Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #1 Skrevet 13. april 2014 Jeg har fått Sarotex Retard 25mg av fastlegen min fordi jeg har slitt lenge med å få sove om natta. Jeg har leddgikt, artrose og fibromyalgi. Har aldri hatt problemer med å sove før i fjor vår. Utpå høsten fikk jeg Sarotexen og jeg merket så og si med en gang endring. Nå sover jeg så og si hele natta. Men er det en kveld jeg glemmer å ta "pilla mi" så gir det veldig merkbart utslag i form av at jeg omentrendt ikke får sove. Har en gang vært nødt til å være hjemme fra jobb fordi jeg var så trøtt at jeg ikke turte å kjøre. Fortalte dette til en veninne. Hun mener at det er tull at jeg ikke får sove om jeg ikke tar Sarotex en kveld for den er jo ikke vanedannende. Hun mener det er psykisk at jeg ikke får sove. Har prøvd å forklare henne at det er problemer med søvnen som gjør at jeg skjønner at jeg har glemt å ta den. Jeg må tenke meg om for å huske at jeg har glemt å ta den, og da er det som regel langt på natt og for sent å ta den. Jeg mener ikke at den er vanedannende men den er utslagsgivende for nattesøvnen min. Hun er så innmari påståelig og det hun sier er det som er det riktige. Hvem har rett her? Anonymous poster hash: dacdd...f98
HvittHus Skrevet 13. april 2014 #2 Skrevet 13. april 2014 Sarotex er vanedannende. Mannen min brukte flere uker på å seponere og hadde i mellomtiden kraftige abstinenser.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #3 Skrevet 13. april 2014 Jeg opplever det samme som deg med sarotex. Er ikke sånn at jeg må ta den men merker det godt om jeg i en periode holder opp, bruker den pga nattesøvn og kroniske bekkenplager jeg da. Men så er det også sånn at om jeg ikke tar den så er det værre i ryggen enn vanlig. Den hjelper også på nervesmerter jeg har i hodet, selv om jeg egentlig ikke tar den pga de. Så jeg mener du har rett altså :-) Anonymous poster hash: c879e...3ef
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #4 Skrevet 13. april 2014 De er vanedannende. Jeg tar de ikke regelmessig, kun når smertene blir så store at jeg griner. Da tar jeg en også er jeg smertefri dagen etter. Legen advarte meg om at jeg kunne få en "hangover" de første gangene og gjett om jeg gjorde! Jeg får de for å få bedre nattesøvn og mot smerter og tar de så sjelden jeg klarer får å ikke bli avhengig. At du ikke får sove når du har glemt den stemmer nok. Anonymous poster hash: 4db42...221
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #5 Skrevet 13. april 2014 Sarotex er vanedannende i form av at den inneholder blant annet serotonin (som også finnes i kroppen), som kroppen venner seg til. Når man kutter brått, vil kroppen oppleve senkning av stoffer og kroppen vil reagere. Det høres allikevel rart ut at du reagerer så kraftig ved å ha glemt den en dag og dermed ikke får sove om natta. På den andre siden; mange blir trøtte noen timer etter inntak av sarotex (kjent bivirkning), så det er vel bivirkningen som gjør at sovner godt like etter inntak Man skal gradvis trappe ned bruken av sarotex, så det sier seg selv at dette er vanedannende. Anonymous poster hash: 2e83b...3e7
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #6 Skrevet 13. april 2014 Glemte å si at jeg ikke har retard, og at jeg tar en 10mg Anonymous poster hash: c879e...3ef
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #7 Skrevet 13. april 2014 Mannen min blir skikkelig syk om han glemmer å ta dosen sin, samt dårlig natte søvn. Han har kroniske smerter. Han fikk en gang skikkelig feber/frostanfall, sov ikke et minutt og store leddsmerter når tablettene ble glemt en kveld.. Så ja, det er vanedannene, uten tvil. Anonymous poster hash: f4e26...2e8
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #8 Skrevet 13. april 2014 Jeg har brukt de som smertelindring pga nervesmerter ifb med en ulykke og en skade jeg pådro meg. Både smertemessig sett- og søvnmessig, så merket jeg forskjell hvis jeg en kveld glemte å ta tablettene.. Man reagerer alle forskjellig, og venninnen din kan ikke uttale seg på vegne av deg .. Anonymous poster hash: e46e3...1d0
moota m storebror&lillebror Skrevet 13. april 2014 #9 Skrevet 13. april 2014 Jeg sover dårligere om jeg glemmer å ta dem. Ligger våken lenger også. Og våkner gjerne tidligere. Jeg tar 2 stk 10 mg, men det er ikke retard.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #10 Skrevet 14. april 2014 Hei, sarotex blir ikke regnet som vanedannende. Det er forventet at pas merker om vedkommende glemmer å ta sarotex noen dager. Det at du merker dårligere søvn når du glemmer en dag, er sannsynlig fordi mange blir trøtt like etter at en tar sarotex( ønsket bivirkning) grunnen til at det skal trappes ned er at en kan få ubehagelige symptomer om man kutter tvert( som med andre antidepressiva) i tillegg er sannsynligheten for tilbakefall(av depresjon som er hovedindikasjonen) stor. Vanedannende medisiner er medisiner som en blir avhengig av i den forstand at man ikke klarer å la være å ta medisinen. Det at en legger merke til at effekt uteblir betyr ikke at en medisin er vanedannende Anonymous poster hash: af104...b58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå