Gå til innhold

Snart bunads-tid, hvilken syns du er Norges fineste bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes min er finest  :fnise:

Sigdalsbunaden

attachicon.gifbunad1.jpg

attachicon.gifbunas2.jpg

Anonymous poster hash: 48c12...69a

Den har jeg aldri sett før, helt nydelig!

Den er ikke så vanlig. Er ei ganske lita bygd.  :)

Anonymous poster hash: 48c12...69a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen, alle ser ut som stygge, gamle kjerringer uten klessmak i bunader. Det er like pent som en wifebeater.

Anonymous poster hash: 25076...76b

Har du ikke råd til en, kanskje?

Skrevet

Jeg er glad i vest agder bunaden min jeg ;-)

Har også Vest-Agder bunad, med rynkestakk, ullforkle og hodelin.

http://flekkefjordhusflidslag.elisabethgg.net/bunad.htm

Synes det er en av de fineste bunadene. Den aller fineste er vel kanskje beltestakken.

jeg har ikke hodelin. Har og rynkestakk. Skjeveland heter mønsteret på broderiet. Har svart ullvest

Skrevet

Det viktigste for meg er å ha en bunad med tilhørighet.

Fint at du liker hjembunaden din, som i at den er fin, men hadde du virkelig brukt titusener av kroner på en bunad du syntes var fryktelig stygg? Siden tilhørighet betyr så mye for deg, mener jeg. Eller hadde du da latt være å skaffe deg bunad?

Hilsen hun ene Bærums-damen med planer om å skaffe seg bunad fra Telemark aka Bærums-/Oslo vest-bunad.

Anonymous poster hash: b254b...567

Det er ikke meg du spør, men å kjøpe bunad fra et sted man ikke har tilknytning til er for meg fullstendig lavmål. Hadde jeg absolutt ikke likt "min" bunad hadde jeg da heller droppet det. Hele poenget med bunad er jo å vise tilknytning til et bestemt geografisk område. Å bruke flerfoldige tusen på en bunad som ikke er "din" bare fordi den er bare pinlig.

Anonymous poster hash: 8f864...5e3

Skrevet

Den lyseblå Oslobunaden er desidert den fineste av alle bunader :)

Anonymous poster hash: 05c50...8a6

Skrevet

Nordlandsbunaden. Den grønne sådan. Den blå er kjedelig. Men den grønne har nydelige farger! 

Anonymous poster hash: 91b7b...6db
Skrevet

Den svarte Bardu/Målselvbunaden er den fineste såklart :)Anonymous poster hash: dfb6c...0f6

Helt enig, for den har jeg :-)

Anonymous poster hash: 7f80e...a66

Skrevet

Telemarksbunaden, helt klart. Men egentlig er jeg ikke så glad i bunader, så går ikke med den. 

Anonymous poster hash: 841b9...07b
Skrevet

Den rekonstruere romsdalsbunaden er aller finest i mine øyne :)

Skrevet

Har selv Trønderbunaden og føler meg fin i den. Nordlandsbunaden skjønner jeg ikke fascinasjonen for, den er helt ordinær i følge min smak. Synes Rørosbunaden er fin, Gudbrandsdalens festdrakt samt Østfoldbunaden er flotte. Beltestakken er selvsagt nydelig, men om jeg hadde den og vokst opp i området, hadde jeg syntes det var helt patetisk med alle Bærumsdamene som går rundt i den fordi de har en "tippoldemor" fra Telemark, det gjør bunaden absolutt mindre spesiell at så mange fra Oslo Vest/Bærum tripper rundt i den (kanskje som en slags show-off, for det er vel også den bunaden som koster absolutt mest penger også).

Anonymous poster hash: f0b95...18a
Skrevet

Har slekt i Telemark jeg og, men er jo ikke derfra selv. Derfor ble rogalandsbunaden det rette valget for meg, selv om beltestakken er nydelig. 

En venninne har beltestakken, og det er nesten ingen andre her som har den. De fleste velger drakt etter hvor de har røttene sine her, og familien hennes er fra Telemark hele bølingen.

Anonymous poster hash: 7b804...32a
Skrevet

Hvordan er " bunadregelen da"? Altså hvor kan man ha fra? Fra der moren vår er født? Vokst opp? Bestemor? Hva er liksom rett?

Skrevet

Man kan ha fra hvor man vil nå, men før var det rette linjer bakover som var malen. 

Anonymous poster hash: 7b804...32a
Skrevet

Jeg synes nordlandsbunaden er urkjedelig, og at beltestakken og raudtrøyebunaden fra Telemark er de desidert fineste. Jeg kommer til å skaffe meg en av disse snart (jeg bor i Bærum og har tippoldeforeldre fra Telemark).Anonymous poster hash: b254b...567

Beltestakken er jo også kjent som Bærum- og Oslo vest-bunaden ;)

I know!!! Drit irriterende. Har arvet en nydelig beltestakk etter min mor, med håndvevd vakkert belte som min tippoldemor har laget. Gammelt arvesølv. Og jeg har faktisk hele morsslekten i Telemark, bodd litt der som barn også, så jeg har alle grunner til å velge denne bunaden. Bor i Bærum og alle tror vel at jeg bare liker den.

Anonymous poster hash: be594...d30

Skrevet

Hvordan er " bunadregelen da"? Altså hvor kan man ha fra? Fra der moren vår er født? Vokst opp? Bestemor? Hva er liksom rett?

Reglane er høgst uklare. Mormor er født i Modum, flytta til Oslo som toåring og til Sogn i tenåra. Ho har sognebunad, utan å ha røtter der. Det var sognebunad alle andre hadde. Eg har også Sognebunad, utan nokonsinne å ha budd i Sogn. Eg trur ikkje nokon av oss er "forbrytarar".

Oldemor på farssida var frå Bergen og sydde seg hardangerbunad, eller "nasjonalen" som dei kalte den. Det var ca i 1910, før bunadane vart rekonstruert og oppdikta alt ettersom. Rett etter unionsoppløysinga var nasjonalkjensla sterk, og folk prøvde å introdusere ei nasjonaldrakt. Nokre få bunader var framleis i vanlig bruk (m.a. hardangerbunad og setesdalsbunad), hardangerbunaden var den dei fant mest tiltalande etter moten på den tida. Etterkvart vart tanken om ei nasjonaldrakt gått vekk frå, og regionale/lokale drakttradisjonar vart brukt (og i mange tilfelle strekt langt utanfor det opprinnelege). Blant dei eldre bergenserane er det framleis ikkje uvanleg å sjå på hardangerbunaden som "nasjonalen" etter kva eg har hørt.

Personlig synes eg folk kan gjere som dei vil, men eg synes det er fint å velge bunad ein har tilknytning til.

Skrevet

Jeg synes nordlandsbunaden er urkjedelig, og at beltestakken og raudtrøyebunaden fra Telemark er de desidert fineste. Jeg kommer til å skaffe meg en av disse snart (jeg bor i Bærum og har tippoldeforeldre fra Telemark).Anonymous poster hash: b254b...567

Beltestakken er jo også kjent som Bærum- og Oslo vest-bunaden ;)
I know!!! Drit irriterende. Har arvet en nydelig beltestakk etter min mor, med håndvevd vakkert belte som min tippoldemor har laget. Gammelt arvesølv. Og jeg har faktisk hele morsslekten i Telemark, bodd litt der som barn også, så jeg har alle grunner til å velge denne bunaden. Bor i Bærum og alle tror vel at jeg bare liker den.

Anonymous poster hash: be594...d30

Gjer det noko? Den er jo fin :)
Skrevet

Jeg syns mange bunader er flotte! :) Har selv blå nordlandsbunad, og den liker jeg godt. Er fler bunader jeg ser kan være vakre, men JEG føler meg vakker i min bunad, den vakre blåfargen står veldig godt til det mørke håret mitt, og får de blå øynene mine til å bli enda mer blå. :) Har sett mange både grønne og blå nordlandsbunader som ser helt malplassert ut fordi bæreren ikke kler fargen, og kanskje heller skulle hatt en grønn eller omvendt, alt ettersom. Får håpe jeg får slanket meg inn i den igjen til neste år, for nå har jeg ikke sjans å få den igjen, med mindre jeg har lyst å puste! :P Ikke vil jeg sy den ut heller, i allefall ikke SÅ mye. ;) Hele slekta er født og oppvokst i nordland, og bunaden arvet jeg til konfirmasjonen etter min mor, så har sterk tilknytning til den. 

Ellers syns jeg den hvite Dovrebunaden er veldig vakker, men da jeg fant frem bilde av den her, : http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=167#add

konkluderte jeg med at den definitivt kommer MYE mer til sin rett på venninna mi, og i bruk, enn i et fotostudio ;) Så jeg lander vel på at jeg syns en bunad blir vakker når den passer til en som bærer den, og bæreren føler seg vakker ;) 

Anonymous poster hash: 17387...ddb
Skrevet

Den lilla Telemarksbunaden. Skulle ønske jeg hadde den, men hører ikke til der så har Løken bunaden

Skrevet (endret)

Jeg er fryktelig glad i bunaden min, og mener også at de er en av de fineste.

Og da snakker vi om Lierbunaden :)

post-849337-4643_thumb.jpg

Endret av Modesty Blaise.
Skrevet

Den rekonstruere romsdalsbunaden er aller finest i mine øyne :)

Enig!  :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...