Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #26 Skrevet 14. april 2014 Hos oss var det ikke med noe vekt eller målebånd, men det er tydeligvis forskjellig fra sted til sted. Samtale om fødsel, amming, hvordan jeg hadde det, og hun presiserte faktisk at om det var noe de ignorerte på hjemmebesøk var det rot, så trengte ikke å stresse med sånt. Veldig koselig dame her ihvertfall:) Anonymous poster hash: 7c811...a45
Hjertefru Skrevet 14. april 2014 #27 Skrevet 14. april 2014 Jeg gadd ikke å ha hjemmebesøk og dro heller med baby på helsestasjonen. Man MÅ ikke ha hjemmebesøk, det er frivillig tilbud for dem som synes det er mer behagelig å være hjemme enn å dra til HS. Jeg opplevde hjemmebesøk med nr 1 som svært negativ så takket nei til det med nr 2 og 3. Under besøk med nr 1 gravde HS og spurte om alt mulig, var og snoka i skapene på badet da hun var på do, tørket med fingeren over et par hyller for å se om det var støv der og kommenterte at vi hadde halvfabrikata i kjøleskapet, samt at jeg ikke bakte noe til kaffen. Urgh. Anonymous poster hash: fc2f7...e98 Dette er tull. Nekter å tro det du sier her. Har fire barn og aldri opplevd noe lignende. Hi, du trenger ikke å bekymre deg. Ikke stress med nedvask, jeg er helsepersonell selv og hadde jeg kommet hjem til en nybakt mor og alt hadde vært gullende rent og strøkent, samt at det i tillegg var bakt til jeg kom, da hadde jeg virkelig begynt å lure. Helsesøster som klaga over at mor ikke hadde bakt, yeah right..... Ryddig og normalt rent er selvsagt ok. Litt rot er normalt med en ny baby. Vask kopper og gå ut med søpla : P Det er jo koselig å tilby hs noe å drikke, men ikke noe must. Helsesøster kommer for å sjekke at du har det bra, og at ammingen går fint. Besøket skal være en service til familien. Hun vil nok legge merke til om du har vanlig samspill med babyen. Hvis du har problemer, fex med depresjon, er hs der for å hjelpe. Jeg personlig er ikke alltid like imponert over de rådene hs gir, men det er en annen sak Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #28 Skrevet 14. april 2014 Jeg spurte om vi måtte ha hjemmebesøk, og fikk beskjed om at det et krav om det nå. Vet ikke om det stemmer jeg da, de kan jo ikke tvinge deg. Jeg er ikke så glad i å ha besøk av fremmede, til tross for at huset er nyoppusset og der vi oppholder oss mest som regel er ryddig og rent. Men du trenger ikke servere noe som helst, vi bød på en kopp kaffe. Helsesøster hadde vekt med seg og noen brosjyrer og spurte litt om fødselen. Så holdt hun babyen litt så gikk hun. Kort og greit. Anonymous poster hash: 5efff...c9e
Tipp topp Skrevet 14. april 2014 #29 Skrevet 14. april 2014 Her hadde hun ikke med målebånd eller vekt og så egentlig lite på babyen. Totalt bortkastet tid. Takket nei til hjemmebesøk med nr 2.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #30 Skrevet 14. april 2014 Jeg gadd ikke å ha hjemmebesøk og dro heller med baby på helsestasjonen. Man MÅ ikke ha hjemmebesøk, det er frivillig tilbud for dem som synes det er mer behagelig å være hjemme enn å dra til HS. Jeg opplevde hjemmebesøk med nr 1 som svært negativ så takket nei til det med nr 2 og 3. Under besøk med nr 1 gravde HS og spurte om alt mulig, var og snoka i skapene på badet da hun var på do, tørket med fingeren over et par hyller for å se om det var støv der og kommenterte at vi hadde halvfabrikata i kjøleskapet, samt at jeg ikke bakte noe til kaffen. Urgh. Anonymous poster hash: fc2f7...e98 Dette er tull. Nekter å tro det du sier her. Har fire barn og aldri opplevd noe lignende. Hi, du trenger ikke å bekymre deg. Ikke stress med nedvask, jeg er helsepersonell selv og hadde jeg kommet hjem til en nybakt mor og alt hadde vært gullende rent og strøkent, samt at det i tillegg var bakt til jeg kom, da hadde jeg virkelig begynt å lure. Helsesøster som klaga over at mor ikke hadde bakt, yeah right..... Ryddig og normalt rent er selvsagt ok. Litt rot er normalt med en ny baby. Vask kopper og gå ut med søpla : P Det er jo koselig å tilby hs noe å drikke, men ikke noe must. Helsesøster kommer for å sjekke at du har det bra, og at ammingen går fint. Besøket skal være en service til familien. Hun vil nok legge merke til om du har vanlig samspill med babyen. Hvis du har problemer, fex med depresjon, er hs der for å hjelpe. Jeg personlig er ikke alltid like imponert over de rådene hs gir, men det er en annen sak Lykke til Du nekter å tro på ting bare fordi det ikke har skjedd deg? Snodig. Da tror du sikkert ikke på voldtekter i Syria som krigsvåpen, spionasje i USA og andre ting som ikke har skjedd deg. denne helsesøsteren jeg hadde var ute etter meg og andre mødre under 30 med utenlandsk bakgrunn, har hørt flere klage på dama. Hun fikk til slutt sparken, så ja, det var ille. Anonymous poster hash: fc2f7...e98
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #31 Skrevet 14. april 2014 http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144012787-m%C3%A5%C3%A5-man-ha-helses%C3%B8ster-p%C3%A5-hjemmebes%C3%B8k-etter-f%C3%B8dsel-eller-kan-man-ta-kontrollen-p%C3%A5-helsestasjonen/ Her har du enda en tråd der folk skriver at helsesøster klaget over å ikke ha fått servering, Hjertefru, så er nok ikke bare meg som har vært ute for et slikt beist. For øvrig er det feil at man er tvunget til å ha hjemmebesøk etter fødsel, man har fortsatt valget, hjemmebesøk er et TILBUD til de nybakte mødre, ikke noe man MÅ ta imot. Helsesøster er ikke en instans som kan kreve å få komme i huset ditt. Anonymous poster hash: fc2f7...e98
Hjertefru Skrevet 14. april 2014 #32 Skrevet 14. april 2014 http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144012787-måå-man-ha-helsesøster-på-hjemmebesøk-etter-fødsel-eller-kan-man-ta-kontrollen-på-helsestasjonen/ Her har du enda en tråd der folk skriver at helsesøster klaget over å ikke ha fått servering, Hjertefru, så er nok ikke bare meg som har vært ute for et slikt beist. For øvrig er det feil at man er tvunget til å ha hjemmebesøk etter fødsel, man har fortsatt valget, hjemmebesøk er et TILBUD til de nybakte mødre, ikke noe man MÅ ta imot. Helsesøster er ikke en instans som kan kreve å få komme i huset ditt. Anonymous poster hash: fc2f7...e98 Hvis du har opplevd dette må jeg bare si at det er ikke normal eller vanlig oppførsel av hs. Hadde kommet til å levert klage på vedkommende. Finnes tydeligvis noen "gale" helsesøstre rundt om, men disse er så i mindretall at jeg syns ikke hi skal måtte behøve å bekymre seg for det. Etter hjemkomst på føden er det helt normalt at huset ikke er helt på topp, det vet helsesøster bedre enn de fleste...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #33 Skrevet 14. april 2014 Jeg serverte ikke noe, ville ikke "tvinge" på noen kaffe og kaker, noen liker hverken kaffe eller te og noen er på slankern, tenkte dessuten at hun er på jobb, ikke kaffeslabberas, og det blir jo mye hvis hun skal på 2-3 hjemmebesøk på en dag og alle serverer kaffe og te. Anonymous poster hash: c58e5...825
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #34 Skrevet 14. april 2014 Jeg har født 4 barn og har aldri opplevd at hs har med vekt på besøk Med nr 1 og 2 fikk jeg besøk av hs, serverte kaffe og kake og vi snakket litt om fødselen og hvordan jeg opplevde alt dette nye. Hun var her maks 1 time. Med nr 3 var det så mye stress og kjas. Så hs ba meg bare stikke innom henne en dag jeg hadde tid Med nr 4 var jeg blitt alene og hadde jobbet tett med hs i svangerskapet. Så da hun kom denne gangen snakket vi mest om bruddet og den nye alenetilværelsen. Har bare positive erfaringer med hjemmebesøkene Men 2 venninner har samme opplevelse fra hjemmebesøkene som noen beskriver. Men dette er en annen helsesøster. Denne dama var kritisk, skeptisk og generelt lite hyggelig å ha med å gjøre Anonymous poster hash: 707ff...05d
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #35 Skrevet 14. april 2014 Jeg spurte om vi måtte ha hjemmebesøk, og fikk beskjed om at det et krav om det nå. Vet ikke om det stemmer jeg da, de kan jo ikke tvinge deg. Jeg er ikke så glad i å ha besøk av fremmede, til tross for at huset er nyoppusset og der vi oppholder oss mest som regel er ryddig og rent. Men du trenger ikke servere noe som helst, vi bød på en kopp kaffe. Helsesøster hadde vekt med seg og noen brosjyrer og spurte litt om fødselen. Så holdt hun babyen litt så gikk hun. Kort og greit. Anonymous poster hash: 5efff...c9e Det må jo bare være tull. Det er et frivillig tilbud å benytte seg av helsestasjonen. Anonymous poster hash: 1d6f9...317
Superdolly Skrevet 14. april 2014 #36 Skrevet 14. april 2014 Jeg tok i mot tilbudet alle tre gangene. Jeg syntes det ble en helt annen ro over samtalen når vi satt hjemme i min stue enn om vi hadde vært på helsestasjonen. Dessuten var det deilig å slippe å dra med babyen ut så tidlig etter fødselen. Men jeg har hatt god kjemi med de helsesøstrene jeg har truffet på da. Jeg fikk også beskjed om at hun ikke skulle ha servering, så jeg ga henne ingenting. Ikke var hun opptatt av skap- og hyllevask heller. Hun hadde med vekt og målebånd, og veide og målte babyen. Spurte hvordan det gikk med amminga, nattesøvn og slikt. Informerte om helsestasjonen og tilbudet der, og om vaksinering. Jeg opplevde det som sagt veldig positivt.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #37 Skrevet 14. april 2014 Ved siste jordmor time fikk jeg vite att helsestasjon hadde begynt med hjemmebrsøk når man kommer hjem fra sykehuset etter å ha født. Kommer de da med vekt ol får å skjekke barnet eller må du fortsatt på helsestasjon får å måle og veie? Hva ellers skjer på disse hjemmebesøkene? må jeg servere noe(kaffe, småkaker ol) Må det første jeg gjør når jeg kommer hjem fra barsel være å ta storrengjøring av hele huset fordi de skal studere hver minste krok å krok? Vi driver å pusser opp, men har nå tatt en liten pause pga kommende fødsel så vi har nye benkplater til kjøkkenet ståendes bak sofaen, mangler lister i halve første etasjen og flere slike småfiks som gjør att huset ikke akkurat ser perfekt ut for tiden. Er veldig sjenert av meg å liker ikke å ha ukjente på besøk, hvertfall ikke når det ikke midt i oppussinga. Anonymous poster hash: 02cfd...1bf Vi hadde helsesøster her idag. Hun hadde med vekt og spurte bare generelt om amminga gikk greit, om fødselen, om jeg hadde spm om babyen ++. Ikke noe big deal, syns det var koselig å ha henne her Hun var her nesten en time! Serverte ingenting. Anonymous poster hash: 23c66...718
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #38 Skrevet 14. april 2014 Jeg er ikke helsesøster men jordmor, og pleier å dra på hjemmebesøk hos de som har gått til meg på svangerskapskontroll. Det er frivillig selvfølgelig, vil si at 9 av 10 benytter seg av tilbudet her. Veier, snakker om amming, fødselen, oppholdet på barnsel, tiden etter hjemkomst, søvn, hvile og det foreldrene ønsker egentlig. Er der max en time, forventer absolutt ikke servering av noe slag og forventer heller ikke et støvfritt hus. Det er jo ikke for å avdekke noe rusk på hjemmebane av vi er der, heller det at foreldrene slipper å dra ut med en nyfødt de første dagene hjemme. Høres helt utrolig ut om noen på hjemmebesøk driver å titter i skuffer og skap og kommentere mat og rot! Og sjekker om det er støv på hyllene... Noen ganger oppdages det jo ting på disse hjemmebesøkene som man kanskje ikke hadde klart å fange opp så tidlig om det ikke hadde vært for besøket, men da tenker jeg at det er bra for de foreldrene at de får hjelp og støtte på et tidlig tidspunkt istede for at det er noe som eskalerer og som går utover barnet. Anonymous poster hash: a5a4e...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå