Gå til innhold

Jenta mi har begynt å stotre/stamme. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynte plutselig for et par uker siden. Hun stammer som oftest når hun skal si "jeg". Da sier hun "Jeg, jeg, jeg, jeg må på do". Har ved noen anledninger hørt hun har sagt "ka-ka-kan jeg få mat?".

Noe å bekymre seg for?

Anonymous poster hash: 89499...2a3

Skrevet

Hvor gammel er hun da? Min sønn holdt på slik en periode. Han var da fire år. Etter et halvt års tid forsvant det like fort som det kom:-)

Skrevet

Det gjorde min også. Begynte da hun var ca 2,5 år og varte til hun var rett over 3 år. I barnehagen sa de at det var vanlig, og at det var en del av at ordforrådet utviklet seg.

Det heter stotring når det bare er det første ordet i setningen. Ved stamming er det gjerne også ord midt i en setning.

Anonymous poster hash: 08e15...a74

Skrevet

Hadde en liten periode med det når han var 4 år - gikk over etter noen måneder :)

Anonymous poster hash: 05b0d...bb5
Skrevet

Hun blir 3 år om to uker. Hun er veldig flink til å snakke, men dette kom altså over natta. Og det er alltid første ordet i en setning. Og oftest ordet "jeg". Har som sagt hørt hun har sagt "ka-ka-kan" et par turer.

Håper det er som dere har erfart, at det er noe som går over relativt fort og av seg selv.

Skrevet

Bare av å lese overskriften, så tenkte jeg at dette er en 3-4åring.

Det er ganske vanlig i den alderen. Noen kan stotre slik i månedsvis, spesielt når de er ivrig. Og så går det plutselig over.

Er du usikker, så kontakt helsestasjonen.

Anonymous poster hash: 3b00c...10f

Skrevet

Mine fire barn har alle vært igjennom denne "fasen" ;)

Vet ikke om min teori stemmer, men det virker som de har så mye å si, men ikke helt finner ordene. Hjernen og munnen samkjører liksom ikke helt :P

Dette har vært alt imellom 3 til 5 års alderen, har variert litt fra unge til unge ;)

Ville ikke bekymret meg om jeg var deg. Ta det opp med barnehagen, observer språket en stund, og endrer det seg ikke ila et år så kan dere ta det videre.. Hun er jo fortsatt veldig liten :)

Anonymous poster hash: 61541...d77

Skrevet

Hos oss har to av tre gjort det samme. Han som ikke gjorde det, er mindre skravlete enn de to andre. De to som stotret på den måten hadde alltid utrolig mye på hjertet og det var verst når de var ivrige. Det gikk over etter noen måneder.

Skrevet

Det er veldig vanlig. Har hatt en som alltid sa "jeg jeg jeg jeg" og "Vil vil vil vil" (og så resten av setningen prikkfritt…). Dette kalles stotring. Han holdt på fra han han var fire til fem år. Også en liten periode før han begynte på skolen. Nestemann STAMMET, til og med tics (begynte å blunke), og jeg ble faktisk oppriktig bekymret. Han begynte da han var 2 år. Så gikk det over en periode, før det kom tilbake da han var 3. Han kunne stoppe midt i et ord og ikke klare å fullføre det, og han hadde fast stopp på noen faste bokstaver. Han sa f eks ikke jeg jeg jeg, menn heller j j j j j og så jeg… Det er en god pekepinn på forskjellen på stotring og stamming, Stammingen hans gikk over av seg selv før han ble fire. Men jeg ble MEGET observant på dette, og fulgte alle råd for å motvirke at stammingen eskalerte. Det er vanlig at det er de med mest utviklet språk som faktisk begynner å stamme og stotre i småbarnsalder. En teori er at det blir "kræsj" i hodet fordi man rett og slett kan for mange ord ift den kognitive utviklingen..  Jeg er selv spesialpedagog.

Anonymous poster hash: d92b7...c73
Skrevet

(konklusjonen min er at du ikke skal bry deg om den stotringen i det hele tatt! Dette går over)

Anonymous poster hash: d92b7...c73
Skrevet

Min begynte da han var rett over 3 år, og har nå holdt på i 5 mnd. Noen dager var det veldig mye, mens nå er det ikke så mye lenger. Skjer likevel litt hver dag. Har snakket med både barnehagen og logoped, men de mener det bare er en fase. Stotrer/stammer han fortsatt når han er 4-4,5 år kommer de til å gjøre noe med det sa de, men før den tid kommer vi bare til å se om det går over av seg selv. Er visst veldig vanlig i den alderen. 

Anonymous poster hash: 1d3a9...9b7
Skrevet

Min på 4,5 år stotrer også. Spesielt når han blir ivrig og skal fortelle nå. Virker som om han gjentar et ord flere ganger fordi han bruker tid på å "finne" neste ord.

Snakket med ped. leder i bhg om dette og om han var slike i bhg også. Hun sa at mange barn var gjennom en slik fase, og det ikke var grunn til bekymring.

Anonymous poster hash: 7cbe9...d8f
Skrevet

Dersom barnet faktisk stammer er det lite trolig at hun gjør det på ord som jeg og vil. Det er harde konsonanter som er vanskelig, k, g, l, t osv. Stammingen vil da komme midtveis i setningen også, i tillegg til i starten. Hilsen ei som er gift med en som stammer :-)

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Da høres det ut som om dette bare er en fase. Kjenner et par som stammer, og de har ikke hatt det lett. Så det håper jeg hun slipper.

Er trikset bare å overse dette?

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Da høres det ut som om dette bare er en fase. Kjenner et par som stammer, og de har ikke hatt det lett. Så det håper jeg hun slipper.

Er trikset bare å overse dette?

Sønnen min sa samme ordet flere ganger. Jeg pleide å gi han tid til å si hele setningen, ved å bare lytte til han. Begynte jeg å nikke, hjelpe han igang eller virket stressa førte det bare til frustrasjon. Dette går nok over skal du se :) Bare overse, vær til stede, lytt og gi barnet tid tror jeg er det beste å gjøre :)

Skrevet

Min datter stammet veldig i perioden 2-3 år. Nå er hun 3,5 år og stammer aldri lenger! :-)

Ikke kommenter det, og vent til hun har fått ut ordene som skal ut. Dette går over.

Anonymous poster hash: f034f...dda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...