Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #1 Skrevet 11. april 2014 Skulle tro hun studerte satelitteknologi eller tok en doktorgrad i kjemi. Sykepleiestudiet er ikke akkurat verdens vanskeligste studie og på høgskolen her kom alle søkere inn. Hun messer i vei om hvor krevende der, hvor mye jobb der er og hvor mye tid hun bruker. Kanskje hun egentlig bare er dum? Har selv en bachelorgrad og det var ikke noe særlig stress å komme seg igjennom det. Holder på med master nå. Litt mer jobb, men fortsatt overkommelig. Men sykepleiestudie er visst det mest krevende studiet i verden, ifølge min venninne. Utblåsning! Godt å få det ut! Anonymous poster hash: beea1...7e2
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #2 Skrevet 11. april 2014 Hun skulle fått prøvd seg noen dager som medisinerstudent. Da tror jeg pipen hadde fått en annen lyd. Det er ofte slik at jo mindre krevende studiet er, jo mer tror enn at en kan og jo vanskeligere tror en at studiet er. Anonymous poster hash: b1df5...3b3
☆☆☆ Skrevet 11. april 2014 #3 Skrevet 11. april 2014 Er einig med deg i at sjukepleiestudiet ikkje utmerkar seg i vanskegrad, men eg synes i likhet med venninna di at det er tidkrevjande. Pensum er like stort som på andre bachelorstudier, og halve semesteret er praksis.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #4 Skrevet 11. april 2014 Det er sikkert mye jobb, men hvor vanskelig en opplever det henger jo tett sammen med evnene en er gitt. Så kanskje det er krevende for henne, men ikke like krevende for en annen som catcher ting lettere. Anonymous poster hash: 9202d...da9
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #5 Skrevet 11. april 2014 Hun skulle fått prøvd seg noen dager som medisinerstudent. Da tror jeg pipen hadde fått en annen lyd. Det er ofte slik at jo mindre krevende studiet er, jo mer tror enn at en kan og jo vanskeligere tror en at studiet er. Anonymous poster hash: b1df5...3b3 Ehh ok... Anonymous poster hash: 3a08b...463
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #6 Skrevet 11. april 2014 Vel, du har ikke en bachelor i sykepleie, sant? Sykepleiestudiet ER hardt. Jeg har ikke studert det selv, men kjenner mange som studerer det og har studert det. Det er rimelig mye som må pugges og forstås på de tre årene utdannelsen varer.Stoffet er gjerne ikke veldig vanskelig, men de ulike temaene skal gjennomgås fortløpende. Jeg kjenner også flere sykepleiere som har prøvd andre utdannelser, men de sier selv at de andre studieløpene ikke kan måles (de har forøvrig studert sosialfag og språkfag ved universitetet, og ingeniør) Kjenner også forelesere på sykepleien, og de bekrefter at det er hardt. Anonymous poster hash: 93770...b72
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #7 Skrevet 11. april 2014 Nei, det er nok ikke verdens vanskeligste studium, men det er likevel temmelig mye og variert fagstoff en skal igjennom og mange arbeidskrav som skal skrives. Og så kommer det selvfølgelig an på hvilke ambisjoner man selv har og hvilke kompetansenivå man ønsker å gå ut i jobb med. Jeg for min del, la ned mye tid og energi i mine studier fordi jeg syns det var spennende og fordi jeg følte (og føler) et stort anvar for de pasientene som kommer min vei. Anonymous poster hash: 7a34c...94d
mams87 Skrevet 11. april 2014 #8 Skrevet 11. april 2014 (endret) Jeg er spl student, og jeg skal ikke si at det er vanskelig, men det er krevende. Man har lite tid å lære og stor pensum i tillegg til praksis som kan være stressende. Nå er jeg tobarnsmor og er alene i to uker når mannen min er på jobb, så det sier jo seg selv at det er litt mer krevende for meg enn for en jente på 20 som bor alene og har all tiden i verden til å lese. Endret 11. april 2014 av mams87
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #9 Skrevet 11. april 2014 Tok det for noen år siden, var verken krevende eller vanskelig. Alt for lett! Håper det har blitt vanskligere med årene! Jeg kom hvertfall gjennom uten å åpne ei bok og det er galskap! Jeg har forøvrig gode karakterer også :-o Anonymous poster hash: 83a48...845
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #10 Skrevet 11. april 2014 Har du mindreverdighetskomplekser? Anonymous poster hash: 9c973...9f1
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #11 Skrevet 11. april 2014 Tok det for noen år siden, var verken krevende eller vanskelig. Alt for lett! Håper det har blitt vanskligere med årene! Jeg kom hvertfall gjennom uten å åpne ei bok og det er galskap! Jeg har forøvrig gode karakterer også :-o Anonymous poster hash: 83a48...845 Det tror jeg ingenting på. Og hvis det er sant, så håper jeg du aldri jobber hvor jeg kan møte deg. Som sykepleier er det MYE å kunne!!! Anonymous poster hash: 9c973...9f1
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #12 Skrevet 11. april 2014 Vel, du har ikke en bachelor i sykepleie, sant? Sykepleiestudiet ER hardt. Jeg har ikke studert det selv, men kjenner mange som studerer det og har studert det. Det er rimelig mye som må pugges og forstås på de tre årene utdannelsen varer. Stoffet er gjerne ikke veldig vanskelig, men de ulike temaene skal gjennomgås fortløpende. Jeg kjenner også flere sykepleiere som har prøvd andre utdannelser, men de sier selv at de andre studieløpene ikke kan måles (de har forøvrig studert sosialfag og språkfag ved universitetet, og ingeniør) Kjenner også forelesere på sykepleien, og de bekrefter at det er hardt. Anonymous poster hash: 93770...b72 Jeg er ikke sykepleier. Har en bachelor i barnevern og jeg tror ikke sykepleien er noe særlig mer vanskelig eller hardere enn studier som barnevern, vernepleier, sosialt arbeid etc. Klart det kommer an på hvem man snakker med, men at studiet i seg selv er så hardt eller vanskelig tror jeg ikke. Anonymous poster hash: beea1...7e2
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #13 Skrevet 11. april 2014 Men det kommer mye an på interesser og. Jeg har det siste året studert en kombinasjon av jus og økonomi. Det var veldig tøft for meg. Så jeg starter på sykepleien til høsten, fordi det blir lettere for meg. Jeg elsker anatomi, og alt som skjer i kroppen. Men for en annen kan det være motsatt. Anonymous poster hash: 4f5b8...60b
SuperFries Skrevet 11. april 2014 #14 Skrevet 11. april 2014 Tok det for noen år siden, var verken krevende eller vanskelig. Alt for lett! Håper det har blitt vanskligere med årene! Jeg kom hvertfall gjennom uten å åpne ei bok og det er galskap! Jeg har forøvrig gode karakterer også :-o Anonymous poster hash: 83a48...845 Du kom igjennom hele studiet uten å åpne en eneste bok? Det er bare ikke realistisk what so ever, spesielt mtp at mye av det man skriver, skal henvises til faglitteratur man har lest. Om det er vanskelig eller ei, kommer an på om du forstår det. Jeg syns ikke det var vanskelig, men det var tidkrevende. Men så hadde jeg da også 4 jobber ved siden av...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #15 Skrevet 11. april 2014 for alt det du vet, kunne jeg vært fagarbeider med 20års erfaring innen helse og omsorg før jeg tok spl. Så helt urealistisk er det ikke. Jeg kom uansett alt for lett gjennom studiet! Og jeg var ikke den eneste! Anonymous poster hash: 83a48...845
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #16 Skrevet 11. april 2014 Jeg er sykepleier, og jeg syntes at det var et krevende studie med mange arbeidskrafv med ganske så tungt pensum til tider, Itillegg til at vi skulle være i praksis samtidig(altså en full arbeidsdag i turnus). Men jeg kjenner flere som har studert sykepleien på andre høyskoler enn meg, som ikke hadde de samme kravene som det ble stilt til oss på den skolen jeg studerte ved! Denne skolen er kjent for og være en av sør Norges mest krevende skoler der det er høy strykprosent, det forventes mye for at en skal få gode karakterer, så man må virkelig jobbe knallhardt for og bestå både krav og eksamener! bonusen er at mange bedrifter vet om denne skolen, og hvilke krav det stilles til studentene :-) for og ta et eksempel så hadde ikke vi individuelle eksamener som de hadde ved andre skoler! første året hadde vi tverrfaglig eksamen i grunnleggende sykepleie, anatomi, kjemi, mikrobiologi, og hygiene, et pensum på flere tusen sider til sammen! Jeg prøver ikke og si at det er Sååå vanskelig med sykepleien, men det er helt individuelt hvilke skole man går på, og hvordan den legger opp til lærlingen! Anonymous poster hash: da302...575
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #17 Skrevet 11. april 2014 Må også nevnes at vanskelighetsgraden er forskjellig fra by til by. Har en venninne som får gode karakter, så på eksamenene hennes og de var 10 ganger lettere enn de jeg får. Anonymous poster hash: cb9f9...672
SuperFries Skrevet 11. april 2014 #18 Skrevet 11. april 2014 for alt det du vet, kunne jeg vært fagarbeider med 20års erfaring innen helse og omsorg før jeg tok spl. Så helt urealistisk er det ikke. Jeg kom uansett alt for lett gjennom studiet! Og jeg var ikke den eneste! Anonymous poster hash: 83a48...845 Som spl er jeg fan av fagarbeidere, men selv de må åpne bøker når de tar sykepleien. Kjenner en haug som har gått den ruten, og ingen av de har påstått at de bare fløt gjennom studiet. De verste sykepleierne er de som tror de vet alt, og som en eller annen gang bommer fatalt.
Gjest Fru Banderas Skrevet 11. april 2014 #19 Skrevet 11. april 2014 Jeg tenker vi skal være glade for at mange studerer sykepleie jeg, i stedet for å rakke ned på "det er bare tre år" og "det er bare høyskole" og "det er så lett, haha hehe" fordi DET er hvertfall lavmål.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #20 Skrevet 11. april 2014 Jeg tenker vi skal være glade for at mange studerer sykepleie jeg, i stedet for å rakke ned på "det er bare tre år" og "det er bare høyskole" og "det er så lett, haha hehe" fordi DET er hvertfall lavmål. Ser du noen som har skrevet det da? Bortsett fra sykepleiere her i tråden Anonymous poster hash: beea1...7e2
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #21 Skrevet 11. april 2014 Sånne holdninger er det som ødelegger for statusen til sykepleiere og førskolelærere. Det kommer stort sett fra folk som ikke har vært borti det. I førskolelærerstudiet er det mye enkelt, men fag som pedagogikk er tunge og tørre. Ikke bare skal det leses, det skal forståes og knyttes til praksis før du kan det. Jeg synes det var mer arbeid med pedagogikken enn masterfagene innen havbruksbiologi på universitetet. Anonymous poster hash: 12fdd...ab7
...gull... Skrevet 11. april 2014 #22 Skrevet 11. april 2014 Fy flate for et snevert syn du har på studier, hi! Jeg studerer sykepleier nå, og jeg synd det er jævlig krevende. Sinnsykt mye som man skal kunne. Men det vil nok gå i bølgedaler tenker jeg. Syns du skal støtte denne venninnen din. Noen er "tunglært" og noen er lettlært, så DU kan jo ikke bestemme hva som er lett for meg, eller venninnen din. Og ingen kan vel fortelle DEG hva du syns er lett eller vanskelig..? Jeg syns matte går som en lek, men anatomien er helt pyton, men likevel er ikke alle som meg, det skal vi alle ha forståelse for. Syns heller du kan si til veninna di at du skjønner at det er tungt for henne, men hun trenger ikke å påpeke det hver gang dere møtes.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #23 Skrevet 11. april 2014 Fy flate for et snevert syn du har på studier, hi! Jeg studerer sykepleier nå, og jeg synd det er jævlig krevende. Sinnsykt mye som man skal kunne. Men det vil nok gå i bølgedaler tenker jeg. Syns du skal støtte denne venninnen din. Noen er "tunglært" og noen er lettlært, så DU kan jo ikke bestemme hva som er lett for meg, eller venninnen din. Og ingen kan vel fortelle DEG hva du syns er lett eller vanskelig..? Jeg syns matte går som en lek, men anatomien er helt pyton, men likevel er ikke alle som meg, det skal vi alle ha forståelse for. Syns heller du kan si til veninna di at du skjønner at det er tungt for henne, men hun trenger ikke å påpeke det hver gang dere møtes. Vil ikke si at jeg har et så veldig snevert syn og jeg støtter henne. Er bare så lei av den gnålingen over at hun går på verdens vanskeligste studie. For det gjør hun ikke Anonymous poster hash: beea1...7e2
SuperFries Skrevet 11. april 2014 #24 Skrevet 11. april 2014 Greit nok at det ikke er verdens vanskeligste, men kanskje det er det for henne? Hva slags venninne er du hvis du ikke støtter henne, oppmuntrer henne, spør hvordan det går osv?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #25 Skrevet 11. april 2014 Greit nok at det ikke er verdens vanskeligste, men kanskje det er det for henne? Hva slags venninne er du hvis du ikke støtter henne, oppmuntrer henne, spør hvordan det går osv? Jeg støtter henne, men med konstant klaging, sutring og snakk om dette særdeles vanskelige og krevede studiet er det ikke alltid like lett å være støttende. Jeg er student selv og vet at det er vanskelig innimellom, men ikke hele forbanna tiden og ingen av oss tar noe særlig krevende studie. Anonymous poster hash: beea1...7e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå