Gå til innhold

Nå er jeg for å innføre skoleuniformer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha sett de siste årenes utvikling i ekstremt kjøpepress blant stadig yngre barn synes jeg skoleuniformer fra 1.klasse burde bli tatt opp som et seriøst forslag.

Det ville forenklet tilværelsen kraftig for mange barn som kommer fra mindre kjøpesterke barn. 

I mitt hode burde uniformene være enkle , men fine. De trenger ikke være sånne blårutete kjoler som i afrika, ei heller engelsk stil som ser 50-talls og upraktisk ut.

Det burde være flere farger å velge mellom, gjerne flere stiler (bukse,skjørt, lange skjørt,osv) som barna kunne velge selv. Man må jo gjerne ha et par -tre stykker også. Anvendelige og praktiske, og egne gym-uniformer.

Hva synes dere om forslaget?

Anonymous poster hash: a83bf...880
Skrevet

Enig! Så slipper jeg å kjøpe å mye klær :P

Anonymous poster hash: 8a29d...db0

Skrevet

*'Barn fra mindre kjøpesterke familier,** skulle det stå.

Skrevet

Helt enig! Trenger ikke være uniform heller. Grå/svart bukse med rød (feks) t-skjorte eller pologenser. Hwlt enkelt til en grei pris.

Skrevet

Jeg er også for. Gikk med stygge og rare klær som liten da foreldrene mine hadde lite råd. Ble mobbet for klærne mine

Anonymous poster hash: 18dbe...7ec

Skrevet

Dette har jeg ønsket meg i alle år, også da jeg var liten. Som uniform kan det jo være en bukse, pikeèskjorte, collegegenser og vanlig bukse. Shorts på sommern :)

Skrevet

Er så enig! Tror mye mobbing kunne vært unngått hvis det blir innført.

Skrevet

Dere glemmer overvektige barn. Forskjeller blir mer tydelig i uniformer. Og hva med jentene som vil gå i skjørt?

Anonymous poster hash: 12c3c...e0c
Skrevet

Dere glemmer overvektige barn. Forskjeller blir mer tydelig i uniformer. Og hva med jentene som vil gå i skjørt?

Anonymous poster hash: 12c3c...e0c

Jeg tror at "slike" vil uansett være utsatt. Men når man har like klær blir det fort et mer felleskap for alle er til dels like. Mobbing vil aldri forsvinne desverre, men da er iallefall en faktor borte hvis uniformer blir inført :)

Skrevet

Enig!!

Anonymous poster hash: 5e5fa...bb8

Skrevet

Jeg er sterkt mot uniformering. Det maskerer bare problemene. Dessuten bestemmer jeg sjøl - og etterhvert ungene - hvilket inntrykk de skal gi verden, og det er et gode jeg ikke vil miste. Selvsagt blir uniformer customized også, men spillerommet er for lite.

Skrevet

Vet ikke, de som bruker det ser ikke akkurat storfornøyde ut med det.

Anonymous poster hash: 79359...d49
Skrevet

Jeg har ikke tenkt så nøye gjennom det jeg, men jeg får umiddelbart noen spørsmål.

Hva med yttertøy? Skal det også være uniformert, eller skal det være fritt fram? Hvis yttertøyet skal være uniform, da må man også ha vinterdress til de små og jakker til de litt større. Og eventuelt utebukse til de som vil ha det.

Og hva om det kommer noen uten uniform? Hva om det finnes foreldre som sier at dette har jeg ikke råd til, mitt barn må gå i de klærne der. Skal disse barna nektes skolegang? For hvis de få lov å gå på skolen uten unifomr, vil det jo straks bli problemer med andre som kanskje ikke vil bruke uniformen. Og hvis de nektes skolegang... Vel, i Norge har vi jo opplæringsplikt. Og grunnskolen skal være gratis. Skal man da fravike gratisprinsippet?

Jeg har som dere skjønner ingen svar, bare masse spørsmål.

Skrevet

Barna mine går på en skole der alle har uniformer. Det er en del ulike plagg å velge mellom; To ulike farger på poloskjorter, langarmet genser, jakke, shorts, langbukser, skjørt for jentene, kjole for jentene og en bluse tror jeg. På fredager har de jeans og t-skjorte.

Det går helt fint, ingenting barna klager over. Jeg synes det er veldig praktisk og forskjellen mellom de som har ting og de som ikke har det blir mindre tydelig. 

Tror ikke at noens personlighet tar skade eller noe i den duren. Virker som det er mye mindre press på å ha ulike ting enn da jeg var liten og gikk på skolen i Norge. 

Anonymous poster hash: 90cc7...6c5
Gjest Antarctica
Skrevet

Har gått på en (utenlandsk) skole med uniformer. Tro meg, mobbeproblematikken var verre der enn på noen annen skole jeg har vært innom.

Uniformene maskerer problemet effektivt - for de voksne. Det er rett og slett vanskeligere for lærerne å oppdage hvem som er "utenfor", fordi de elevene som ellers ville ha skilt seg ut, ligner de andre til forveksling. Men BARNA vet hvem som er ute og inne til enhver tid, og regelverket blir enda mer kronglete å lære seg.

Eksempel: Jeg hadde feil bukse, kjole, en gang feil belte - og det var såpass stort at jeg skjønte det selv. Sånt er synlig. Men det var mange bittesmå tegn som skilte de utenfor fra de innenfor, og det å være utenfor betydde til en viss grad også å være blant dem som ikke "så" detaljene. Når små, nesten usynlige ting skiller, som øredobber, skolisser eller leppestift, blir den utstøtte ikke en gang i stand til å rette på det.

Ideen er god, den, men den som ikke er medlem av flokken har uansett ingen steder å gjemme seg.

Skrevet

Trur ikkje dei mindre kjøpesterke familiane blir hjelpt av å bli pålagt å kjøpe dobbel garderobe. Uniformene vil jo ikkje erstatte privatkleda, dei må utstyrast for fritida i tillegg.

Det med uniformering av barn trur eg nok dei fleste kjem frå utan sår på sjela, men prinsipielt er eg i mot. Og så vil det, som nemnt over, vere mange som har kroppslege skavankar, undervekt og overvekt og som ikkje kan skjule det dei har komplekser for i ei uniform.

Skrevet

Jeg kan bare tenke meg det bråket og de utallige debattene om hvordan og hvilke klær som skal brukes :o

Når man leser her inne om uenighetene om barnebursdager og venner-på-døren-problematikk så tviler jeg på at alle hadde gått villig med på at andre skal bestemme hva deres prinsesse skal ha på seg. Vil man ha prinsessekjole på i minus 10 må man jo få lov til det - medbestemmelse er jo så viktig!

Ellers tror jeg Pashla har et godt poeng, er man utenfor finner man alltid en grunn til å utestenge. Like klær blir fort en falsk trygghet.

Skrevet

Tror ikke det vil løse problemet. Tenker at det eneste vi kan gjøre er å være gode rollemodeller. Det er vi voksne som lærer barna til overdrevent fokus på materielle verdier.

Skrevet

Etter å ha sett de siste årenes utvikling i ekstremt kjøpepress blant stadig yngre barn synes jeg skoleuniformer fra 1.klasse burde bli tatt opp som et seriøst forslag.

Det ville forenklet tilværelsen kraftig for mange barn som kommer fra mindre kjøpesterke barn. 

I mitt hode burde uniformene være enkle , men fine. De trenger ikke være sånne blårutete kjoler som i afrika, ei heller engelsk stil som ser 50-talls og upraktisk ut.

Det burde være flere farger å velge mellom, gjerne flere stiler (bukse,skjørt, lange skjørt,osv) som barna kunne velge selv. Man må jo gjerne ha et par -tre stykker også. Anvendelige og praktiske, og egne gym-uniformer.

Skjønner ikke det med kjøpepress. Begge mine gutter (13 og 6) går på store byskoler, men har rImeloge og enkle klær, inkl arvetøy og er fornøyd i massevis. Er vel litt hva du lar  dem venne seg til.

Anonymous poster hash: 9ee6d...a8b

Gjest marie-s
Skrevet

Har for tiden barnet mitt på skole hvor de bruker uniform. Han har også gått 4 år på skole uten uniform og han sier at uniform er best. Han går nå i 6.klasse og sier: med uniform så slipper jeg å tenke på hva jeg skal ha på.

Man trenger langt fra dobbel garderobe, siden man ikke blir så skitten i løpet av en ettermiddag og man kan rekke å vaske de opp igjen. Har aldri kjøpt så lite klær til han som nå og han har mer enn nok med klær.

Jeg er sikker på at om man skulle innføre unifrom på norske skoler så ville det være hjelp å få for de som ikke hadde råd. En annen fin ting med uniform er jo at den ikke enders så mye, det vil si at man ikke trenger å kjøpe siste mote hele tiden.

Her er hva de kan velge i på min sønns skole:
- 2 ulike typer t-skjorte
- joggedress (jakke og bukse)
- college genser
- grå bukse evenutelt skjørt til jenter
- shorts
- cardigan

(yttertøy står de for selv)

De som vokser opp med uniform føler nok at de kan gi verden et inntrykk av hvem de er selv om de går med uniform.

Skrevet

Vi bor i Australia og jeg kan skrive under på at skoleuniform er helt fantastisk! Mye billigere, null stress og barna vet alltid hva de skal kle på seg om morgenen. På vår (offentlige) skole er uniformen røde poloskjorter med lang eller kort arm, blå shorts om sommeren og blå "joggebukser" (en pen variant) om vinteren. Jentene kan ha disse rutete kjoler du nevner, men det er det bare de helt yngste jentene som bruker. Til uniformen hører også blå jakke, regnjakke og hatt. Jeg ser at det kan bli en utfordring i Norge med yttertøyet.. Det ville nok blitt ganske dyrt uansett. Sønnen min (9 år) skrev nylig en oppgave på skolen der han skulle finne argumenter forskoleuniform. Det var veldig interessant å lese. Han hadde flere gode argumenter, men nevnte ikke motepress eller mobbing i det hele tatt. Han aner ikke hva det er! Tommel opp for skoleuniform:-)

Anonymous poster hash: 282a8...2ae

Skrevet

Jeg er sterkt mot uniformering. Det maskerer bare problemene. Dessuten bestemmer jeg sjøl - og etterhvert ungene - hvilket inntrykk de skal gi verden, og det er et gode jeg ikke vil miste. Selvsagt blir uniformer customized også, men spillerommet er for lite.

jeg er vanligvis enig med deg, men her tror jeg du tar feil. Det deilige med uniform er at det da er personligheten til barnet som blir viktig og ikke klærne det har på seg. Hvilke problemer er det du mener maskeres?

Anonymous poster hash: 282a8...2ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...