Gå til innhold

Har jeg rett eller tar jeg feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ei dame hos meg for 2 uker siden, som skulle hjelpe meg med råd til beden min. Fikk vite da vi avtalte møte at det koster 500,- i timen og 4,-kr pr.km.

Hun var hos meg i 1 time og 40min. Fikk regning på 1500,- i helgen.

Det står 2,5 time, som vil si at hun tar seg betalt for tiden hun kjører fra butikken til meg og tilbake. Og i tilleg til kilometer pris.

Det fikk jeg ikke beskjed om, og syns det blir litt for mye.

Har jeg rett?

Anonymous poster hash: 04f83...ea7

Fortsetter under...

Skrevet

Nei. Man må som regel også betale for kjøretiden.

Anonymous poster hash: e56e8...2de
Skrevet

Nei. Man må som regel også betale for kjøretiden. Anonymous poster hash: e56e8...2de

I tillegg til kilometerpris?

Skrevet

Timer regnes fra det tidspunktet vedkommende drar fra arbeidstedet, med mindre noe annet er avtalt. Så du tar nok feil.

Skrevet

Hun har rett.

Anonymous poster hash: 19933...e64
Skrevet

Dette var ikke avtalt på forhånd og jeg ville nok kranglet litt på det. Det med betaling for kjøretid er ikke fastlagt i noe lovverk for kjøp av tjenester, og gjelder jo det hvor det foreligger en eller annen form for avtale. Hun skulle ha opplyst om alle kostnader i forkant.

Anonymous poster hash: d21d3...9e2

Annonse

Skrevet

Hun har rett, men jeg ser også at du kan ha misforstått dersom hun ikke opplyste om dette godt nok.

Hennes arbeidstid løper selvfølgelig også når hun kjører. Hun kan jo ikke bruke denne tiden til noe annet. 4 kr pr km er under statens satser for kjøregodtgjørelse. Du kan ikke forvente at dette dekker både timepri, bensin o bilslitasje:)

Anonymous poster hash: d00e9...e39
Skrevet

Utrolig kjedelig!! Men, dessverre en vanlig misforståelse! Hun har nok rett, men hun burde ha opplyst om at også kjøretiden må du betale for. Ble dyrt dette ja. Håper bedet ble fint da 😃

Anonymous poster hash: 06123...972

Skrevet

Er det bare jeg som ikke skjønner hva hi fikk hjelp til? 'Beden', hva er det?

Så til saken, om jeg leiger inn en rørlegger eller snekker så betaler jeg jo bare for den tiden han er i huset og jobber, jeg bryr meg da ikke om han har 5 eller 50 min kjørevei fra sitt verksted?

Anonymous poster hash: f97cf...7b5

Skrevet

Du skal ikke betale kilometergodtgjørelse. Det er helt feil. Det skal arbeidsgiver dekke..

Anonymous poster hash: 99e68...3fc

Skrevet

Vanlig å betale for kjøretiden. Noen har fast pris, f.eks 400 uansett hvor langt unna, andre tar betalt per kilometer, andre igjen tar det sammen med timebetaling. Det er rart du betaler for kilometergodtgjørelse i tillegg til å betale for tiden hun kjørte, men det er kanskje vanlig om det er enmannsforetak?

Anonymous poster hash: f9806...748
Skrevet

Så til saken, om jeg leiger inn en rørlegger eller snekker så betaler jeg jo bare for den tiden han er i huset og jobber, jeg bryr meg da ikke om han har 5 eller 50 min kjørevei fra sitt verksted?

Nei, du betaler for kjøretiden også. Velg derfor håndverkere som holder til nærmest mulig.

Anonymous poster hash: abe92...dac

Skrevet

Vanlig å betale for kjøretiden. Noen har fast pris, f.eks 400 uansett hvor langt unna, andre tar betalt per kilometer, andre igjen tar det sammen med timebetaling. Det er rart du betaler for kilometergodtgjørelse i tillegg til å betale for tiden hun kjørte, men det er kanskje vanlig om det er enmannsforetak?

Nei, det er ikke vanlig eller riktig.

Du skal ikke betale for både tiden det tar og reise og kilometergodtgjørelse. Her har hun gjort en feil.

Annonse

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig eller riktig.

Du skal ikke betale for både tiden det tar og reise og kilometergodtgjørelse. Her har hun gjort en feil.

Jo da, det er vanlig. Det vil likevel ikke si at alle gjør det sånn, men vanlig er det.

Anonymous poster hash: abe92...dac

Skrevet

Reisetid og kilometergodtgjørelse er vanlig å fakturere.

Ihvertfall offentlig.

Anonymous poster hash: 92963...f19
Skrevet

Du skal ikke betale kilometergodtgjørelse. Det er helt feil. Det skal arbeidsgiver dekke..

Enig!

Anonymous poster hash: 7b0cf...30e

Skrevet

Det er helt vanlig å fakturere både for km og for tid. Kilometergodtgjørelsen dekker bilens utgifter, mens fakturering for reisetid dekker håndverkeren.

Skrevet

Er det svart har du rett.

Anonymous poster hash: 3e772...d8e

Skrevet

Enig!

Anonymous poster hash: 7b0cf...30e

Arbeidsgiver? Nå blander du reisegodtgjørelse med det bedrifter tar av kunder for en tjeneste.

Anonymous poster hash: e56e8...2de

Skrevet

Jeg hadde ei dame hos meg for 2 uker siden, som skulle hjelpe meg med råd til beden min. Fikk vite da vi avtalte møte at det koster 500,- i timen og 4,-kr pr.km.

Hun var hos meg i 1 time og 40min. Fikk regning på 1500,- i helgen.

Det står 2,5 time, som vil si at hun tar seg betalt for tiden hun kjører fra butikken til meg og tilbake. Og i tilleg til kilometer pris.

Det fikk jeg ikke beskjed om, og syns det blir litt for mye.

Har jeg rett?

Du tar feil. Slik hun har gjort det er helt vanlig praksis. Du betaler km godtgjørelse for å betale for bruk av bilen, og du betaler timepris for personen. Forundrer meg at du ikke skjønner en så opplagt ting.

Anonymous poster hash: ac6c6...ed6

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg mener fortsatt at hun burde ha opplyst meg om det og ikke forventet at jeg skulle vite det. Synes det var dårlig gjort. Hi

Skrevet

Beden min,hva er det?

Anonymous poster hash: 25736...61d
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er helt vanlig å måtte betale for reisetid.  Det er forskjellig hvordan dette beregnes.  Kanskje burde de ha fortalt deg det, men de kan likegodt si at du burde spurt.  Så selv om det er irriterende, så tror jeg ikke at du kommer noen vei med det,

Skrevet

Joda, reiseveien er bakt inn i regningen. Elektrikere og rørleggere er på jobb i 7,5 time og skal ha betalt for hele den tiden, selv om de kanskje har vært innom 3-4 forskjellige steder den dagen og tilbrakt ganske mye tid i bilen... Tiden i bilen baker de inn i regningen til de de har vært hos, alle gjør det...

Anonymous poster hash: 9b21e...d00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...