Gå til innhold

jeg har spurt her flere ganger ang overdreven raping hos fireåring..

Anbefalte innlegg

Har fått råd som går på å sette gutten i time-out hver gang han raper. Jeg har valgt å be han gå på do hver eneste gang han raper, ca 844 ganger pr time.. det hele er uholdbart, og funker jo ikke når vi kjører bil feks... jeg har likevel tatt en skikkelig tørn på det i en uke nå og det blir ikke bedre.. gutten blir bare fortvilet og lei seg... Nå har jeg valgt å ignorere det og gir han ikke særlig nærhet, feks fangkos som han ønsker, når han holder på som verst. Men det gir seg jo ikke.. jeg begynner faktisk å bli ganske fortvilet nå og lurer på om jeg må oppsøke hjelp..

Anonymous poster hash: 693a7...e76

Fortsetter under...

Annonse

Jeg kan ikke noe om dette og har ikke lest dine tidligere innlegg. Men jeg kan ikke rape på kommando, kan ikke skjønne hvordan en fireåring får det til?! Om han kan rape så sykt mye må han jo ha mye luft han vil bli kvitt eller noe.. 

Hva med å bare overse det? Gi det null niks oppmerksomhet, ikke bli sint eller kommentere det. Når han ikke får oppmerksomhet er det vel ikke morsomt lengre.. Gi han heller overdrevent oppmerksomhet for noe positivt så han ikke føler seg helt oversett da.

Anonymous poster hash: c1c9a...a76

Er alt fysisk sjekket? Som allergi eller reflux?

Finnes ikke problemer å rape med vilje fra ung alder. Jeg har "alltid" kunnet det, min niese var 2 da hun startet.

Om alt er utelukket så hadde jeg heller oversett det fullstendig.

Vel, det med å overse var min første strategi + gi masse positiv oppmeksomhet når han ikke rapet, men det ga seg ikke... men hvor lenge skal jeg være tålmodig da? Jeg ble dømt nord og ned her for å ikke ta mer skikkelig tak i det oc bestemte meg da for å gi det en god innsats med neg konsekvens...

Du, jeg mistenker OCD (tvangshandlinger), da vil ikke trusler eller mangel på støtte hjelpe. Psykolog neste, tar dere tak i det tidlig, kan dere stoppe det fra å utvikle seg til det verre.

Anonymous poster hash: a85c1...2ee

Han har blitt sjekket. Han har veldig store mandler, og det kan tenkes det har sammenheng for rapingen er verst når han er forkjølet, men har hatt kun en halsbetennelse i sitt liv så legen vil ikke fjerne mandlene.. legen mente det ikke har samnenheng og fant ingenting annet. Legen kaller det habituell raping (les; uvane)

Annonse

Han har blitt sjekket. Han har veldig store mandler, og det kan tenkes det har sammenheng for rapingen er verst når han er forkjølet, men har hatt kun en halsbetennelse i sitt liv så legen vil ikke fjerne mandlene.. legen mente det ikke har samnenheng og fant ingenting annet. Legen kaller det habituell raping (les; uvane)

Ta det opp med legen på nytt. Fortell om hva du har forsøkt uten effekt. Spør hva han/hun tenker om ticks.

Du, jeg mistenker OCD (tvangshandlinger), da vil ikke trusler eller mangel på støtte hjelpe. Psykolog neste, tar dere tak i det tidlig, kan dere stoppe det fra å utvikle seg til det verre.

Anonymous poster hash: a85c1...2ee

Tourettes er vel mer sannsynlig enn OCD.

Anonymous poster hash: d37f9...6d1

OCD/tics. Første som slo meg. Har ikke lest tidligere innlegg, men folk med bittelitt vett forstår vel at man ikkje kan straffe det bort? Skjønner ikke at du har fått slike råd. Mange barn, uten andre diagnoser går gjennom perioder med en viss grad av tvang etter tics. Dersom det vedvarer, eller forverres kan man tenke i retning av typ OCD eller feks tourettes. Inntil du har fått en grundig utredning hos spesialist anbefaler jeg å ikke gjøre mer som kan få gutten til å føle han gjør noe galt når han raper. Det å forsøke å holde tilbake tvang/tics kan medføre styrket adferd, til og med endring til ny type tvamg/tics.

Altså, jeg har ikke straffet i form av å være sint eller bruke time-out, men jeg har snakket med han om at raping og promping gjør vi på do..

Jeg har heller ikke lest tidligere, men min 4 åring raper også, og han ler høyt av det. Vi har prøvd å ignorere og å si ifra, men det hjelper ikke så mye.  

Men nå når jeg tenker meg om raper han ikke så mye som tidligere. Jeg er ganske så sikker på at min gutt er i en sånn fase der promp, fis og raping er det morsomste som fins. Så hos oss er det ihvertfall ingen diagnose.

Sikker på at det ikke er en fase han er i da? Har bhg sagt noe om det?

Anonymous poster hash: 3dc77...cfe

Barnet mitt har refluks, og raper mye. Jeg lar ham rape siden han får ubehag om det holdes inne, men har lært ham å si unnskyld. Kan det være han har noe slikt, matallergi, forstoppelse e.l.? Det kan jo høres ut som enten noe fysisk eller tics, og da er det ikke så rart han blir fortvilet om han blir straffet for det.

Anonymous poster hash: 1d18d...a0c

Jeg har heller ikke lest tidligere, men min 4 åring raper også, og han ler høyt av det. Vi har prøvd å ignorere og å si ifra, men det hjelper ikke så mye.

Men nå når jeg tenker meg om raper han ikke så mye som tidligere. Jeg er ganske så sikker på at min gutt er i en sånn fase der promp, fis og raping er det morsomste som fins. Så hos oss er det ihvertfall ingen diagnose.

Sikker på at det ikke er en fase han er i da? Har bhg sagt noe om det?

Anonymous poster hash: 3dc77...cfe

tja, det kan jo være en fase i den forstand at det kun har vart i noen måneder.. men han ler ikke av det og gjør det feks mest når han ser på tv eller er for seg selv. Det virker ikke som han gjør det bevisst for å provosere.. samtidig synes jeg kanskje det blir mer fremtredende når han er sjalu på lillesøster..

hi

Tenker det er typisk tics. Om du gir han mye oppmerksomhet på det, eller hele tiden ber han om å slutte...ja, da skjer det motsatte:p Slik er det. Har han andre "uvaner"?

Anonymous poster hash: 28150...5c9

Tenker det er typisk tics. Om du gir han mye oppmerksomhet på det, eller hele tiden ber han om å slutte...ja, da skjer det motsatte:p Slik er det. Har han andre "uvaner"?

Anonymous poster hash: 28150...5c9

synes ikke han har andre uvaner. Hva er typiske andre tegn da? Men hvordan forholder jeg meg hvis det er tics? Han sier han ikke klarer å slutte og har spurt "hva hvis jeg aldri klarer å slutte selv om jeg blir voksen tilogmed" ..

Kan det kanskje sammenlignes med neglebiting? Jeg synes det er vilt å begynne å dra fram tourettes og ocd med en gang, til og med overprøve legens funn om habituell raping. Er det bare en uvane må du vel først få ham til å bli enig i at det er en uvane han må bli kvitt, altså ønske selv å legge den fra seg.

Hva sier han selv? Er det 'gøy' å gjøre det? Avslappende? Noe må det gi ham, ellers hadde han ikke gjort det.

Anonymous poster hash: 7799f...f5e

Jeg er også enig i at man ikke skal være så rask med å trekke frem en diagnose på dette - ha det i bakhodet, og gjerne undersøk mer rundt det, men det er ikke det første man bør tenke.

Jeg hadde en periode hvor jeg rapte ganske mye da jeg var lita. Tror det begynte som en sånn morsom greie, det var morsomt å svelge luft og så rape, og så ble det en vane. Tror jeg var ca 5-6 år den gangen. Jeg husker at jeg følte at det gjorde godt å rape, godt i halsen. Det var ikke populært, og jeg greide å slutte med det etter hvert - men da begynte jeg å kremte veldig, hele tiden, og det greide jeg ikke slutte med. Ble etter hvert tatt med til lege som sa det var dårlig vane ikke noe annet. Tror jeg holdt på å gjøre omgivelsene smårar med den kremtingen, og jeg husker det var en del kjeft å få også. De vekslet mellom det og det å prøve å overhøre det, tror jeg. Holdt på slik i to-tre år. Var tilbake til lege fordi mine foreldre (og de fleste andre) holdt på å bli sprø og mente jeg måtte ha en halsbetennelse eller noe annen feil. Fikk medisiner som jeg ikke tålte og som heller ikke fungerte på kremtingen.

Rundt 8-10 års alderen oppdaget jeg at jeg måtte kremte mer etter at jeg hadde drukket melk, spist ost osv. Jeg sluttet derfor å drikke melk, men da måtte jeg tilbake til legen, for da ble det kamp om å slippe å drikke melk - og jeg fortsatte å kremte noe, selv om det var langt mindre enn tidligere. Lege testet meg for laktose, ingen utslag, og streng beskjed om å drikke melk, for det "må" man jo ha.

Først da jeg var 12-13 år nektet jeg å drikke melk, da fordi jeg slet med masse slim i halsen, hadde problemer med å være aktiv i gymmen på skolen osv.. Jeg var til lege med mistanke om allergier, ingen utslag. Tok tester med tanke på astma, ingen utslag. De satte meg likevel på astmamedisiner, hadde ingen effekt, og jeg tålte dem heller ikke. Min egen løsning ble å holde meg unna melk, tross lege og foreldre som sa kroppen min måtte ha melk.

Som godt voksen (over 30 år) fikk jeg konstatert med prøver at jeg ikke tåler melkeprotein - og det forklarer jo det meste...

Når jeg tenker meg om så tror jeg at rapingen gjorde at jeg ble mer oppmerksom på slimet i halsen og at det var med på å få meg til å begynne å kremte. De lurte jo på meg også om det lå en psykisk årsak bak begge deler, og det var det de konkluderte med den gangen. Men med en slik intoleranse så vil man jo få mer luft i magen, så det er ikke så rart at man begynner å rape.

Da jeg begynte på skolen så ble det jo mer melk i kosten med tanke på skolemelk osv., noe som trigget mer slimdannelse.

Jeg husker fremdeles fortvilelsen over å ikke greie å slutte med kremtingen, prøvde å forklare at jeg ikke kunne noe for det, og de første årene så forstod jeg jo heller ikke selv at jeg gjorde det pga luft i magen og slim i halsen.

Da jeg kuttet ut melk og ost fra kosten så ble alt etter hvert mye bedre. Jeg kremtet lenge etter det, og det tror jeg var fordi jeg hadde fått det som en vane (i tillegg til at jeg jo fikk i meg litt melkeproteiner fra rømme og smør). Men etter hvert greide jeg å slutte med det.

Skriver litt vel utfyllende om dette, med tanke på at det kan være andre årsaker som ligger bak.

En venninne av meg hadde f.eks. masse luft og rapet i alle år - inntil de oppdaget at hun hadde cøliaki. Rapingen var hennes eneste symptom i flere år.

HI, du skriver at rapingen hans blir verre når han er sjalu på lillesøster. Jeg husker fra jeg var lita at min raping og kremting ble verre når jeg var nervøs, at jeg var stresset eller lignende.

Nå er det ikke så lett for en 4-åring å forklare alt og å forstå alt, men kanskje du kan spørre ham om han svelger luft før han raper? Hvis han ikke gjør det så øker det sannsynligheten for at det kan være reell luft i magen som han trenger å få ut. Jeg husker da min mor ville ha meg til å slutte å rape at hun etter hvert ba meg om å ikke svelge luft, for hvis jeg ikke gjorde det så ville jeg heller ikke ha så mye luft som skulle opp.

Hvis det er at han har et mageproblem, så trenger ikke rapingen å komme i forbindelse med måltidet, det kommer helt an på hvor raskt eller sakte kroppen reagerer på det den reagerer på.

En annen ting er jo det at mage/tarmproblematikk settes i sammenheng med en hel rekke med psykiske diagnoser, også tvangshandlinger. Så uansett kan det være lurt å få undersøkt om det kan være en matintoleranse som ligger bak. Han kan f.eks. være intolerant mot hvete selv om det ikke slår ut på cøliakitestene (som tester allergi).

Håper dere finner ut av det - uansett hvilken årsak som ligger bak hos din sønn.

Jeg husker min egen fortvilelse da jeg alltid ble "hakket" på pga det jeg ikke kunne noe for - og jeg forstod faktisk også frustrasjonen til mine foreldre, for jeg så jo at andre ikke holdt på slik som jeg gjorde, og jeg hatet oppmerksomheten jeg fikk pga det.

Lykke til videre :)

Anonymous poster hash: b2c52...206

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...