."

http://e24.no/jobb/jobbekspertene-disse-spoersmaalene-om-sykefravaer-kan-du-ikke-stille/22891904

Anonymous poster hash: 219ba...7ac

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg jobber innen rekruttering og hadde aldri ansatt noen som nektet å svare på spm om sykefravær og instruerte sine referanser med regelverket for å nekte å svare når man ringte. Det er helt vanlig (og nødvendig informasjon) å spørre om feks vedkommende var en stabil arbeidstaker, stilte på jobb når de skulle osv.

Anonymous poster hash: 5be8d...4cd

Skrevet

Jeg jobber innen rekruttering og hadde aldri ansatt noen som nektet å svare på spm om sykefravær og instruerte sine referanser med regelverket for å nekte å svare når man ringte. Det er helt vanlig (og nødvendig informasjon) å spørre om feks vedkommende var en stabil arbeidstaker, stilte på jobb når de skulle osv.

Siden du spør om noe som er ulovlig er det vel helt greit at den som blir spurt ikke svarer helt ærlig? Jeg syns det er tragisk at du faktisk medgir å jobbe innenfor feltet og likevel er uproff.

Anonymous poster hash: ae4c1...de9

Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Det dreier seg ikke om å nekte å svare, men at det ikke er lov å spørre.  Hadde du spurt meg, så hadde jeg svart noe svada om at jeg nesten aldri var syk og at at jeg har et tog med folk som passer barna når de er syke så jeg ikke trenger en eneste sykt-barn-dag.  Og så hadde jeg kontaktet fagforeningen min og bedt de ta opp arbeidsgivers inkompetente spørsmålstilling med dem.  

Dersom du jobber innen rekruttering og bruker dette som et vanlig spørsmål i intervjuer er jeg ganske sjokkert over kunnskapsløsheten din.. At en bedriftseier i en liten bedrift med fire ansatte eller noe sånn ikke vet bedre, er en ting.  Men  "proffe" bør kjenne til og forholde seg til reglene.

Endret av ronja røverdatter
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å rekruttere ved å stille ulovlige spørsmål. Men du erkkanskje den som spør arbeidssøkende kvinner om de er gravide eller planlegger å bli det også?

Skrevet

Jeg er ofte referanse, og får da som regel spørsmål om vedkomende er mye syk, hvordan gjør hun det når barna er syke etc.

Jeg går selvfølgelig ikke detaljert inn på sykdomshistorien, men sier litt om vedkommende har vært mye borte f eks.

Og om ansatte er flink til å dele sykt barn dager med mannen/kona slik at den som f eks har det viktigste møtet den dagen går på jobb, så bytter de neste dag - de får selvfølgelig pluss for det.

Jeg har hatt en som jobbet deltid, men som tok alle sykt barn dagene. Mannen tok ingen. Og selv om jeg snakket med henne om ettermiddagen, og spurte : Hvordan går dt med barnet ? Sykt i morgen også, hvem av dere blir hjemme i så fall?  (Dette for å få inn evt vikar, siden dette var tvingende nødvendig) Fikk til svar at det var ikke noe problem, pappaen ble hjemme i morgen.

Neste morgen fikk jeg sms 20 minutter før vakta begynte at nei, pappaen kan ikke likevel så hun må være hjemme med ungen.

DA gjør man det vanskelig for arbeidsgiver - og det sier jeg gjerne når jeg er referanse også.

Anonymous poster hash: e15b5...63e

Annonse

Skrevet

Problemet er vel muligens at man har referanser man ikke har oppgitt selv. Folk snakker sammen. Dessuten hadde det å ikke svare på det spørsmålet ofte svar nok. Ala "det har jeg ingen kommentar til"

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å rekruttere ved å stille ulovlige spørsmål. Men du erkkanskje den som spør arbeidssøkende kvinner om de er gravide eller planlegger å bli det også?

Og det at du bruker uttrykk "instruere" om et regelverk som DU av alle bør kjenne til og følge er svært bekymringsfullt

Skrevet

Og det at du bruker uttrykk "instruere" om et regelverk som DU av alle bør kjenne til og følge er svært bekymringsfullt

hva annet en instruere vil du bruke på å kontakte sone referanser, referere tol regelverket som sier at man ikke har lov å spørre om disse tingene (implisitt: ikke svar på det dersom de spør om det)? Om man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Min jobb er å finne rette arbeidstager. Om de er mye borte i en jobb hvor man er helt avhengig av dem og ikke kan sette Jeg spør ikle søkerne om dette, jeg spør referansene.

Skrevet

hva annet en instruere vil du bruke på å kontakte sone referanser, referere tol regelverket som sier at man ikke har lov å spørre om disse tingene (implisitt: ikke svar på det dersom de spør om det)? Om man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Min jobb er å finne rette arbeidstager. Om de er mye borte i en jobb hvor man er helt avhengig av dem og ikke kan sette inn vikar på kort varsel, kan det worst case bety kroken på døra for slike bedrifter. Drt å mangle ansatte på jobb og i tillegg ha sykefraværskostnader er tøft for mange formaers økonomi.

Jeg spør ikle søkerne om dette, jeg spør referansene.

Skrevet

Det er korrekt at man ikke har lov til å spørre direkte, men det er allikevel ikke noe problem å stille spørsmål som gjør at det som regel kommer frem allikevel.

Når jeg intervjuer potensielle nye arbeidstakere spør jeg som regel hva de tror referansene deres vil si om dem både positivt og negativt. De som har hatt mye fravær velger da ofte å si det selv, samt forklare hvorfor.

Jeg sjekker alltid minimum 2-3 referanser. Gjerne både ledere og kollegaer som har jobbet på samme nivå som søkeren.

Hvis søkeren har en tidligere arbeidsgiver fra de siste årene hvor de ikke har oppgitt noen referanser fra spør jeg om de kan skaffe det. Har det vært problemer eller intriger der så kommer gjerne det frem også.

Mange måter å få frem de svarene man vil ha uten å spørre direkte..

Når det gjelder referanser så er det svært få som ønsker å gå god for en de ikke ville funnet på å ansette selv på ny.

Skrevet

Det dreier seg ikke om å nekte å svare, men at det ikke er lov å spørre. Hadde du spurt meg, så hadde jeg svart noe svada om at jeg nesten aldri var syk og at at jeg har et tog med folk som passer barna når de er syke så jeg ikke trenger en eneste sykt-barn-dag. Og så hadde jeg kontaktet fagforeningen min og bedt de ta opp arbeidsgivers inkompetente spørsmålstilling med dem.

Dersom du jobber innen rekruttering og bruker dette som et vanlig spørsmål i intervjuer er jeg ganske sjokkert over kunnskapsløsheten din.. At en bedriftseier i en liten bedrift med fire ansatte eller noe sånn ikke vet bedre, er en ting. Men "proffe" bør kjenne til og forholde seg til reglene.

Du hadde kontaktet din fagforening? Du høres ut som en fest av en ansatt...Jeg får ikke intrykk av at fleksibilitet og samarbeid står høyt på fin liste i et arbeidsforhold.

det norske arveidslivet er unikt i den forstand at arbeidstaker sitter på alle rettighetene. Arbeidsgiver er bundet på hender og føtter, og det er nesten umulig å bli kvitt ubrukelige ansatte ved å følge regelverket. Noe ditt svar illustrerer på en fantastisk måte.

Skrevet

hva annet en instruere vil du bruke på å kontakte sone referanser, referere tol regelverket som sier at man ikke har lov å spørre om disse tingene (implisitt: ikke svar på det dersom de spør om det)? Om man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Min jobb er å finne rette arbeidstager. Om de er mye borte i en jobb hvor man er helt avhengig av dem og ikke kan sette Jeg spør ikle søkerne om dette, jeg spør referansene.

Problemet er at det er ulovlig å spørre om det. Og du har enda ikke svart på om du spør søkere om de er gravide eller prøvere siden du er så avhengig av at folk ikke har fravær

Anonymous poster hash: 699e3...da0

Annonse

Skrevet

Dette er en av de viktigste tingene å spørre referanse om etter min mening.

Lov eller ikke, det blir gjort uansett.

En jeg kjenner har vært sykemeldt med diffuse "vondter" i over et år nå. Det er ikke tvil om at noe feiler henne, men legene finner ikke ut hva. Til tider er hun sengeliggende og går på sterke smertestillinde, mens hun andre dager er oppegående.

Hun har fått ny jobb - og den nye jobben har ikke ringt referansene som har blitt oppgitt og de vet ikke at hun har vært sykemeldt det siste året.

De trenger en ansatt i fulltidsstillingen, så de blir nok litt overrasket når hun fortsetter å være så mye borte.

Skrevet

Det dreier seg ikke om å nekte å svare, men at det ikke er lov å spørre. Hadde du spurt meg, så hadde jeg svart noe svada om at jeg nesten aldri var syk og at at jeg har et tog med folk som passer barna når de er syke så jeg ikke trenger en eneste sykt-barn-dag. Og så hadde jeg kontaktet fagforeningen min og bedt de ta opp arbeidsgivers inkompetente spørsmålstilling med dem.

Dersom du jobber innen rekruttering og bruker dette som et vanlig spørsmål i intervjuer er jeg ganske sjokkert over kunnskapsløsheten din.. At en bedriftseier i en liten bedrift med fire ansatte eller noe sånn ikke vet bedre, er en ting. Men "proffe" bør kjenne til og forholde seg til reglene.

det står da vitterlig i hi at det er lov å spørre arbeidstaker.

Skrevet

Problemet er at det er ulovlig å spørre om det. Og du har enda ikke svart på om du spør søkere om de er gravide eller prøvere siden du er så avhengig av at folk ikke har fravær

Jeg er ikke hun over her som har svart, men hos oss spør vi selvsagt ikke om noen er gravide eller planlgger å bli det. MEN vi luker definitivt ut jenter vi tror kun er ute etter en fast jobb slik at de kan bli gravide.

Diskriminerende - jepp. Men om vi lyser ut en stilling, så er det for å få den besatt. Ikke for at noen skal gå ut i permisjon.

Skrevet

Jeg har jobbet som bemanningskonsulent i vikarbyrå.

Har vært referanse for mange ansatte, og selv ringt rundt og spurt om referanser. Spurte alltid om personen hadde mye fravær (men vi brukte ikke ordet SYKEfravær) utrolig viktig hvis man skal være vikar. De som hadde mye fravær, ansatte vi ikke.

Selv har jeg ingen problemer med å si fra om det dersom jeg blir spurt om noe sånt vedrørende ansattes fravær. Årsak til sykefravær derimot, har vel ingen noe med.

Den lovparagrafen du sikter til, er så uklar, at den gir jeg blanke f i.

Anonymous poster hash: a6682...cc8

Skrevet

Hvorfor er du så opptatt av det? Forstår du at om man har mye fravær er det vanligvis to årsaker: kroniker eller dårlig arbeidsmoral. Dette vil mest sansynlig vedvare gjennom hele arbeidsforholdet. Å være gravid er en periode og vedkommende kan da være en stabil arbeidstaker når vedkommende ikke er gravid.

Skrevet

Jeg jobber innen rekruttering og hadde aldri ansatt noen som nektet å svare på spm om sykefravær og instruerte sine referanser med regelverket for å nekte å svare når man ringte. Det er helt vanlig (og nødvendig informasjon) å spørre om feks vedkommende var en stabil arbeidstaker, stilte på jobb når de skulle osv.Anonymous poster hash: 5be8d...4cd

hva annet en instruere vil du bruke på å kontakte sone referanser, referere tol regelverket som sier at man ikke har lov å spørre om disse tingene (implisitt: ikke svar på det dersom de spør om det)? Om man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Min jobb er å finne rette arbeidstager. Om de er mye borte i en jobb hvor man er helt avhengig av dem og ikke kan sette Jeg spør ikle søkerne om dette, jeg spør referansene.Anonymous poster hash: 5be8d...4cd
Problemet er at det er ulovlig å spørre om det. Og du har enda ikke svart på om du spør søkere om de er gravide eller prøvere siden du er så avhengig av at folk ikke har fraværAnonymous poster hash: 699e3...da0

Hvorfor er du så opptatt av det? Forstår du at om man har mye fravær er det vanligvis to årsaker: kroniker eller dårlig arbeidsmoral. Dette vil mest sansynlig vedvare gjennom hele arbeidsforholdet. Å være gravid er en periode og vedkommende kan da være en stabil arbeidstaker når vedkommende ikke er gravid.Anonymous poster hash: 5be8d...4cd

Jeg hadde mye fravær det første året sønnen min gikk i barnehage og det var ikke dårlig arbeidsmoral. Har fått absolutt alt det fortsatte 2 barnehageår. Er alene barnet og så var mye borte, men er ikke kronisk. Det er mange grunner til fravær. Var og vanskelig når man ble mobbet på jobb hver dag og. Du ser veldig svart hvitt på ting.

Anonymous poster hash: 6a572...22d

Skrevet

Står vel i HI at man kan spørre arbeidstaker selv i om vedkommendes sykefravær slik jeg tolker det som står, er det da ikke lov å bekrefte eventuelle opplysninger som kommer frem i intervjuet med referansen? . Spørsmålet trenger vel ikke omhandle direkte sykefravær, ved å spørre om oppmøte og stabilitet har man vel ikke nødvendigvis tråkket innom spørsmål som omhandler direkte sykehistorikk,?

Anonymous poster hash: 02b3c...fdc
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Hvorfor er du så opptatt av det? Forstår du at om man har mye fravær er det vanligvis to årsaker: kroniker eller dårlig arbeidsmoral. Dette vil mest sansynlig vedvare gjennom hele arbeidsforholdet. Å være gravid er en periode og vedkommende kan da være en stabil arbeidstaker når vedkommende ikke er gravid.

Så en person som holdt på å dø av kreft og overlevde ansetter dere ikke siden han hadde mye sykefravær mens han holdt på å overvinne kreft? Hvorfor jeg var opptatt av om du spurte om graviditet er fordi når folk først starter med noe ulovlig så gjør man gjerne også andre ting som er over kanten.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er rett og slett ikke lov til å spørre om sykefravær, ferdig med det.  Det gjelder både den som intervjues og å spørre referansene.  Lik det eller ikke, det er sånn.  Og det er sikkert mange gode grunner til det.  

Og du som mener at jeg er en fest av en ansatt, så har du helt rett.  Jeg er kjent for å være både dyktig, seriøs og svært fleksibel og ganske morsom å jobbe sammen med også.  Men jeg er også opptatt av rettigheter, både for arbeidstaker og arbeidsgiver.  Man kan like eller ikke like lovene, være enige eller ikke enige i dem, men de er der og diskrimineringslovene er svært viktige å overholde, mener jeg.  Selv om jeg som lyshåret, kristen, norsk, frisk, hetrofil kvinne som ikke har planer om å få flere barn egentlig ikke trenger dem.

Skrevet

En av mine gamle sjefer kostet meg en jobb fordi hun ikke klarte å lukke munnen sin ang. fravær jeg hadde en periode jeg var syk og var i en utprøvningsfase ifht. medisiner. 

Jeg er en stabil arbeidstaker nå, og synes det var grusomt at et arbeidsforhold som ble avsluttet for over et år siden kunne ødelegge på denne måten. 

Anonymous poster hash: 7edf4...c5f
Skrevet

Jeg jobber innen rekruttering og hadde aldri ansatt noen som nektet å svare på spm om sykefravær og instruerte sine referanser med regelverket for å nekte å svare når man ringte. Det er helt vanlig (og nødvendig informasjon) å spørre om feks vedkommende var en stabil arbeidstaker, stilte på jobb når de skulle osv.Anonymous poster hash: 5be8d...4cd

hva annet en instruere vil du bruke på å kontakte sone referanser, referere tol regelverket som sier at man ikke har lov å spørre om disse tingene (implisitt: ikke svar på det dersom de spør om det)? Om man ikke har noe å skjule, hva er problemet? Min jobb er å finne rette arbeidstager. Om de er mye borte i en jobb hvor man er helt avhengig av dem og ikke kan sette Jeg spør ikle søkerne om dette, jeg spør referansene.Anonymous poster hash: 5be8d...4cd
Problemet er at det er ulovlig å spørre om det. Og du har enda ikke svart på om du spør søkere om de er gravide eller prøvere siden du er så avhengig av at folk ikke har fraværAnonymous poster hash: 699e3...da0
Hvorfor er du så opptatt av det? Forstår du at om man har mye fravær er det vanligvis to årsaker: kroniker eller dårlig arbeidsmoral. Dette vil mest sansynlig vedvare gjennom hele arbeidsforholdet. Å være gravid er en periode og vedkommende kan da være en stabil arbeidstaker når vedkommende ikke er gravid.Anonymous poster hash: 5be8d...4cd
Jeg hadde mye fravær det første året sønnen min gikk i barnehage og det var ikke dårlig arbeidsmoral. Har fått absolutt alt det fortsatte 2 barnehageår. Er alene barnet og så var mye borte, men er ikke kronisk. Det er mange grunner til fravær. Var og vanskelig når man ble mobbet på jobb hver dag og. Du ser veldig svart hvitt på ting.

Anonymous poster hash: 6a572...22d

Selvfølgelig ser arbeidsgiver ting veldig svart og hvitt. Når de ansetter noen så gjør de jo det fordi de har et spesifikt behov, de ansetter jo ikke for å være snill mot andre. Hvis du har mye fravær og er ustabil så er du en lite attraktiv arbeidstaker. Urettferdig? Ja kanskje, men jeg forstår arbeidsgivere veldig godt.

Anonymous poster hash: 12fc5...dec

Skrevet

det er greit det ikke er lov, men det er naivt å tro at det ikke blir gjort.

Anonymous poster hash: 85731...ea7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...