Gå til innhold

Hvilke yrker kan passe en person som ikke kan ha disse 3 faktorene i arbeidet?:

Anbefalte innlegg

Skrevet

-forskjøvet døgnrytme (turnusarbeid)

-arbeidstider som endrer seg på en uforutsigbar måte

-fysisk tunge arbeidsoppgaver

arbeidsoppgaver som fremmer «negativt stress»

Kan dere hjelpe meg med å ramse opp yrker som kan passe?

Anonymous poster hash: 9259d...6f4

Skrevet

4 faktorer mener jeg ;)

Skrevet

Jeg er assisterende butikksjef i en gavebutikk, og ingen av de tre tingene er problemer i min arbeidshverdag.

Anonymous poster hash: 0cf06...a1a
Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Egentlig kunne vel de fleste jobber passe.

Anonymous poster hash: f4057...f09
Skrevet

Hva er "arbeidsoppgaver som fremmer negativt stress"?

De fleste jobber kommer sikkert med en oppgave eller to som man kanskje ike alltid har lyst til å utføre..

Skrevet

Hva er "arbeidsoppgaver som fremmer negativt stress"?

De fleste jobber kommer sikkert med en oppgave eller to som man kanskje ike alltid har lyst til å utføre..

Vanskelig å konkretisere egentlig. Men det kan være så mangt.

Ønsker at dere kommer med forslag til yrker, evnt yrker dere er i. Kom igjen, la meg høre! :)

HI

Skrevet

Dytter

Skrevet

De aller fleste yrker kan passe, de færreste er fysisk krevende og turnusorganserte. Men å kreve nullstress er jo en effektiv måte å utdefinere seg fra det meste på.

Skrevet

Man må prøve seg litt fem for å se hva som fungerer. Tørre å ta steget. Det som ikke funker for noen er for andre drømmejobben.

Å utdefinere seg fra arbeidslivet på denne måten blir bare tull!

Er man så overbevist om at arbeidslivet ikke passer for seg at man setter en flokk kriterier som utdefinerer så har man igrunn meldt seg ut for lenge siden.

Gå på NAV, sikkert det beste! (Enklest motstands vei er for noen det eneste alternativet)

Anonymous poster hash: 9e857...fd4

Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Lærer kan nå både fremme mye stress og være uforutsigbart. I perioder må jeg jobbe 10-12-timers dager for å ikke bli hengende etter, mens i andre perioder kan jeg jobber 6-7-timers dager. + som regel en del i helger. Det er også mange situasjoner man kan havne i som er stressende. Bare siste måneden har jeg: Tilkalt ambulanse fordi en elev kollapset, trøstet en elev som fant ut at hun var gravid, måtte ta opp med avdelingsleder at en kollega bryter taushetsplikten sin (svært ubehagelig) og sende inn bekymringsmelding til BV.

Jeg jobbet med regnskap en periode, og pga at jeg hadde fast arbeidstid var det en veldig forutsigbar og rolig jobb. Litt mer stress i januar-mars, men ellers veldig greit.

Anonymous poster hash: d75b7...b70

Skrevet

Sekretær.

Anonymous poster hash: de56d...8a2

Skrevet

Er vel ikke mange jobber hvor det aldri er noe stress ... Men de fleste jobber som utføres på et kontor vil vel oppfylle de tre første kriteriene dine.

Anonymous poster hash: 6d8df...705

Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Må bare kommentere at hvis du vil ha null stress, da er deg bare å melde seg ut av yrkeslivet først som sist.

Morsomt at lege kom på denne lista, det finnes vel knapt noe mer stressende yrke enn det. Liv og død i hendene og alt det der....

Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Lærer kan nå både fremme mye stress og være uforutsigbart. I perioder må jeg jobbe 10-12-timers dager for å ikke bli hengende etter, mens i andre perioder kan jeg jobber 6-7-timers dager. + som regel en del i helger. Det er også mange situasjoner man kan havne i som er stressende. Bare siste måneden har jeg: Tilkalt ambulanse fordi en elev kollapset, trøstet en elev som fant ut at hun var gravid, måtte ta opp med avdelingsleder at en kollega bryter taushetsplikten sin (svært ubehagelig) og sende inn bekymringsmelding til BV.

Jeg jobbet med regnskap en periode, og pga at jeg hadde fast arbeidstid var det en veldig forutsigbar og rolig jobb. Litt mer stress i januar-mars, men ellers veldig greit.

Anonymous poster hash: d75b7...b70

Fordet første så var det bare "negativt stress" hun skulle unngå. Det er vel ikke det samme som å ha mye å gjøre?

For det andre var det "arbeidstider som endrer seg på en uforutsigbar måte", ikke at arbeidstidene endret seg i seg selv som var problemet. En lærer bestemmer mye selv i forhold til fritid og arbeidstid.

For det tredje er det stor forskjell på lærerstillinger. Alle lærere har ikke den samme arbeidsbelastningen.

Skrevet

Stress på jobben, stress når du er hjemme eller begge deler? Det er mange jobber der det kan være høyt tempo og stress på jobben, men som ikke innebærer noe særlig ansvar utover det du gjør der og da, på den måten slipper du å stresse når du kommer hjem. Det blir lettere å koble av. Er slike jobber aktuelle, eller er det vanskelig med stress/høyt tempo i selve arbeidstiden også?

Anonymous poster hash: 2bf3c...5ed

Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Må bare kommentere at hvis du vil ha null stress, da er deg bare å melde seg ut av yrkeslivet først som sist.

Morsomt at lege kom på denne lista, det finnes vel knapt noe mer stressende yrke enn det. Liv og død i hendene og alt det der....

Det er da ikke alle leger som jobber med akutte ting. Fastlegen har for eksempel ganske faste arbeidstider og tar sjelden akutte liv og dødavgørelser, du har leger i for eksempel Folkehelseinstituttet, leger som jobber med rehabilitering osv. Det er langt fra alle leger som jobber på akuttmottaket på et sykhus, selv om de er oftest på TV ;)

Skrevet

Hi, du må fortelle litt mer om deg selv. Skal du ut i jobb nå, eller vil du studere først? Hvor lenge? Hva er du interessert i?

Anonymous poster hash: 2bf3c...5ed

Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Det er da ikke alle leger som jobber med akutte ting. Fastlegen har for eksempel ganske faste arbeidstider og tar sjelden akutte liv og dødavgørelser, du har leger i for eksempel Folkehelseinstituttet, leger som jobber med rehabilitering osv. Det er langt fra alle leger som jobber på akuttmottaket på et sykhus, selv om de er oftest på TV ;)

Skjønner hva du mener, men for å komme dit må man gjennom en utdannelse og turnustjeneste der både høyt stressnivå og turnusarbeid i høyeste grad er til stede. Og som setter turnusjobbingen til sykepleierne helt i skyggen, belastningsmessig sett .
Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Det er da ikke alle leger som jobber med akutte ting. Fastlegen har for eksempel ganske faste arbeidstider og tar sjelden akutte liv og dødavgørelser, du har leger i for eksempel Folkehelseinstituttet, leger som jobber med rehabilitering osv. Det er langt fra alle leger som jobber på akuttmottaket på et sykhus, selv om de er oftest på TV  ;)

(Advarsel - langt innlegg om en av mine kjepphester - at fastleger bare tjener penger og jobber lite. Liksom.)

Tja, fastleger tar liv og død - avgjørelser ganske ofte... Har denne unge gutten som kommer inn med vondt i brystet etter et fall på fylla i går kveld ribbeinsbrudd, kollapset lunge, eller bare noen vonde blåmerker. Har damen som er tungpust lungebetennelse eller blodpropp. Skal det startes blodfortynnende behandling på gamle mannen med atrieflimmer/hjerteflimmer, selv om han er litt ustødig - dvs tror man risikoen for hjerneslag pga blodpropp eller hjerneblødning er størst eller minst. 

Tror man den litt slappe ungen som kom innom med mor som har vært litt tufs er alvorlig syk eller bare sliten.

...for ikke å snakke om at legen har krav til å gå legevakt, uten krav om fri dagen etterpå. Dvs som fastlege risikerer man fastlegejobb - legevakt - fastlegejobb uten pause mellom. Og hvis du er lege på et lite sted kan det være at du går 5-delt vakt, dvs en vakt per 5 dag, ca. 

Neida, ingen liv-eller-død-avgjørelser som må gjøres av en fastlege!

Anonymous poster hash: d481c...1fa

Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Det er da ikke alle leger som jobber med akutte ting. Fastlegen har for eksempel ganske faste arbeidstider og tar sjelden akutte liv og dødavgørelser, du har leger i for eksempel Folkehelseinstituttet, leger som jobber med rehabilitering osv. Det er langt fra alle leger som jobber på akuttmottaket på et sykhus, selv om de er oftest på TV ;)

(Advarsel - langt innlegg om en av mine kjepphester - at fastleger bare tjener penger og jobber lite. Liksom.)

Tja, fastleger tar liv og død - avgjørelser ganske ofte... Har denne unge gutten som kommer inn med vondt i brystet etter et fall på fylla i går kveld ribbeinsbrudd, kollapset lunge, eller bare noen vonde blåmerker. Har damen som er tungpust lungebetennelse eller blodpropp. Skal det startes blodfortynnende behandling på gamle mannen med atrieflimmer/hjerteflimmer, selv om han er litt ustødig - dvs tror man risikoen for hjerneslag pga blodpropp eller hjerneblødning er størst eller minst.

Tror man den litt slappe ungen som kom innom med mor som har vært litt tufs er alvorlig syk eller bare sliten.

...for ikke å snakke om at legen har krav til å gå legevakt, uten krav om fri dagen etterpå. Dvs som fastlege risikerer man fastlegejobb - legevakt - fastlegejobb uten pause mellom. Og hvis du er lege på et lite sted kan det være at du går 5-delt vakt, dvs en vakt per 5 dag, ca.

Helt enig i at fastlegen kan utgjøre forskjellen på liv og død ja. Så da tror jeg hi kan stryke"fastlege" av lista si ;)
Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Skjønner hva du mener, men for å komme dit må man gjennom en utdannelse og turnustjeneste der både høyt stressnivå og turnusarbeid i høyeste grad er til stede. Og som setter turnusjobbingen til sykepleierne helt i skyggen, belastningsmessig sett .

Men vi vet jo ikke hvilken utdanning HI har. For hva vi vet kan hun være utdannet lege. Det er heller ikke krav om gjennomført turnustjeneste for å få autorisasjon som lege lenger. Det kravet ble fjernet i 2012.

Skrevet

Men for å være litt konstruktiv:

Hva som er negativ stress er jo vanskelig å få noe fornuft utav (jeg vet hva det er for meg, men hva HI legger i det er noe helt annet!), så det blir jo bare en oppramsing av yrker... HI, du har definert deg ut av veldig mange potensielle yrker! 

Butikkarbeider

Gartner

Landskapsplanlegger

Helsesekretær/sekretær

Ingeniør

Regnskapsarbeider

Revisor

Farmasøyt

Bibliotekar

Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Det er da ikke alle leger som jobber med akutte ting. Fastlegen har for eksempel ganske faste arbeidstider og tar sjelden akutte liv og dødavgørelser, du har leger i for eksempel Folkehelseinstituttet, leger som jobber med rehabilitering osv. Det er langt fra alle leger som jobber på akuttmottaket på et sykhus, selv om de er oftest på TV  ;)

Jeg er enig i at legen tar viktige avgjørelser, men stresset blir et annet når det ikke er akutt. Ut fra samme ressonemang tar også alle sjåfører liv og dødavgjørelser hver dag når de vurderr om det er trygt å kjøre forbi for eksempel. Det samme kan man si om en kokk som vurderer om maten er trygg å spise, en ingeniør som beregner materialbruk til en bro osv.

Skrevet

Budfirma

Lærer

Saksbehandler i komunen

Ingeniør

Arkitetkt

Lege

Resepsjonist

Men vi vet jo ikke hvilken utdanning HI har. For hva vi vet kan hun være utdannet lege. Det er heller ikke krav om gjennomført turnustjeneste for å få autorisasjon som lege lenger. Det kravet ble fjernet i 2012.

Det stemmer, men man må fremdeles ha gjennomført turnustjenesten for å kunne jobbe som fastlege, og starte spesialisering (de fleste fastleger enten er eller jobber for å bli spesialister i allmennmedisin). (dette gjelder for dem som er utdannet i Norge). 

http://www.helsedirektoratet.no/helsepersonell/turnusordning-for-leger/jobb-for-nyutdannede/Sider/default.aspx

Når det gjelder stress med akutt: Som nyutdannet kan jeg love deg at det er mer "negativt stress" i å jobbe som fastlege, hvor man går hjem med den uungåelige "hva hvis dersomatte". Hva hvis den ungen jeg tolket til å være virusinfeksjon får hjernehinnebetennelse? Man kan ikke legge inn alt mulig heller, på den minimale risikoen at akkurat denne pasienten får en sjelden og alvorlig komplikasjon!

Det er faktisk enklere å være på et sykehus. Ja, det er mer alvorlige ting, og mer stress med de akutt dårlige, men man har samtidig mye mer å spille på. Man har en eller flere bakvakter, sykepleiere, man har utrolig mye mer undersøkelsesmuligheter, og ikke minst, når man går hjem for dagen så går man hjem i den vissheten om at det er andre som blir igjen og passer på! I allmennpraksis sendes de hjem....

Så for meg personlig er det mer "negativt" stress i allmennpraksis (iallefall flere pasienter jeg "tar med meg hjem"), enn på sykehuset :) 

Skrevet

Personlig assistent (for noen som er kjempehyggelig)

Barnehage (masse morsom tid med barna)

Anonymous poster hash: 9a29d...109

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...