Gå til innhold

Kan en få støtte om briller..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var som voksen jeg tenkte på, men glemte å nevne det.  står oftest bare noe om barn og unge under 18 år, så JO, jeg har googlet, så oppgitt kan du bare være ;)

Men grunnen til at jeg spørr her, er OM noen voksne har fått søkt eller om det bare er barn??

Anonymous poster hash: 47a92...819

Hvorfor skal NAV betale briller for voksne? En god andel av den voksne befolkning bruker briller og NAV kan ikke betale for all forbruk for voksne mennsker. Skal NAV begynne å betale bind og tamponger til kvinner også?

På et eller annet tidspunkt så må man skjønne at man trenger å ta ansvar for eget liv...

Anonymous poster hash: a0ff6...25f

Annonse

Nå har jeg på  INGEN måter sagt at jeg skal spørre eller søke etter.

Var et enkelt spørsmål, som ble stilt av meg, FORDI noen påstod at det gikk an. Jeg trenger ikke briller, men ville vite om det var slik. Så dere kan spare dere for å bli oppgitte, fortelle en at en må ta ansvar for eget liv, og at nav slett ikke er en pengemaskin. For det vet de fleste fornuftige at nav ikke er det..

Hva med å svare på det jeg spurte etter.. ? Men nå har jeg også fått svar på hva som var riktig ang PÅSTANDEN ;)

Nå har jeg på  INGEN måter sagt at jeg skal spørre eller søke etter.

Var et enkelt spørsmål, som ble stilt av meg, FORDI noen påstod at det gikk an. Jeg trenger ikke briller, men ville vite om det var slik. Så dere kan spare dere for å bli oppgitte, fortelle en at en må ta ansvar for eget liv, og at nav slett ikke er en pengemaskin. For det vet de fleste fornuftige at nav ikke er det..

Hva med å svare på det jeg spurte etter.. ? Men nå har jeg også fått svar på hva som var riktig ang PÅSTANDEN ;)

Jeg har svart deg jeg da

Anonymous poster hash: 94986...308

Var som voksen jeg tenkte på, men glemte å nevne det.  står oftest bare noe om barn og unge under 18 år, så JO, jeg har googlet, så oppgitt kan du bare være ;)

Men grunnen til at jeg spørr her, er OM noen voksne har fått søkt eller om det bare er barn??

Da har du googla dårlig. Hjelper deg litt: https://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler/Hjelpemiddelområder/Synshjelpemiddel.1073744178.cms

Da har du googla dårlig. Hjelper deg litt: https://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler/Hjelpemiddelområder/Synshjelpemiddel.1073744178.cms

Det er utrolig vanskelig og få, med mindre hi er nesten blind

Det er utrolig vanskelig og få, med mindre hi er nesten blind

Ja, det kan jeg lese av linken. Bare hjalp HI med å finne frem siden hun ikke klarte det selv.

Annonse

Jeg får støtte til briller. Men tror det er gjennom barnevernet (er i forlenget etter vern) & fikk bare 2000 kr & brillene kosta ca 10 000. Bruk brille konto. Da koster de bare 5-600 i mnd. :)

Anonymous poster hash: caa4b...a0f

Når det skrives her inne at folk får støtte til dåpsfest osv burde en da vitterlig få støtte til briller, som jo er MYE viktigere enn en fest! Hvis man er dårlig stilt økonomisk mener jeg. Skjønner godt at noen spør om slikt, det må jo være lov å stille et enkelt spørsmål...

Anonymous poster hash: ef8ca...5e1

Syns det er svært dårlig gjort av noen av dere å gå direkte til angrep på HI. Og sammenligne det med å kjøpe tamponger.

Jeg er student og har VELDIG dårlig syn som endrer seg hele tiden, det er et handikap. Jeg ser ingenting uten linser og briller. Jeg bruker ca. 20.000 i året på linser å briller. Noe jeg ikke har råd til, så her må dessverre foreldrene mine bidra. Jeg ser ikke på NAV som noe pengemaskin, men jeg syns det er diskriminerende at bare noen få med handikap får støtte. Hvorfor er min plage mindre viktig enn noen med dårlig hørsel?

Folk med hørselsskade og lignende handikap får støtte, så det er ikke et dumt spørsmål.

Anonymous poster hash: e14ff...63e

Voksne kan få dekt briller om det er et nødvendig behandlingsmiddel pga av noe helserelatert. Et eksempel er keratokonus. Da har man som regel vært innom en øyelege, og fått både diagnose og riktige papirer som skal sendes NAV for dekning av dette.

Ellers er det sosialstønad som gjelder. Da må man kunne bekrefte både et reelt behov og svekket betalingsevne.

De fleste optikere har også gunstige nedbetalingsavtaler om det blir for dyrt å betale hele brillen der og da.

Syns det er svært dårlig gjort av noen av dere å gå direkte til angrep på HI. Og sammenligne det med å kjøpe tamponger.

Jeg er student og har VELDIG dårlig syn som endrer seg hele tiden, det er et handikap. Jeg ser ingenting uten linser og briller. Jeg bruker ca. 20.000 i året på linser å briller. Noe jeg ikke har råd til, så her må dessverre foreldrene mine bidra. Jeg ser ikke på NAV som noe pengemaskin, men jeg syns det er diskriminerende at bare noen få med handikap får støtte. Hvorfor er min plage mindre viktig enn noen med dårlig hørsel?

Folk med hørselsskade og lignende handikap får støtte, så det er ikke et dumt spørsmål.

Briller og linser er ikke definert som helserelatert med mindre det kommer av sykdom, det er grunnen til at man ikke får dekt. Ikke alle barn under 18 får dekt briller av det offentlige heller.

Briller og linser er ikke definert som helserelatert med mindre det kommer av sykdom, det er grunnen til at man ikke får dekt. Ikke alle barn under 18 får dekt briller av det offentlige heller.
Men det er definitivt eit handikap. Skulle fått briller gjennom samme ordning som rullestol. Begge deler er nødvendig for å fungere i kvardagen.

Men det er definitivt eit handikap. Skulle fått briller gjennom samme ordning som rullestol. Begge deler er nødvendig for å fungere i kvardagen.
Helt enig i at det for mange er det. Jobber selv i brillebutikk, og treffer daglig folk som blir helt hjelpeløse uten briller/linser pga styrkene de har. Så at brilleglass over en viss styrke ikke dekkes eller i det minste er delvis subsidierte er merkelig, i lik linje med tannhelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...