Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #51 Skrevet 11. april 2014 Etter seks års jusstudier må jeg smile litt av at sykepleien liksom skal være så ekstremt tøff. Kan godt hende JOBBEN er tøff, men at studiet er det, må du lenger ut på landet med. Anonymous poster hash: 65505...2b4 Så da vet du hva pensumet inneholder du da, siden du er så skrå sikker på dette? Anonymous poster hash: da302...575 Det er jo bare å ta en titt på noen av de som er utdannet sykepleier da! Ikke de skarpeste knivene i skuffen om jeg ser på de jeg kjenner. Anonymous poster hash: dbe43...07e
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #52 Skrevet 11. april 2014 Etter seks års jusstudier må jeg smile litt av at sykepleien liksom skal være så ekstremt tøff. Kan godt hende JOBBEN er tøff, men at studiet er det, må du lenger ut på landet med.Anonymous poster hash: 65505...2b4 Så da vet du hva pensumet inneholder du da, siden du er så skrå sikker på dette?Anonymous poster hash: da302...575 Det er jo bare å ta en titt på noen av de som er utdannet sykepleier da! Ikke de skarpeste knivene i skuffen om jeg ser på de jeg kjenner. Anonymous poster hash: dbe43...07e Nei,huff vet du ka, jeg orker rett og slett ikke fortsette denne diskusjonen! Hilsen sykepleier, som etter dere og dømme er både lite smart,marrogant, lite samarbeidsvillig og har "den tøffeste jobben av alle" Anonymous poster hash: da302...575
Snartmamma2015 Skrevet 11. april 2014 #53 Skrevet 11. april 2014 Så nå er det ikke lov å være stolt over å være sykepleier heller?Fordi noen har skummet seg gjennom studiet?Vel, det er faktisk mye å lære. Pensum er mye videre enn feks barnevern.Jeg jobber med et par av dere som har danset dere gjennom studiet, og det synes. Gang på gang har dere problemer med å forklare tiltakene dere gjør og se symptomer og virkninger/bivirkninger.Skremmende!Anonymous poster hash: 20535...1c3 Greit å være stolt av yrket sitt, men for å være ærlig så henger ikke akurat sykepleie-tittelen så himla høyt. Anonymous poster hash: dbe43...07e Jeg er stolt over mitt yrke som sykepleier, og hvis ikke du har erfaring fra dette området, så syntes jeg du skal holde godt kjeft! Du aner ikke kor tungt dette yrket er, både fysisk og ikke minst psykisk! Nesten daglig pleier jeg døende mennesker, som ligger der og hiver etter sin siste pust, og da skal jeg som sykepleier være der og gi omsorg, støtte og en ro! Det er like grusomt hver eneste gang, og det går virkelig hardt inn på en! Eller alle de dagene man er på jobb og skulle strekt så mye mer til enn man klarer, kjeften man får fra pårørende som er i en sårbar posisjon, klokker som ringer konstant, virderingermom en pasient er såpass dårlig at vi må ringe ambulanse/prest og et evig press fra alle kanter! Nei, vet du ka! Den som ikke har gått i en sykepleiers sko og vet hva det innebærer, skal holde godt kjeft!Anonymous poster hash: da302...575 Jeg må se meg helt enig.. Jeg er kjempe stolt over å være sykepleier. Kanskje ikke det yrket som høster mest respekt, men hver eneste dag jeg går på jobb går jeg for å endre hverdagene til de pasienter jeg møter - og nettopp det er jeg kjempe stolt over. Om jeg kan gjøre hverdagen til noen ørlitt bedre, ja da har jeg faktiske gjort en kjempe viktig jobb !
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #54 Skrevet 11. april 2014 Så nå er det ikke lov å være stolt over å være sykepleier heller?Fordi noen har skummet seg gjennom studiet?Vel, det er faktisk mye å lære. Pensum er mye videre enn feks barnevern.Jeg jobber med et par av dere som har danset dere gjennom studiet, og det synes. Gang på gang har dere problemer med å forklare tiltakene dere gjør og se symptomer og virkninger/bivirkninger.Skremmende!Anonymous poster hash: 20535...1c3 Greit å være stolt av yrket sitt, men for å være ærlig så henger ikke akurat sykepleie-tittelen så himla høyt. Anonymous poster hash: dbe43...07e Jeg er stolt over mitt yrke som sykepleier, og hvis ikke du har erfaring fra dette området, så syntes jeg du skal holde godt kjeft! Du aner ikke kor tungt dette yrket er, både fysisk og ikke minst psykisk! Nesten daglig pleier jeg døende mennesker, som ligger der og hiver etter sin siste pust, og da skal jeg som sykepleier være der og gi omsorg, støtte og en ro! Det er like grusomt hver eneste gang, og det går virkelig hardt inn på en! Eller alle de dagene man er på jobb og skulle strekt så mye mer til enn man klarer, kjeften man får fra pårørende som er i en sårbar posisjon, klokker som ringer konstant, virderingermom en pasient er såpass dårlig at vi må ringe ambulanse/prest og et evig press fra alle kanter! Nei, vet du ka! Den som ikke har gått i en sykepleiers sko og vet hva det innebærer, skal holde godt kjeft!Anonymous poster hash: da302...575 Jeg må se meg helt enig.. Jeg er kjempe stolt over å være sykepleier. Kanskje ikke det yrket som høster mest respekt, men hver eneste dag jeg går på jobb går jeg for å endre hverdagene til de pasienter jeg møter - og nettopp det er jeg kjempe stolt over. Om jeg kan gjøre hverdagen til noen ørlitt bedre, ja da har jeg faktiske gjort en kjempe viktig jobb ! Amen, og god natt :-) Anonymous poster hash: da302...575
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #55 Skrevet 11. april 2014 Hadde 4,75 i snitt fra videregående, uten å jobbe noe særlig for det (var ganske lat). Måtte helt klart skjerpe meg når jeg gikk sykepleien. Godt mulig de fleste kan komme seg gjennom studiet (slik som de fleste studier, inkludert medisin). Men skal man ha gode karakterer må man jobbe flittig, kunne formulere seg godt, og være gode på analyse. Det er et stort pensum man skal lære, på toppen av praksis som i perioder tilsvarer 80% turnusstilling. Ja, jeg vil si det er et krevende studie. Jeg har både leger, advokater, psykologer, og professorer i min omgangskrets uten å føle meg underlegen på noen måte. Likens føler jeg meg ikke overlegen mine venner som er hjelpepleiere og omsorgsarbeidere. Jeg er stolt av mitt utfordrende og meningsfulle yrke Anonymous poster hash: 1fb7c...4ee
Gjest meg&mini Skrevet 11. april 2014 #56 Skrevet 11. april 2014 Må også nevnes at vanskelighetsgraden er forskjellig fra by til by. Har en venninne som får gode karakter, så på eksamenene hennes og de var 10 ganger lettere enn de jeg får. Anonymous poster hash: cb9f9...672 Veldig enig i dette. Jeg studerer sykepleie og har sammenlignet en del eksamen med ei venninne som studerer i en annen by. Hennes eksamen har vært MYE enklere enn våres. Vi hadde også mye større eksamen, mange fag i en eksamen, mens der hun studerte kunne de ha noen få fag på en eksamen. Jeg synes forøverig ikke at sykepleie er så vanskelig, men det er veldig tidskrevende så derfor er det et hardt studiet! I min klasse sluttet mange pga studiet var mye mer vanskelig enn det de først trodde.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #57 Skrevet 12. april 2014 Jeg er sikker på at sykepleierstudiet hadde vært vanskelig for meg også. Jeg har ingen interesse av sånt. Men jeg har stor interesse for økonomi da, og både jobber og studerer innen regnskap og økonomi. Det er en lett bachelor for meg så da må vel alle andre også synes det? Anonymous poster hash: 4fb12...8fc
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #58 Skrevet 12. april 2014 Har det i det hele tatt falt deg inn at venninna di synes dette er krevende? Om HUN synes det, er vel dette hennes virkelighet! Det er vel hverken noe du får gjort noe med, eller trenger å henge deg opp i? Om hun "klager" mye, kan du jo vinkle det positivt- spørre hva som er mest interessant/ hva hun liker best etc.. Er det ikke bare slitsomt å irritere seg over sånne bagateller? Og hvis det er så irriterende- hva med å si noe til henne? Bedre det en at du slenger dritt bak ryggen hennes! Anonymous poster hash: f2394...9f3
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #59 Skrevet 12. april 2014 Jeg er sikker på at sykepleierstudiet hadde vært vanskelig for meg også. Jeg har ingen interesse av sånt. Men jeg har stor interesse for økonomi da, og både jobber og studerer innen regnskap og økonomi. Det er en lett bachelor for meg så da må vel alle andre også synes det?Anonymous poster hash: 4fb12...8fc Jeg er sykepleier, og angrer veldig på valg av utdannelse, mye pga dårlig lønn, turnusarbeid og holdninger fra andre som ikke har peiling på hva de snakker om! Kunne godt tenkt meg og ta utdanning innen økonomi og regnskap, er ikke flink i matte, men elsker å holde orden på økonomi :-) Anonymous poster hash: da302...575
SuperFries Skrevet 12. april 2014 #60 Skrevet 12. april 2014 Jøsses, har jeg gått glipp av den store disse-alle-sykepleiere-dagen? Jeg er stolt over yrket mitt, og jeg syns spl generelt blir mindre og mindre verdsatt i samfunnet. Ut ifra denne tråden ser jeg at det også stemmer. Hvilket er trist, siden samfunnet bare trenger flere og flere spm de neste årene. Ikke rart det er vanskelig å rekruttere. Lav lønn, og tydeligvis lav status.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #61 Skrevet 12. april 2014 Så nå er det ikke lov å være stolt over å være sykepleier heller? Fordi noen har skummet seg gjennom studiet? Vel, det er faktisk mye å lære. Pensum er mye videre enn feks barnevern. Jeg jobber med et par av dere som har danset dere gjennom studiet, og det synes. Gang på gang har dere problemer med å forklare tiltakene dere gjør og se symptomer og virkninger/bivirkninger. Skremmende! Anonymous poster hash: 20535...1c3 Greit å være stolt av yrket sitt, men for å være ærlig så henger ikke akurat sykepleie-tittelen så himla høyt. Anonymous poster hash: dbe43...07e Det er jo på grunn av sånne som deg Anonymous poster hash: 1ae80...e66
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #62 Skrevet 12. april 2014 Jøsses, har jeg gått glipp av den store disse-alle-sykepleiere-dagen? Jeg er stolt over yrket mitt, og jeg syns spl generelt blir mindre og mindre verdsatt i samfunnet. Ut ifra denne tråden ser jeg at det også stemmer. Hvilket er trist, siden samfunnet bare trenger flere og flere spm de neste årene. Ikke rart det er vanskelig å rekruttere. Lav lønn, og tydeligvis lav status. Dårlig lønn, er du sprø? Synes det er mye penger for kort utdannelse. http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/01/25/sykepleiere-tjener-mye-som-ingenioerer Anonymous poster hash: 65505...2b4
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #63 Skrevet 12. april 2014 Jeg synes videregående var hardt jeg, så all creds til ALLE som tar et studie og fullfører. For noen er det enklere enn for andre rett og slett. Og sykepleier er ikke lavstatus. Det er et flott yrke, med mennesker med en vanvittig kompetanse, og jobben de utfører er uhyre viktig. Å kimse av noe sånt er derimot lavmål. Samme mener jeg om bhg-ansatte uansett profesjon. VIKTIG VIKTIG! Det er ikke de store karer med fine dresser og statoilskilt som imponerer meg. Anonymous poster hash: e6394...731
skjotta Skrevet 12. april 2014 #64 Skrevet 12. april 2014 Hvorfor må du rakke ned på noen som tydeligvis er stolt av seg selv?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #65 Skrevet 12. april 2014 Hvordan hadde samfunnet vært uten sykepleiere? Sykepleiere har reddet livet mitt hele 3 ganger! Uten leger tilstede. De har kommet dinglende etterhvert. I tillegg har de trøstet, beroliget og forklart, det er mer enn hva jeg kan si om legene jeg har møtt. Dessverre. De er sikkert travle, men hvem er ikke det på sykehus. All ære til dere som klarer yrket. Anonymous poster hash: 12fdd...ab7
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #66 Skrevet 12. april 2014 De fleste greier jo fint å komme seg igjennom både sykepleier studiet, og juss for den saks skyld. Kjenner ei som ble lege av de fra gymnaset, hun var aldri den skarpeste kniven i skuffa. Går sikkert an å komme seg igjennom medisin studiet også. Dessuten så har ikke de karakterer ut, det er bare et spørsmål om stått eller ikke stått. Anonymous poster hash: f13a9...d13
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #67 Skrevet 12. april 2014 Jeg har selv gått sykepleien, og det er ikke et lett studium. Det er utrolig mye å lære på kort tid. Sykdomslære, anatomi, medikamentregning... det er slike ting vi lærer, som du ikke kan- og som en gang kan være med å redde ditt eller noen du er glad i sitt liv. Synes holdningene dine til sykepeliestudiet er ufortjent og feilaktige ovenfor venninnen din. Anonymous poster hash: 046be...5c2
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #68 Skrevet 12. april 2014 Jeg er sykepleierstudent, og jeg må si at jeg er stolt over at jeg skal bli sykepleier. Men det er klart, det har jo ikke bare med yrket å gjøre, men det at jeg har valgt å gjøre det med to små barn, en til tider aktiv sykdom og en jobb i tillegg. Det gjør det til et tøft studie, for det sier seg selv at det skal litt til for å få alt til å gå i hop, med oppgaver, praksis og eksamener oppi alt det andre! Men faglig sett syns jeg det går greit, selv om det til tideer er tungt. Pensumet er stort, og det er MYE som må læres. Og jeg har alt for lite tid til å lese. Men klarer meg bra til tross for skippertak og til tider for lite lesing, for jeg har alltid vært interessert i kropp og hvordan ting henger i hop, og jeg lærer lett. Jeg har i tillegg jobbet i helsevesenet i snart seks år og tilegnet meg mye kunnskap derfra siden jeg er interessert i faget. Og har ønsket å lære. Men jeg forstår godt at det kan være knalltøft for andre som ikke har hatt like stor interesse og erfaring fra faget. Jeg ser at de uten forkunnskaper sliter en del, og noen egner seg bare rett og slett ikke. Skjønner også manges fordommer om at sykepleiere er arrogante osv, for det ER mange arrogante sykepleiere der ute, som nekter å samarbeide med hverandre og andre faggrupper på arbeidsplassen. Og sånne finner man i ALLE yrkesgrupper, både blandt leger, ingeniører, hjelpepleiere, butikkansatte osv! Så egentlig krever det at alle velger å samarbeide, ikke bare en gruppe. Men samtidig er det også mange varme, flinke, fantastiske sykepleiere også der ute. Og en sånn vil jeg bli. Og det streber jeg for å bli, og velger å plukke litt av den beste lærdommen jeg kan fra sykepleierne jeg møter på min vei. Anonymous poster hash: 9d3ac...015
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #69 Skrevet 12. april 2014 Vet du hva jeg har ei slik venninne jeg også. Hver dag en ny "sykepleierstatus" eller en fagartikkel på fb. Jeg er for henne bare en fagarbeider. Hun fant plutselig ut at ho skulle bli sykepleier i an alder av over 30 mens jeg gikk hjelpepleier på vgs. Hun snakker til meg på en nedlatende måte, bruker latinske ord for prøve og sette meg fast. Det irriterer meg. Ja jeg kunne tatt sykepleieren jeg også. Hadde sikkert måtte jobbe litt også for å komme meg igjennom studiene. Men med snart 20 års erfaring litt videreutdanning innen et felt så vil jeg si at jeg fremdeles har litt mer kunnskap en ei som våknet opp en gang i fjor og bestemte seg for å bli sykepleier etter å ha jobbet i mange år med noe helt annet. Anonymous poster hash: 81c2d...8ab
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #70 Skrevet 12. april 2014 Jeg kjenner flere som enten har gått eller går sykepleien. Alle sier at det er et krevende studie, men ingen av dem sier at det er spesielt tøft. Jeg har to venninner som går sykepleien nå, og begge de sier at de blir sjokkert over enkelte medstudenters holdninger når det kommer til hva det tror de trenger å kunne og ikke. F.eks. er det mange som mener at de må kunne fysiologien, men ikke trenger kunne særlig av anatomien - og det synes de er bra, for den forstår de ikke pga de latinske navnene. Sammenlignet med dine studier, HI, så tør jeg nesten påstå at dine fag er lettere å tilegne seg enn enkelte av sykepleiefagene. Jeg har venner som har studert barnevern og også tatt master etterpå, og de sier at de må lese en god del, men at det ikke er vanskelige fag, bare omfattende. Men det å sette studier opp mot hverandre slik, det vil egentlig bare bli feil. Svært få har tatt flere utdanninger og har et reellt sammenligningsgrunnlag.Og til den som sa at HIs venninne burde følge medisinstudiet i tre dager... med den holdningen du viser i innlegget ditt så håper jeg at du ikke er lege - du skal tross alt samarbeide med sykepleiere og er avhengige av sykepleierne for å gjøre din jobb om du skal jobbe på sykehus... Som flere har sagt - hvordan en person oppfatter et studie kommer an på utgangspunktet, tidligere erfaring, modenhet, hvilke evner man har for å tilegne seg nytt stoff osv.Sykepleien er en kombinasjon av et svært teoretisk yrke og et veldig praktisk yrke - det stiller spesielle krav til de som skal lære det og de som skal praktisere det. Anonymous poster hash: 5360a...641 Hva er motsetningen mellom å mene at medisinstudiet er mye mer krevende enn sykepleierstudiet og samtidig mene at sykepleiere er viktige for oss leger som vi er viktige for dem? Det jeg tok frem i min kommentar er at jo mindre man vet, mer tror man at man kan. Sånn var det også for meg i løpet av årene på medisinstudiet og det er fremdeles slik. Nå er det slik at HIs venninne snakket om hvor krevende studiet er, og da kan jeg jo si at halvparten av sykepleiestudiet er praksis. Det er svære hav av medisinsk kunnskap som er tilgjengelige både for leger og sykepleiere, og innsatsen som kreves på medisinstudiet og pensum man må gjennom der er langt mer krevende enn sykepleiestudiet. Dette er fakta, og hvordan du klarer å vri det til at jeg har dårlige holdninger mot sykepleiere er symptomatisk for hvilke tendenser man ser her i dette forumet: nemlig bruken av stråmenn. Det er lov til å bruke hodet før man uttaler seg. Jeg jobber med mange sykepleiere og trives godt. Jeg er ikke kjent for dårlige holdninger. Anonymous poster hash: b1df5...3b3
SnekkerPelle Skrevet 12. april 2014 #71 Skrevet 12. april 2014 Tullinger finnes i alle yrkesgrupper. Heia dere som jobber i helsevesenet, alle gjør en bra jobb!
Mrs Smith Skrevet 12. april 2014 #72 Skrevet 12. april 2014 Så lenge man får være student på heltid er det veldig få studier som er knallharde. Iallefall på bachelornivå. Synes derimot å studere i tillegg til full jobb er veldig krevende. Min erfaring.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #73 Skrevet 12. april 2014 Tullinger finnes i alle yrkesgrupper. Heia dere som jobber i helsevesenet, alle gjør en bra jobb! Det var fryktelig selvmotsigende. Tullinger finnes i alle yrkesgrupper = tullinger finnes også blant sykepleiere. Alle som jobber i helsevesenet gjør en bra jobb = tullinger gjør en bra jobb? Anonymous poster hash: 65505...2b4
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #74 Skrevet 12. april 2014 Så lenge man får være student på heltid er det veldig få studier som er knallharde. Iallefall på bachelornivå. Synes derimot å studere i tillegg til full jobb er veldig krevende. Min erfaring. Hvorvidt man er student på full- eller deltid er vitterlig noe man velger selv! Må du jobbe eller passe barn mens du studerer, er det en situasjon du har satt deg i helt selv. Anonymous poster hash: 65505...2b4
Mrs Smith Skrevet 12. april 2014 #75 Skrevet 12. april 2014 Så lenge man får være student på heltid er det veldig få studier som er knallharde. Iallefall på bachelornivå. Synes derimot å studere i tillegg til full jobb er veldig krevende. Min erfaring.Hvorvidt man er student på full- eller deltid er vitterlig noe man velger selv! Må du jobbe eller passe barn mens du studerer, er det en situasjon du har satt deg i helt selv. Anonymous poster hash: 65505...2b4 Ok?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå