Gå til innhold

Hjelp meg med når foreldrepermisjonen starter.

Anbefalte innlegg

Permisjonen min starter 08.06.14, så perioden jeg skal ha foreldrepenger starter da.

Termin er 29.06.14.

"Mine" 35 uker (mødrekvote + felleskvote) starter de den 08.06.14 eller den dagen ungen blir født?

Anonymous poster hash: aa573...74b

Fortsetter under...

Hvis barnet blir født før 1. juli har mor og far en kvote på 14 uker hver, etter 1. juli er den på 10 uker hver. Hvis du f.eks skal ha 100% foreldrepenger i 49 uker, så har du tre uker før termin, mor har 14 uker etter termin, deretter er det 18 uker felles (kan deles som dere vil) og 14 uker til far. Dette blir 49 uker tilsammen. Om du har 80% over 59 uker så blir fellesperioden noe lenger. 

Men det stemmer som de sier over her at om barnet blir født før terminen så forsvinner de antall dager som er igjen til terminen.

Hilsen Nav-ansatt :)

Annonse

Mor har 14 uker etter terminen og tre uker før terminen. De 14 ukene starter på termindatoen. Om dette faller på en helg, så regnes helgen med. Jeg vil tro at dine 14 uker går fra fredag 16. mai til torsdag 7. august. Og så starter fellesperioden fredag 8. aug. Om du teller en dag eller en uke feil på dette så er det ikke krise - nav vil alltid dobbeltsjekke det.

Jeg har termin 5 Juli, men fikk beskjed om på NAV å søke på regler før 1 juli, fordi det var ikke noe som var bestemt i forhold til nye regler om at det skulle bli 10 uker . Hvis det ble endring så måtte det endres på nytt ( jeg måtte kontakt NAV eller de endret det slik at det ble riktig) slik at i mitt tilfelle så får jeg lengre perm da far bare ønsker 10 uker perm hvis det blir slik. Du kan starte foreldrepermisjon ifra 3-6 uker før, men det vanligeste er 3 uker før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...