Gå til innhold

Må barna ha bunader/festdrakt 17. mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen nydelige kjoler og kåper fra Mole i ull. Jeg synes de er kjempefine og begge jentene mine har like. De kostet også en del så hadde tenkt å ha kåpen på 17.mai, men tenker at de kan vel ha kjolen også? Så slipper jeg å gå til innkjøp av dyre festdrakter. 

Eller?

Anonymous poster hash: 5993d...0ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da vel virkelig helt opp til hver og enkelt hva barna skal ha på seg. Synes du det er fine kjoler, så spiller det da ingen rolle hva andre skulle mene.

Anonymous poster hash: 024da...9d5
Skrevet

Klart du kan!

Skrevet

Høyres fint ut.  Her i området er det under halvparten av ungane som har bunad eller festdrakt.  Dei fleste går i alminnelege penklede, - eller fullt reghyre som det vert enkelte år.

Skrevet

Finkjole er fullt gangbart 17. Mai :)

Skrevet

Må ikke, nei :) jeg kjøpte en billig festdrakt på nameit forresten! (350kr) Men finkjole er helt kurant det.

Anonymous poster hash: 2f7cd...1c9

Skrevet

Ja, men jeg må ha to eller kanskje tre, om minste også skal ha. Så det blir fort over tusenlappen.. Det er disse kjolene det er snakk om www.mole.no , de som er på forsiden, med matchende kåpe. Synes de er så nydelige at de må brukes, men er redd barna blir lei seg om de ikke får ha på seg "bunad". 

HI

Anonymous poster hash: 5993d...0ee
Skrevet

Kle ungene i akkurat hva de vil. Bare du og de er fornøyde så spiller det jo ingen rolle.
Vi har gutt, og har sånn sett ikke mange fine penklær. Men hadde jeg hatt en jente, og vi hadde forskjellige kjoler å velge i så hadde jeg ikke giddet å dra å kjøpe bunad bare for å gjøre det.

Skrevet

Hvis du føler det blir for mye penger, er det jo ikke noe vits i å kjøpe det.

Anonymous poster hash: 2f7cd...1c9

Skrevet

Kle ungene i det som passer dem og deg. Kan du ikke vise ungene kjolene og spørre hva de synesom å ha på slike på 17.mai? Langt fra alle som bruker bunader og festdrakter den dagen. 

Anonymous poster hash: 7a6c7...fa4
Skrevet

Har du ikke vært ute en 17 mai før?

Om du har, så,har du sikkert sett at ikke alle barn har bunad. Så svaret på spørsmålet ditt er nei, ingen MÅ ha på bunad på 17 mai.

Anonymous poster hash: 1a934...415

Skrevet

Nei, det må de absolutt ikke! Fine kjoler og kåper går like bra! Om ikke bedre, da jeg ikke kan fatte og begripe de som ikler seg selv eller barn såkalte "festdrakter" og i tillegg kaller det for "bunad" og faktisk er så dumme at de innbiller seg at et simpelt, grusomt tøystykke fra sparkjøp er en bunad. Det er et hån mot norsk bunadtradisjon!

Anonymous poster hash: 0eb34...118

Skrevet

Nei jeg kommer ikke til å kjøpe festdrak/bunad.

Såg på en festdrakt på Bare Barn å de kostet 1800 kr :o

Sønnen min skal gå med dress :)

Hadde jeg hatt jente så hadde jeg garantert brukte kjole på hun istedenfor bunad/festdrakt.

Syns kjole er mye finere jeg på jenter jeg :)

Skrevet

Mine har hatt både bunad, festdrakt og andre klede. I år skal gutten min gå i skjorte, dress jakke og kaki bukser.

Jenta skal gå i festdrakt om den fremdeles er passelig, om ikkje så skal hun gå i en av prinsessekjolene sine  :P  

Anonymous poster hash: 5bdb7...67a
Skrevet

Ja, alle barn må ha festdrakt. Det står i Norges grunnlov!

Anonymous poster hash: ed018...c56
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mine må, men andre får velge selv :-)

Skrevet

Vi har kun bunad når en av bunadene passer, om ikke går de i en kjole som de har. Jeg er ikke så glad i disse festdraktene. Skal de først ha noe så er det bunad, om ikke så er det vanlig pentøy.

Vi er heldige som har endel bunader i familien, men ungene er ikke så glad i de så de får velge om de bil ha bunad når en passer eller kjole.

Anonymous poster hash: 0ca6c...867

Skrevet

Jeg syntes personlig at det er mye finere med barni  forskjellige penkjoler enn at alle går med like festdrakter fra nameit feks. Men det er jo smak og behag.

Selv har jeg kjøpt matchende ullkjole og tøff selebukse til mine små som de skal ha på 17mai, men har tidligere hatt festdrakt.

Man må ikke ha noe spesifikt klesplagg på 17 mai, bare det er litt pent tøy.

Anonymous poster hash: d8984...085

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...