Gå til innhold

Jeg aner ikke hvilken bunad jeg burde velge. Kom gjerne med synspunkter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma er født i Oslo og pappa i Kristiansund. Pappa flyttet derfra som 16 åring, og har ikke hatt noe kontakt med sin familie siden.

Mine besteforeldre døde før jeg ble født. Mamma sine foreldre var fra Vinstra og Flisa, pappa sine fra Kristiansund.

Jeg er født i Oslo, men har vokst opp i Bærum og bor nå i Drammen.

Jeg aner ikke hvilken bunad jeg skal velge. Har ikke sett på noen av dem, og har derfor ingen preferanser når det kommer til utseendet.

Anonymous poster hash: 083f1...2ee

Fortsetter under...

Skrevet

Da synes jeg du skal skaffe bilder av de du "kan ha" (nå er jo forøvrig disse reglene ganske vannet ut og du kan nesten velge hva du vil), og så gjør du valget ut fra hvilken du liker best!

Skrevet

Google er en fin ting, når det kommer til utseende. Jeg hadde faktisk valgt den som var finest, tror jeg. Google i vei ;) 

Anonymous poster hash: d525a...ca1
Skrevet

Oslobunaden er hinsides stygg. Ville valgt den bort med en gang.

Google de andre og velg den du liker best eller velg utfra det stedet du føler mest tilknytning til.

Anonymous poster hash: 6f2a2...c6c
Skrevet

Oslo 3- bunaden.

Anonymous poster hash: 3657e...4a9
Skrevet

Oslo 3- bunaden.

Anonymous poster hash: 3657e...4a9

Beltestakken er fin, men litt oppbrukt i Oslo ;)

Anonymous poster hash: 6f2a2...c6c

Annonse

Skrevet

Da har jeg tittet litt, og det blir ihvertfall ikke Oslo. Den var grusom :)

Solør bunaden var kjempe fin, det er også et sted jeg fortsatt jevnlig besøker familie. Kanskje jeg burde gått for den?

http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=101

Skrevet

Solør bunaden var kjempe fin, det er også et sted jeg fortsatt jevnlig besøker familie. Kanskje jeg burde gått for den?

Den Solør-Odal bunaden som du viser til her er med brokadeliv og her kan du få både forskjellige farger på livet og på skjørtet.

Det finnes også en brodert Solør-Odal bunad. I tillegg når det gjelde Solør distriktet så kan du ha Lundeby drakt. Jeg har selv Lundeby i svart.

Anonymous poster hash: c991b...f4d

Skrevet

Da har jeg tittet litt, og det blir ihvertfall ikke Oslo. Den var grusom :)Solør bunaden var kjempe fin, det er også et sted jeg fortsatt jevnlig besøker familie. Kanskje jeg burde gått for den?http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=101Anonymous poster hash: 083f1...2ee

Den Solør-Odal bunaden som du viser til her er med brokadeliv og her kan du få både forskjellige farger på livet og på skjørtet.Det finnes også en brodert Solør-Odal bunad. I tillegg når det gjelde Solør distriktet så kan du ha Lundeby drakt. Jeg har selv Lundeby i svart. Anonymous poster hash: c991b...f4d

Hvor er Lundeby? Ja, vet jeg burde Google :)

Familien er fra Grinder/Kirkenær

Anonymous poster hash: 609bc...830

Skrevet

Den Solør-Odal bunaden som du viser til her er med brokadeliv og her kan du få både forskjellige farger på livet og på skjørtet.

Det finnes også en brodert Solør-Odal bunad. I tillegg når det gjelde Solør distriktet så kan du ha Lundeby drakt. Jeg har selv Lundeby i svart.

Ser at på nettsiden du linker til, så vises det feil bunad når det gjelder brodert Solør-Odal bunad.

Bilde av brodert Solør-Odal, kan være grønn eller blå 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46887981

Skrevet

Da har jeg tittet litt, og det blir ihvertfall ikke Oslo. Den var grusom :)Solør bunaden var kjempe fin, det er også et sted jeg fortsatt jevnlig besøker familie. Kanskje jeg burde gått for den?http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=101Anonymous poster hash: 083f1...2ee

Den Solør-Odal bunaden som du viser til her er med brokadeliv og her kan du få både forskjellige farger på livet og på skjørtet.Det finnes også en brodert Solør-Odal bunad. I tillegg når det gjelde Solør distriktet så kan du ha Lundeby drakt. Jeg har selv Lundeby i svart. Anonymous poster hash: c991b...f4d

Hvor er Lundeby? Ja, vet jeg burde Google :)

Familien er fra Grinder/Kirkenær

Drakten heter Lundeby, da han som tegnet drakten het Alf Lundeby. Han var fra Solør og tegnet drakten til ei i Gudbrandsdalen. Denne blir altså brukt mye her i Solør-Odal distriktet, men også i Gudbrandsdalen.

Går under navnet drakt, men er i den senere tid blitt klassifisert som bunad. Fås i blå, hvit og svart. 

Skrevet

Synes du kan gå for Nordmørsbunaden jeg! Nydelig i f.eks grønn med sølvkniplingbånd på vesten. (Den sparer jeg til;))

Anonymous poster hash: 45523...003

Annonse

Skrevet

Hvor er Lundeby? Ja, vet jeg burde Google :)Familien er fra Grinder/KirkenærAnonymous poster hash: 609bc...830

Drakten heter Lundeby, da han som tegnet drakten het Alf Lundeby. Han var fra Solør og tegnet drakten til ei i Gudbrandsdalen. Denne blir altså brukt mye her i Solør-Odal distriktet, men også i Gudbrandsdalen.Går under navnet drakt, men er i den senere tid blitt klassifisert som bunad. Fås i blå, hvit og svart.   Anonymous poster hash: c991b...f4d

Den må være perfekt for meg, siden min mormor var fra Gudbrandsdalen og min morfar fra Solør :)

Tusen takk for hjelpen!!

Skrevet

hva tenker du på som "hjemme"? samme hvor jeg har vært i verden, samme hvor jeg har bodd og tilhørt, har jeg alltid tenkt at dette er "hjemme" (reist hjem på ferie osv)

derfor har jeg bunad derfra. den bunaden har jeg dratt med meg rundt i verden og når folk har spurt om den har jeg fortalt at denne bunaden er unik for landsdelen jeg kommer fra.

dersom du ikke har noe tilsvarende min følelse av "hjemme" kan du kanskje bruke dette som en del av det å skape et hjem der du er nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...