overlord Skrevet 12. april 2014 #1 Skrevet 12. april 2014 betyr lite for valg av bunad dersom du er født og oppvokst i Stavanger. Ved å bruke en bunad skal du vise hvor du hører til. Velg enten bunad fra stedet du vokste opp eller fra stedet hvor du nå bor. At du har foreldre fra andre steder har ingen betydning om du selv ikke har tilknytning til stedet. Selv har jeg vokst opp samme sted som min far er fra. Ville da ikke ramlet meg inn å velge bunad fra stedet mamma kommer fra da jeg selv aldri har bodd der. Det var mitt bidrag til bunadsdebatten.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #2 Skrevet 12. april 2014 Næææh...Er uenig. Som regel er det jo sånn at man har fra hjemplassen sin, men hvis man ønsker noe annet mener jeg det er fritt fram.Hva om man arver bunad fra oldemor som er fra en annen plass f.eks?Jeg arva min bunad etter oldemor. Nå er jo den også fra plassen jeg er fra og jeg synes den er er verdens fineste så sånn sett passer jo det bra. Anonymous poster hash: 37edf...45c
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. april 2014 #3 Skrevet 12. april 2014 Jeg har samme bunad som min bestemor, selvom jeg ikke er derfra. Det skal min datter og ha. Jeg er enig i at man ikke skal velge den fineste bare pga det, men så lenge man har det i blodet bør det være greit ;-)
Mikkemafian Skrevet 12. april 2014 #4 Skrevet 12. april 2014 Der er jeg uenig med deg. Jeg har arvet min bestemor sin bunad. Jeg har aldri bodd i Rogaland, men jeg bærer den med stolthet! Jeg har tilknytning til stedet bunaden kommer fra, og ville aldri tenkt på at det ikke er godt nok!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #5 Skrevet 12. april 2014 Jeg bor i Oslo Jeg er født og oppvokst i Telemark. Jeg har beltestakk der i fra. Fikk den til konfirmasjonen og flyttet fra Telemark når jeg var godt over 20 år, er nå over 40. Jeg arvet også min farmors telemarksbunad + at jeg arvet min mors telemarksbunad hun fikk i bryllupsgave av sin svigermor når hun giftet seg inn i telemarksfamilien. Min mor var født og oppvokst i Hallingdal. Min yngste datter har hennes Hallingbunad som min mor brukte som barn. Min Oldemor var fra Valdres, min eldste bruker da sin Tippoldemor sin valdresbunad som hun arvet. Når mine barn konfirmeres vil de få hver sin av mine tre telemarksbunader, jeg har ikke behov for tre bunader. For oss kjennes det naturlig å bruke disse bunadene enn å selge disse som forfedre har sydd og brodert, bare fordi mine døtre vokser opp i Oslo og da burde heller få Oslodrakt. Anonymous poster hash: 49250...c98
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #6 Skrevet 12. april 2014 Mamma og pappa kom fra hvert sitt sted på hver sin side av landet, men møttes og etablerte seg i Oslo. Mamma broderte og sydde bunad til meg fra det stedet hun kommer fra, maken til sin egen og maken til sin mors. Jeg fikk den til 30-årsdagen. Bra nok for meg! Anonymous poster hash: 3974d...918
<3 2G <3 Skrevet 12. april 2014 #7 Skrevet 12. april 2014 Så min arvede bunad skal ikke jeg kunne bruke fordi jeg ikke har tilhørighet der den kommer fra?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #8 Skrevet 12. april 2014 Arv er unntaket, synes jeg. I en bemidlet familie jeg kjenner drar kvinnene i familien til Telemark for å få laget den der. Ingen tilknytning, ingen slekt eller noe, eneste argument er at det er den dyreste og som gir høyest status. Lettere usmakelig, synes jeg. Anonymous poster hash: 6cdfa...d5c
Helene Harepus Skrevet 12. april 2014 #9 Skrevet 12. april 2014 Jeg selv har ikke bunad og kommer nok ikke til med å noensinne få, men tenker at mens et bosted kan være midlertidig, så er slekten min ikke det. Derfor ville jeg selv nok valgt bunad utifra hvor jeg har mitt "opphav" og ikke hvor jeg bor når bunaden blir skaffet.
☆☆☆ Skrevet 12. april 2014 #10 Skrevet 12. april 2014 Ikkje einig. Ofte er bunad like mykje eit spørsmål om røttene til givaren (givarane). Besteforeldra mine byrja å samle bunadssølv til meg frå eg var født. Sølvet var til bunaden på deira heimplass (der begge var tilflyttarar) ikkje min (forøvrig budde eg der eg er født i 1 1/2 år berre, og har ingen røtter der. Hit vi flytta til har eg heller ikkje røtter).
sug lut Skrevet 12. april 2014 #11 Skrevet 12. april 2014 Alle på Slemdal er vokst opp i Vest-Telemark.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #12 Skrevet 12. april 2014 Alle på Slemdal er vokst opp i Vest-Telemark.Øst-Telemark mener du vel? Anonymous poster hash: 3974d...918
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #13 Skrevet 12. april 2014 Ved å bruke en bunad skal du vise hvor du hører til. Jeg skal ingenting ut fra hva andre synser om i bunadsspørsmål. En bunad er et skrekkelig dyrt plagg som jeg må like og kle dersom jeg skal skaffe meg en. Så da velger jeg meg den jeg liker best og driter i selvoppnevnt bunadpoliti. Anonymous poster hash: 46762...604
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. april 2014 #14 Skrevet 12. april 2014 Vel. Nå ble min bunad brodert av min kjære, avdøde mormor, og jeg arvet den av min mor da jeg ble konfirmert. Og jeg bærer den med stolthet og ydmykhet, og med gode minner om en kvinne som sto mitt hjerte nær. Det har jeg tenkt å fortsette med, helt uavhengig av hva du måtte mene om akkurat det.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #15 Skrevet 12. april 2014 betyr lite for valg av bunad dersom du er født og oppvokst i Stavanger. Ved å bruke en bunad skal du vise hvor du hører til. Velg enten bunad fra stedet du vokste opp eller fra stedet hvor du nå bor. At du har foreldre fra andre steder har ingen betydning om du selv ikke har tilknytning til stedet. Selv har jeg vokst opp samme sted som min far er fra. Ville da ikke ramlet meg inn å velge bunad fra stedet mamma kommer fra da jeg selv aldri har bodd der. Det var mitt bidrag til bunadsdebatten. Hvem ga deg fasiten til å si hva andre skal gjøre, overlord? Jeg har foreløpig ingen bunad, men ønsker å skaffe meg. Når den tid kommer vil jeg trolig skaffe meg to. En fra det stedet jeg ble født og vokste opp. Og så ønsker jeg meg en beltestakk, selv om jeg ikke tror vi har aner derfra. Jeg synes rett og slett den er utrolig vakker, og får en sånn "erketypisk" nasjonalfølelse av å se den bunaden. Pga familiære forhold har jeg ikke vært på mitt hjemsted på flere år, og jeg har ingen kontakt med familien lenger. Mine røtter ligger dypt i det området jeg kommer fra selv om jeg ikke har kontakt hjemover lenger. Men fordi jeg har denne følelsen av røtter fra det området så ønsker jeg en gang en av bunadene hjemmefra. Beltestakken vil jeg eventuelt skaffe meg fordi den gir meg en sterk følelse av å være norsk. Fikk prøve beltestakken til en fantastisk telemarksdame for noen år siden, en dame som har representert Norge i utlandet på ulike måter gjennom en menneskealder. Det oppriktige engasjementet den fantastiske damen har for norsk kultur og historie traff meg midt i hjerteroten. Jeg har vært i Telemark i en måned i slengen et par ganger, og da følte jeg meg veldig hjemme der. Og da jeg fikk prøve beltestakken til denne damen følte jeg på en måte at jeg var kommet hjem - vanskelig å forklare. Uten at jeg hadde sagt noe til henne om hva jeg følte, var hennes første kommentar da hun så meg med hennes beltestakk "dette er deg, du føler det og du føler tradisjonen, jeg ser det i øynene dine, du må ha en beltestakk en gang selv om du ikke kommer herfra, og du kommer til å velge den av alle de riktige grunnene". Jeg tror ikke alle har et like sterkt forhold til de bunadene de bærer som jeg kommer til å ha for mine bunader den dagen jeg får dem. Også beltestakken selv om jeg ikke har familiær tilknytning til Telemark. Jeg har bodd så mange steder rundt om i landet at jeg ikke føler noen spesiell tilhørighet til noe sted, og absolutt ikke her jeg bor nå. Hvorfor skulle ikke jeg da kunne velge en bunad som får meg til å føle en ekstra tilhørighet til landet, historien vår og kulturen vår? Anonymous poster hash: 1f0a9...a81
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #16 Skrevet 12. april 2014 Jeg er fra Rogaland og har ikke bunad enda, men vurderer både Rogalandsbunad og Kystdrakten. Har også sterk tilknytning til et annet sted i landet og har også sett en del på den bunaden. Anonymous poster hash: 59e22...02f
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #17 Skrevet 12. april 2014 betyr lite for valg av bunad dersom du er født og oppvokst i Stavanger. Ved å bruke en bunad skal du vise hvor du hører til. Velg enten bunad fra stedet du vokste opp eller fra stedet hvor du nå bor. At du har foreldre fra andre steder har ingen betydning om du selv ikke har tilknytning til stedet. Selv har jeg vokst opp samme sted som min far er fra. Ville da ikke ramlet meg inn å velge bunad fra stedet mamma kommer fra da jeg selv aldri har bodd der. Det var mitt bidrag til bunadsdebatten. Hvorfor skal du bestemme det? Så jeg kan ikke bruke min bunad som jeg arva fra min avdøde bestemor som i sin tid arva fra sine? Som har vært i familien i over 100 år? Mener du at jeg burde bytte ut den fordi jeg ikke kommer fra det stedet? Jeg har jo tilknytning gjennom slekt og arv! Er det ikke godt nok mener du? Anonymous poster hash: 499c0...21c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #18 Skrevet 12. april 2014 Jeg mener at bunad handler om følelse, røtter, arv og kultur. Vi nordmenn er mer opptatt av opphav enn vi tror. Og dersom man har drevet litt slektsforskning, så kan man lett identifisere seg ned mer enn en bunad. Anonymous poster hash: 8b427...7af
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #19 Skrevet 12. april 2014 Jeg har kun aner fra Oslo, men har flyttet til mjøsomerådet nå. Hvilken bunad skal jeg ha da? Hvilken er liksom Oslo sin? Anonymous poster hash: e301b...f86
☆☆☆ Skrevet 12. april 2014 #20 Skrevet 12. april 2014 Jeg har kun aner fra Oslo, men har flyttet til mjøsomerådet nå. Hvilken bunad skal jeg ha da? Hvilken er liksom Oslo sin? Anonymous poster hash: e301b...f86 Oslobunaden.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #21 Skrevet 12. april 2014 Jeg er enig med deg jeg! Selv er jeg fra Oslo og det er mine foreldre og. Om jeg går til anskaffelse av en bunad så vil det være unaturlig for meg å ha noe annet enn Oslobunaden (heldigvis er det den fineste også ) Anonymous poster hash: 09442...086
ærlig talt Skrevet 12. april 2014 #22 Skrevet 12. april 2014 Folk gjør selvsagt selv som de vil, men jeg må innrømme at jeg tenker tilhørighet når det kommer til bunad. Om det blir snakk om bunad med noen, og de har valgt bunad fra et sted de ikke har et forhold til (eller ikke har arvet), så tenker jeg at det er rart. Min bunad viser at jeg er oppvokst på Jæren, og jeg synes det er morsomt når noen kjenner den igjen og vet hvor den kommer fra. Og da får jeg som oftest spørsmål om "jøss, kommer du derifra du da?". Det virker som om de aller fleste assosierer bunad med tilhørighet og ikke moteplagg.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #23 Skrevet 12. april 2014 I min familie er det vanlig å få bunad til konfirmasjon. Jeg var altså 15 år da jeg fikk min Vest-Telemarksbunad. Jeg er født og oppvokst der, men flyttet til Bærum som voksen. Klart jeg bærer min bunad med stolthet selv om jeg ikke bor i Vest-Telemark lenger. Der har jeg mine røtter fra og all familie. Anonymous poster hash: c5b7f...9d0
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #24 Skrevet 12. april 2014 "Mange som har lyst på bunad, vet ikke helt hvilken bunad de skal skaffe seg og hvordan de kan skaffe seg den. Første rad pa veien er: Tenk noye igjennom hvilke omrader foler du tilknytning til. I dag har mange slekt pa ulike steder i landet vart, men det er heldigvis slutt pa den tiden da man matte ha "de riktige genene" for a fa bruke bunaden fra et omrade. Ofte er det andre ting en slekt som kan veie like tungt i et vanskelig bunadvalg. Bosted, eller tilknytning gjennom ferier eller hytteliv, kan være gode argumenter for valg av bunadomrade. Andre kan ha en genuin interesse for et bestemt kulturomrade og derfor onske seg en bunad derfra. Uansett er det lurt a sette seg grundig inn i historikken til bunadene fra de ulike omradene du kjenner tilknytning til. Nar du har kommet sa langt som a finne fram denne side, er du jo allerede et godt skritt pa veien. Til syvende og sist blir det et valg ut i fra din personlige forankring, eller rett og slett et sporsmal om hvilken bunad du liker best. Det lonner seg a gjore et godt forarbeied med bunadvalget, siden et bunadkjop er en stor investering, og noe de fleste gjor bare en gang i livet." Så sier internettet om dette Anonymous poster hash: 8c82a...949
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #25 Skrevet 12. april 2014 Hva er bunad? En tradisjonsrik drakt? Men det var vel neppe slik at alle i samme bygd gikk likt kledd? Anonymous poster hash: e1404...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå