Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har klart å glemme igjen melka jeg pumpet på jobben i dag. Den står kjølig. Men hadde tenkt å fryse den når jeg kom hjem. Jeg skal på jobb igjen til lørdag, men kan jeg fryse den da? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI!

Anonymous poster hash: 3e9e8...caa
Skrevet

Mener regelen er at den holder seg i inntil 24 timer kjølig , så nei den burde du nok bare kaste :)

Skrevet

Jeg mener å ha hørt 48 timer kjølig, men hadde uansett kastet den

Skrevet

Takk for svar. Tror nok jeg må det ja..

Skrevet

Fersk mormelk kan oppbevares i kjøleskap 3-5 dager fikk jeg beskjed om, men det er lurt å sette den bakerst mtp alle ganger man åpner å lukker kjøleskapet:)

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Fersk morsmelk holder seg 5 dager i kjøleskap, men kan sannsynligvis stå lengre, ca en ukes tid (en undersøkelse viste lavere bakterieinnhold etter 7 dager enn når den var 24 timer). melka i seg selv holder seg veldig bra, så det er hygienen som avgjør - altså om pumpa er vaska skikkelig og kokt etter forrige bruk, om flaskene melka står i er skikkelig rene, at mor har vasket hendene skikkelig før all kontakt med pumpa og umiddelbart før pumping, og sannsynligvis spiller det en rolle at mor ikke har brystbetennelse eller andre infeksjoner i brystet (bakterier/virus går ikke over i melka fra kroppen som sådan (med mindre man har bldforgiftning), så en ørebetennelse eller forkjølelse merkes ikke på melka).

Melk som skal fryses bør fryses raskest mulig etter pumping, helst bare avkjøles og fryses. Da bevares næringsinnholdet best, og det er mindre sjanse for bakterievekst i melka etter tining. Det er melkesyrebakterier som er mest aktuelt, disse gjør melka sur - sur morsmelk lukter og smaker som sur kumelk (men ikke SE på morsmelka, siden den ikke er homogenisert slik som kumelk er så vil den skille seg i fett/fløte og skummamelk og dermed se klumpete ut). Så LUKT og SMAK på melka før bruk.

Bakterier er størst problem for de minste barna. For barn som spiser fast føde, inkludert hybelkaniner på golvet, vil bakterier i melk som ikke lukter eller smaker vondt svært sjelden være noe problem. Næringsinnhold er ikke noe problem så lenge det er snakk om en flaske nå og da, eller når ungen uansett har begynt med fast føde.

Jeg vil si at melk som er pumpet onsdag er innenfor grensa om du fryser den på lørdag, dersom den har vært oppbevart innerst i kjøleskapet på jobb, kjøleskapet ikke har vært åpnet mye de siste dagene (altså at tempen har vært stabil) og den fortsatt er relativt kjøleskapskald etter at du har fraktet den hjem. Om du fryser den så merk den med at den må brukes fortest mulig etter tining (gjerne tines under rennende vann og varmes umiddelbart, sånn at den ikke først tines og så står noen timer i kjøleskapet før bruk).

Den er helt klart ok å gi som fersk melk innen søndag eller mandag (men smak&lukt!), eller å bruke i mat i helga.

Skrevet

Takk for svar. Ja hygienen var god. Hun er 7 mnd. Så spiser fast føde i tillegg. Og alt hu får tak i ;) synd jeg ikke så svaret ditt før jeg helte ut melka i vasken :( den sto i kjøleskapet. Og jobben har vært stengt. Så ingen hadde åpnet kjøleskapet helligdagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...