Gå til innhold

Ringe legevakt ang. muligens brukket lillefinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror kommer hylende hjem og har fått fingeren i klem. Men som regel så er det jo "bare" vondt. Men han blir hysterisk om jeg leer på fingeren ved siden av den vonde også..

Hvor lenge bør jeg ev. vente før jeg ringer og ber om sjekk?

Det går jo ofte over etter en stund, men om han sitter med brukket finger nå så er jo ikke det så veldig godt for han..

Jeg har jo ikke lyst å klemme mer enn jeg må for jeg vet jo ikke hva jeg skal kjenne etter.

Skrevet

Ring nå og få tatt røntgen. Ikke noe å gå med, og dumt om det gror skjevt dersom det er brudd.

Skrevet

Jeg tror det beste er å ringe dem og spørre hva de mener. Gjør ikke noe å ringe.

Klemningsskader kan jo være grusomt vonde selv om det ikke er brudd også. Men er det brudd så ser det greit å få sjekket slik at man kan få en skinne på den. Lillefingeren er faktisk ganske viktig med tanke på gripeevne, selv om vi ikke tenker så mye på det.

Om du skal sjekke mer selv, så se om han kan bøye og strekke fingeren ordentlig. Se hvordan en evt hevelse ligger, om den blir verre, er veldig blå osv.

Små fingre er jo gjerne veldig utsatte. Vær spesielt obs om han ikke greier å strekke fingeren.

Anonymous poster hash: 81f6f...917
Skrevet

Storesøster har knust samme fingeren på samme hånd og da var det åpent sår så lett å se.

Kommer ikke inn på linken, får bare opp noe teit reklame..

Takk for svar :) 

Han ville ha mat så skal prøve å få i han noe mat så skal jeg ringe. Det er 20 min å kjøre og sikkert ventetid langt om lenge så er sikkert lurt med litt mat først uansett så lenge han vil det. Han fikk en sånn poseis nå og det ser ikke helt lett ut med bare en hånd. Han bruker ikke den bonde. Han klemte den i døra og den var utstrukket så han vil ikke bøye den. Det er vondt bare jeg tar så vidt på den og som sagt også på de andre fingrene.

Skrevet

Vår klemte fingeren i forrige uke. Vi så det da an og siden den ikke hovnet så mye opp og heller ikke ble blå lot vi det være. Neste dag var den bedre og da så vi at det ikke kunne være brudd.

Det haster ikke så med en finger.

Anonymous poster hash: bfd3a...9f6
Skrevet

Han er bedre nå, men fingeren er nokså rød. Så da blir det ikke legevakt. Jeg er glad for at jeg ventet litt.

Takk for svar :D

Skrevet

Jeg hadde tatt en telefon og hørt med legevakten. Vår midterste brakk lille fingeren når han var ca 3.5 år, vi oppdaga det ikke før det hadde gått tre uker. Han hylte til hver gang vi tørket av hendene hans med klut, spurte han om han kunne bøye den. Det kunne han og han var svært overbevisende om at han ikke hadde vondt siden det ikke var blod på fingeren! Han viste ikke selv hvordan han hadde brekt den. Når vi kom til legen etter tre uker var den nesten grodd, heldigvis hadde den grodd beint.

Han har også knekt langefingeren etter å ha klemt den i døra, da var det aldri tvil om hva vi skulle gjøre, for nagla hadde løsnet fra festet sitt i fingeren. Han fikk en fin liten plast finger utenpå sin finger for å støtte den opp, sånn at den skulle gro beint.

Lykke til, håper den ikke er brukket!

Skrevet

Storesøster har knust samme fingeren på samme hånd og da var det åpent sår så lett å se.

Han ville ha mat så skal prøve å få i han noe mat så skal jeg ringe. Det er 20 min å kjøre og sikkert ventetid langt om lenge så er sikkert lurt med litt mat først uansett så lenge han vil det. Han fikk en sånn poseis nå og det ser ikke helt lett ut med bare en hånd. Han bruker ikke den bonde. Han klemte den i døra og den var utstrukket så han vil ikke bøye den. Det er vondt bare jeg tar så vidt på den og som sagt også på de andre fingrene.

Litt dumt å gi mat tilfelle de må gi han en kort narkose hvis det er brudd og det må reponeres. Da må dere vente 6 timer...

Anonymous poster hash: 134af...4a7

Skrevet

Min klemte fingeren i døra for noen måneder siden, og den var brukket. Måtte ha gips i to uker. Jeg ville sjekket.

Skrevet

Huff nå får jeg helt vondt i magen når jeg leser de siste svarene her.

Jeg sa til han at jeg skulle lage til mat til han og hvis den var like vond etterpå så ville jeg ringe legen og høre om de kunne se på den.

Så på han og oppførsel mens jeg holdt på noen minutter. Når jeg så spurte så knyttet han hånda og sa at den ikke var veldig vond lenger. Bare litt.

Prøvde å "pelle" litt på den når vi spiste. Han sa det bare var litt vondt.

Det med å gi mat tenkte jeg ikke på. Eller dvs. jeg tenkte at de ikke la han i narkose pga. en lillefinger.. For jeg vet alt om å vente med et sultent barn og det er kjipt :(

Burde jeg sjekke opp fingeren likevel? Vil de ta oss inn nå når han sier han ikke har vondt lenger? Vi bor 1 time fra sykehuset og går til slik lokal legevakt som skal ha et veldig stort område.

Har snakket med legevakten så mange ganger at jeg tenker jo litt at de ikke vil ha oss inn til en finger som ikke er vond lenger.

Skrevet

I dette tilfellet ville jeg sett det an en stund, ingen vits å stresse til legevakt før man må :)

Skrevet

Det er det jeg også tenker. Hadde det vært på legekontoret så kunne en av de sykepleierne sett på han om det var noe tegn til brudd eller noe. Men å dra han til legevakten og holde opp tid og lege der når han ikke har vondt lenger føler jeg kanskje blir å ta litt i?

Skrevet

Hvis han ikke har så vondt ville jeg sett det an til i morgen😃. Det skjer ikke noe galt på den tiden. Om den evt er brukket gror den ikke sammen igjen til i morgen. Hilsen anestesispl som jobber mye i mottak/legevakt.

Skrevet

Hvis han ikke har så vondt ville jeg sett det an til i morgen. Det skjer ikke noe galt på den tiden. Om den evt er brukket gror den ikke sammen igjen til i morgen. Hilsen anestesispl som jobber mye i mottak/legevakt.

Tusen takk for svar :D 

Kan jeg spør hva jeg skal se an til i morgen? Er det noe jeg skal se etter eller bare om den er vond?

Han har ikke sagt noe mer, regner med at den bare er klemt jeg altså..

Skrevet

Hvis han ikke har så vondt ville jeg sett det an til i morgen. Det skjer ikke noe galt på den tiden. Om den evt er brukket gror den ikke sammen igjen til i morgen. Hilsen anestesispl som jobber mye i mottak/legevakt.

Kan jeg spør hva jeg skal se an til i morgen? Er det noe jeg skal se etter eller bare om den er vond?

Hvis han greier fint å bøye den i morgen og leker neste som vanlig ville jeg ikke bekymret. Den kan jo bli litt blå og hoven av å bli klemt og. God bedring til poden👍

Skrevet

Litt dumt å gi mat tilfelle de må gi han en kort narkose hvis det er brudd og det må reponeres. Da må dere vente 6 timer...

Dramaqueen.

Anonymous poster hash: aaefe...d9f

Skrevet

Hadde sett ann til i mårra. Kjenn litt og be han bøye den og bruke den i mårra. Om det ikke er særlig med smerter da så er det nok i orden. Og hvis den ikke er spesielt hoven. Om den er like vond eller vondere og hoven så hadde jeg dratt på legevakta. I mårra :)

Skrevet

Hvis han greier fint å bøye den i morgen og leker neste som vanlig ville jeg ikke bekymret. Den kan jo bli litt blå og hoven av å bli klemt og. God bedring til poden

Tusen takk for svar! :D

Skrevet

Dramaqueen.

Anonymous poster hash: aaefe...d9f

Dramaqueen? Det er da en helt vanlig regel innen Anestesi. Og har du prøvd å få ett lite barn til å samarbeide når du skal dra fingeren hans på plass? Ikke uvanlig å gi en kort narkose når man reponerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...