Gå til innhold

Bedre appetitt uten nattamming?

ss82

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 8,5 mnd er ganske småspist av seg. Hun spiser en god posjon med grøt på kvelden, men på dagtid blir det ofte bare noen skjeer før hun ikke vil ha mer. Særlig middagsmat spiser hun lite av. Brød spiser hun, men får ikke i seg så mye. Hun får også litt "fingermat" i form av frukt, grønnsaker, maispops o.l. (hun liker godt å spise selv, men får ikke i seg så store mengdene da). Jeg ammer henne morgen, ettermiddag og kveld, samt to ganger om natta. 

Det jeg lurer på er om det kan være at nattammingen gjør henne mindre sulten på dagtid? I det siste har hun begynt å våkne tidligere på natta igjen (23-24-tiden, for et par måneder siden kunne hun sove til 2-3 uten mat) og det virker som hun er ordentlig sulten, tømmer ofte begge bryst før hun er fornøyd. 

Jeg vurderer å kutte nattammingen helt for å se om hun da spiser bedre på dagen, og om vi forhåpentligvis kan sove bedre. Samtidig synes jeg det virker så fælt å nekte henne pupp hele natta hvis hun faktisk er sulten!

Noen som har erfaring med at slutt på nattamming har ført til bedre matlyst? Tar også gjerne imot andre erfaringer om å slutte med nattamming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville prøvd å kutte ned til en amming per natt i alle fall og sett om det ga resultater (dvs skyve på nattmåltidet sånn at du gradvis utsetter det til senere og senere på natten/tidlig morgen - her må far trå til)..Ta det gradvis om det er behov for det, for det er som du sier ikke ønskelig å nekte henne mat om hun faktisk er sulten. Ville også ammet etter måltidene på dagtid. Dvs like etter frokost på morgen, og like etter middag på ettermiddag.

Ellers er det bare å fortsette å prøve å finne mat hun liker, så går nok dette seg til. Jeg har hatt det på samme måten, men det går bedre og bedre. Mer og mer mat faller i smak og det er flere og flere dager der det spises relativt normalt. 

Min er forresten 10,5 måned nå.

Anonymous poster hash: 0589e...e9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i helt samme situasjon. Kvier meg litt for å slutte med nattamming fordi jeg ikke vet om det er kos eller mat hun vil ha. I tillegg tror jeg det blir vanskelig å få far til å bidra på dette omr (han bidrar mye ellers altså) siden han er litt grinete på natten og fordi han alltid overtaler meg til å gi pupp.. Vært godt med en full natts søvn snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Jeg skjønner problemet, men jeg ville vært forsiktig med å kutte (ned på) nattamming dersom barnet faktisk er sultent på natta. For hva er plan B? Hva om det viser seg at ungen ikke spiser mer på dagtid, når melkeproduksjonen har gått ned på grunn av mindre nattamming - da sitter man der med en sulten, hylende unge hele døgnet...

Har du (dere, begge i tråden) muligehet for å tilby brystet hyppigere på dagtid? Jeg vet det virker motstridende i forhold til mer fast føde, men det kan gjøre at barnet vrir næringsinntaket mer fra natt til dag. Med mer næring om natta blir det gjerne mindre nattamming helt av seg selv. I tillegg er det gjerne greiere å forsøke å kutte ut et måltid om natta.

Min erfaring er at apetitten kommer når barnet er klar for det, enten det er ved 4 eller 10 mnd. For de aller fleste skjer det lenge før de er et år, plutselig (over natta) kan barnet begynne å spise masse selv, eller spise glupskt når det blir matet. Babystyrt tilvenning/baby lead weaning/spise selv er forresten veldig bra, da styrer barnet selv hvor mye det skal spise, akkurat som ved brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...